Pagina 1 van 1

V70 schakelmomenten automaat

Geplaatst: 06.09.2009 - 12:37
door aenmsijtsma
Dit jaar veel met de V70 (met caravan) in de bergen van Zwitserland gereden. Wat mij opgevallen is dat je bij het afdalen van hellingen voor het afremmen weinig aan stand 4 hebt. Daarentegen is het gat tussen stand 3 en L redelijk groot. Zijn deze schakelmomenten door de dealer in te stellen? Zodat naar mijn gevoel de ruimten tussen de schakelmomenten beter verdeeld zijn?

Arjen

Geplaatst: 06.09.2009 - 16:24
door Hans oet Twent
Arjen,
Welke auto riojdt je. Welke motor bouwjaar enz. Dat geeft de mensen wat meer info om te reageren

Geplaatst: 06.09.2009 - 18:56
door aenmsijtsma
Het gaat om een V70 2,4 bj 2004. Twee jaar geleden om laten bouwen naar LPG.

Arjen

Geplaatst: 06.09.2009 - 21:31
door Msuidgeest
Nog niet helemaal duidelijk ...

Ik dacht te herinneren dat schakelmomenten vast zijn gelegd in het mechanische deel van de automaat. Je kunt een automaat zien als een gewone versnellingsbak met tandwielen voor elke versnelling. Alleen kiest een automaat zelf de juiste versnelling.

Of denk je dat de automaat niet goed is? Je kunt hem rustig in 3 duwen bij het afdalen. Toeren maken met een motor is helemaal niet erg, zolang de motor warm is dan, en zo zal de combinatie toch deels afremmen op de motor.

Misschien moet je deze vraag eens neerleggen op het caravan-forum. Als hier geen verhelderend antwoord gegeven wordt, weten ze het daar misschien wel.
Daarnaast moet er in je instructieboekje toch ook een en ander vermeld staan over rijden met een aanhanger.

Geplaatst: 07.09.2009 - 11:17
door aenmsijtsma
In het instructieboekje staat er niet zoveel over. Je moet namelijk die stand kiezen waarbij je voldoende remt. Ook zonder caravan is de ervaring dat in stand 4 de auto vrijwel altijd steeds harder gaat. Het toerental laat ik dan tot max. 5000 oplopen. In de stand L ga je redelijk langzaam naar beneden. Ga je dan weer terug naar stand 3, dan remt het weer te weinig. Daarom dacht ik dat de ruimten tussen 4-3-L beter verdeeld zouden worden.
Mijn idee was ook dat het een mechanisch verhaal is. Maar tegenwoordig wordt ook veel electronisch bestuurd en bewaakt. En misschien is dat nu ook bij automaten het geval. En dan is het instelbaar.

Arjen

Geplaatst: 07.09.2009 - 12:27
door bart simpson
is bij mijn weten niets aan in te stellen, ook niet electronisch

Geplaatst: 12.09.2009 - 09:18
door Dieselross
Dit is normaal, je kunt bij afdalingen afremmen op de motor in de 3, bij hele steile afdalingen zelfs in de 1. Scheelt rokende remmen.....

Geplaatst: 15.09.2009 - 16:11
door bernhard2
je kunt toch ook afremmen in de 2e versnelling? als je hem in de 3 zet, en dan op de winter knop duwt, dan gaat hij in z'n 2.(zo voelt dat in ieder geval) maar ik heb een classic dus met de 3 losse knoppen...