Pagina 1 van 1

Koplampstoring

Geplaatst: 24.09.2009 - 16:21
door Volvo4ever
Hoi,

Ik heb momenteel een probleem met de Xenon-koplampen van mijn S60 uit 2004.
Ik krijg een waarschuwing dat er een storing is en dat er service vereist is. De lampen schijnen dan ook bijna recht naar beneden.

Nou heeft de Volvo-dealer de storing uitgelezen en daar kwam uit naar voren dat de motor van de linker koplamp kapot was. Nou hebben ze deze vervangen, maar het probleem blijft bestaan.

Na alles na gemeten te hebben, zeggen ze nu dat het alleen nog aan de CEM kan liggen.
Aangezien dat het viervoudige (ruim EUR 1000,-) kost van het stelmotortje, vroeg ik mij af of er hier op het forum nog andere ideeën zijn over wat het zou kunnen zijn?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Greetz,
Volvo4ever

Geplaatst: 24.09.2009 - 19:54
door Paul
De Sensor is nog wel goed? (zijn er twee)

Geplaatst: 24.09.2009 - 20:50
door hadico
In de bixenon zit een aparte stelmotor (intern)voor dim/grootlicht deze kantelt de reflector deze is vermoedelijk defect ,hierdoor stelt de hoogteregeling (extern)zich als beveiliging voor medeweggebruikers in de laagste stand.
Bij het lezen van storingen benoemt het systeem deze ook als 'stelmotor' hierdoor word er gezocht in de achterste tewijl het de interne motor is.

Geplaatst: 24.09.2009 - 21:36
door Volvo4ever
@Paul: Volgens de dealer wel, ze zeggen dat ze alles doorgemeten hebben.

@hadico: Bedankt voor deze tip, ik zal de dealer daar eerst naar laten kijken.

Greetz,
Volvo4ever

Geplaatst: 24.09.2009 - 21:47
door Gast
@hadico, je verbaast me weer. :P
Maar behoort niet elke dealer dit te weten?

Geplaatst: 24.09.2009 - 21:53
door hadico
Dit is het leuke van uitlezen met Vida, de richting word wel gegeven maar de rest moet je zelf invullen. :arcade:

Geplaatst: 25.09.2009 - 21:23
door Volvo4ever
Hoi Hadico,

Ik ben naar 2 Volvo-garages geweest met jouw advies en ze stonden me glazig aan te kijken waar ik het in vredesnaam over had.
Heb jij toevallig ook een technische tekening waar het onderdeel moet zitten en evt ook een partnummer?

Het zou zeer van pas komen als ik ze die informatie ook kan aanleveren.

Alvast bedankt.

Greetz,
Volvo4ever

Geplaatst: 27.09.2009 - 13:38
door FrankS60
Dit is de afbeelding uit VADIS voor een 2004 S60 met gas discharge lamps. Ik zie maar 1 motortje maar misschien kan Hadico aanwijzen waar je moet kijken of wat hij bedoeld. Motortje is overigens nr 9.

Geplaatst: 27.09.2009 - 19:08
door hadico
Motortje in de koplamp zelf is helaas geen los onderdeel ::cry: als deze stuk is word het een nieuwe koplamp .
Het zit ongeveer tussentussen dim en grootlicht in als je met een spiegel oid om de hoek kijkt achterin de lamp zie je het net zitten, het is dus het motortje wat de reflector kantelt als je grootlicht geeft.
Is goed te zien dat er een tweede inzit als je grootlicht geeft(bij een werkende) want de achterste stelmotor reageerd niet zo snel als de interne.
Laat ze het maar eens proberen met een nieuwe koplamp los op de stekker dan is ook de storing te wissen, en kun je ook meteen zien waar het motortje zit.

Geplaatst: 27.09.2009 - 23:44
door Gast
Zo, dat wordt ook geen goedkope oplossing, maar de kosten van het betaalde stelmotor kan je er weer afhalen. :wink:

@Hadico, ooit zo'n koplamp los gehaald en geprobeerd het reflectorkantelmotortje te repareren?

Geplaatst: 28.09.2009 - 19:16
door hadico
Heb er een gehad die defect was maar valt niet mee om erbij te komen ,heb die koplamp dan ook gebruikt als donor om mijn T5 om te bouwen naar xenon (snelstartend xenon in het grootlicht)dat is pas lache :eeeeek:

Geplaatst: 28.09.2009 - 19:37
door Volvo4ever
Hadico,

Bedankt voor de informatie. Ik zal dit eens voorleggen aan de dealer.

Greetz,
Volvo4ever

Geplaatst: 08.10.2009 - 09:18
door Volvo4ever
@Hadico:
Je krijgt de complimenten van de dealer, het was inderdaad het 2e motortje wat het probleem was. Ze gaven toe dat ze er nooit zelf achter gekomen zouden zijn :-).

Bedankt voor je hulp.

Greetz,
Volvo4ever

Geplaatst: 08.10.2009 - 19:27
door Gast
Volvo4ever schreef:@Hadico:
Je krijgt de complimenten van de dealer, het was inderdaad het 2e motortje wat het probleem was. Ze gaven toe dat ze er nooit zelf achter gekomen zouden zijn :-).

Bedankt voor je hulp.

Greetz,
Volvo4ever
=D> top

Geplaatst: 08.10.2009 - 19:44
door gsx750r
Misschien dat deze link licht in de duisternis brengt over het motortje :P

Rechtsonder op 'Start' klikken en dan in het menu kiezen voor 'Wat is Bi-Xenon ?'


Rob

Geplaatst: 08.10.2009 - 21:09
door hadico
volvo4ever :Fijn dat het opgelost is :smilebox:

gsx750r dat is de aftermarkt bixenon hier verplaatsen ze de lamp om een soort 'grootlicht' te creeren, bij de originele lampen word de reflector verplaatst (omhoog) hierbij blijft het normale lichtbeeld behouden.

Geplaatst: 09.10.2009 - 08:43
door Frumpy
Volvo4ever schreef:@Hadico:
Je krijgt de complimenten van de dealer, het was inderdaad het 2e motortje wat het probleem was. Ze gaven toe dat ze er nooit zelf achter gekomen zouden zijn :-).
hadico schreef:volvo4ever :Fijn dat het opgelost is :smilebox:
En, hoe is het nu opgelost? Nieuwe koplamp, omdat deze stelmotor in de koplamp niet los leverbaar is?

Geplaatst: 09.10.2009 - 09:48
door Volvo4ever
Frumpy schreef:
Volvo4ever schreef:@Hadico:
Je krijgt de complimenten van de dealer, het was inderdaad het 2e motortje wat het probleem was. Ze gaven toe dat ze er nooit zelf achter gekomen zouden zijn :-).
hadico schreef:volvo4ever :Fijn dat het opgelost is :smilebox:
En, hoe is het nu opgelost? Nieuwe koplamp, omdat deze stelmotor in de koplamp niet los leverbaar is?
Het betekent inderdaad dat er een nieuwe/andere koplamp in moet, omdat de koplamp anders volledig uit elkaar zou moeten met het risico dat het glas kapot zou gaan + dat er een donor koplamp nodig zou zijn omdat dat motortje niet los te bestellen is.

Al met al nog een dure operatie dus :cry:

Greetz,
Volvo4ever

Geplaatst: 09.10.2009 - 10:16
door Frumpy
Het glas verwijderen is geen probleem, zit gewoon met klemmetjes.
Lullig dat dat soort slijtagedelen niet gewoon los te koop is, maar in ieder geval wel goed om te horen dat het probleem opgelost is.

Al moet ik zeggen dat ik door de jaren heen heb gemerkt dat Dealers al heel snel beweren dat bepaalde onderdelen niet los te koop zijn. Ligt er net aan bij wie je terecht komt, en wat ze er aan denken te kunnen verdienen.
Zo heb ik laatst voor de olievuldop een nieuwe rubberen ring gekocht bij Niham, terwijl bij Svala Lisse nog werd beweerd dat je een hele complete vuldop moet nemen. Vaak ook een kwestie van gemakzucht van die lui.

Geplaatst: 09.10.2009 - 18:07
door hadico
Glas zit verlijmd en met klemmen is een po#$%ke klus om het er heel af te krijgen en dat deeltje is echt niet los te leveren zoals ook te zien op de vadis uitdraai hierboven dus word of cpl of donorlamp.
Rubbertje is al vanaf de eerste 240 mod. met B21 een los onderdeel valt me dus tegen dat ze dit als niet te leveren bestempelen :-k