Pagina 1 van 2

Kopenadvies V70 2,5T AWD

Geplaatst: 05.09.2009 - 12:21
door ingka
Hej!

Mijn lokale Volvo dealer heeft onderstaande auto in de verkoop gekregen. Vraagprijs SEK 139.000 (ca 13,500 euro). 85,500 km. Bwjr 2003. De inruilprijs op mijn Saab Aero was niet schokkend, maar daar zit nog wel wat ruimte denk ik.

Marinblau Metallic 417, Oak/Arena Anholt A381, Alu Amalthea 17" wielen + winterbanden (spikes) op velg. Automaat, Regensensor, Bi-Xenon, Niveauregeling, ECC, Cruise Control, Bagagenet, Volvo Guard alarm, stereo HU603 (??), Moterverwarming, Spoiler, mistlampen voor, getinte ramen rond kofferbak, afneembare trekhaak. Creme leder interieur, 1e eigenaar, Ditech lakbehandeling incl. recente update, volledige service bij dezelfde Volvo dealer. Foto's hieronder.

Ben zeer geinteresseerd, maar vraag me af of er nog valkuilen zijn .. bijv de AWD of de automaat ?? Ook vraag ik me af of de stereo aanvaardbaar is. Ga volgend weekend een proefrit maken, eerder kan ik zelf helaas niet.

Gebruik .. met name lange ritten (NL - Zweden vv of binnen Zweden) en zo nu en dan wat dorpsverkeer. Ca 20k per jaar.

Ervaringsdeskundigen, welkom met input ! Tack så mycket ... Erik

Foto's :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding,
Afbeelding

Geplaatst: 05.09.2009 - 12:28
door Carfreak
Alles kan kapot maar gezien de km stand zou deze wagen nog een hele tijd mee moeten kunnen. Mooi exemplaar trouwens!

Geplaatst: 05.09.2009 - 12:34
door slagschip-s60
Mooie auto en met spatlappen eronder dit is op het forum hier ook al eens
voorbij gekomen wel of niet doen.
Staat niet slecht bij deze auto en hij word niet zo smerig.

Geplaatst: 06.09.2009 - 10:46
door ingka
thanks so far
wat voor benzine verbruik kan ik verwachten ? MY 03 is dit de verbeterde AWD versie (haldex vs. Visco) ... waar moet ik op letten bij de proefrit ?

Ik begrijp dat de riemen bij 160,000 km of 8 jr. moeten dus dat is nog wel een poosje, zijn er verder nog dure onderhouds beurten te verwachten voor die tijd ?

Geplaatst: 06.09.2009 - 11:50
door Wolfs XC
Zolang de auto goed is onderhouden (op tijd de beurten gehad) hoef je niets bijzoners te verwachten.

Het Haldex systeem is een stuk beter dan de viscokoppeling. Voor zover ik weet zijn er geen negatieve berichten over te vinden op het forum.

Waar je op moet letten tijdens de proefrit:
* Trekt de auto naar links of rechts, ook bij sterk afremmen,
* Schakelt de bak soepel, vergeet de achteruit niet,
* Werken alle knopjes + de verlichting daarin (ECC paneel, raamschakelaars, stoelverwarming)?
* Check de deurrubbers. Vooral aan de bestuurderszijde wil deze nog wel eens scheuren
* ...... neem de tijd en neem iemand mee die er verstand van heeft mocht jij dat niet hebben.

Is een diesel niet voordeliger met die lange afstanden?

Succes

Geplaatst: 06.09.2009 - 12:11
door ingka
Tack!
nee diesel is niet voordeliger hier, de wegenbelasting is dubbel op dit soort auto's, verzekering is duurder en de prijs per liter ligt minder dan 1kr onder E95 (ik neem aan dat de 2.5T daarmee genoegen neemt, mijn huidige 9-5 Aero wil absoluut E98 ?). Ze zijn wel in opkomst maar nog schaars. Ook ivm de kou in de winter zijn ze minder populair dan bijv. E85.

heb zelf redelijk verstand van auto's, ken alleen de V70 totaal niet .. met name het AWD systeem is compleet nieuw voor me ... vandaar dat ik wat gebruikservaringen zoek.

Hilsn, fijne zondag

Geplaatst: 06.09.2009 - 15:33
door Wolfs XC
Duidelijk!

Wij rijden sinds anderhalf jaar een XC70 (Haldex).
Nog geen problemen gehad met het AWD gebeuren en er eigenlijk ook nooit iets slecht over gehoord.
Qua onderhoud aan het AWD systeem wordt op het nakijken van de diverse scharnierpunten weinig gedaan. Volgens Volvo hoeft de olie bij (in) de overbrenging ook nooit vervangen te worden.

Geplaatst: 06.09.2009 - 16:14
door ingka
dat klinkt goed, ik wil bewust overstappen op een 4wd systeem, omdat ik niet geloof in personenauto's met meer dan 180 pk alleen op de voorwielen. In combinatie met de vele gladheid en sneeuwval hier, heeft de Aero mijn al ettelijke hartverzakkingen bezorgd.

De Turbo is een LPT turbo neem ik aan (ik twijfel omdat de T met een hoofletter aangeduidt wordt) ? Moet ik nog overmatig olie verbruik verwachten ? Mijn Aero doet ca 1 liter per 5.000 km wat ik veel teveel vind.

Geplaatst: 12.09.2009 - 12:03
door RVL
Ingka, we zijn een week verder en ik was benieuwd of je een deal hebt gemaakt?
De T staat overigens voor een echte turbo en geen LPT.

Geplaatst: 12.09.2009 - 12:05
door RVL
Mijn Aero doet ca 1 liter per 5.000 km
Wow gauw weg doen die SAAB voordat het verbruik in olie en benzine synchroon loopt

Geplaatst: 12.09.2009 - 12:35
door BlackcurrantV70
Wat me opviel op de fotos is dat er geen DSTC opzit, geen knopje op de middenconsole.

Was dit normaal niet standaard ?

Persoonlijk ben ik nog nooit een V70 tegengekomen zonder de DSTC knop.

Geplaatst: 12.09.2009 - 12:43
door NOS
Op de AWD zat idd geen dstc.

Geplaatst: 12.09.2009 - 15:41
door Wolfs XC
Olieverbruik valt weinig over te zeggen. Dit is afhankelijk van de persoon die de auto heeft ingereden!

Over het algemeen hoor je weinig slechts over de 2.5T motor. Onze XC70 verbruikt nagenoeg geen olie. Geloof een kwart liter op 15.000km.

Geplaatst: 12.09.2009 - 18:04
door degids
RVL schreef:Ingka, we zijn een week verder en ik was benieuwd of je een deal hebt gemaakt?
De T staat overigens voor een echte turbo en geen LPT.
Volgens mij heeft alleen de T5 en de R een high pressure turbo. 2.4T & 2.5T zijn dacht ik wel low pressure turbo. Die spinnen sneller op en kunnen dus al lager in de toeren hun vermogen leveren.

Geplaatst: 12.09.2009 - 18:26
door RVL
Low pressure turbos zitten een stuk lager in druk.
De 940 LPT bijvoorbeeld (heb ik in huis) reageert pas een minuutje later dan de 2.4T of 2.5T of T5

Geplaatst: 12.09.2009 - 18:34
door degids
Het hele voordeel van LPT is dattie juist eerder opspint. Minder vermogen hoog in de toeren, maar wel eerder op je max. koppel.

Geplaatst: 12.09.2009 - 19:02
door RVL
Zeker niet mee eens. De hogere turbo's reageren veel eerder

Geplaatst: 12.09.2009 - 19:19
door bart simpson
RVL schreef:Low pressure turbos zitten een stuk lager in druk.
De 940 LPT bijvoorbeeld (heb ik in huis) reageert pas een minuutje later dan de 2.4T of 2.5T of T5
zeker stuk... zou een gietijzeren 4 cilinder 2.3lpt ook niet vergelijken met een moderne 5 pitter

Geplaatst: 12.09.2009 - 19:26
door degids
RVL schreef:Zeker niet mee eens. De hogere turbo's reageren veel eerder
Dat zou dan betekenen dat de 2.5T een hogere druk turbo heeft dan de T5.
Volgens de specs van de 2.5T komt het max koppel namelijk al bij 1500 toeren. Bij de T5 pas op 2400 toeren.
Komt op mij niet logisch over, maar goed.

Geplaatst: 12.09.2009 - 19:35
door bart simpson
klopt ook niet, een lpt is onderin een stuk "smoother" dan een fpt (bij een lpt is de turbodruk grofweg de helft van een fpt)