Pagina 1 van 1

1.8i i.c.m. lpg

Geplaatst: 16.09.2009 - 13:46
door SwedishStyle
Heb de zoekfunctie geprobeerd maar zonder succes, dus een nieuw tpic dan maar voor deze korte vraag:

V40 1.8i van mei 2000 (phase II) om daar een lpg tank in te zetten een goede combi? kmstand rond de 145dkm

Geplaatst: 16.09.2009 - 16:34
door rob040
De i staat voor een Mitsubishi GDI motor. Ik heb er zelf één met weinig problemen (215.000 km, alleen benzine), maar ik lees dat er nogal wat mensen zijn die het geen fijne motor vinden. Vervuiling komt voor als je de motor niet lekker warm rijdt.
Hoe hij zich gedraagt op LPG weet ik niet, maar je zou eens kunnen zoeken op Mitsubishi, hij zat onder andere in de Carisma.

Geplaatst: 16.09.2009 - 17:15
door Frederik Welvaert
zeker dat het de 1.8i is en geen gewone 1.8?
De gewone 1.8 heeft 122 pk, de 1.8i heeft 125 pk dacht ik, en aangezien ik 122 zie staan in je onderschrift...

Mijn ouders hebben een S40 1.8 uit 2000 met Bigas LPG installatie. Na 3 jaar miserie beginnen ze zich af te vragen of het mogelijk is het ding weer te laten weghalen... De auto doet ook maar weinig kilometers, omdat mijn pa kort na de plaatsing van de lpg installatie een leasewagen kreeg van z'n werk.
Soit, destijds bijna 2000 EUR voor betaald en het heeft een tijdje goed gegaan, tot de problemen begonnen... Auto schokte op LPG, conclusie van de LPG-boer: een van de spoelen die de injectie per cilinder regelt was kapot. Dan weer een tijdje goed geweest, dan weer beginnen schokken... Conclusie was nu: de kleppen moeten gesteld worden... Laten bekijken door Volvo garage, veel werk blijkbaar, maar de kleppen waren allemaal perfect, dus daar lag het niet aan volgens hem, maar hij had wel de bougies vervangen omdat deze redelijk zwartgebrand waren... Ging toen weer een tijdje goed, maar na een tijdje kregen we weer problemen, terug naar de LPG boer... die besloot dan maar om de originele bougies (met 3 elektrodes) te wisselen voor bougies met 1 elektrode. Dat ging inderdaad beter, maar nu reed de auto op benzine niet zo goed meer.
Kort daarna totaal niet meer rijden op LPG, dus terug naar de lpg mannen. Bleek dat de spoelen wééral stuk waren, en bovendien lag er wat koper van de bekabeling voor deze spoelen bloot... (Ze hadden de verdeler rail tussen de koelwaterslang naar de radiator en het inlaatspruitstuk gepropt, dus door de hitte van het koelwater en constante trillingen was de kabel bloot gekomen) Uiteindelijk is dat dan ook weer vervangen.

Intussen rijdt de auto weer niet meer op LPG en we hebben de spoelen al zo vaak laten vervangen dat we besloten hebben om het systeem zelf te wijzigen. Mijn pa heeft de verdeler rail nu iets verplaatst, waardoor deze bovenbovenop de motor ligt nu, zodat deze niet meer tegen de slang voor het koelwater zit. 4 nieuwe spoelen erop en... Nog steeds schokkerig draaien/stilvallen...
Mij valt het vooral op (ik reed tot 2 jaar geleden ook met die S40, tot ik mijn eigen V50 kocht) dat de auto ook op benzine bijna geen kracht meer heeft... Vroeger won ik alle sprintjes van m'n vrienden, nu heb ik de indruk dat de auto echt "tam" geworden is, ofwel ben ik gewoon verwend door 2 jaar met een 2.0D te rijden...
Als het niet goed komt gaat ofwel de installatie eruit (als dat mogelijk is) of gewoon heel de auto eruit (terwijl deze nu net van pas komt omdat mijn zus aan het leren rijden is... Dan liever dat ze wat builen rijdt in een 9 jaar oude S40 dan in een nieuwe C30 ofzo...

Re: 1.8i i.c.m. lpg

Geplaatst: 16.09.2009 - 17:17
door diesel01
SwedishStyle schreef:Heb de zoekfunctie geprobeerd maar zonder succes, dus een nieuw tpic dan maar voor deze korte vraag:

V40 1.8i van mei 2000 (phase II) om daar een lpg tank in te zetten een goede combi? kmstand rond de 145dkm
Ik heb een V40 1.8 gereden met een vialle lpi systeem. Op zich een goed systeem, alleen het nu inbouwen is volgens mij een kostbare zaak.
Ik heb ook de pomp een keer kapot gehad en dan ben je €500 verder.
Leeg rijden van de tank is funest voor de pomp, ook als de motor nog niet warm is trok hij niet lekker op.
Ik weet niet of diesel wat voor je is anders zou ik zeggen ga op zoek naar een common rail diesel. Als je de kracht eenmaal gewent bent van een diesel wil je niet meer anders.(of een benzine turbo :wink: )

Geplaatst: 16.09.2009 - 18:57
door SwedishStyle
mhhh....
kan overigens ook een 1.8 zijn, destijds gekocht onder 1.8i. Maar dat maakt me verder niet veel uit (hoe controleer ik het?)

Probleem is dat zich ws een kand voor een andere baan voordoet met meer km terwijl ik net enkele maanden geleden mijn diesel (saab) van de hand heb gedaan voor een benzine versie (en vervolgens ee heb geinvesteerd zoals frontlip, dakspoiler, blackduals, blokjesgrill, witte sidemarks e.d.)

Geplaatst: 16.09.2009 - 19:12
door V480-S60
Dat controleren is heel simpel Doe je motorkap open en staat er GDI op de beschermkap dan heb je een i. Staat dat er niet. Dan heb je een 1.8 8)

Maar volgens mij is de Phase II niet eens meer met de GDI motor geleverd.

Geplaatst: 16.09.2009 - 19:18
door rob040
SwedishStyle schreef:mhhh....
kan overigens ook een 1.8 zijn, destijds gekocht onder 1.8i. Maar dat maakt me verder niet veel uit (hoe controleer ik het?)
Als je de motorkap opent en er staat op de kunststof deksel groot GDI geschreven, dan heb je er één.
En anders is het toch een Volvo motor.

Afbeelding

Geplaatst: 16.09.2009 - 19:22
door rob040
V480-S60 schreef: Maar volgens mij is de Phase II niet eens meer met de GDI motor geleverd.
Je was me voor...
Ook de Phase II is geleverd met een GDI motor. (B4184SM, later B4184SJ).

Geplaatst: 17.09.2009 - 10:49
door Okke
Ik ga er even van uit dat je (net als ik) een 1.8 hebt.

Nadeel van een fase 2 is, je zult altijd de klepspeling na een tijdje moeten controleren. Afhankelijk van kilometerstand, en rijstijl. Die kosten moet je er dus bij calculeren. Samen met de investering op deze leeftijd in een LPG installatie...moet je behoorlijk wat jaren rijden.

Verder kan het in een V40 netjes weggewerkt worden, ik vind een voordeel dat je achter de benzineklep ook je LPG nippel hebt. Er is een verhoging leverbaar, zodat je een ringtank op de plaats van de thuiskomer kan laten monteren. Het geheel in de kofferbak is iets hoger, ik ervaar dat als geen probleem (soms zelfs wel handig met boodschappentassen links en rechts).

Mocht je het willen doen, dan heb je vast gelezen dat je installatie valt of staat met de specialistische inbouwer. Gebruik de zoekfunctie, en je weet welke je moet hebben. Flashlube (electronisch lijkt het beste te werken) kan je kleppen beschermen, ik rij zelf zonder dus ik kan je niet vertellen wat het effect is (ook op de onderhoudsinterval van het kleppen stellen).

Ik rij een bifuel (fabrieks af) en ben tevreden. Waar ben ik in 50.000 tegenaan gelopen?

-Kleppen stellen (preventief, 180.000, en bleek dat er al een inlaat strak stond).
-Verstopte benzine injector. Ultrasoon laten reinigen. Rij nu iets vaker even op benzine om ook dit systeem goed gangbaar te houden.
-Verdamper (alleen bij Necam/Koltec installatie) gereviseerd. Dat laaste was niet duur, en is onderhoud welke je bij een LPG specialist laat uitvoeren. Die meet ook of het systeem voldoende druk levert etc. Haperingen kunnen op termijn schade aan je motor opleveren.

Onderhoud aan de LPG installatie doe je bij een LPG-specialist, de rest bij een Volvo specialist. Kleppen stellen kan/doet/wil (jaja) niet iedere Volvo specialist/ dealer. Echter, op het forum even zoeken en je zal ze vinden :P

Succes met je besluit!

Geplaatst: 17.09.2009 - 20:29
door SwedishStyle
ik word elke dag wijzer over mijn volvo-tje....
Ik heb een reguliere volvo/1.8 dus.

Bedankt allemaal