Pagina 1 van 2

Uitlijnen helpt niet

Geplaatst: 18.09.2009 - 01:13
door sportfan27
Hallo lieden ,

Ik zit met het volgende probleem:

Mijn S80 2.4T trekt nogal naar rechts , bij de proefrit ongeveer 6 maanden geleden was dit ook het geval , dit aangegeven aan de verkopende garage en bij de 2e proefrit een paar dagen later was het verholpen, wel stond het stuur toen niet helemaal in het midden , het stond een beetje naar links maar het trekken was weg.
Het feit dat het stuur niet precies in het midden stond stoorde mij niet echt dus ik vond het wel best zo , nu heb ik gisteren bij de lokale bandenboer mijn achterwielen naar voren laten plaatsten ivm banden slijtage en heb de S80 ook gelijk maar laten uitlijnen.
Nu raden jullie al wat er is gebeurd , het stuur staat nu weer netjes in het midden maar nu trekt de auto weer naar rechts , vooral sterk bij acceleratie , bij gas los ook maar iets minder , denk aan binnen 50m anderhalve rijbaan opschuiven.
De banden zien er verder goed uit , niet scheef afgesleten oid.

Het lijkt er dus op dat er iets niet helemaal recht is aan de stuurinrichting maar ik zou niet weten wat , de auto trilt niet bij hoge snelheid en rijd verder als een zonnetje .

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn voordat ik de dealer laat zoeken a' 90 euro p/u ?

mvg Karel :D

Geplaatst: 18.09.2009 - 09:41
door diesel01
Rubbers van de ophanging, hier kan speling op zitten.
Als je zoekt op ophanging/rubbers krijg je wel een "paar" hits.
Succes

Geplaatst: 18.09.2009 - 11:07
door edraket
Zeker dat in elk geval twee banden scheef zijn afgesleten. Dat geeft trekken in het stuur. Ik wil niet zeggen dAt dit het probleem alleen veroorzaakt, maar ik zou eerst eens naar de banden kijken.
Meet het profiel eens van alle banden aan de binnenkant en aan de buitenkant van het loopvlak. Grote kans dat er verschil in zit. Wat voor banden heb je eronder?

Geplaatst: 18.09.2009 - 14:05
door sportfan27
edraket schreef:Zeker dat in elk geval twee banden scheef zijn afgesleten. Dat geeft trekken in het stuur. Ik wil niet zeggen dAt dit het probleem alleen veroorzaakt, maar ik zou eerst eens naar de banden kijken.
Meet het profiel eens van alle banden aan de binnenkant en aan de buitenkant van het loopvlak. Grote kans dat er verschil in zit. Wat voor banden heb je eronder?
Er zitten Vredestein Wintrac extreme II 225-45-18 onder ( het is geen winter , ik weet het :D )
Ik ben vandaag weer terug geweest naar de bandenboer en we hebben hem nog een keer uitgelijnd , ik vermoed dat ze gisteren Stevie Wonder achter het uitlijn apparaat hadden gezet want er zat nog steeds een afwijking naar rechts in , dat is nu hersteld , de auto trekt bij acceleratie nog wel naar rechts maar niet meer zo erg als voorheen, bij cruisesnelheid is het zo goed als weg .

Geplaatst: 18.09.2009 - 23:22
door HansEindhovenV70
Mogelijk kan het ook om een oude kreukelaar gaan, die niet meer uit te lijnen is?

Geplaatst: 19.09.2009 - 08:49
door sportfan27
HansEindhovenV70 schreef:Mogelijk kan het ook om een oude kreukelaar gaan, die niet meer uit te lijnen is?

Geen idee , zou kunnen.
Na de eerste uitlijning donderdag ben ik s'avonds van Rotterdam naar Bussum gereden en kreeg ik na een half uurtje rijden last van mijn schouder van het tegensturen omdat de auto toch wel erg graag naar rechts wilde .
Vrijdagmorgen weer laten uitlijnen en toen van Rotterdam naar Nijmegen gereden en was het al veel minder , af en toe een beetje corrigeren , alleen bij flink optrekken wil ie nog graag naar rechts , maar volgens mij is dat niet zo vreemd met een voorwiel aangedreven auto met een hoop koppel lees ik hier en daar.

Geplaatst: 19.09.2009 - 10:44
door denkweb
Erg vreemd verhaal dit; weet je zeker dat de banden allemaal in de juiste rij-richting gemonteerd zijn? Op deze banden (heb ze zelf er ook nu onder) staan wat verwarrende richtingsmarkeringen... goed lezen op de band.

En geen remproblemen??

Geplaatst: 19.09.2009 - 10:48
door 945i
Gooi die winterbanden er af, en koop een paar goeie 'normale' banden, en je probleem (en potentieel dat van vele medeweggebruikers), is weg.

Geplaatst: 19.09.2009 - 10:53
door denkweb
Dat zou ik 5 jaar geleden ook gezegd hebben, maar ondanks wat extra geluid en slijtage aan de banden rijdt ik er ook lekker op door. De wegligging is namelijk prima en in ons landje regent het toch meer als dat de zon schijnt ;)

Geplaatst: 19.09.2009 - 11:02
door 945i
Daarom juist.

Geplaatst: 19.09.2009 - 17:02
door denkweb
Ja, en een 945 wordt gelijk fluisterstil zonder winterbanden ;)

Geplaatst: 19.09.2009 - 18:16
door 945i
Buiten een weekje in de winter naar Oostenrijk, staan mijn auto's altijd op normale banden.

Nog een keer, winterbanden zijn voor ijs en sneeuw, als je daarmee zomers (en lente en herfst), mee gaat rijden, wordt het loopvlak veel te warm.
Waardoor je vreemde vervormingen in het profiel krijgt. Zeker een S80 met platte sloffen. (en als dit niet zo is, dan is het een slechte winterband......)

Dit kan heel goed het naar rechts trekken verklaren.

Laat je niks wijsmaken door zelfbenoemde "bandenexperts" en de commerciƫle bedrijven, De winterband is gevaarlijk, als er geen sneeuw en ijs ligt en de buitentemperatuur boven de +5 c is .

Geplaatst: 19.09.2009 - 19:02
door ps-amazon
zo te zien is 945i zo'n zelfbenoemde bandenexpert; laat hem jou dus niets wijsmaken.....

Geplaatst: 20.09.2009 - 08:48
door denkweb
Een driving course kan bij jou geen kwaad. Wellicht kan men daar het onderscheid duidelijk maken om de mening bij te stellen. De tijd dat een winterband alleen voor sneeuw en ijs bedoeld was is allang voorbij. Het is niet voor niets dat ik bepaalde landen de banden in de winter al verplicht worden overzicht.

En hier wat meer informatie over winterbanden in ons land.
945i schreef:Buiten een weekje in de winter naar Oostenrijk, staan mijn auto's altijd op normale banden.

Nog een keer, winterbanden zijn voor ijs en sneeuw, als je daarmee zomers (en lente en herfst), mee gaat rijden, wordt het loopvlak veel te warm.
Waardoor je vreemde vervormingen in het profiel krijgt. Zeker een S80 met platte sloffen. (en als dit niet zo is, dan is het een slechte winterband......)

Dit kan heel goed het naar rechts trekken verklaren.

Laat je niks wijsmaken door zelfbenoemde "bandenexperts" en de commerciƫle bedrijven, De winterband is gevaarlijk, als er geen sneeuw en ijs ligt en de buitentemperatuur boven de +5 c is .

Geplaatst: 20.09.2009 - 09:48
door Oceanracer
Ik heb altijd het probleem al gehad dat de auto op zomerbanden (Michelin 17") naar rechts trekt en juist niet op de winterbanden (Snowtrack 16"). Banden (zowel zomer als winter) slijten gelijkmatig af en auto is al diverse malen op verschillende locaties uitgelijnd. Nooit zijn er rare afwijkingen geconstateerd en slechts minimale wijzigingen toegepast. Ik wijt dit aan de verschillen tussen de apparatuur en niet zozeer aan m'n auto. Ook ik heb last van m'n linker arm en schouder door het tegensturen. Dus als er iemand tips heeft die echt werken, dan graag!

Geplaatst: 20.09.2009 - 10:07
door 945i
@ denkweb en ps-amazon, slaap lekker verder. (het anwb stukje onderschrijft mijn stelling juist..), Ik zal eens een "driving course" nemen, moet ik mijn licentie meenemen? :D

Ik gaf aan waar de mogelijke oorzaak ligt van het probleem bij TS, and thats it.

Geplaatst: 20.09.2009 - 19:28
door DrRossi
Bij onze locale uitlijner zetten ze grote auto's altijd een beetje op spoor naar links.
Misschien hebben ze dat bij jou niet gedaan.

Geplaatst: 21.09.2009 - 15:57
door foloer
Heb precies hetzelfde probleem met mn s80, ik ben geen uitzondering dus..
Ik ga die tip van drRossi eens proberen

Geplaatst: 21.09.2009 - 22:07
door Mijn volvo s80
Nou ik heb hetzelfde probleem.Alleen bij mij zijn alle 4 banden nieuw ( Michelin Energy Saver).In juli gemonteerd.Na uitlijnen auto ging weer naar rechts.Terug naar garage opnieuw uitgelijnd volgen aanwijzingen van Volvo dealer in Breda.Auto ging wel minder naar rechts maar dat is nog steeds probleem,Alle draagarmen zijn goed ook schokbrekers.Ze konden niets gek vinden bij ophanging.Het is wel zo dat ik iets hoor rammelen aan rechte zijde van auto maar niemand kan vinden wat het probleem is.Volgens mij is het gewoon zo een Volvo probleem.Iets anders kan ik niet verzienen.

Geplaatst: 21.09.2009 - 23:14
door foloer
Ja heb hetzelfde, nieuwe banden, nieuwe schokbrekers, vaker uitgelijnd.
en het blijft, is een model uit '99

Zit te kijken naar een model van 2003 nu, maar dan s60.
Ga ik ff goed opletten als ik proef ga rijden.

Uit welk jaar zijn jullie modellen?