Pagina 1 van 1

Wie weet het???

Geplaatst: 28.08.2009 - 10:12
door janpie
Wie kan me nu eens goed vertellen wat nu wel of niet mag.
Heb het over een aftermarket setje van xenon, hoor er zoveel over dat je koplampsproeiers er op moet hebben koplamphoogteregeling, blank glas ,en heb ook een jaartal gehoort van 2006 dat het dan helemaal niet meer mag.
Mijn MY 2001 heeft dat vorige allemaal niet . en heb nu al een tijdje Xenon, en moet zeggen dat het wel heel mooi is . Hoe zit het nu met de APK ....
Wie weet het ??
Kom er bij de RDW ook niet goed achter.

Geplaatst: 28.08.2009 - 12:20
door gsx750r
Kijk hier.

Het de site van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat waar een aantal gerichte vragen worden gesteld over deze materie.

'Officiëler' en 'juister' kunnen de antwoorden niet zijn ! :D :D

Rob

Geplaatst: 28.08.2009 - 12:22
door Walter
Wat zijn de eisen voor achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)?
Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.

Ik heb al xenonlampen ingebouwd. Moet ik deze weer in originele staat (halogeen) brengen per 1 mei?
Ja, gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan deze eisen voldoen.
Dat laat weinig onduidelijks over lijkt me

Geplaatst: 28.08.2009 - 12:29
door gsx750r
Nog meer info

Rob

Geplaatst: 28.08.2009 - 12:41
door janpie
:( wat jammer is dat dan hee ..het lijkt en is zo mooi .en het geeft veel meer licht. ook voor de veiligheid. Kan het er natuurlijk voor de apk er wel ff tussen uit halen, en er later er weer in bouwen !!

Geplaatst: 28.08.2009 - 12:49
door bart simpson
Dat veiligheidsverhaal niet helemaal goed begrepen lees ik, wat er tussen de apk's gebeurd qua veiligheid van anderen lijkt het ook jou volkomen worst te zijn, kenmerkend!

Geplaatst: 28.08.2009 - 12:50
door gsx750r
We zijn nu toch zo lekker bezig dan ook maar álles over de verlichting. Altijd handig toch......

Regeling voertuigen
§ 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.2.51
Eisen

1.
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
a. twee grote lichten;
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118 (tekst van de bijlage staat helemaal onderaan !), gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
c. twee stadslichten;
d. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één richtingaanwijzer aan elke zijkant indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen; het licht van de richtingaanwijzers van personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen moet knipperen;
e. waarschuwingsknipperlichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;
f. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig worden beschouwd als zijrichtingaanwijzers indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts;
g. twee achterlichten;
h. twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
i. een achterkentekenplaatverlichting;
j. twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
k. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
l. één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;
m. twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en breder is dan 2,10 m, dan wel voor 1 januari 1998 in gebruik is genomen en breder is dan 2,60 m;
n. zijmarkeringslichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing;
o. ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing;
p. een derde remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001, aangebracht zodanig dat:

1°. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of de rand van het lichtdoorlatende gedeelte op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak indien het derde remlicht niet op een vast deel van de carrosserie of bovenbouw kan worden bevestigd, en
2°. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h.

Wijze van keuren:
– Onderdelen a tot en met l: visuele controle.
– Onderdeel m tot en met p: visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten.

2.
In afwijking van het eerste lid, onderdeel h, worden twee extra remlichten aangebracht, indien het derde remlicht niet op een vast deel van de carrosserie of bovenbouw binnen 0,15 m vanaf het middenlangsvlak kan worden bevestigd.
Visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten.

Bijlage VIII

Afdeling 2. Gasontladingslichtbronnen
Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:

a. de lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;
b. de voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van het volgende symbool:


Artikel 116
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.

Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.

Artikel 118
1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.


Voor degenen die dat nog niet wisten: Het Voertuigreglement is vervallen. De Regeling Voertuigen is daarvoor in de plaats gekomen !

Rob

Geplaatst: 28.08.2009 - 12:56
door janpie
Als mijn lampen goed afgestelt staan hebben anderen er toch geen last van
Heb er anders NOG geen reacties er op gehad ,dat het verkeert staat
en is net bij de garage geweest .
Komt bij dat ik er geen blauwe lampen er in heb maar de 6000 type
Maar ja wat moet moet he nu eenmaal in nederland

Geplaatst: 28.08.2009 - 13:58
door Black 2.4T awd
janpie schreef:Als mijn lampen goed afgestelt staan hebben anderen er toch geen last van
Heb er anders NOG geen reacties er op gehad ,dat het verkeert staat
en is net bij de garage geweest .
Komt bij dat ik er geen blauwe lampen er in heb maar de 6000 type
Maar ja wat moet moet he nu eenmaal in nederland
Ga voor orginele Xenon koplampen met een koplamp wis-wasinstallatie. Ben je van alle gezeur af.

Geplaatst: 28.08.2009 - 14:45
door Rob2u
Black 2.4T awd schreef: Ga voor orginele Xenon koplampen met een koplamp wis-wasinstallatie. Ben je van alle gezeur af.
Ik sluit mij hier helemaal bij aan (heb ook eerst aftermarket Xenon gehad, beviel prima, maar heb uiteindelijk toch de originele Xenon's gekocht).

Kost "iets meer" maar dan heb je ook wat (en geen gezeur meer...) :P

Geplaatst: 28.08.2009 - 15:30
door Walter
De wet zegt dat de armaturen goedgekeurd moeten zijn en dat de lichtbron erin bijpassend moeten zijn. De lens en de reflector van een xenon lamp is anders dan voor een halogeen dus hoort het niet bij elkaar.

Geplaatst: 28.08.2009 - 16:00
door janpie
Dat ben ik wel met jullie eens maar daar zit wel een bedrag aan vast
Heb net nieuwe koplampglazen er op laten zetten ivm spreidlicht .
en zou ik nu weer nieuwe koplampen moeten hebben... bingo dus...

Geplaatst: 28.08.2009 - 16:00
door V70 T5 assen
Voor de topic starter , lees het topic can-bus even door bij het S60 gedeelte

Geplaatst: 28.08.2009 - 16:46
door FrankS60

Geplaatst: 28.08.2009 - 23:57
door Max
Black 2.4T awd schreef:
janpie schreef:Als mijn lampen goed afgestelt staan hebben anderen er toch geen last van
Heb er anders NOG geen reacties er op gehad ,dat het verkeert staat
en is net bij de garage geweest .
Komt bij dat ik er geen blauwe lampen er in heb maar de 6000 type
Maar ja wat moet moet he nu eenmaal in nederland
Ga voor orginele Xenon koplampen met een koplamp wis-wasinstallatie. Ben je van alle gezeur af.
Wat mij betreft de enige optie!