Pagina 1 van 1

Automatische versnelling vast !!!

Geplaatst: 19.09.2009 - 10:25
door Voorn
2 weken geleden reden wij met de caravan (1350kg) naar de Ardeche. Veel hellingen tegen gekomen maar allemaal moeiteloos naar boven in de 5e versnelling. Automatische versnellingsbak bleef netjes in de 5 en schakelde niet tussen 4 en 5.
Bij een rustplaats de auto neergezet. Niet de handrem gebruikt want dat doe ik nooit op een vlak stuk. Caravan stond in een kuiltje en de auto ging met caravan een paar cm achteruit.
Na een tijdje de auto weer gestart en wilde wegrijden.
Totaal GEEN beweging in de pook om in D te zetten. Hij stond in P en verder deed hij niets. Auto uitgezet, even wachten, auto aangezet maar nog steeds niets. Ik herinnerde mij dat de wagen iets achteruit was gelopen bij stil staan. Dus mijn vrouw achter het stuur en ik de auto weer een stukje naar voren geduwd en mijn vrouw de handrem aangetrokken. Weer starten en de versnellingspook zet nog steeds muurvast :-x
Volvo garage in Nederland gebeld en zij belden na 10 minuten terug omdat zijn niet direct de oplossing wisten.
"Mijnheer wij moeten een paar dingen met u samen doen als dat niet lukt dan heeft u echt een probleem.
-Zet het contact aan met uw sleutel en weer uit. Herhaal dit een paar
maal.
- Ram een paar maal tegen uw versnellingspook naar voren.
- Start de auto en zet de pook weer in D.
:P :P :P Ja hij doet het weer!!! :P :P Gelukkig probleem opgelost.
Prettige vakantie mijnheer....."
Voortaan zet ik de auto dus ook op de handrem. 8)
Sindsdien geen problemen meer gehad.

Toch wel raar hoor :!:
-

Geplaatst: 19.09.2009 - 13:47
door toppertje
een "handrem" heet dan ook niet voor niets:parkeerrem! :wink:

Geplaatst: 19.09.2009 - 15:23
door Hans oet Twent
Whoh Voorn. Dat was schrikken denk ik.

Geplaatst: 19.09.2009 - 17:39
door Battlecruiser
Door dat kleine stukkie achteruitrijden, terwijl de bak in de P stond, gingen de tandwielen muurvast tegen elkaar zitten.

Eerst de handrem aantrekken en dan pas de bak in P zorgt ervoor dat de tandwielen niet onder hoge druk komen te staan.

Geplaatst: 19.09.2009 - 18:10
door Gast
Lijkt mij meer een verhaal van een klep die blijft hangen.
Van contact af voordat de auto naar achteren liep.

Geplaatst: 19.09.2009 - 20:03
door Koidream
toppertje schreef:een "handrem" heet dan ook niet voor niets:parkeerrem! :wink:
Ik heb nog nooit mijn handrem gebruikt...

Geplaatst: 20.09.2009 - 10:48
door soldier
Eddy,
Heb dit met mijn auto ook al eens gehad heuvel op in kleine file en ook in P stand en iets later pas de handrem er op.
Dus voortaan eerst handrem en dan de bak in P.

Andere vraag heb jij ook problemen met achter veren ?
Heb inmiddels 65 kg kogel druk en de achterkant van mijn auto zakt niet of nauwelijks in !
De caravan blijft licht slingeren bij 100km .
De gewichts verdeling in caravan was perfect bij mijn vorige auto 2.4 T geartronic. en 50 kg kogeldruk en daar kon ik gerust 110 km mee rijden.

Ook deze problemen ?

Geplaatst: 20.09.2009 - 13:33
door Msuidgeest
Eddy, dit is een "bekend" probleem bij automaten. Door de pook in P te drukken, zet je de aandrijfas klem tegen de bak. Hierdoor krijgt de bak min of meer de functie van parkeerrem.
Je kan het genoemde probleem voorkomen door de volgende keer inderdaad goed de handrem aan te trekken en dan in P zetten maar ook eerst in N en rem los. Zo zoekt de auto een rustpunt en kun je alsnog de pook in P zetten (en eventueel de handrem gebruiken).

Geplaatst: 21.09.2009 - 22:50
door Voorn
soldier schreef:Eddy,
Heb dit met mijn auto ook al eens gehad heuvel op in kleine file en ook in P stand en iets later pas de handrem er op.
Dus voortaan eerst handrem en dan de bak in P.
Dat doe ik dus sindsdien ook :razz:

Andere vraag heb jij ook problemen met achter veren ?
Heb inmiddels 65 kg kogel druk en de achterkant van mijn auto zakt niet of nauwelijks in !
De caravan blijft licht slingeren bij 100km .
De gewichts verdeling in caravan was perfect bij mijn vorige auto 2.4 T geartronic. en 50 kg kogeldruk en daar kon ik gerust 110 km mee rijden.

Ook deze problemen ?
Ik rij al jaren met een caravan. Mijn ervaring is dat het slingeren komt door je te lage kogeldruk. Ik hou de kogeldruk zelf liever op ongeveer 75 kg. Soms heb ik ook wel 85 kg. Het is wat schuiven in de caravan met de gewichten. Zelf heb ik de voortent boven de as van de caravan liggen. Soms iets er voor en soms iets eroverheen. Zorg er ook voor dat er geen extreem zware dingen achterin de caravan liggen (of fietsen achterop) dat bevordert ook het slingeren ook al heb je 75-80 kg kogeldruk.
Natuurlijk mag je tent in de caravan niet verschuiven. Bij mij voorkom ik dit door een ruwe panlat tegen een paar kasten (op de grond) te leggen en de tent daar op te leggen. Zelfs bij krachtig remmen blijft de tent op de panlat liggen en de kasten (2 kanten) zorgen ervoor dat de panlat niet naar voren kan schuiven.
Verder heb ik de auto net en er meteen nivomat vering onder laten zetten. Mijn neef vertelde mij dat hij eerst oude vering had en de caravan slingerde. Na monteren nivomats was het slingeren verdwenen.
Ik hoop je op een paar ideen te hebben gebracht. Probeer maar eens. :P

Geplaatst: 21.09.2009 - 22:55
door Voorn
Msuidgeest schreef:Eddy, dit is een "bekend" probleem bij automaten. Door de pook in P te drukken, zet je de aandrijfas klem tegen de bak. Hierdoor krijgt de bak min of meer de functie van parkeerrem.
Je kan het genoemde probleem voorkomen door de volgende keer inderdaad goed de handrem aan te trekken en dan in P zetten maar ook eerst in N en rem los. Zo zoekt de auto een rustpunt en kun je alsnog de pook in P zetten (en eventueel de handrem gebruiken).
Inderdaad zet ik de auto nu eerst op de handrem en daarna pas in de P.
Eerst in N en rem los kan wel op een vlakke weg.
Sindsdien is het probleem niet meer voorgekomen. :P