Pagina 1 van 3
S60 op het oog
Geplaatst: 02.09.2009 - 20:24
door Arie S
Ik ben van plan een S60 2,4T automaat aan te gaan schaffen. Of een 2,4- 170PK versie.
Zijn er bekende mankementen en tekenen van mankementen waar ik op moet letten bij deze types S60 tijdens de bezichtiging en de proefrit?
Het wordt mijn eerste S60 en ik heb geen flauw idee waar ik alert op moet zijn.
Re: S60 op het oog
Geplaatst: 02.09.2009 - 21:08
door Bobbl
V40Arie schreef:Ik ben van plan een S60 2,4T automaat aan te gaan schaffen. Of een 2,4- 170PK versie.
Zijn er bekende mankementen en tekenen van mankementen waar ik op moet letten bij deze types S60 tijdens de bezichtiging en de proefrit?
Het wordt mijn eerste S60 en ik heb geen flauw idee waar ik alert op moet zijn.
Groet,
Arie
Hoi,
Ik heb vervangen:
Draagarm rubbers voor 100.000km
Einddemper 100.000km
Allerbovenste motorsteun na 100.000km
Airco-koppeling afgesteld 100.000km
Heb de auto nu 1.5 jaar en heb em gekocht met 86.000 op de klok, staat nu 105.000 op de klok.
Zover ik de geschiedenis weet, heeft de 1ste eigenaar er alleen regulier onderhoud aan gedaan.
Grt Bob.
Oh ja: hij rijdt nu heerlijk, alleen die koude start hè.
Zie topic
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 322794e12c
Geplaatst: 02.09.2009 - 21:11
door FrankS60
Nou dat is een aardig lijstje. Zomaar een paar punten die me te binnen schieten. Voor alle puntjes kun je de zoekfunctie op het forum gebruiken, overal zijn topics van:
- Gasklephuis/ETM, moet gele sticker hebben ipv wit
- Stabilisatorstangetjes die rammelen
- Scharnier van het benzineklepje dat makkelijk afbreekt waar hij de klep zelf vast houdt (in t hoekje)
- Check of alle sloten goed sluiten met de centrale vergrendeling
- Check de airco op voldoende koelen
- Distributieriem vervangen (afhankelijk van leeftijd+km stand)
- Alle standaard dingen als je voor een auto gaat kijken.
Wat ook goed helpt is een aankoopkeuring laten doen als je heel serieus een auto op het oog hebt. Er zijn vast nog meer dingen maar dit schoot me zo snel te binnen. Succes met de aankoop!
Geplaatst: 02.09.2009 - 21:28
door Arie S
AL een paar zeer snelle reacties zie ik
@Bob: Ik heb jouw topic pas al eens doorgenomen en het klinkt me bekend in de oren van die koude start met verhoogd toerental. Ik heb zelf op dit moment een V40 en deze doet hetzelfde bij de koude start, het gaat na een paar minuten ook weer over.
Mooi dat je jouw vervangingspunten aangeeft, dat zijn punten om naar te kijken.
@ Frank S60: Duidelijke punten die je daar opgeeft. Je helpt me al een mooi stuk op weg. De zoekfunctie gebruikte ik al, maar er staat zoveel info dat ik door de bomen het bos niet zie en daardoor op zoek ben naar de bekende problemen met de S60, zodat ik trefwoorden heb om op te zoeken.
Is het probleem met het Gasklephuis/ETM nog steeds een hot item? Ik heb het toen gezien op Tros Radar, maar verder niet meer de nasleep hiervan in de gaten gehouden. Ik had stiekum gehoopt dat daarvoor een oplossing was met coulance van Volvo Nederland.
Mooi om te zien dat het te herkennen is aan de sticker.
Re: S60 op het oog
Geplaatst: 02.09.2009 - 22:54
door FrankS60
Bobbl schreef:
Draagarm rubbers voor 100.000km
Allerbovenste motorsteun na 100.000km
Die 2 zijn zeker bekende kwalen! De bovenste motorsteun is een bekend euvel, het rubber daar van is niet massief om een betere vering te verkrijgen, maar er komen zo veel krachten op dat het rubber scheurt. Dit heeft als gevolg dat het blok overmatig kan kantelen, en daardoor kan hij weer wat stroever schakelen.
De draagarmrubbers zijn eigenlijk hetzelfde verhaal, origineel is het geloof ik gevuld met olie als demping, maar ze gaan allemaal stuk. Meestal wordt de hele draagarm vervangen, maar nieuwe rubbers zijn ook een optie. Echter is dat wat bewerkelijker.
En vwb het gasklephuis/ETM, ja dat is nog steeds hot en nee volvocars doet er geen hol mee. Ik ben van mening dat het een beetje jammer is van hun kant, het zou wel een klantenbindende actie zijn als ze er na al het gedoe iets mee zouden doen. In sommige andere landen is het wel zo, weliswaar onder dwang van de overheid/wet. Als ik me goed herinner dan lees ik hier op het forum bedragen in de buurt van de 600 euro ofzo voor een nieuwe ETM. Ik heb het euvel (nog) niet gehad dus misschien dat een slachtoffer hier meer over kan vertellen. Je kunt ook die topics even uitpluizen natuurlijk.
Geplaatst: 03.09.2009 - 00:14
door Arie S
Ik heb het stuk gelezen over ETM. Droevige zaak.
Verwacht je niet van een merk als Volvo.
Wat die motorsteunen betreft, zit daar noch verschil in tussen een 2,4 en een 2,4T? Of hebben die allebei dezelfde steun? Dit i.vm met het vermogen van beide motoren. Logischerwijs zou ik denken dat dat bij een turbo uitvoering een zwaarder rubber zal zijn.
Ik ga er zeker op letten als ik de auto's ga bekijken.
Aankoopkeuring zie ik ook als een optie, maar de gebreken die je zelf in het begin constateert zullen toch wel een indruk geven van de conditie van de auto en hoe er mee om is gegaan denk ik zo.
Geplaatst: 03.09.2009 - 01:33
door FrankS60
Ik kan morgen wel even voor je kijken in VADIS of er verschil in zit, maar misschien is er iemand die dit gelijk weet. Bij mijn 2.4T moest hij in ieder geval worden vervangen bij aankoop met 114dkm op de klok. Overigens wel een handbak en daardoor vermoedelijk ook wat meer wisselende krachten op de motorsteun van "sportieve" danwel minder geslaagde schakelacties met veel motorvermogen. Een automaat zal dat over het algemeen een fractie soepeler doen.
En inderdaad, als je zelf al allerlei dingen ziet/merkt dat heb je een goede indruk van de auto. Ik zou voor de echte koop toch even die keuring doen als je eigenlijk al weet dat je hem wilt hebben. Heb je soms ook nog een betere onderhandelingspositie als er iets aan vervanging toe mocht zijn dat niet vermeld wordt door de verkoper. Kun je met die informatie afdingen, en zo de kosten voor de reparatie er uit onderhandelen. Of misschien fixen ze het wel voor aflevering...
En voor wat betreft dingen die je niet van Volvo verwacht; ik ben helaas al meer dingen tegen gekomen die mij niet direct des volvo's in de oren klinken. Ze hebben een beter imago dan het gedrag op dit moment waar maakt in mijn ogen. Desalniettemin denk ik wel dat het in de basis wel goed zit en ik rijd ook nog steeds met zeer veel plezier in de S60. En je hebt bij ieder merk wel wat, dus zo vreemd is het ook weer niet...
Geplaatst: 03.09.2009 - 06:49
door slagschip-s60
ETM affaire was breed uit gemeten door radar vandaar dat iedereen er over
sprak.
Type ETM maar eens in bij google dan zie je dat andere automerken er
ook wat van kunnen.
Dus wel met je eens elk merk heeft zijn eigen kwaaltjes.
Mijn ervaring is veel ligt er aan hoe gaat de dealer met zijn klanten om.
Word je netjes behandeld ben je ook eerder tevreden .
Geplaatst: 03.09.2009 - 08:00
door V70 T5 assen
Wat die bovenste motorsteun betreft ook die van mij is stuk ,deze is ook niet massief .
Dus geen verschil tussen de tammere versie,s en de meer gepeperde.
Moet hem nog vervangen maar heb er ook geen last van (schakelen ,rare geluiden)
Geplaatst: 03.09.2009 - 12:10
door degids
Ik heb zopas de ETM bij 198K Km laten vervangen. Je kunt er dus ook geluk mee hebben.
Geplaatst: 04.09.2009 - 18:15
door Arie S
De motorsteun die afscheurt vind ik toch niet zo mooi klinken. Ik neem aan dat niet alle S60´s er last van hebben?
En hoe zit de S60 electrisch/ electronisch in elkaar? Ik zie hier meldingen van o.a. deurvergrendeling die weigert, voorbij komen. Krijgen alle S60's hier op den duur last van, of zijn dat incidenten?
Ik kwam er vanmiddag overigens achter dat de S60 die ik op het oog had, inmiddels verkocht is. ::( Da's pech hebben, maar ik blijf verder kijken. Er komt genoeg langs op de bekende auto verkoopsites. Ik heb voorlopig de tijd.

Geplaatst: 04.09.2009 - 20:05
door Autoshampoo
Maak je niet zoveel zorgen over de motorsteun, deze is echt supersimpel ZELF te vervangen. Zie:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=240655
Voorderest de eerder genoemde dingetjes checken. Elektrische storingen zijn nooit te voorspellen...
Geplaatst: 04.09.2009 - 22:16
door Arie S
Dank je, dat stelt me weer helemaal gerust. Peuleschilletje zo'n motorsteun vervangen
Ik ben een mooie 2,4T AWD Automaat uit 2002 tegen gekomen en vraag me af of het wel wijs is om daar naar te gaan kijken. Het vermogen staat me wel aan, maar is het onderhoud aan zo'n AWD nou veel duurder dan aan een voorwiel aangedreven versie?
Een uitlaat, schokbreker e.d kan ik zelf wel vervangen, maar voor de motor/ electronica en de aandrijflijn ben ik volledig afhankelijk van de garage/ dealer.
Ik blijf maar vragen stellen, maar ik wil graag een beetje beslagen ten ijs komen bij de aanbieder van een auto. En over de All Wheel Drive vind ik geen informatie met de zoekfunctie.
Ik ben al een paar uur aan het zoeken
Geplaatst: 05.09.2009 - 00:04
door degids
Ik zou informeren of de AWD een Haldex koppeling heeft of een Visco koppeling. Als het een Visco koppeling is, zou ik 'm lekker laten staan.
Geplaatst: 05.09.2009 - 00:17
door Arie S
Dank je voor de tip, die schrijf ik op.
Ik had al eens gelezen dat dit speelde bij de XC series, maar wist niet dat dit bij een S60 ook een item was.
Mooi dat er hier zoveel ervaring en kennis is.

Geplaatst: 05.09.2009 - 17:28
door FrankS60
Daar is het forum voor toch!
En die motorsteun is inderdaad simpel te doen, maar wel een puntje waar je op kunt afdingen

Overigens kan hij nooit helemaal los gaan, alleen het rubber waarin de ophanging hangt kan scheuren. Dan blijft hij als nog hangen aan de stalen ring die om het rubber heen zit.
Die centrale vergrendeling die weigert zijn eigenlijk incidenten, maar ik heb hem een paar keer voorbij zien komen op het forum dus zodoende vond ik het een vermelding waard. Verder zijn de S60's over het algemeen wel goed met de electronica.
Succes met verder zoeken!
(oja, had je een beige S60 op het oog uit eind 2000?)
Geplaatst: 05.09.2009 - 17:37
door Arie S
Ik ben vandaag wezen kijken naar een S60 170PK- Automaat.
Vrijdag heb ik de afspraak staan voor de proefrit, maar wat mij aan de auto opviel is dat de motor aan de onderzijde vet van de olie was.
De lekkage zit ter hoogte van het linker voorwiel (bestuurderszijde dus). Ik heb geen foto van de onderzijde, dus het is een beetje moeilijk aangeven.
Heeft iemand enig idee wat daar lek kan zijn?
Vrijdag even kijken bij de proefrit of er meer dingen naar voren komen en de auto meteen buiten en bij daglicht bekijken.
Geplaatst: 05.09.2009 - 17:55
door Arie S
FrankS60 schreef:Daar is het forum voor toch!
En die motorsteun is inderdaad simpel te doen, maar wel een puntje waar je op kunt afdingen

Overigens kan hij nooit helemaal los gaan, alleen het rubber waarin de ophanging hangt kan scheuren. Dan blijft hij als nog hangen aan de stalen ring die om het rubber heen zit.
Die centrale vergrendeling die weigert zijn eigenlijk incidenten, maar ik heb hem een paar keer voorbij zien komen op het forum dus zodoende vond ik het een vermelding waard. Verder zijn de S60's over het algemeen wel goed met de electronica.
Succes met verder zoeken!
(oja, had je een beige S60 op het oog uit eind 2000?)
Hij was niet beige, hij was blauw metallic en stond te koop in Urk. Vanmorgen gechecked en hij was al weg. Hij is ook al van de site afgehaald.
S60's genoeg te koop en ik heb geen haast, het is alleen schipperen met de tijd om te gaan kijken naar al die mooie limousines. Maar ik heb geen haast, ik wil er een vóór de winter voor de deur hebben staan. Moet gek gaan wil dat niet lukken.
Die ik nu heb gezien is zilver grijs, een beetje dezelfde kleur als die ik nu heb en het hoeft niet persé een T te zijn. Ik heb een budget waarbij ik geluk moet hebben wil het een T worden. Des te langer het duurt, des te groter het budget. We zien wel.
In die tussentijd blijf ik hier wel vragen stellen over de zaken die ik tegenkom en ik niet kan verklaren.
Als ik lastig wordt zeggen jullie het maar.
Geplaatst: 05.09.2009 - 18:11
door Johan s60
Ik heb dit zo'n beetje gehad met mijn S60 buiten het normale onderhoud om.
Distributie hoort echter ook bij het onderhoud, maar ik laatje dit even zien omdat de distributie bij 160.000 km vernieuwd moet worden, vraag of de waterpomp ook vernieuwd is, als ie rond deze km stand (of er over) zit
Werkzaamheden KM-stand
distr.riem vern. Incl.spanner/omlooprol 154070
Achterwiellager vernieuwen 163000
Schokdempers achter vern. 205500
Koppeling vern 233352
Vliegwiel vern. 233352
Druklager vern. 233352
Software update ETM 238251
Voor draagarm bus (voorste) vern. L+R 271543
Voor draagarm bus (achterste) vern. L+R 271543
Achteruitrijschakelaar vern. 290987
Stoel zitting vulling vern. 303500
:forthosewhothinkyoung:
Geplaatst: 05.09.2009 - 22:13
door Arie S
Da's een aardig lijstje Johan en mooi uitgesmeerd over het total aantal kilometers :thumbright:
Als ik dat allemaal krijg met dezelfde kilometerstanden die jij aangeeft, kan ik nog jaren vooruit. Vooral met de gemiddelde 10.000KM per jaar dat ik rij met de auto.
Deze heeft er zo'n 139.000KM op zitten, dus die distributie komt er nog niet direct aan. Als dat zo is gaat de waterpomp natuurlijk meteen mee in de vervanging.
Ik heb al wel gezien dat de ETM bij deze is vernieuwd, dus da's ook een toekomstprobleem minder.
Alleen die lekkage vind ik vreemd, maar kan net zo goed een keerring of pakking zijn die vervangen moet worden.