Pagina 1 van 1

Onderhoud om de 10k km

Geplaatst: 07.09.2009 - 12:05
door ExSkoda
Mijn auto zit nu op 30k km en geeft al enige tijd aan dat hij onderhoud nodig heeft. Bij de 20k km is hij echter voor een beurt bij de garage geweest.

De dealer geeft aan dat dit een zgn. 'tussenbeurt' is waarbij vloeistoffen e.d. gecontroleerd worden.

Omdat ik ruim 50k per jaar rijd, houdt dit in dat ik 5x per jaar bij de dealer moet zijn voor onderhoud en dat vind ik wat overdreven.
Hebben jullie ervaring in het overslaan van de 'tussenbeurten'?

Geplaatst: 07.09.2009 - 12:28
door JW71
Een tussenbeurt overslaan is geen probleem, en er zal ook niks ernstigs gebeuren. Mijn ervaring is dat de auto tussen de normale beurten door b.v. geen extra olie nodig heeft. Aan de andere kant een tussenbeurt duurt ca. 15 minuten en je kan er dus gewoon op wachten en even bijkletsen. Even handig inplannen aan het begin of eind van de dag of op een vrije dag.

Geplaatst: 07.09.2009 - 14:37
door Grimm
Overslaan kan inderdaad niet veel kwaad (tenzij uit ervaring blijkt dat de motor al snel toe is aan nieuwe vloeistoffen). Enige nadeel hiervan is dat je dan steeds 10.000 kilometer lang met een vervelende melding op de boordcomputer zit te kijken. Wellicht dat de dealer dit anders kan instellen bij de echte onderhoudsbeurten.
JW71 schreef: Aan de andere kant een tussenbeurt duurt ca. 15 minuten en je kan er dus gewoon op wachten en even bijkletsen.
Helemaal mee eens. Is best goed te plannen en dan vullen ze meteen ruitenwisservloeistof bij ;-)

Re: Onderhoud om de 10k km

Geplaatst: 07.09.2009 - 15:04
door remmm
ExSkoda schreef:Mijn auto zit nu op 30k km en geeft al enige tijd aan dat hij onderhoud nodig heeft. Bij de 20k km is hij echter voor een beurt bij de garage geweest.

De dealer geeft aan dat dit een zgn. 'tussenbeurt' is waarbij vloeistoffen e.d. gecontroleerd worden.
De 1.6d heeft inderdaad om de 20.000 een beurt en bij de oneven is het een check. Ik heb een afspraak gemaakt voor de 40.000. De dealer vertelde mij zelf dat ik die tussenchecks niet meer hoef te doen omdat ik 40.000 per jaar rij en het dan echt nutteloos is. Dus als je er 50.000 per jaar rijdt dan helemaal :) Dus skippen die oneven "beurten"
Grimm schreef:Overslaan kan inderdaad niet veel kwaad (tenzij uit ervaring blijkt dat de motor al snel toe is aan nieuwe vloeistoffen). Enige nadeel hiervan is dat je dan steeds 10.000 kilometer lang met een vervelende melding op de boordcomputer zit te kijken. Wellicht dat de dealer dit anders kan instellen bij de echte onderhoudsbeurten.
Ik kan mij ook niet herinneren dat hij bij 30.000 is gaan branden. Ook niet bij de 20.000 overigens? Hij staat nu op 37.500 en ook nu nog geen melding gehad....

Geplaatst: 07.09.2009 - 16:13
door Grimm
remmm schreef:Ik kan mij ook niet herinneren dat hij bij 30.000 is gaan branden.
Om de 10.000 km melding dat service vereist is in de boordcomputer. Zowel bij het starten van de motor als bij het stoppen. Moest ik iedere keer "wegklikken" met het knopje op de richtingaanwijzer. Natuurlijk niet veel werk maar wel gewoon vervelend. Dan ga je uit pure ellende wel een afspraak plannen :(

Geplaatst: 07.09.2009 - 16:54
door Fredhead
Ik sla de tussenbeurten ook gewoon over, krijg ook geen melding in het display van de boardcomputer te zien dus denk dat er vast wel ergens iets in valt te stellen

Geplaatst: 07.09.2009 - 17:02
door Walter
het gaat niet zo zeer om de vloeistoffen maar meer om bv de remmen; die kunnen bv bij 40000 helemaal in orde zijn maar bij 60000 helemaal op. Dan moet je nog 10000. Dus als je dan tussentijds nog eens komt, weet je zeker dat het veilig is.

Geplaatst: 07.09.2009 - 17:03
door Fredhead
Of je houd het zelf ook een beetje in de gaten

Geplaatst: 07.09.2009 - 17:19
door sanco
fredhead schreef:Of je houd het zelf ook een beetje in de gaten
Zo denk ik er ook over. Ik denk dat het meer is bedoeld voor mensen die heel weinig rijden of tussen de 20kkm beurten door vrijwel nergens naar willen / kunnen kijken (en daar wil ik verder geen oordeel over vellen hoor! :D ).
Als je zelf echter je lampen, je banden, je olie en andere vloeistoffen in de gaten houdt en bij het schoonmaken van de velgen ook je remblokken/schijven even checkt zie ik er zelf het nut niet van in.
Een reset van de melding door jezelf is overigens elders op het forum beschreven.