Pagina 1 van 1
Hobbelen XC-60 oud topic op slot
Geplaatst: 20.09.2009 - 19:30
door XC60_Summum
Ik rij een XC-60 D5 Summum AWD Geartronic met full-options, inclusief chiptuning af-dealer, geleverd in maart 2009.
Bij de aflevering bleek dat het bandenspanningscontrolesysteem een melding gaf in de boordcomputer dat "service nodig is". Na de 1.500 inspectie door de dealer, waren van alle vier de wielen de banden verwijderd, sensoren vervangen, banden terug geplaatst op de velgen, uitgebalanceerd en rijden weer. De banden zijn Continental 235x55-R19, 105V Tubeless
Alleen, na bovenstaande vervanging van de bandenspanningssensoren was het resultaat dat de auto hobbelt. De dealer is coulant met de oplossingen en heeft de vier wielen twee keer uitgebalanceerd, 1x buiten mijn aanwezigheid, 1x tijdens mijn aanwezigheid. Het viel me direct op dat bij één van de wielen er wel 60 gram lood/zink op moest. De monteur gaf aan dat dit geen probleem is.
Toen na het tweemaal uitbalanceren het probleem niet was opgelost, dus kreeg de auto twee nieuwe (achter)banden, nog hetzelfde probleem. De dealer is er mee naar een regionale bandenspecialist geweest. Konden niets vinden, ze vonden het wel een mooie auto
Ik heb toen verzocht (in juni) om tijdelijk vier andere en nieuwe wielen te monteren, de dealer besloot om mijn 17" lichtmetalen velgen uit de opslag te halen en te monteren. Het probleem van het trillen / schudden van de auto werd alleen erger.
De dealer heeft zelfs met de auto de importeur bezocht en voorafgaand heb ik zlef contact opgenomen met Continental en hun advies was:
"Indien een onbalans cq. trilling in de auto na het balanceren waarneembaar blijft, is het raadzaam om op de band/velgcombinatie van het voertuig een belast meting uit te voeren. Men simuleert met een dergelijke meting hoe een band/velgcombinatie zich gedraagt onder normale rijomstandigheden. Deze wordt weergegeven in een zg. 'RKS'- waarde, de dynamische krachtvariatie welke in kg of N wordt gegeven.
Hiervoor is wél speciale werkplaatsapparatuur noodzakelijk. Een dergelijk meetprogramma is uit te voeren via de Hunter GSP9700 bandenoptimalisatiemachine."
De importeur heeft de RKS waarden vastgesteld voor alle vier de wielen, deze ligt tussen de 6,0 en 7,5 kg.
Tezamen met de dealer en ook de dealer met zijn testritten is er inmiddels zeker zo'n 2.000 km gereden om het probleem vast te stellen. Helaas is het probleem niet opgelost.
En nu krijg ik te horen dat dit gedrag bij de auto hoort en dat ik er maar mee moet leren leven. Alvorens ik verdere juridische stappen ga ondernemen, wil ik graag jullie advies. Welke mogelijkheden zijn er nog?
Andere banden? Problemen met de aandrijving?
Kromme aandrijfas, defect lager, probleem met ophanging of versnellingsbak?
Wie helpt me?
Geplaatst: 20.09.2009 - 20:05
door 945i
Het probleem ligt bij de dealer volgens mij, hebben ze al andere banden (merk) op jouw velgen geprobeerd?
Of balanceren op de auto?
Banden draaien op de velg?
Geplaatst: 20.09.2009 - 20:07
door Frederik Welvaert
al eens gaan vragen bij een andere dealer of ze geen idee hebben?
Geplaatst: 20.09.2009 - 20:21
door bart simpson
zijn die 19" velgen origineel volvo?
Geplaatst: 20.09.2009 - 21:22
door Frederik Welvaert
bart simpson schreef:zijn die 19" velgen origineel volvo?
Aangezien het met andere velgen nog erger is denk ik niet dat het aan de velgen ligt
Geplaatst: 20.09.2009 - 21:33
door bart simpson
dat was geloof ik niet de vraag die ik stelde
Geplaatst: 20.09.2009 - 21:42
door Oceanracer
Niet dat het ook maar iets met jouw probleem te maken heeft, maar in de XC60 waarin ik laatst heb proef gereden, had ik ook een foutmelding van het bandenspanningcontrolesysteem. Het kan toeval zijn, natuurlijk maar ik vind het op zijn minst toch opmerkelijk.
Geplaatst: 20.09.2009 - 21:44
door Johann
Kan eventueel aan de aandrijfassen liggen.
Geplaatst: 20.09.2009 - 21:51
door Msuidgeest
Begrijp ik nou goed dat de problemen veranderd zijn door montage van andere bandenspanning-sensoren?
Dat moet ik even laten inwerken ...
Ik heb wel een tip voor de bandenboer of dealer: balanceer de velgen eens zonder band erom heen. want ik zie ook dat er ergens 60 gram lood op moest. Dat is nogal wat voor nieuwe banden.
Tevens vraag ik mij af hoe de auto reed vanaf de eerste kilometer. Ik heb niet helder of dat hobbelen begonnen is bij aflevering of bij vervanging van de sensoren.
Maar evenzo zou een aandrijf-as krom kunnen zijn. Hoewel dat bijna niet mogelijk is zonder van een heuvel af gedonderd te zijn. En een kromme as kun je controleren door de auto volledig vrij van de grond te tillen en dan gas geven. Doe het wel veilig als je onder de auto kijkt.
Geplaatst: 20.09.2009 - 22:42
door euerw
bart simpson schreef:dat was geloof ik niet de vraag die ik stelde
zou het niet aan de velgen kunnen liggen, geloof dat BS daar naar toe wil?
Geplaatst: 20.09.2009 - 22:57
door 945i
De vraag of de velgen origineel Volvo zijn, is natuurlijk wel relevant voor het vervolg (lees, garantieverhaal).
Het feit ansich is wel vreemd, zoals Msuidgeest al opmerkte, dat het fenomeen zich openbaarde na de sensor wissel.
Dat zou toch duiden op de band/sensor velg combinatie.
Geplaatst: 21.09.2009 - 07:59
door bart simpson
zolang ts niet de moeite neemt te reageren heeft het weinig zin om te speculeren
Geplaatst: 21.09.2009 - 11:36
door XC60_Summum
Ik ben blij met de vele reacties sinds mijn eerste post. Vandaar dat ik jullie vragen zal beantwoorden, zodat de feiten bekend zijn.
Eerste 1.500 km: Direct na de aflevering reed de auto perfect, bij circa 1.500 km zijn de banden van de velg geweest en ontstond het probleem. Daarmee is dus niet gezegd dat het probleem door de band/velg combinatie komt maar het kan ook worden veroorzaakt doordat de auto na 1.500 km is "ingereden" of een ander onderdeel is "ingelopen" (lees: versleten) of zelf al binnen de 1.500 km een lager of ander ronddraaiend onderdeel defect is. Ik ben het met iedereen eens dat in eerste instantie de wielen (combinatie band/velg) verdacht zijn.
Details velgen: De velgen zijn originele Volvo velgen, 19" Achilles 7.5x19" Diamond cut / Silver Stone matt. De bij de Summum behorende originele 18" Mantus velgen zijn (tegen bijbetaling) vervangen door 19" originele Volvo velgen.
Op mijn verzoek om tijdelijk de originele 18" velgen te plaatsen, reageerde de dealer dat die velgen al verkocht zijn. De dealer had geen andere NIEUWE wielen anders dan mijn eigen 17" lichtmetalen velgen met winterbanden. Die winterbanden zijn natuurlijk niet bedoeld te worden gebruikt bij 'zomerse temperaturen' en gedragen zich in de zomer anders dan in de winter op een koud wegdek.
Andere banden: Ik heb ook voorgesteld om een ander merk banden te gebruiken, zelf ken ik geen goed alternatief. Ik weet wel dat er vele andere bandenfabrikanten zijn maar rijervaringen ken ik niet. De dealer heeft slechts twee van de vier banden vervangen, en dan nog alleen achter ook nog. Terwijl ik vermoed dat het trillen / hobbelen van de voorwielen komt. Waarschijnlijk heeft hij de twee banden onder garantie kunnen retourneren, vier nieuwe banden mag hij natuurlijk op eigen kosten aanschaffen en dat zal hij wellicht niet graag doen.
Andere dealer: De dealer is behoort tot een groep van vijf vestigingen. Er is één after-sales manager die werkt voor alle vestigingen, ik mag aannemen dat hij de expertise binnen de groep kent. Verder werkt bij de dealer ook een XC-60 specialist, ik vermoed een monteur die een gerichte XC-60 cursus heeft gevolgd. In eerste instantie was de werkplaatsreceptie het aanspreekpunt, na twee niet-succesvolle pogingen droeg hij het over aan de after-sales medewerker die het kort daarna overdroeg naar de vestigingsmanager.
Importeur: Nog voordat de dealer met de auto naar de importeur reed, heb ik aangeboden om mijn versie van de problematiek op papier te zetten. Zodat, naast de uitleg van de dealer, de importeur ook mijn verhaal kent. Toen ik het advies van Continental had bijgevoegd over de RKS waarde en maximale onbalans en met name, het uitbalanceren op de Hunter GSP-9700, gaf de dealer in eerste instantie als reactie: "dat is maar een theorie, ik zal het voorleggen aan de specialisten bij Volvo". Toen hij terug kwam na het bezoek bij Volvo, was hij zeer verheugd dat ik toch het advies van Continental erbij had gedaan en de dealer gaf aan dat het wel een bijzonder apparaat is dat men gaat overwegen ook aan te schaffen. Daaruit trek ik de conclusie dat hij niet bekend was met het uitbalanceren 'onder belasting'. Men kan natuurlijk niet alles weten.....
Test-auto: Nog voor het bezoek aan de importeur heeft de dealer samen met mij in een evenoude Volvo XC-60, ook AWD, een testrit gemaakt. Alleen die auto had de originele 18" velgen en dus ook hogere wangdikte van de band. En zelfs die auto trilde, zij het in mindere mate dan die van mij. Toen ik aangaf bij de dealer dat ik niet geïnteresseerd ben in welke auto's nog meer hetzelfde probleem hebben maar graag wil dat mijn probleem wordt opgelost, reageerde hij door te stellen: "Je moet er niet op gaan letten want dan ga je er aan lopen irriteren en neemt de ergenis alleen maar toe". Omdat ik het niet prettig vind als anderen zeggen wat ik van de auto moet vinden, herhaalde ik mijn verzoek aan hem en gaf aan graag een oplossing te willen voor mijn probleem zodat ik me niet hoef te ergeren.
Opinie over dealer: Tot op heden spant de dealer zich prima in om het probleem op te lossen, alleen weet hij geen oplossingen meer voor het probleem. Zojuist kreeg ik een brief van de importeur (waarschijnlijk op verzoek van de dealer) waarin de importeur zegt dat zij 'de driveability van mijn Volvo als zeer goed hebben beoordeeld en de dealer hebben geadviseerd om aanvullende werkzaamheden achterwege te laten'.
Wat nog meer?
Om speculeren te voorkomen en jullie niet te veel bezig te laten zijn met gokken, zie ik graag een onderbouwing van feiten zodra iemand adviseert 'het kan aan de aandrijfassen liggen' of 'zou het aan de velgen kunnen liggen'.
Ik ben wel techneut maar geen automonteur. Worden bijvoorbeeld aandrijfassen ook uitgebalanceerd?
Bij ieder probleem zeg ik altijd:
"98% van de oplossing is communicatie, de rest is techniek"
Geplaatst: 21.09.2009 - 11:50
door 945i
Je moet veel meer testen om er achter te komen waar het zit, alleen zo kom je er achter.
Dus banden draaien op de velg, velg draaien tov. de naaf, andere banden, enz,enz.
Gewoon een dagje stoeien met velgjes en bandjes.

Geplaatst: 21.09.2009 - 16:34
door Johann
Banden draaien etc. kan zeker helpen maar er is aangegeven dat er al verschillende combinatie banden/velgen gebruikt zijn. Er vanuitgaande dat het balanceren op 't apparaat goed is dan zou je dus verwachten dat het in de auto zit. Wil er wel even bij vermelden dat balanceer apparaten zeker niet waterdicht zijn. Al helemaal niet als er iemand mee moet werken die van toeten nog blazen weet.
Maar affijn..
Misschien is er tijden het werk op de brug een bok verkeerd gezet en heeft deze een aandrijfas geraakt o.i.d.
Geplaatst: 21.09.2009 - 21:20
door Paul
XC60_Summum schreef:Wat nog meer?
Om speculeren te voorkomen en jullie niet te veel bezig te laten zijn met gokken, zie ik graag een onderbouwing van feiten zodra iemand adviseert 'het kan aan de aandrijfassen liggen' of 'zou het aan de velgen kunnen liggen'.
Ja er wordt hier op het forum heel vaak gegokt, maar dat kunnen soms best wel oplossingen zijn! Keep that in mind!
Geplaatst: 26.09.2009 - 21:49
door joostprins
ik heb met mijn nov2008 xc60 er nu een kleine 22000km opzitten. niet veel maar wel heel divers. begonnen met de 19inch zomerbanden en vlot daarna met 17inch winterbanden gereden. tot op heden (gelukkig) perfect.
stoepjes,blubberterein,20cm sneeuw,forse regenbuien/plassen, alles gehad en geen spanningsproblemen of trillingen.
frapant vind ik wel dat mijn dealer toen ik de auto ging bestellen mij direct afrade om het bandenspanningssysteem te nemen. hij zei dat tot op heden volvo dat nog niet goed heeft zoals bv bmw en er veel storingen en foutmeldingen zijn.
ik heb geen idee, maar als de sensor in de velgen zit, probeer eens zonder sensor. wanneer dit niet op de velg zit, verzoek eens het hele bandenspanningsysteem uit te schakelen.(ook in het management).
reactie van volvo niet erg vriendelijk. het is natuurlijk een hogepoten wagen, maar trillen en hobbelen hoort niet en zoals gezegt, de mijne stuurt en rijd als een scheermes.
heel veel succes !!
ps. probeer eens volvodealer in Dronten
Geplaatst: 27.09.2009 - 21:25
door Msuidgeest
Jacob Schaap, inderdaad.
Geplaatst: 12.07.2011 - 21:00
door Ben
Mods break
TS is inmiddels een nieuw topic over dit onderwerp begonnen.
Deze gaat daarom op slot.