Pagina 1 van 1

T6 hydraulische vs. vaste klepstoters: hoe te herkennen?

Geplaatst: 05.09.2009 - 20:32
door Marc O.
Ik weet dat de T6 motor in 1998 en 1999 is geleverd met hydraulische klepstoters, en dat men ergens in 1999 (MY2000 neem ik aan) is overgegaan op vaste klepstoters. Maar hoe herken ik een motor met vaste klepstoters? Zijn die, net als bij de 5 cilinders, uitgerust met bouten cq. inspectiegaatjes in het klepdeksel?

Oh ja, ik stel deze vraag omdat ik zoekende ben naar een T6 met hydraulische klepstoters i.v.m. inbouw LPi installatie.

Geplaatst: 07.09.2009 - 22:32
door Marc O.
Echt niemand? :cry:

Geplaatst: 07.09.2009 - 23:22
door Ramon&Ramon
6 cilinders hebben allemaal hydraulische stoters...

Geplaatst: 07.09.2009 - 23:22
door Ramon&Ramon
Ongeacht het bouwjaar!

Geplaatst: 07.09.2009 - 23:42
door Johan s60
Ramon&Ramon schreef:6 cilinders hebben allemaal hydraulische stoters...
In vadis zie ik er een (2002) met vaste stoters, immers ze geven een aantal maten op.

Afbeelding

Geplaatst: 08.09.2009 - 11:31
door Ramon&Ramon
Ik begin nu zelf ook te twijfelen,het loopt door elkaar denk ik,ik zag er laatst eentje met hydraulische stoters van het bouwjaar 2003,erg vreemd,ik duik er is in hoe dat precies zit!

Geplaatst: 08.09.2009 - 14:41
door gsx750r
Voorop gesteld zij dat ik niet heel goed thuis ben in de Volvo 6 cilinders. Ik interesseer me in eerste alleen in het motortype dat ik zelf heb :P

Maar ik heb de VADIS versie die ik heb (6.7a.2775 2005 A Engels) even doorgekeken.
In deze versie kan ik kiezen voor de bouwjaren 1999 t/m 2005

Uitgezonderd bouwjaar 1999 geven alle overige bouwjaren (2000 t/m 2005) aan dat de kleppen gesteld moeten worden !

Het betreft de motortypes B6294S, B6294S2 en B6284T

@ Ramon&Ramon: Het lijkt er op dat het precies het omgekeerde is van wat jij zegt. Zou dat kunnen ?

Rob

Geplaatst: 08.09.2009 - 14:52
door gsx750r
Door al dat 'gedoe' over wél of géén hydraulische klepstoters zijn we helemaal de initiële vraag vergeten ! :oops: :oops:

......... Zijn die, net als bij de 5 cilinders, uitgerust met bouten cq. inspectiegaatjes in het klepdeksel?

Het antwoord is JA ! (volgens mijn VADIS versie)

Er gaat wel enig voorbereidend werk aan vooraf maar daarna kun je via de 'inspectiegaatjes' met voelermaten aan de gang.

Rob

Geplaatst: 08.09.2009 - 15:45
door Ramon&Ramon
het omgekeerde is zeer zeker niet het geval!
Niet alle cilinderkoppen met vaste stoters hebben inspectiegaatjes.

Geplaatst: 08.09.2009 - 18:40
door Marc O.
gsx750r schreef:Uitgezonderd bouwjaar 1999 geven alle overige bouwjaren (2000 t/m 2005) aan dat de kleppen gesteld moeten worden !
Dat zou dan wel weer typisch een Volvo streek zijn ja :D

Maar dat maakt m'n zoektocht er niet makkelijker op, zeker niet als niet alle motoren met vaste klepstoters inspectiegaatjes hebben. :? Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uitslag van Ramon zijn speurtocht =D>

Geplaatst: 08.09.2009 - 19:01
door bart simpson
modeljaar 2000 was het moment van de RN motoren, het lijkt niet helemaal een "streek van Volvo" het hele motorengamma veranderde toen

Geplaatst: 08.09.2009 - 19:18
door Marc O.
Sorry hoor Bart :roll:

Maar bedankt voor de info ;)

Geplaatst: 08.09.2009 - 20:18
door gsx750r
Ramon&Ramon schreef:het omgekeerde is zeer zeker niet het geval!
Niet alle cilinderkoppen met vaste stoters hebben inspectiegaatjes.

Het was daarom ook een vraag !
En ik heb ook niet beweerd dat alle motoren met vaste stoters 'inspectiegaatjes' hebben. Om die reden heb ik ook aangegeven dat het slechts (?) de motortypes B6284T, B6294S en B6294S2 betrof. :D :D

Rob

Geplaatst: 05.10.2009 - 06:08
door davidjoost
Onze T6 van begin 1999 rijdt in elk geval al een ton probleemloos op LPG! :D Zullen wel hydraulische stoters zijn hè? We hebben er heel bewust een gekocht van vóór MY00 i.v.m. de kleppen...

Geplaatst: 05.10.2009 - 18:44
door Johan s60
davidjoost schreef:Onze T6 van begin 1999 rijdt in elk geval al een ton probleemloos op LPG! :D Zullen wel hydraulische stoters zijn hè? We hebben er heel bewust een gekocht van vóór MY00 i.v.m. de kleppen...
volgens vadis niet, er wordt ook geen onderscheid gemaakt in chassis nr.


Afbeelding

Geplaatst: 06.10.2009 - 00:30
door Ramon&Ramon
--------------------------------------------------------------------------------
« Ramon&Ramon » :het omgekeerde is zeer zeker niet het geval!
Niet alle cilinderkoppen met vaste stoters hebben inspectiegaatjes


Ik heb er ook geen verstand van,ik gok het af en toe ook maar is!