Pagina 1 van 1
bougies
Geplaatst: 05.09.2009 - 21:10
door robbbie
Heb vandaag mijn bougies gecontroleerd ivm ander probleem. Ik kon 3 vd 5 bougies met de hand losdraaien. Is dit normaal of kan dit het rommelige lopen van de motor misschien verklaren.
Gr Rob
Geplaatst: 05.09.2009 - 21:55
door FrankS60
Als je ze echt gewoon beet kon pakken en los kon draaien dan is dat niet normaal. Dan kan het nog aan 2 dingen liggen, of jij bent niet normaal sterk in je handen, of de bougies zijn niet goed vastgezet.
Als je bougies te los zitten dan kan er compressieverlies optreden omdat er mengsel langs de bougie gedrukt wordt. Het is niet zo veel maar het kan een effect hebben. Verder zitten je bougies dan niet meer op de optimale plek voor de ontbranding.
Geplaatst: 05.09.2009 - 22:37
door steven460
kan ook vast smelten daar door omdat je bougie moet koelen naar de kop!!
Gewoon hand vast aandraaien. Geen hefboom oid gebruiken
Geplaatst: 05.09.2009 - 23:02
door FrankS60
Nouja, wel zo vast dat ie niet zomaar los komt. Wat vaak redelijk uit komt met het aantal Nm waarmee je hem vast zou moeten zetten is handvast + maximaal een kwart slag met de ratel. Het is geen exacte wetenschap maar te vast is zeker zo erg als te los.
Geplaatst: 06.09.2009 - 00:01
door Gast
kwartslag voor afbreken.
Aanhaalmomenten voor bougies met een vlakke zitting (met dichting):
........................18 mm ......14 mm .....12 mm .....10 mm
Gietijzeren kop 35-45 Nm 25-35 Nm 15-25 Nm 10-15 Nm
.Aluminium kop 35-40 Nm 25-30 Nm 15-20 Nm 10-12 Nm
Het aanhaalmoment kan ook naderhand gemeten worden, door de hoogte (dikte) van de dichtring te meten.
Als de dichtring van een bougie niet in elkaar gedrukt is, werd deze bougie met een te klein aanhaalmoment vastgedraaid.
Omgekeerd werd een bougie met een te sterk ineengeklemde dichtring met een te groot aanhaalmoment vastgedraaid.
Bron: NGK
Geplaatst: 06.09.2009 - 02:02
door V70 T5 assen
En te losse bougie,s kunnen ook het schroefdraad vernielen .
Zeker bij de lichtmetalen koppen !!!
Geplaatst: 06.09.2009 - 08:29
door RVL
klopt. En ik kan het weten want zo'n helicoil plaatsen is echt geen pretje
Geplaatst: 06.09.2009 - 10:28
door robbbie
Bedankt allemaal voor jullie antwoord. Ze zaten dus inderdaad te los. Ik heb de dop erop gezet en kon ze met 2 vingers losdraaien.
Heb ze erin gezet, met de hand aangedraaid en daarna klein tikje met de ratel verder. Moet goed zijn.
Gr Rob
Geplaatst: 06.09.2009 - 10:34
door steven460
Oh nee geen Lucht Ratel!? maar je bedoeld hand vast toch. 10 a 15nm
Geplaatst: 06.09.2009 - 12:04
door FrankS60
Met de ratel bedoelen de meeste mensen gewoon die 2 weg stang uit je doppenset

Als hij luchtgereedschap zou hebben dat verwacht ik dat hij ook het antwoord op zijn eigen vraag zou weten!
Geplaatst: 06.09.2009 - 13:29
door steven460
Denk het ook wel, maar voor het geval deze post ooit door een outsider gelezen wordt..... Krijg je van die typische telegraaf kranten koppen van... "Volvo eigenaar zet bougies vast met ratel"
Geplaatst: 06.09.2009 - 15:02
door FrankS60
Haha ja maar dan heb je het ook over de Televaag! Zo jammer dat mensen nog steeds bijna klakkeloos geloven wat er in de krant staat...
Geplaatst: 06.09.2009 - 15:35
door V70 T5 assen
Ja ja volvo vliegt in de brand door te vaste bougie

( bron de teleraaf)
Geplaatst: 06.09.2009 - 17:12
door robbbie
Ik heb ze met GBV vastgezet.
Ze zijn destijds met een grote beurt vernieuwd. Zijn t trouwens de goede: bosch super plus FGR 7 DQE+ ?
Gr Rob
Geplaatst: 06.09.2009 - 17:25
door FrankS60
GBV? Goed boeren verstand?
Geplaatst: 06.09.2009 - 17:28
door robbbie
Reken ik goed, gezond boeren verstand.
Geplaatst: 06.09.2009 - 19:07
door FrankS60
Eh ja, dat bedoelde ik eigenlijk ook :oops:
Geplaatst: 08.09.2009 - 12:36
door robbbie
Maar weet iemand ook of dit de goede bougies zijn?
Gr Rob
Geplaatst: 08.09.2009 - 18:50
door steven460
Volgens de bosch site wel. Raar dat bosch geen bougies maakt voor de T5 :S
http://www.boschsparkplugs.net/
Geplaatst: 22.11.2010 - 12:50
door robbbie
Heb in Son door gasspecialist diagnose laten stellen. Gaspomp loopt op z'n eind en alle gasinjectoren zaten los; daarvan stonden 3 injectorbuisjes scheef en was er een kapot. Motor zuigt valse lucht en geeft bij langdurig afremmen op de motor (afrit snelweg) emissiestoring.
De verschijnselen van de pomp zijn dat hij niet voldoende druk op kan bouwen. Als de motor koud is duurt het enige tijd voordat het systeem overschakelt en is er voldoende tijd om druk op te bouwen. Als hij warm is, schakelt hij sneller over en is er onvoldoende tijd om genoeg druk op te bouwen en dan lijkt het of hij even op 4 poten loopt en gaf in mijn geval ook uit te lezen meldingen van 'slechte loop cil 2'.
Loopt nu na reparatie goed, heb alleen de gaspomp nog niet laten vervangen.
Al met al goede diagnose en reparatie.
Gr Rob