Pagina 1 van 1

Rariteit

Geplaatst: 13.09.2009 - 20:54
door oblivion
Al enkele jaren rijd ik met veel plezier een 460 1.8i uit 95.
Slechts weinig problemen gehad, en kleinigheidjes los ik met plezier op. Nu echter heb ik een probleem waar ik me geen raad mee weet. Afgelopen week sloeg de auto 'spontaan' af. Er leek geen benzine meer in te zitten (aan de meter te zien), hoewel ik dacht dat er nog wel iets in moest zitten. Na nog een keer of 5 proberen te starten was de accu leeg en was het afgelopen. 's Avonds de auto naar huis gesleept, benzine in de tank gedaan, volgende morgen starten en lopen (zonder de accu bijgekaden te hebben). Drie dagen prima gereden, doet het probleem zich opnieuw voor. Tijdens het rijden begint hij te sputteren, ik zie de benzine meter zakken, en einde oefening..... (ook weer kreeg na 2 keer starten de accu de startmotor niet meer rond).
4 uur later weer geprobeerd, starten en lopen. Kwartier naar huis gereden, toen heb ik de auto 5 minuten op de oprit laten draaien. Ik vond de verlichting erg zwak, het lampje van de gordel knipperde erg snel, en als ik de knipperlichten aanzette ging het gordel lampje weer in normaal tempo. Tijdens het knipperen van de knipperlichten kon je zien dat de achterlichten zwakker brandden als het knipperlicht brandde. Als ik vermogen van de accu vraag (door alarmlichten aan te zetten) drijgt de motor weer af te slaan. Snel alarmlichten weer uit om te motor te laten lopen. Als ik groot licht op zet is het direct gedaan......
Accu is een maand geleden doorgemeten en was toen nog prima (is zowiezo pas anderhalf jaar oud), en de dynamo gaf toen ook netjes 14,5 Volt (ongeveer).
Ik vindt het een raar probleem en hoop dat iemand me verder kan helpen, ik heb nog teveel rijplezier om de auto naar de sloop te brengen.

B.v.d.

Geplaatst: 13.09.2009 - 23:33
door ArjenM
Lijkt me of de spanningsregelaar of de massa. Kijk eens of er geen draadje van de dynamo los zit. Als het draadje van de spanningsregelaar los zit krijg je ook dit soort verschijnselen.

Geplaatst: 14.09.2009 - 12:56
door wpee
Massa probleem, controleer de 1 aansluiting van de accu naar je frame. Tevens even controleren onder je dashboard in de linker bovenhoek zitten een stekkerblok meer meerdere massa aansluitingen. Controleer die even op corrosie en trek de bout even na.

Geplaatst: 14.09.2009 - 22:13
door oblivion
Bedankt, maar helaas is het euvel nog niet verholpen. Heb de contacten van de dynamo en de min pool van de accu gecheckt en waar nodig schoon gemaakt. Ook de connector onder het dashbord heb ik gechecked. Ontdekte wel dat de plus pool klem op de accu gebroken is. Deze lijkt echter wel nog goed klem te zitten. Heb de pool en klem gereinigd en weer zo goed als mogelijk vast geklemd. Helaas, geen positief nieuws. Iemand nog andere opties waar iik kan zoeken?
Bedankt, Hein van Mens.

Geplaatst: 14.09.2009 - 22:52
door ArjenM
Wat is de spanning bij lopende motor?

Op de dynamo zitten 2 kleine contacten, heb je ze alle 2 gedaan?

Niet alleen bij de accu schoonmaken maar ook waar de massa aan de chassis vastzit. Er is ook nog een 2e massakabel bij de versnellingsbak dacht ik. Als dit niet helpt denk ik aan de spanningsregelaar.

Eerst even de spanning meten en kijken wat deze is bij een stationair lopende motor en als je wat gas geeft.

Geplaatst: 16.09.2009 - 22:57
door oblivion
Oke, inmiddels rijden we weer :)
Ik heb de dynamo vervangen met eentje uit een volvo 440 (volgens de sloop zijn dit dezelfde).
Meet nu een spanning aan de dynamo van zo'n 13 V bij stationair toerental en 14,5 bij hoger toerental. Dat klint beter!
Nog wel een ander vraagje. Het accu lampje blijft branden. Pas als ik over de 3000 toeren kom gaat het lampje helemaal uit (dimt wel als toeren oplopen naar de 2000).
Maargoed, aangezien de accu / dynamo over de 13V zijn zou dit lampje toch helemaal niet op moeten lichten.
Tips??
I.i.g. alvast bedankt voor de hulp! Volgens de meter zit er in iedergval weer benzine in de tank en hij is vandaag niet 1 keer afgeslagen...... :):)

Geplaatst: 17.09.2009 - 01:00
door ArjenM
Bij minder spanning staat de meter inderdaad lager. Zet het contact maar eens 5 minuten aan, dan staan de wijzers lager dan dat ze staan als de motor loopt.

Een dynamo uit de 440 past inderdaad in de 460. Spanning van 13V is te laag. Minimale spanning moet volgens de vraagbaak 13,5V zijn en bij mij is het iets van 13,9V. Kijk even of de multiriem niet te slap staat en anders vragen of ze nog een andere dynamo voor je hebben.

Geplaatst: 16.05.2010 - 14:34
door drainbamage
Wat ik heb gehad, is dat de voeding naar het dashboard zelf niet goed was, hierdoor wordt het laadspanningslampje niet bekrachtigd, die op zijn beurt het draaiveld van de dynamo niet aanstuurt. Je zou het kunnen testen door het signaal draadje vanaf de dynamo op de plus te houden. Als dan de spanning stijgt, dan ligt het aan de aansturing, als de spanning niet stijgt, dan is de dynamo stuk.

Geplaatst: 17.05.2010 - 22:09
door Schilder
Ik heb ergens, op deze forum gelezen over dynamo`s vervangen terwijl het lampje toch blijft branden na vervanging, iets over een draadje overhouden?.

Nog 1 tip, je kan spanning meten en die kan goed zijn!, maar heb je het ook al gemeten met een àmperetang?

Gr,

Schilder

Geplaatst: 17.05.2010 - 22:11
door Schilder
Jammer..oud vraagstuk