Pagina 1 van 2

Geartronic: slip verminderen ?

Geplaatst: 08.09.2009 - 09:15
door Sport Edition D5
Na wat omzwervingen in de nieuwere volvo modellen heb ik (voor een tijdje) weer een V70 Sports Edition uit 2007 genomen. Uiteindelijk zit je daar veel fijner in dan in de nieuwere modellen, ziet de auto er lekker dik uit (met 18 inch en privacy glass) en heb ik hem gelijk maar even laten tunen door ZIP tuning naar een prettige 220 pk.
De geartronic blijft echter een lastige partner. Hij schakelt nu wel beter en sneller (rond de 2000 toeren volgende versnelling) dan voor de tuning maar de slip in de bak is gewoon (in mijn beleving) te groot. Ook lijkt de sliphoeveelheid per keer (meerdere ritten per dag) te verschillen. Dus: stel bak zit in 3 en bij het wegrijden vanaf een rotonde vliegt het toerental naar dik 2000 toeren maar de snelheid moet nog komen. Zoals gezegd gaat dit de ene keer beter dan de andere keer. Zo zonde van de power die de motor nu levert en redelijk inefficient. Ik weet dat de bak adaptief is maar dat zou alleen met de schakelmomenten te maken moeten hebben. Niets met de slip lijkt me.
Hij rijdt prima hoor maar het kan volgens mij nog beter!

Vraag: weet iemand of hier wat aan te doen is? Bijvoorbeeld andere olie in de bak? Of is een bezoekje bij een automaten-specialist?

Wim

Geplaatst: 08.09.2009 - 10:20
door BlackcurrantV70
Ik heb een MY06 met 163PK en 6 speed GT en heb toch niet dezelfde ervaring i.v.m. doorslippen.

Auto pakt vrijwel onmiddelijk op bij gasgeven, ok misschien iets later dan een handbak, maar niet dat het ergerlijk is.

Heb je al fotootjes van je V70 ?

Geplaatst: 08.09.2009 - 11:34
door degids
Ik denk dat de bak naar 2000 toeren schiet omdat daar het betere koppel ligt, zodat de auto toch beter wegtrekt.
Ik heb hetzelfde, maar dan tegen de 3000 toeren (benzine).

Geplaatst: 14.09.2009 - 20:45
door MdV-V70
Ik ben zeer benieuwd hoe deze discussie zich gaat ontwikkelen want ik heb dezelfde ervaring als Wim. Met name in de eerste 2 versnellingen is het "veel toeren weinig versnelling". Wellicht eens in een andere geartronic rijden om te kijken of die hetzelfde schakelt.

Groeten,

Michel
V70D5 GT Sport 2007

Geplaatst: 15.09.2009 - 08:57
door Sport Edition D5
Gelukkig ben ik dus niet de enige !
Zijn er techneuten die hier wat zinnigs over kunnen zeggen??

Verder: foto's ga ik voor zorgen.

Wim

Geplaatst: 07.10.2009 - 22:23
door Noviomagum
Ik ben zeer benieuwd hoe deze discussie zich gaat ontwikkelen want ik heb dezelfde ervaring als Wim. Met name in de eerste 2 versnellingen is het "veel toeren weinig versnelling". Wellicht eens in een andere geartronic rijden om te kijken of die hetzelfde schakelt.
Ook ik sluit mij hierbij aan. In de 1e en 2e versnelling heeft het bij flink gas geven weg van een CVT (Hub van Doorne's pientere pookje). Veel lawaai, weinig snelheid.

Onlangs reed ik met een Seat met DSG-bak. Dat is state of the art techniek hoor. Met zo'n bak is elke willekeurige V70 supersnel uit de startblokken. Jammer dat de Geartronic zoveel slipt. Ik heb begrepen dat Volvo nu een Direct Shift bak heeft met twee koppelingen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou zo'n bak in een MY 2004-2008 passen?

Wie kan over dit onderwerp iets zinnigs inbrengen?

Geplaatst: 07.10.2009 - 23:32
door Ramon&Ramon
Een DSG bak gaat niet passen.gezien de electronica die totaal verschillend is. Een geartronic past zich aan aan je rijstijl.
Je zou een reset kunnen laten doen of een update,ga niet expirimenteren met andere olie,want dan weet je zeker dat het mis gaat.

Er zijn vaker problemen met dit type bak na een tuning.

Geplaatst: 08.10.2009 - 11:40
door Thijs
Er zijn vaker problemen met dit type bak na een tuning.
Ojee, daar gaan we weer....

Geplaatst: 08.10.2009 - 13:13
door Ramon&Ramon
Ik ga nergens heen.:)

Geplaatst: 08.10.2009 - 20:20
door Move D5
Ik heb dezelfde ervaring (of beleving?). Vooral in 3e, 4e en 5e versnelling gaat er naar mijn idee erg veel energie verloren door de slip. In manual mode is dit al stukken minder maar daar heb ik geen GT voor gekocht.

Overigens is mijn bolide NIET getuned :)

Geplaatst: 08.10.2009 - 20:24
door bart simpson
Tarman T schreef:
Er zijn vaker problemen met dit type bak na een tuning.
Ojee, daar gaan we weer....
nw bak is € 3.000,-- ex de btw en ex montage, we worden er steeds handiger in, enne.... het leeuwendeel was idd getuned, doen dus!

Geplaatst: 08.10.2009 - 20:29
door Msuidgeest
Laten we eens filosoferen:

Een versnellingsbak wordt ontwikkeld om een bepaalde hoeveelheid Nm-ers door te laten en vooral goed te verwerken om een versnelling te kiezen. Dan denk ik dat zolang je een en ander origineel houdt, krijg je geen of minimaal problemen. Maar zodra je meer gaat geven omdat er sprake is van tuning, zou het kunnen dat de bak al dat geweld niet aankan en dus mee blijft slippen dan gewenst.

[zomaar uit mijn blote hoofd maar wel rijdend met een automaat, AW30-43]

Klopt deze redenering? Wie van u weet dat te bevestigen of ontkennen? Je geeft die geatronic toch meer dan misschien mogelijk is?
Ik zie een optie en dat is de automaat flushen; volledig spoelen met nieuwe olie en opnieuw vullen. Dat kost dan 2 tot 3 maal de totale inhoud en een uur werk maar doorgaans helpt het wel.

Maar ik blijf tegen dat vermogen aanhikken tegenover de maximale belasting die een bak kan verdragen.

Geplaatst: 10.10.2009 - 11:59
door buikijn
Koppellimiet van de bak lijkt 350Nm; de s60R is ook met de 5 traps geartronic uitgerust, en heeft een 350Nm limiet.

Mij valt op dat de bak nog meer slipt als de motor/bak koud is. ook in de 3/4/5 wil hij nog wel aardig slippen bij half gas. alleen als je hem 'vol' in trapt koppelt hij wel goed. Het viel mij ook ronduit tegen. Heb je een schakelluie turbomotor begint de bak te slippen voordat hij fatsoenlijk turbodruk op heeft kunnen bouwen. trap je hem wat dieper in (niet vol), schakelt hij meteen 1 of 2 versnellingen terug.. dit alles kan weer voor het behoud van de bak zijn, maar daar zal je nooit achter komen.

Het verbruik schiet ook naar boven als hij zo zeikerig oploopt in toeren. je kan harder accelereren met een lager verbruik als je hem op manueel zet.

mij is ook opgevallen dat wanneer ik 50 rijd en hem op cruise control zet, hij een terugschakelt.. als ik hem op manueel zet kan ik hem zonder problemen weer in zijn 4 zetten. Iemand anders met dit cruise control 'probleem'? (2.4t met geartronic)

Geplaatst: 10.10.2009 - 16:05
door hadico
Zie deze verhalen geregeld voorbijkomen ,maar heeft er al eens iemand bij stil gestaan dat niet alle bakken hetzelfde zijn??????????
Lijkt me dus niet maar let op dat een 55/51 of 55/50 bak wel hetzelfde typenr heeft maar afhankelijk van MOTOR EN VERMOGEN een andere overbrengverhouding heeft om nog maar te zwijgen over de CONVERTOR ook niet onbelangrijk onderdeeltje.
Daarnaast is de schakeldruk ook nog eens aangepast naar het geleverde vermogen/overbrengverhouding dus tel uit je winst .
Chipie is dus wel leuk maar doen ze met chipe iets aan deze verschillen NEE DUS.

Geplaatst: 10.10.2009 - 22:47
door Noviomagum
Chipie is dus wel leuk maar doen ze met chipe iets aan deze verschillen NEE DUS.
Toch wel Hadico. European Tuning levert via MTE custom mapping van de ECU. Als je wilt kun je het maximale koppel in elke willekeurige versnelling laten maximeren. Het zal duidelijk zijn dat je niet voor € 295 klaar bent, maar zoals altijd geldt 'voor niets gaat de zon op'.

Ik heb overigens geen ervaringen met andere tuners en heb over hen dan ook geen waarde oordeel. Wel kan ik zeggen dat ik buitengewoon tevreden ben over European Tuning. Mijn vorige Volvo V70 2.5T is zonder enige schade of mankement naar T5+ niveau gebracht. European Tuning doet dan ook enkel Volvo en is een specialist pur sang. Doe uw voordeel met deze ervaring!

Geplaatst: 11.10.2009 - 00:07
door hadico
Dat is dan al ter bescherming van de bak maar je blijft zitten met een convertor en eindaandrijving die qua toerentallen/vermogen niet overeenkomen.

Geplaatst: 24.10.2009 - 12:43
door Pimspa
Goeie dag allemaal,

Ik ben Sacha Huijgens, woonachtig in Oosterhout

Al enige tijd beleef ik langs de zijlijn het forum met zoveel plezier dat ik me afgelopen week eindelijk aangemeld heb.

Ik ben aan het oriënteren naar een V70 met automaat(is dit altijd geartronic?).
Ik zit echter nog wel met enkele vragen waarop ik hoop dat iemand hierop antwoord heeft.
Is het vermogen 140-, 170- of 200PK van invloed op de levensduur van de automatische versnellingsbak?
Is het rijden van V70 met automaat en 140PK dan zo traag?

Geplaatst: 24.10.2009 - 12:46
door bart simpson
140pk en 170pk zijn er niet als geartronic, een 140pk doet niet onder voor een 170pk is veel algemener verkrijgbaar

Geplaatst: 24.10.2009 - 15:29
door Ramon&Ramon
Pas op bij de aanschaf,veel van deze bakken hebben problemen.

Geplaatst: 24.10.2009 - 19:41
door Pimspa
Wat zijn de problemen die ik tegen kan komen?(vanaf 200dkm?)
Hoe kan ik deze ervaren tijdens een proefrit?
Heeft de geartronic dit niet?