Pagina 1 van 8

ANWB winterbandentest 2009

Geplaatst: 24.09.2009 - 19:44
door Ben
De ANWB heeft weer winterbanden getest:
HIER lun je het hele verhaal lezen.

Geplaatst: 24.09.2009 - 19:51
door t5power
1000 banden getest, wat een werk! Niet dat ik de discussie winter- vs zomerband wil opstarten, maar het zou leuk zijn als er ook zomerbandjes mee zouden zijn genomen.

Geplaatst: 24.09.2009 - 21:38
door Noof

Geplaatst: 24.09.2009 - 21:45
door liquid_force
grappig dat de ANWB doet voorkomen dat het hun test is:

TCS (CH)

ADAC (DE)

ÖAMTC (AT)

Geplaatst: 24.09.2009 - 22:22
door Noof
liquid_force schreef:grappig dat de ANWB doet voorkomen dat het hun test is.
Valt toch wel mee. Er staat toch netjes bij de hoofdpagina van de bandentests:
"De ANWB kan haar leden goede en objectieve voorlichting over banden bieden. Expertise van en aanbevelingen over banden zijn gebaseerd op een uitvoerig testprogramma waarin jaarlijks, samen met een aantal Europese partners, zowel zomer- als winterbanden worden getest."

Als ze allemaal hun eigen test gaan doen, wordt het een dure bedoeling. Vooral omdat het in Nederland niet zo vaak sneeuwt in de zomer en ze moeten uitwijken. Naar Zweden?
:santa: ;-)

Geplaatst: 24.09.2009 - 22:41
door t5power
Wat me wel opvalt is dat in de meeste gevallen de winterbanden het minder goed doen als het droog is en ietwat minder goed onder natte omstandigheden. In Nederland ben je dus 9/10 keer beter uit met een goede zomerband dunkt me? Of mis ik iets.

Geplaatst: 24.09.2009 - 22:57
door 945i
Nee, je mist niets. :)

Geplaatst: 24.09.2009 - 23:41
door Gosh
Wat me wel opvalt is dat in de meeste gevallen de winterbanden het minder goed doen als het droog is en ietwat minder goed onder natte omstandigheden. In Nederland ben je dus 9/10 keer beter uit met een goede zomerband dunkt me? Of mis ik iets.
Tja als je die test zo leest zou dat zo kunnen lijken maar doordat ik (vanwege mijn werk) met allerlei soorten banden (zomer, winter, allweather) zelf getest heb op een circuits ben ik wel 100% overtuigd van het nut van winterbanden, ook in ons klimaat. Vooral ook het gedrag op een natte weg (Nederlandse winter) is mi met winterbanden een stuk beter dan met zomerbanden. Tja toch de test nog maar een paar keer bekijken om te zien waar het aan ligt..

Geplaatst: 25.09.2009 - 09:54
door t5power
Gosh schreef:
Wat me wel opvalt is dat in de meeste gevallen de winterbanden het minder goed doen als het droog is en ietwat minder goed onder natte omstandigheden. In Nederland ben je dus 9/10 keer beter uit met een goede zomerband dunkt me? Of mis ik iets.
Tja als je die test zo leest zou dat zo kunnen lijken maar doordat ik (vanwege mijn werk) met allerlei soorten banden (zomer, winter, allweather) zelf getest heb op een circuits ben ik wel 100% overtuigd van het nut van winterbanden, ook in ons klimaat. Vooral ook het gedrag op een natte weg (Nederlandse winter) is mi met winterbanden een stuk beter dan met zomerbanden. Tja toch de test nog maar een paar keer bekijken om te zien waar het aan ligt..
Dit hoor je wel vaker, dan mensen die eenmaal winterbanden hebben gebruikt erg positief zijn. Wat is er dan niet goed aan deze test? Hebben ze cruciale zaken niet goed meegenomen? Als je kijkt naar de resultaten presteren de zomerbanden toch net iets beter onder natte omstandigheden?

Geplaatst: 25.09.2009 - 09:55
door diesel01
Ook ik ben overtuigd winterbandrijder, met name grip bij fors afremmen op een natte koude weg ben je op zomerbanden in het nadeel.
Zelf een keer mogen ervaren in een bocht waar verkeer stilstond, met de winterbanden op een normale manier tot stilstand en de auto achter ons gleed over de voorwielen de andere weg helft op.
Voor mij vanaf okt/nov geen zomerbanden.

Geplaatst: 25.09.2009 - 11:45
door Battlecruiser
t5power schreef:Wat me wel opvalt is dat in de meeste gevallen de winterbanden het minder goed doen als het droog is en ietwat minder goed onder natte omstandigheden. In Nederland ben je dus 9/10 keer beter uit met een goede zomerband dunkt me? Of mis ik iets.
Dat valt te bezien.
Ik dacht toch dat de zomerbanden onder zomerse condities getest worden en de winterbanden onder winterse omstandigheden.
Als een zomerband een dubbele plus haalt in de zomer en een winterband een enkele plus zijn dat onvergelijkbare grootheden.
Diezelfde zomerband kan onder winterse omstandigheden zomaar een minnetje als resultaat hebben.

Geplaatst: 25.09.2009 - 12:05
door V480-S60
En dat minnetje heb ik aan den lijve ondervonden bij een rijvaardigheidstraining op de natte baan. Met een temperatuur van 4 graden.

Echt een winterband presteert daar gewoon beter.
Alle auto's waren nog voorzien van zomerbanden. Slechts één persoon had toevallig de week daarvoor zijn winterbanden al gemonteerd.
Hij had het minste problemen op de natte baan.

Geplaatst: 25.09.2009 - 12:05
door steven460
Zomerband vs Winterband in nederland is verloren strijd voor de winterband.

Alleen bij Sneeuw en ijs heeft de winterband nut qua grip. (5 van de 365 dagen)
Regen zijn de zomerbanden vaak superieur tov de Winterband...

Voornaamste reden dat ik nu 4 winterbandjes (Nokian WR G2) onder de 'sloep60' heb zitten is hun rustige afrolklank@ 80/120kmh bij koud weer. (gedempte zoef)
Brede (225/2335) zomerbanden klinken toch vervelend (klinkt als lager-ruis) als het koud wordt....


Ik wacht op sneeuw...... veel sneeuw. (geschud maar zonder pekel)

Geplaatst: 25.09.2009 - 12:18
door t5power
Battlecruiser schreef:
t5power schreef:Wat me wel opvalt is dat in de meeste gevallen de winterbanden het minder goed doen als het droog is en ietwat minder goed onder natte omstandigheden. In Nederland ben je dus 9/10 keer beter uit met een goede zomerband dunkt me? Of mis ik iets.
Dat valt te bezien.
Ik dacht toch dat de zomerbanden onder zomerse condities getest worden en de winterbanden onder winterse omstandigheden.
Als een zomerband een dubbele plus haalt in de zomer en een winterband een enkele plus zijn dat onvergelijkbare grootheden.
Diezelfde zomerband kan onder winterse omstandigheden zomaar een minnetje als resultaat hebben.
Ik kan me voorstellen dat een klein verschil ontstaat omdat de rubbersamenstelling van belang is bij het testen bij lage temperaturen maar ik kan me niet voorstellen dat het zoveel uit maakt. Daarbij is het in de lente of herfst of vaak genoeg 's ochtends frisjes.
Snap nog steeds niet waarom ze even een goede zomerband (zoals die Michelin Premacy HP) ter referentie mee testen. Dat is toch de beste negatieve controle?

Geplaatst: 25.09.2009 - 13:47
door V480-S60
steven460 schreef:Zomerband vs Winterband in nederland is verloren strijd voor de winterband.

Alleen bij Sneeuw en ijs heeft de winterband nut qua grip. (5 van de 365 dagen)
Regen zijn de zomerbanden vaak superieur tov de Winterband...
Bij KOUD en NAT wegdek zijn proefondervindelijk winterbanden BETER.

Geplaatst: 25.09.2009 - 14:15
door t5power
V480-S60 schreef:
steven460 schreef:Zomerband vs Winterband in nederland is verloren strijd voor de winterband.

Alleen bij Sneeuw en ijs heeft de winterband nut qua grip. (5 van de 365 dagen)
Regen zijn de zomerbanden vaak superieur tov de Winterband...
Bij KOUD en NAT wegdek zijn proefondervindelijk winterbanden BETER.
Het klinkt aannemelijk, maar heb je een linkje waar ze dat aantonen? Volgens mij zijn er meer dagen dat het droog is of niet koud nat, als je daar een kansberekening op los laat, dan is de kans toch groter dat je met winterbanden schade rijdt?

Geplaatst: 25.09.2009 - 18:19
door Voorn
t5power schreef:Wat me wel opvalt is dat in de meeste gevallen de winterbanden het minder goed doen als het droog is en ietwat minder goed onder natte omstandigheden. In Nederland ben je dus 9/10 keer beter uit met een goede zomerband dunkt me? Of mis ik iets.
Ik ben 's morgens om 05:15 al op pad. Meestal is er dan nog niet alles gestrooid. Ik rij nu al 3 jaar op winterbanden in de winter en dat bevalt zeer goed. Veel meer grip wanneer het heeft geregend/gesneeuwd enz. en het is koud. Het maakt echt wel uit.
Ook wanneer er sneeuw ligt blijf ik niet thuis en ga gewoon de weg op. Ook ga ik regelmatig naar Duitsland en tegenwoordig heb je daar ook winterbanden nodig. Wanneer je bij een ongeluk bent betrokken, in de winter, en je hebt geen winterbanden dan krijg je mede schuld....
Vorig jaar in Finland geweest, fantastisch rijden op winterbanden.
(spikes zou nog mooier zijn geweest :razz: )
Met mijn winterbanden heb ik al heel wat glijpartijen gemist.
Ik reed eens 's ochtends bij ons de snelweg op. Had wel gezien dat het -4 was maar het wegdek leek droog. Reed in een bocht en merkte niets. Achter mij zag ik in de spiegel dat een auto dezelfde bocht nam met dezelfde snelheid en hij kon zijn auto nog maar net uit een slip halen.
Ik bedoel maar........ :P

Geplaatst: 25.09.2009 - 18:22
door Voorn
V480-S60 schreef:En dat minnetje heb ik aan den lijve ondervonden bij een rijvaardigheidstraining op de natte baan. Met een temperatuur van 4 graden.

Echt een winterband presteert daar gewoon beter.
Alle auto's waren nog voorzien van zomerbanden. Slechts één persoon had toevallig de week daarvoor zijn winterbanden al gemonteerd.
Hij had het minste problemen op de natte baan.
Het profiel van de winterband is ook veel grover en breder dan bij de zomerband. Water wordt dus veel sneller afgevoerd. Minder kans op aquaplanning.

Geplaatst: 25.09.2009 - 20:31
door 945i
Voorn schreef:
Het profiel van de winterband is ook veel grover en breder dan bij de zomerband. Water wordt dus veel sneller afgevoerd. Minder kans op aquaplanning.
Profiel wel eens bekeken?... Welke band heeft dan bredere regenafvoer.... :?:

Geplaatst: 26.09.2009 - 14:04
door The Real Master
Ik ga lekker voor de regenbanden, veel grip als het warm is en tijdens regen (in Nederland de meeste dagen van het jaar) super grip en geen aquaplanning.
Nadeel is de snelle slijtage in de zomer en het geluid, ach de radio maar wat harder zetten ;)
Ik heb de ANWB slipcursus ook gehad met het x40 forum, hier waren enkelen met winterbanden, ik als enige met regenbanden en de rest zomerbanden.
Ik mocht vrolijk met de winterbanden groep meedoen, als ik droog en nat tests vergelijk blijf ik lekker bij mijn regenbanden heb ik gemiddeld het meeste plezier van.