Pagina 1 van 3

Verschil motor D5244T en D5244T5

Geplaatst: 18.09.2009 - 09:34
door BlackcurrantV70
Ik ontdekte op de oude prijslijsten dat de 163PK diesel motor een ander motor type kreeg vanaf MY06.

Ik weet alleen dat het nieuwe model een standaard roetfilter heeft en bij de geartronic versie, 6 versnellingen in plaats van 5.

Is er iemand op de hoogte of er nog andere verschillen zijn tussen motor type D5244T en D5244T5 ?

Mijn schoonvader rijdt XC70 met D5244T (MY04) en ikzelf een V70 met D5244T5 (MY06), we dachten steeds dat beide autos dezelfde motor hadden, blijkbaar dus niet ?

Geplaatst: 18.09.2009 - 11:12
door edraket
Er zijn ook andere injectoren gemonteerd (7 gaatjes ipv 5), er zit een catalysator onder met een grotere capaciteit, de hogedruk inspuitpomp is gewijzigd. Er wordt nu met grotere druk ingespoten, EGR is aangepast zodat hij over een groter bereik werkt en als laatste is er een wervelklep gemonteerd die in de inlaat een werveling maakt zodat het mengsel homogener wordt.
En dan natuurlijk het roetfiler en de 6 bak. Bij de handgeschkelde 6 bak hoort overigens ook een sterkere koppeling. Deze kan een hoger koppel aan.

Geplaatst: 18.09.2009 - 11:21
door BlackcurrantV70
Woow, bedankt edraket !

Die wervelklep is al een probleem gebleken, er is indertussen al een geupdate versie in gemonteerd.

Heeft die nieuwe versie ook nog last van vervuiling van de inlaat door de EGR ?

m.a.w. moet ik die ook zelf schoonmaken tussen de onderhoudsbeurten ?

Ik las dat vele forummers aardig wat smurrie ontdekten aan de inlaat.

Geplaatst: 18.09.2009 - 11:27
door edraket
Ik heb de mijne (heb ook de T5 motor) nog niet los gehaald. Maar gezien het grotere bereik van de nieuwe EGR regeling (lees: klep staat langer open) zou dat ook wel eens een probleem kunnen zijn. Bij mijn vorige D5 had ik de EGR softwarematig dicht laten zetten. Dat schijnt bij de T5 motor niet mogelijk te zijn omdat het programma (nog) niet is te kraken. Hartog beweert echter dat het geen probleem is dus die ga ik tzt eens benaderen.

Bij welke km stand is die wervelklep vervangen?

Geplaatst: 18.09.2009 - 12:49
door BlackcurrantV70
Wervelklep was stuk na 47000km.

Gekend probleem volgens 2 dealers die ik bezocht, is onder 100% coulance van Volvo Belgium vervangen, mijn auto was toen net 3 jaar oud.

De nieuwe wervelklep is robuster uitgevoerd.

Geplaatst: 21.09.2009 - 09:11
door Paul-S70R
Heren,
De nieuwe motor geeft wel degelijk meer problemen!
Carterventilatie is één geheel met koelvloeistofleiding en is van alu.
Bij mij afgebroken thv de warmtewisselaar aan het carter welke ook al 2 keer vervangen is!! wow wat een geweldige auto!
Roetaanslag heb ik bekeken en ben me wezenloos geschrokken!!
Als mijn Turbo er ook zo uitziet van binnen dan ben ik binnenkort aan de beurt!

Geplaatst: 21.09.2009 - 09:12
door Paul-S70R
O,ja ik heb hem 3 maanden!

Geplaatst: 21.09.2009 - 20:36
door Gast
Dus ik moet gelukkig zijn met mijn "oude" 2.4D, 163 PK. :P

Geplaatst: 21.09.2009 - 20:40
door BlackcurrantV70
Alex, ben je zeker dat je een "oude" hebt ?

De niewue motor is in 2005 al geintroduceerd, en ik zie dat je MY06 hebt, net zoals ik.

Geplaatst: 21.09.2009 - 20:51
door Paul-S70R
Alex heeft de nieuwe!
De oude heet met 163pk namelijk gewoon nog d5
De nieuwe D5 heeft 185pk
Ook daar zitten de belachelijke (euro3) milieu toebehoren op.
Het roetfilter is ook al vervangen maar die kosten moest de vorige eigenaar dragen.
Ik kreeg bij de dealer het advies een D5 van het 'oude' type te kopen.
Kan daarbij letten op bijvoorbeeld de geartronic die heeft dan 5 verzetten in plaats van 6.
Hij schijnt ook behoorlijk zuiniger te zijn

Geplaatst: 21.09.2009 - 21:12
door Gast
Ik heb gewoon een D5, die ze 2.4D hebben genoemd. Overgang?
Het motornummer en de onderdeelnummers zijn in ieder geval gelijk.
Let op ik heb een 5 bak GT.

Geplaatst: 21.09.2009 - 21:15
door Paul-S70R
Zal de overgang wel zijn (hoop ik)
Veel plezier met je auto iig.

Geplaatst: 22.09.2009 - 21:58
door edraket
Roetaanslag is bij het oude type ook en van carterproblemen heb ik nog niet eerder gehoord. Ben nog niet overtuigd dat het nieuwe type meer storingen vertoont dan de oude.

Alex heeft een oud type, want 5 bak. MY 2006 heeft een 6 bak en ook de nieuwe motor. Dus Alex even je onderschrift aanpassen :D

Geplaatst: 22.09.2009 - 23:31
door Gast
Nee, echt niet. Ik heb echt een model jaar 2006. \:D/
Dit komt overeen met het chassisnummer; een 6 op plaats 10.
En..... ik heb een uitdraai van Volvo en daar staat bij MY: 06 :wink:

Nou, wie komt er met de oplossing. :P

Geplaatst: 23.09.2009 - 00:35
door Darmee
Volgens mij is dit de oplossing:

Bij het begin van de aflevering van D5s van modeljaar 06 (najaar 2005) hadden de handgeschakelde modellen de nieuwe (185 pk) motor met 6 bak. De automaten zijn toen nog even geleverd met de oude 2.4 D (130 pk) en D5 (163 pk) en 5 versnellings GT.

Je kan die verschillen afleiden uit de prijslijsten van augustus 2005 en november 2005: in augustus stonden de oude diesels nog bij de technische gegevens, uitsluitend met 5 bak GT; in november staan die motoren er niet meer bij.

Geplaatst: 23.09.2009 - 07:06
door Paul-S70R
Beste ed...
Je zal het gaan meemaken!

Zal nog even de verschillen opsommen...
Roetcat. af fabriek € 1500.-
Andere EGR (nog meer uitlaatgassen)
Wervelklep
Carterventilatie
Warmtewisselaar
Nieuwere (gevoeligere) Turbo (is nu volledig electrisch aangestuurd) die niet te reviseren is en ongeveer €1100.- kost excl. montage!

Mijn S60 is van September 2006 met nu 175.000km op de klok.
Al deze extra's zitten volgens mijn dealer niet op het oude type.
Hij adviseerde mij deze dan ook te kopen.

Dit verhaal geldt niet alleen voor volvo hoor!
Paar voorbeelden van té milieubewust bouwen..
Toyota/Lexus 2.2 d-cat 177pk (na 180.000 volledige revisie!)
VW/Audi 2.0tdi 170pk

Geplaatst: 23.09.2009 - 07:45
door BlackcurrantV70
Ben benieuwd hoeveel forummers (behalve ik dan) met de nieuwe motor rijden, misschien handig om een topic te starten met ervaringen / problemen ?


Bij mij ging alvast de wervelklep stul op 47000km, gekend probleem en vervangen onder 100% coulance van Volvo Belgium.

To be continued, maar niet te dikwijls hoop ik !

Geplaatst: 23.09.2009 - 19:04
door Gast
Darmee schreef:Volgens mij is dit de oplossing:

Bij het begin van de aflevering van D5s van modeljaar 06 (najaar 2005) hadden de handgeschakelde modellen de nieuwe (185 pk) motor met 6 bak. De automaten zijn toen nog even geleverd met de oude 2.4 D (130 pk) en D5 (163 pk) en 5 versnellings GT.

Je kan die verschillen afleiden uit de prijslijsten van augustus 2005 en november 2005: in augustus stonden de oude diesels nog bij de technische gegevens, uitsluitend met 5 bak GT; in november staan die motoren er niet meer bij.
De oude 2.4D met 126 PK werd toen "D" (ook 130 PK?) genoemd voor modeljaar 2006.
De kort (eind 2005) geleverde 2.4D met 163 PK (op kenteken) is dus nmm de "oude" D5, dus een naams verandering.
Waarom is mij ook "niet" geheel duidelijk. Men wilde waarschijnlijk de naam D5 behouden voor de 185 PK.

Uit de prijslijst van augustus 2005:
Diesel
D (126 PK)
2.4D (163 PK)
D5 (185 PK)
D (126 PK) (130 PK) geartronic [edit]
2.4D (163 PK) geartronic


De D 126 pk, 2.4D 163 pk en d5 185 i.c.m. manuele transmissie zijn standaard voorzien van een roetfilter.
In de consumentenprijzen is de BPM-korting als gevolg van de per 1 juni 2005 in werking tredende stimulatieregeling
"auto's met roetreductietechnologie" reeds verwerkt.
Vanaf najaar 2005 zullen de 2.4D 163 pk en de D5 185 pk i.c.m. Geartronic transmissie eveneens worden voorzien van een roetfilter.
De D 130 pk Geartronic zal vanaf dat moment automatisch komen te vervallen.

Geplaatst: 23.09.2009 - 19:06
door bart simpson
er heeft nooit een 126pk diesel automaat bestaan

Geplaatst: 23.09.2009 - 19:09
door Gast
Tja, zo staat het in de prijslijst 1 augustus 2005