Pagina 1 van 4
XC60 nu ook met GTDi
Geplaatst: 27.08.2009 - 09:38
door Ben
Na de introductie van de zuinige dieselvarianten komt Volvo nog dit jaar tevens met een schone benzinemotor in de XC60. Deze ruim 200 pk sterke tweeliter benzinemotor met turbo en directe inspuiting wordt gecombineerd met een zeer efficiënte Powershift automaat. Dit najaar staat de XC60 2.0T Powershift, voorzien van een groen C-label in de showrooms.
Volvo maakt gebruik van een compleet nieuwe generatie 4-cilinder turbomotoren met directe inspuiting, ook wel bekend als GTDi (Gas Turbo Direct injection) Met behulp van deze GTDi-technologie is het mogelijk een maatje kleinere motor te gebruiken, met vier in plaats van vijf cilinders. Het vermogen gaat er niet op achteruit, maar er wordt wel een 20 tot 30 procent lager benzineverbruik gerealiseerd, alsmede significant lagere CO2-emissies.
Nederland is de eerste Europese markt die beschikking krijgt over deze splinternieuwe motor. De exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar de XC60 2.0T Powershift zal in ieder geval een vanafprijs onder de €50.000,- hebben.
Geplaatst: 27.08.2009 - 09:41
door Walter
Das mooi!! Laat maar komen! En er komt ook nog een 1.6 versie van heb ik begrepen
Geplaatst: 27.08.2009 - 11:15
door Paul
Ik dacht dat deze energielabel B zou krijgen?
(ik weet het eigenlijk zeker, benzine automaat met B-label)
Geplaatst: 27.08.2009 - 11:23
door Walter
de eisen voor de labels zijn laatst weer aangepast...
Geplaatst: 27.08.2009 - 11:26
door bart simpson
de 2.0T is iig (met automaat) een C labeltje
Geplaatst: 27.08.2009 - 13:46
door Frederik Welvaert
nu nog wachten op een 5cylinder met dezelfde technologie. Zou spijtig zijn dat Volvo de heerlijk roffelende 5cylinder zou laten vallen.
Geplaatst: 27.08.2009 - 13:46
door menjo
Dat zijn toch gewoon Ford Ecoboost motoren? Zou wel leuk zijn als die V6 ook komt, maar dan kun je gelijk de T6 schrappen denk ik.
Geplaatst: 27.08.2009 - 14:10
door bart simpson
voor zover ik weet zijn ze bij mazda afkomstig
Geplaatst: 27.08.2009 - 14:51
door Johann
menjo schreef:Dat zijn toch gewoon Ford Ecoboost motoren? Zou wel leuk zijn als die V6 ook komt, maar dan kun je gelijk de T6 schrappen denk ik.
Komt ook een Di SI6, ofwel de huidige T6 met directe inspuiting. Vermogen gaat dan over de 300 PK.
Geplaatst: 27.08.2009 - 14:53
door Johann
ppFreddy schreef:nu nog wachten op een 5cylinder met dezelfde technologie. Zou spijtig zijn dat Volvo de heerlijk roffelende 5cylinder zou laten vallen.
Ik ben ook van mening dat Volvo toch wel een heel stuk "karakter" waar men jaren lang aan gewerkt heeft vrij makkelijk aan de kant drukken voor een zoveelste mainstream product waar ze zich niet meer mee kunnen onderscheiden.
Geplaatst: 27.08.2009 - 15:19
door Ben
Johann schreef:ppFreddy schreef:nu nog wachten op een 5cylinder met dezelfde technologie. Zou spijtig zijn dat Volvo de heerlijk roffelende 5cylinder zou laten vallen.
Ik ben ook van mening dat Volvo toch wel een heel stuk "karakter" waar men jaren lang aan gewerkt heeft vrij makkelijk aan de kant drukken voor een zoveelste mainstream product waar ze zich niet meer mee kunnen onderscheiden.
Ik denk dat het belangrijker is om voldoende auto's te verkopen.
Geplaatst: 27.08.2009 - 15:39
door Volvoman
Komt die motor ook in de V70?
Geplaatst: 27.08.2009 - 15:42
door menjo
bart simpson schreef:voor zover ik weet zijn ze bij mazda afkomstig
Ah, maar alleen het onderblok schijnbaar:
http://www.autoblog.com/2009/07/24/is-f ... ot-really/
In de pers hier wordt trouwens wel heel positief geschreven over de V6 EcoBoost (in tegenstelling tot Volvo's T6), hoop dat het wat goeds betekent voor de viercilinders.
Geplaatst: 27.08.2009 - 17:05
door Frederik Welvaert
Johann schreef:menjo schreef:Dat zijn toch gewoon Ford Ecoboost motoren? Zou wel leuk zijn als die V6 ook komt, maar dan kun je gelijk de T6 schrappen denk ik.
Komt ook een Di SI6, ofwel de huidige T6 met directe inspuiting. Vermogen gaat dan over de 300 PK.
ik heb zelfs al (van een bron binnen Volvo zelf) horen zeggen dat er nagedacht wordt over nieuwe R modellen, hij sprak over een S60R, V60R (jawel, de V60 zou de V70 vervangen) en een XC60R. Vermogen zou richting de 400pk gaan.
Geplaatst: 27.08.2009 - 17:14
door Volvoman
spannend! ook met DrivE badge??
Geplaatst: 27.08.2009 - 17:22
door ALF
Allemaal mooi die pk's op zo'n klein blokje. Maar ik ben toch benieuwd naar de levensduur.
Tevens ben ik benieuwd waarom ze het 5 cylinderblok niet zodanig efficiënt kunnen maken.
Geplaatst: 27.08.2009 - 17:25
door Johann
zoveelste mainstream product waar ze zich niet meer mee kunnen onderscheiden.
Geplaatst: 27.08.2009 - 17:35
door Maurice Pierik
Het 5 cilinderblok is allicht te upgraden tot direct ingespoten super zuinige turboblok.
Maar er zal allereerst geen budget zijn om dit te doen. Daarnaast is er dusdanig veel vermogen uit een turbomotor te halen, dat het niet veel zin heeft om de vijfcilinder motoren te gaan benutten. Downscalen levert zuinigere en lichtere motoren op. Daar was het om te doen. Hoe jammer dit moge zijn, de vijfcilinders verdwijnen op termijn. Tenminste, de benzinemodellen dan.
Ik veronderstel dat vanaf de grotere facelifst, zoals de komende C30 en C70 de 5 pitter passé is. De nieuwere modellen als de XC60 zijn niet eens met vijfcilinder (3.2 heeft kennelijk bij Volvo (Ford?) de voorkeur boven de mooie 2.5T).
Zonder veel van de GDTi motoren te weten zou het me niet verbazen als de basis bij Mazda ligt. De huidige 1.8 en 2.0 viercilinders hebben hun oorsprong ook bij Mazda. Japanners zijn doorgaans erg goed in motoren, dus zo schadelijk hoeft dat niet te zijn.
Geplaatst: 27.08.2009 - 17:36
door Maurice Pierik
Oja, hèhè. Dat werd tijd dat Volvo met een zuinigere benzinemodel komt.
PS. Powershift zal waarschijnlijk alles wat op Geartronic lijkt vervangen.
Geplaatst: 27.08.2009 - 18:00
door Ben
Johann schreef:zoveelste mainstream product waar ze zich niet meer mee kunnen onderscheiden.
Misschien houden ze zich beter bezig met het verkopen van auto's waar er wel veel van te verkopen zijn.