Pagina 1 van 1

Oliepijl laag en koelvloeistof op

Geplaatst: 23.09.2009 - 10:25
door Diamondnick
Beste mensen,

Vanochtend moest ik een stadsritje maken en voor het eerst zag ik het overhittingslampje branden. Ik meteen een parkeerplaats op en de auto uit gezet. Na even een kijkje te nemen zag ik dat alle koelvloeistof op was...? Vreemd want ik check het om de 2 weken even.

Nu had ik nog een laagje bij me maar dat was lang niet genoeg. Het oliepijl is ook tot erg laag gezakt... (15W40 is prima toch?)

Lijkt dit op een kapotte koppakking?

Ik hoor het graag van jullie!

Geplaatst: 23.09.2009 - 11:06
door mightyspawn
Is je blok een gore boel qua olie? Dan is die misschien lek. Maar ik verdenk je waterpomp. Die willen weleens lekken alleen als er druk op het systeem staat en de pomp in beweging is. Bij stilstand lijkt dan alles normaal. Kijk eens bij de pomp, daar moet het vochtig zijn.

En hoe lang heb je gewacht tot je oliepijl hebt gemeten? Duurt best even tot alle olie weer in de carterpan terug is gekomen.

Geplaatst: 23.09.2009 - 11:44
door Diamondnick
Nee dat is het niet(veel olie op t blok). Maar ik kan blijven bijvullen en inderdaad ik kan geen lek vinden. Althans niet dat het op de grond druppelt. Nu hoor ik wel een heel raar geluid onder het draaien van de motor door. Alsof er continu water op een heet stuk ijzer wordt gegooit. of alsof er een BBQ met water gedoofd wordt. Maar ik zie niet echt rook, kan ook door de wind komen maar...

Kan dat de waterpomp zijn? En het oliepijl is niet dramatisch laag maar toch opvallend hoog verbruik de laaste tijd. Maar t blok is geen olieboel.

Ik moet vanmiddag nog wel een ritje utrecht amsterdam doen. Kan dat wel met een kapotte waterpomp?

Geplaatst: 23.09.2009 - 12:37
door 945i
'k zou het niet doen.....

Geplaatst: 23.09.2009 - 13:28
door SchoutenCC
Diamondnick schreef:Alsof er continu water op een heet stuk ijzer wordt gegooit.
Je zegt het zelf al: koelvloeistof is hier het water, je blok het hete stuk ijzer. Kennelijk is er dus ergens een slangetje lek en spuit het tegen het blok. Nu kan het natuurlijk een klein gaatje/scheurtje zijn waardoor je niet (veel) stoom ziet.
Even goed inspecteren dus: voorzichtig in de motorkap staren en waar mogelijk even in de slangen knijpen en wat friemelen rond hoeken en aansluitpunten om te kijken of er niet een scheurtje is.
Let ook eens op of er toevallig wel water wegstroomt als je de motor afzet?

Geplaatst: 23.09.2009 - 13:29
door SchoutenCC
En idd, als je je olie meet wanneer het blok nog enigszins warm is lijkt het peil veel lager dan het in werkelijkheid is. Dit omdat het nog in de motor zelf zit ipv naar beneden gezakt.

Geplaatst: 23.09.2009 - 14:41
door mightyspawn
Waterpomp heeft verder niks met de olie te maken. Kijk morgen vroeg eens of er olie onder de auto cq op de bodemplaat ligt. Vochtige carterpan is normaal, dat heben alle renault blokken.

Geplaatst: 23.09.2009 - 17:16
door Wiebe
Hoelang duurt het voordat de olie van max naar min is gegaan?
Zo kunnen zijn dat hij het gewoon verbruikt.

Met het koelvloeistof probleem. Check de slang eens die onder de gasklep langsloopt, Waar ook de ontluchtingsnippel aan vast zit. Die willen wel eens lekken.

Maar zou inderdaad de Waterpomp kunnen zijn. Die van mij lekt namelijk daar ook. Ik vul het gewoon af en toe bij. Tot ik tijd en zin heb om de waterpomp een keer te vervangen :) Maar heb meestal teveel andere klusjes voor andere mensen en je eigen spul vergeet je dan wel eens :P.

Geplaatst: 24.09.2009 - 12:15
door mightyspawn
Iig olie even bijvullen tot max en in de gaten houden, iedere dag een keer meten en dan kijken hoe lang het duurt voor het oliepijl weer zakt.

Eigenlijk mag die niet zakken, in mijn ex 460 (broer rijdt die nu) hoefde ik eigenlijk nooit bij te vullen. We deden het soms uit voorzorg als we op vakantie gingen dr mee. Gewoon omdat die niet op max meer stond, maar nog wel meer dan min had.

Geplaatst: 24.09.2009 - 14:13
door Diamondnick
Ik ga vanmiddag eerst even de remblokken van mijn broers auto vervangen en dan ga ik even aan mijn eigen aan de gang! Super bedankt voor de tips! Ik laat van me horen als er meer te vertellen is!

Geplaatst: 24.09.2009 - 23:38
door Wiebe
mijn broers auto
Dat is natuurlijk ook een hele mooie Volvo?

Geplaatst: 25.09.2009 - 12:19
door Diamondnick
Nee... :P Dat is een erg lelijke Fiat :P

Geplaatst: 25.09.2009 - 12:56
door Wiebe
Ach.. verstand komt met de jaren, Nietwaar? :)

Geplaatst: 25.09.2009 - 21:02
door steven460
Check de slangen van de kachel... Die sproeien er soms hevig op los bij hogere toerentallen.

(ervaring)