Pagina 1 van 1

480 ES 2.0 automaat op gas G3

Geplaatst: 02.09.2009 - 21:20
door maljaars
Hallo mede 480 fans,

Sinds kort ben ik de bezitter van een 480 ES automaat, bouwjaar jan. 1996. De wagen reed prima, totdat na een lange rit, ong. 200 km snelweg, ik bij een verkeerslicht niet meer goed wegkwam. De automaat slipte behoorlijk en dat werd snel erger. Gelukkig was ik dicht bij huis intussen. Nu kan ik alleen nog achteruit rijden.
Ik heb helemaal geen verstand van automaten maar men zegt dat revisie ongelofelijk duur is. Een ander zegt dat ook de filters van de bak verstopt kunnen zijn zodat de omvormer geen olie krijgt. Zal wel maar wel raar dat het dan achteruit wel gaat toch?
Kort en goed; heeft iemand ervaring met een 480 met automaat?
Past er ook een bak van een 440/460 2 liter onder of geeft dat electronische problemen? Weet iemand een AT4 bak te koop die goed is?
Kan iemand mij helpen aan een werkplaatshandboek?

Ik kan hem natuurlijk naar een garage brengen maar de vraag is of de auto dat waard is. Voor de liefhebber, hij is ook te koop. Ziet er verder bijna als nieuw uit.
tel. 0652699175.

vriendelijke groet Co Maljaars
email; coermida@online.nl.

Geplaatst: 03.09.2009 - 16:03
door Iroll
De meeste ZF automaten houden er na rond de 180.000km mee op. Meestal door slecht onderhoud. Wat je kan proberen is de olie te vervangen en er een flesje Lubegard in te gooien. Dat spul wil nogal eens helpen, bijna een wondermiddel voor automaten weet ik uit ervaring. Maar of het ook jou helpt met jouw automaat zal je uit moeten proberen....
Transmission Products Europe BV
Arkansasdreef 30a
3565 AR Utrecht
Nederland

Tel: +31 (0)30 / 298 08 98
Fax +31 (0)30 / 298 10 06
Kontaktperson: Mario Louwers

Geplaatst: 04.09.2009 - 13:11
door telegraphroad
Gereviseerde ruilbak kost al gauw 3200 euro bij volvo...
Automaatrevisie bedrijven rekenen rond de 2000 euro.

Waar die grens van 180dkm vandaan komt weet ik niet, een ding is zeker slecht onderhoud is funest.

Geplaatst: 04.09.2009 - 14:06
door JJapie
Wat moet er voor onderhoud gepleegd worden aan een automaat als ik vragen mag?

Geplaatst: 04.09.2009 - 17:08
door Iroll
ATF olie moet in de gaten gehouden worden. De bakken gaan op den duur lekken waardoor het peil te laag wordt. Of er is met een eenhanger gereden waardoor de atf te heet wordt en verbrand. Ook zit er een filter in de bak die meestal nooit gereinigd wordt omdat de bak er daarvoor onderuit moet. En af en toe de atf vervangen kan ook geen kwaad. Goed in de gaten houden of het peil nog goed is en of de atf helder rood van kleur is en niet verbrand ruikt. En gooi er een flesje lubegard in, gaat de bak 2x zo lang mee.

Geplaatst: 05.09.2009 - 02:20
door Cruising 480
Ik heb geen problemen met mijn automaat, maar ik denk wel dat ik hem laat "flushen" bij de volgende gelegenheid

Geplaatst: 05.09.2009 - 10:48
door JJapie
Dank voor de toelichting Iroll :)

Geplaatst: 06.09.2009 - 15:24
door artikel5
Contact opnemen met Boer transmissies in Staphorst

Geplaatst: 07.09.2009 - 23:00
door maljaars
Nou bedankt voor de raad en suggesties, maar eigenlijk ben ik er wel klaar mee.
Ik betwijfel of Lubegard bij de mijne echt nog helpt, maar kan het proberen.
Hij staat overigens te koop en wie hem komt halen heeft hem voor weinig. Ik weet een automaatbak van de sloop, maar die zit er niet zomaar onder heb ik begrepen en daarvoor mis ik zelf de kennis en voldoende ruimte.
Misschien moet ik hem maar in onderdelen verkopen; Celtus velgen, orig. andere velgen LM met winterband, lederen interieur en noem maar op. Kortom ik weet er eigenlijk geen raad mee nu.
Maar allen bedankt.
vr gr
Co