Pagina 1 van 2

Schrijfremmen enkel/dubbel remcircuit?

Geplaatst: 29.08.2009 - 23:49
door cyclinglievens
hallo, de zuigers van mijn remklauwen zitten muurvast en ik zou graag nieuwe (of gereviseerde) remklauwen aankopen. Mijn amazon is van '66 dus ik heb een enkel remcircuit neem ik aan? Ik heb geen servorem maar ben wel van plan deze te plaatsen, geeft dit problemen of zijn er nog extra aanpassingen nodig?
alvast bedankt.

Geplaatst: 30.08.2009 - 00:01
door admiral
Zijn ze echt niet meer los te krijgen, ook al met perslucht geprobeert. Een remservo (bij ons een bekrachtiger) is te monteren alleen weet ik niet of je een andere hoofdremcill nodig hebt. Schrik niet van de prijs van rembekrachtiger.

Geplaatst: 30.08.2009 - 00:37
door cyclinglievens
Ik zal morgen eens proberen om er voorzichtig een gastang op te plaatsen.
Kan ik deze remklauwen gebruiken met een rembekrachtiger?

Geplaatst: 30.08.2009 - 10:22
door oudevolvo
Als de auto later niet aangepast is, dan zit er inderdaad een enkel circuit in.
Ik zou persoonlijk de remklauwen hoe dan ook vervangen. Ook al krijg je ze nu los blijft het vragen om problemen.

De klauwen en hoofdremcilinder blijven ongewijzigd, maar officieel horen er remcilinders met een kleinere diameter in de achterremmen (trommels) op het moment dat je een rembekrachtiger plaatst.

Ik zou je adviseren om een Lockheed rembekrachtiger te kopen. Niet goedkoop inderdaad zoals Admiral schrijft, maar wel goed.
Zie ook een overzicht van losse rembekrachtigers op mijn site: http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... mazon.html

Groeten Lars

Geplaatst: 30.08.2009 - 13:14
door cyclinglievens
De cilinders zijn er uit! de klauw ziet er nog héél er goed uit, de cilinders ook, behalve enkele roestplekjes in de buurt van het contactvlak met de remblokjes. De klauwen zelf, de schijven en blokjes zijn nog in zeer goeie staat, deze werden waarschijnlijk eerder al vervangen door de vorige eigenaar. Ik bestel later een revisiesetje, dit komt op het lijstje: 'Te bestellen' :) De klauwen krijgen nog een nieuw laklaagje. Foto's kan ik helaas niet posten omdat mijn ouders op reis zijn en die hebben het fototoestel mee..

Geplaatst: 30.08.2009 - 23:15
door admiral
cyclinglievens schreef:De cilinders zijn er uit! de klauw ziet er nog héél er goed uit, de cilinders ook, behalve enkele roestplekjes in de buurt van het contactvlak met de remblokjes. De klauwen zelf, de schijven en blokjes zijn nog in zeer goeie staat, deze werden waarschijnlijk eerder al vervangen door de vorige eigenaar. Ik bestel later een revisiesetje, dit komt op het lijstje: 'Te bestellen' :) De klauwen krijgen nog een nieuw laklaagje. Foto's kan ik helaas niet posten omdat mijn ouders op reis zijn en die hebben het fototoestel mee..
Mijn blokken zaten ook vast en bij 1 was de stofhoes gewoon weg en de ander kapot, remblokken en schijfen waren bij mij ook goed. alles idd ff schoonmaken, nieuw hoesje erop en nieuwe olie en alles was weer goed voor de apk. Bij mij zat er 2,5 jaar tussen de remgedeuren en APK, daar tussen in zit de restauratie. Kun je nagaan hoelang dat toch wel goed gaat.

Geplaatst: 01.09.2009 - 07:56
door oudevolvo
Dat is wel bijzonder dat ze zo muurvast zaten en niet ingevreten zijn.
Als de zijkanten van de zuigers nog helemaal goed zijn, dan kun je ze op zich hergebruiken.

De remklauw helften echter niet zelf scheiden!
Je hebt speciale apparatuur nodig om die dan weer goed te krijgen.

Maar goed op zich red je het met een revisie setje.
Toch zou ik nieuw gereviseerde klauwen nemen.
Zo'n revisie set met alleen rubbers kost ook al snel 50 euro en volgens mij heb je klauwen voor iets van 125 per stuk. Dan ben je wel 200 euro meer kwijt, maar het zijn wel je remmen. Overigens zou ik die voor het allerlaatst bewaren als de rest van je auto af is.

Geplaatst: 04.09.2009 - 17:49
door Rubicon
@ Cyclinglievens

Heeft je Amazon een O-plaat, of een dagelijkse? Heb ooit eens gehoord dat het bij de keuring niet gepikt wordt als je achteraf nog een rembekrachtiger laat monteren. Niet origineel yaddie yaddie yaddie. Mocht het bij jou toevallig anders zijn, hoor ik het graag!

Geplaatst: 04.09.2009 - 20:34
door cyclinglievens
Rubicon schreef:@ Cyclinglievens

Heeft je Amazon een O-plaat, of een dagelijkse? Heb ooit eens gehoord dat het bij de keuring niet gepikt wordt als je achteraf nog een rembekrachtiger laat monteren. Niet origineel yaddie yaddie yaddie. Mocht het bij jou toevallig anders zijn, hoor ik het graag!
Ik heb de wagen nog niet ingeschreven, hij werd voor het laatst ingeschreven in 1986 :shock: Waar staat er ergens vermeld dat die niet origineel zou zijn? ik heb geen gelijkvormigheidsattest want hij is van '66.
Trouwens, er staat een steuntje om een bekrachtiger te monteren (vreemd)... Hoe dan ook, er komt er normaal wel eentje op :) De wagen zal worden ingeschreven voor dagelijks gebruik.
Als ik afgekeurd word omdat ik mijn auto veiliger maak ga ik eens met mijn haar recht naar de stationschef :evil:

Geplaatst: 04.09.2009 - 21:55
door Rubicon
cyclinglievens schreef: Als ik afgekeurd word omdat ik mijn auto veiliger maak ga ik eens met mijn haar recht naar de stationschef :evil:
Ja klopt. Maar ik herinner me vaag dat ik zo'n verhaal ooit eens op een of ander forum heb zien passeren. Vraag me niet meer waar of wanneer, of precies wat - is al zeker een paar jaar geleden. Ik hoop dan ook dat ik het mis heb!

Maar het was ook iemand die een (niet originele) bekrachtiger had geïnstalleerd - op een Amazon - en ondanks het feit dat ie de auto daar veiliger mee maakte, werd hij er op afgekeurd. Misschien speelden er nog andere zaken mee, dat weet ik niet zeker. Ik ben dan ook heel benieuwd naar het vervolg van jouw verhaal. Ik wil je ook op voorhand geen nodeloze zorgen laten maken, het speelde gewoon in mijn gedachten. Succes!

Geplaatst: 13.09.2009 - 13:18
door cyclinglievens
NOG ENKELE VRAAGJES

Ik heb een amazon met enkel remsysteem waar vroeger een rembekrachtiger op stond. Deze was al weggehaald toen ik de auto kocht.
Voor eigen veiligheid zou ik graag een dubbel remsysteem overbouwen van een 2de amazon die ik gebruik als afbraak.. maar hier zit ook geen rembekrachtiger meer op.

- Waar moet ik op letten als ik dit systeem overbouw?

- kan ik mijn huidige achteras (enkel remsystee) gebruiken op een dubbel remsysteem? ( En omgekeerd ?? )

- zijn de ankerplaten uitwisselbaar bij alle achterassen, gelijk welk bouwjaar?

- Zijn de bevestigingsgaten voor de klauwen op de vooras van een enkel remsysteem gelijk aan die voor een dubbel remsysteem

-Ik weet dat er 3 types bekrachtigers zijn. Zijn die allemaal te gebruiken bij zowel enkel als dubbel remsysteem?
http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... mazon.html

Doe ik er goed aan om het systeem over te bouwen of hou ik het beter bij een enkel remsysteem om de 'originele staat' van de wagen te behouden?

Geplaatst: 13.09.2009 - 22:27
door admiral
Bij mij weten moet je alles overbouwen, anders kan het volgens mij niet.

Geplaatst: 14.09.2009 - 11:53
door oudevolvo
Er zijn drie verschillende configuraties.
1) Enkel systeem met een externe bekrachtiger
2) Dubbel systeem met een externe bekrachtiger (zie je bijna nooit)
3) Dubbel systeem met geïntegreerde bekrachtiger
Ik zal de pagina op m'n site wel even uitbreiden met die informatie en bijbehorende plaatjes en voorbeelden. Ik plaats hier wel even een update zodra het er staat.

Je kunt je huidige achteras incl. ankerplaten volgens mij gewoon blijven gebruiken. Ook past een klauw voor een dubbel systeem gewoon op een naaf van een enkel systeem.

Een gescheiden systeem = nieuwer = beter, maar vergt wel wat ombouw werk.

Als ik je verhaal zo lees heb jij dan een gescheiden systeem met externe bekrachtiger. In dat geval passen alle drie de soorten externe rembekrachtigers. Zou je me hier een foto van kunnen mailen (lars (at) rengersen.nl) of anders hier plaatsen?

Geplaatst: 14.09.2009 - 16:08
door cyclinglievens
Zo kocht ik hem... De bevestiging voor de bekrachtiger staat er nog op en de remleidingen zijn verbogen...
Ik twijfel nu tussen: origineel houden en een originele (welke??) bekrachtiger zoeken
OF
alles ombouwen naar een dubbel systeem met (dezelfde ??) bekrachtiger als op mijn enkel systeem.

De bevestiging is met 2 bouten boven elkaar, geen 3de bout.

Afbeelding

Geplaatst: 14.09.2009 - 16:24
door oudevolvo
De auto op deze foto heeft ook gewoon een enkel remsysteem.

Heb je ook nog een foto van die andere Amazon met dubbel systeem?

Geplaatst: 14.09.2009 - 23:56
door admiral
Als je toch bezig bent doe het dan goed en bouw hem om naar dubbel, je hebt deels de spullen al. Wat kan jou het origineel nou schelen een stukje veiligheid is je maar waard.

Geplaatst: 15.09.2009 - 11:53
door cyclinglievens
admiral schreef:Als je toch bezig bent doe het dan goed en bouw hem om naar dubbel, je hebt deels de spullen al. Wat kan jou het origineel nou schelen een stukje veiligheid is je maar waard.
Jij hebt dus duidelijk nog geen belgisch keuringsstation bezocht ;)
Daar neuten ze over alles :x
je krijgt (betaalt) zelfs een 'tuning attest' als er een sticker op je tankdop hangt...

Geplaatst: 15.09.2009 - 11:56
door cyclinglievens
Hier een foto van de wagen met dubbel remsysteem.
De balken van de binnenschermen zien er tiptop uit, waarschijnlijk zal ik deze uitschijven en gebruiken op mijn andre volvo.
Welke bekrachtiger hoort (of past) hier op het dubbele systeem?

Afbeelding

Geplaatst: 15.09.2009 - 12:07
door oudevolvo
Yep, dat is een dubbel remsysteem.
Je hebt de hoofdremcilinder er alleen al uitgehaald.
Vermoedelijk dat daar (zoals hoort bij zo'n 1969/1970) gewoon een hoofdremcilinder met geïntegreerde rembekrachtiger.

Geplaatst: 15.09.2009 - 15:12
door admiral
cyclinglievens schreef:
admiral schreef:Als je toch bezig bent doe het dan goed en bouw hem om naar dubbel, je hebt deels de spullen al. Wat kan jou het origineel nou schelen een stukje veiligheid is je maar waard.
Jij hebt dus duidelijk nog geen belgisch keuringsstation bezocht ;)
Daar neuten ze over alles :x
je krijgt (betaalt) zelfs een 'tuning attest' als er een sticker op je tankdop hangt...
Dus jij wil beweren dat als jij alles ombouwd dat zij aan de hand van productie datum na gaan kijken of de auto een enkel of dubb rem systeem hoort te hebben, wat kost eigenlijk een apk bij jullie. Moet goud kosten want als ze de wagen binnenste buiten keren en ook nog is proberen na te gaan wat er allemaal is vervangen en verbeterd zijn ze wel ff en een poosje bezig. Rare jongens die belgen :D