Pagina 1 van 1
Ruitenwissermotor 940
Geplaatst: 08.09.2009 - 15:35
door HSGHOR
Tijdens een regenbui hielden de ruitenwissers er plotseling mee op. Lastig, gelijk op de vluchtstrook en wachten tot de bui over was. Zekering vervangen, die echter direct weer doorbrandde.......
Denk nu dat de wissermotor zelf het probleem is.
Waar zit dat ding? Moet de parafaan er af?
Volvo 940 sedan 1995
Of zijn er mogelijk andere oorzaken, wie kan mij helpen?
Groeten, Eric
Geplaatst: 08.09.2009 - 17:17
door Michael Oud
Die zit inderdaad onder de parafan. Ruitenwissers er af, en onder de motorkap 3 schroeven. Pas wel op met krassen, als je het alleen doet, het is nogal een log apparaat.
Geplaatst: 09.09.2009 - 10:58
door HSGHOR
Bedankt voor je reactie! Ik heb op de Volvo700 site inderdaad een fotoreportage gevonden hoe ik dat het beste kan doen.
Inmiddels via marktplaats ook al een motor gevonden en ik heb wat te doen dit weekend.
Bedankt, groeten Eric
Geplaatst: 10.09.2009 - 18:09
door hb1295
Is bekend of dit een specifieke kwaal is van de VOLVO 940 ?
Geplaatst: 10.09.2009 - 18:11
door HSGHOR
Ik heb geen idee of het een bekende kwaal is. Ik kan mij wel voorstellen dat zo'n ding na 15 jaar heen- en weerwissen een keer de moed opgeeft. Het blijft mechaniek en alles kan stuk, ook bij een Volvo (helaas).
Groet, Eric
Geplaatst: 10.09.2009 - 18:21
door hb1295
Ik hoop niet dat je het ding 15 jaar aan een stuk aan hebt tijdens het rijden

( flauw ) maar hoe vaak staat die wissermotor op jaarbasis aan ?
Dat is voor ieder verschillend lijkt mij en inderdaad lastig te bepalen of het snel of kort duurt voor het versleten is. Maar ik bedoel of het een specifieke kwaal kan zijn en of er veel 940-rijders mee te maken hebben gehad.
Geplaatst: 10.09.2009 - 19:53
door knorrepot
zit het wel in de motor zelf? Het kan ook zijn dat er iets heel zwaar loopt in het armpjes en stangetjes mechanisme, en dat het motortje er zo zwaar aan moet trekken dat ie de zekering doortrekt, of dat er de verkeerde zekering in zit/zat. Of dat er sluiting zit in je bedrading door vocht en of slijtage van de isolatie.
Geplaatst: 11.09.2009 - 22:13
door Michael Oud
hb1295 schreef:Ik hoop niet dat je het ding 15 jaar aan een stuk aan hebt tijdens het rijden

( flauw ) maar hoe vaak staat die wissermotor op jaarbasis aan ?
Dat is voor ieder verschillend lijkt mij en inderdaad lastig te bepalen of het snel of kort duurt voor het versleten is. Maar ik bedoel of het een specifieke kwaal kan zijn en of er veel 940-rijders mee te maken hebben gehad.
In mijn vorige (1992) en huidige (1993) heb ik altijd probleemloos gewist. Allebei tussen de 210 en 240 kkm
Geplaatst: 13.09.2009 - 14:26
door HSGHOR
Beste forumleden,
ik heb de ruitenwissermotor vervangen, fluitje van een cent door gebruik te maken van de fotobeschrijving op de volvo 700 site.
Echter, zekering knalde er direct weer uit, grgrgrgrgr. Na enig speuren ben ik systematisch alle gebruikers van de zekering (nr15) gaan loskoppelen. (toeter, verwarmde stoelen, ruitesproeier) Daardoor ben ik er achter gekomen dat de pomp van het ruitesproeierreservoir (leuk scrabble woord!) de boosdoener is. Afijn, probleem voorlopig weer opgelost. Nog bedankt voor het meedenken en de tips! :turn-l:
Groet, Eric
Geplaatst: 15.09.2009 - 09:40
door Baseman
Dat pompje heb ik nog ergens liggen, stuur maar een bericht als ik je interesse hebt.
Overigens, als je een Estate hebt, zou je kunnen overwegen als tijdelijke oplossing, de pomp voor de achterklepsproeier te gebruiken.
Ik weet niet zeker of de stekker hetzelfde is, maar het is het proberen waard.
(Oh, lekker wakker, ik zie net in je signature dat je een sedan hebt.)