Pagina 1 van 2
Adaptieve Xenon verlichting; zijn geld waard?
Geplaatst: 25.09.2009 - 10:16
door Nuggie
Ik twijfel of ik (adaptieve) Xenon verlichting als optie zal nemen op mijn nieuwe XC60. Ik val helemaal niet voor "de looks" van Xenon, dus dat is voor mij geen argument. Het gaat mij er om of het je écht wat extra's brengt qua lichtopbrengst en of dat ook prettiger is als bestuurder.
Ik kom regelmatig in Zweden en daar is het nog écht donker (buiten juni en juli om dan...) daarom heb ik in al mijn auto's tot nu toe zwaarder groot licht (100 watt) aangebracht wat daar gewoon te koop is (maar formeel verboden).
Kortom, iemand een goed advies hierin?
Re: Adaptieve Xenon verlichting; zijn geld waard?
Geplaatst: 25.09.2009 - 10:35
door diesel01
Nuggie schreef:Ik twijfel of ik (adaptieve) Xenon verlichting als optie zal nemen op mijn nieuwe XC60. Ik val helemaal niet voor "de looks" van Xenon, dus dat is voor mij geen argument. Het gaat mij er om of het je écht wat extra's brengt qua lichtopbrengst en of dat ook prettiger is als bestuurder.
Ik kom regelmatig in Zweden en daar is het nog écht donker (buiten juni en juli om dan...) daarom heb ik in al mijn auto's tot nu toe zwaarder groot licht (100 watt) aangebracht wat daar gewoon te koop is (maar formeel verboden).
Kortom, iemand een goed advies hierin?
Ik heb voor een werkgever gewerkt die zijn vrachtwagens had uitgerust met xenon, en ik heb daar zeker voordeel mee gehad in het buitenland.
Voormalig oost-duitsland waar het binnen door in de bossen ook echt donker is vond ik het een prettige extra, ook de 6

extra verstralers deden hun werk goed.
Geplaatst: 25.09.2009 - 10:45
door bart simpson
met een winterline is het std
Geplaatst: 25.09.2009 - 11:43
door Peter-V50
Ik vind Xenon zeker nuttig, ook in Nederland. Buiten de Randstad zijn de snelwegen namelijk ook niet overal verlicht...
Xenon geeft duidelijk meer licht, straalt verder en geeft een gelijkmatig lichtbeeld. Voor mij zeker het extra geld waard.
Ervaring met adaptieve verlichting heb ik niet.
Geplaatst: 25.09.2009 - 12:56
door Nuggie
met een winterline is het std
..en kost Eur 1.695 extra...vandaar de vraag...
Geplaatst: 25.09.2009 - 12:59
door diesel01
Nuggie schreef:met een winterline is het std
..en kost Eur 1.695 extra...vandaar de vraag...
Ik zou het gewoon doen :laughing6: .
Geplaatst: 25.09.2009 - 13:05
door Peter-V50
Bij ons zat de "gewone" xenon-verlichting in het Plus Line-pakket. We kregen er klasse III alarm en stoelverwarming gratis bij...
Wat zit er in het winterline pakket?
Geplaatst: 25.09.2009 - 13:06
door bart simpson
je hebt voor dat geld ook meteen stoelverwarming en ruitensproeierkopverwarming
Geplaatst: 25.09.2009 - 17:12
door mightyspawn
als je 4300k neemt dan begrijp ik de keus wel. Veel meer lichtopbrengst en niet die domme looks die al die pauperwagens met zich meebrengen.
Geplaatst: 25.09.2009 - 17:30
door diesel01
mightyspawn schreef:als je 4300k neemt dan begrijp ik de keus wel. Veel meer lichtopbrengst en niet die domme looks die al die pauperwagens met zich meebrengen.
Ik gok dat je doelt op after-market iets waar hier totaal geen sprake van is.
Geplaatst: 25.09.2009 - 18:10
door Paul
Achteraf gaat het je denk ik al helemaal niet lukken om het adaptief te krijgen.
Geplaatst: 25.09.2009 - 19:38
door bart simpson
Paul schreef:Achteraf gaat het je denk ik al helemaal niet lukken om het adaptief te krijgen.
xenon achteraf gaat in dit geval al niet meer
Geplaatst: 25.09.2009 - 20:33
door mmxc90
Ik heb adaptieve xenon verlichting en bevalt goed.
Het licht is rustiger en helder en dat de weg (bochten) verlicht worden waar je naar toe rijd, dit is ook voor overige weggebruikers goed te zien.
Er zijn tegenwoordig auto's uitgerust waarbij de mistlamp aangaat als je een bocht instuurt om de berm te verlichten. Dit is dezelfde werking behalve dat met xenon de gehele weg verlicht wordt.
De automatische hoogte instelling is ook prettig, gemak dient de mens.
Als je hebt niet hebt gehad, mis je het niet anderzijds heb je het eenmaal gehad zou ik het weer te nemen.
Geplaatst: 26.09.2009 - 20:27
door EV70S
Vind het 's avonds op binnenwegen of scherpe of- / afritten echt PERFECT! Heb afgelopen 2 jaar meerdere leenauto's en demo's gehad die dit hadden en eenmaal een avondje mee 'aan het sturen' geweest wil je niet meer anders.
In het begin schijnt het voor sommige 'wennen' te zijn en het ziet er wellicht voor voetgangers/omstanders beetje vreemd ( lees 'wild' ) uit.
Blijft veel geld maar voor mij wel het geld waard!
Geplaatst: 26.09.2009 - 22:36
door Mike Philippens
EV70S schreef:Vind het 's avonds op binnenwegen of scherpe of- / afritten echt PERFECT! Heb afgelopen 2 jaar meerdere leenauto's en demo's gehad die dit hadden en eenmaal een avondje mee 'aan het sturen' geweest wil je niet meer anders.
Dat is eigenlijk een beetje het criterium, wil je er wat aan hebben. Als je een echte 'city-slicker' en asfaltvreter bent, zul je weinig tot geen voordeel halen uit adaptieve verlichting. Woon je in het buitengebied, of kom je er vaak, dán is het denk ik wel nuttig.
En dan nog vraag ik me af of het in Nederland écht wel zo donker en onoverzichtelijk is dat je het zonder niet goed zou kunnen doen. Ik neem direct aan dat het super verlicht is, maar je moet wel heel diep het buitenste buitenbos in gaan in Nederland wil je in situaties komen dat je blij bent dat je die adaptieve verlichting hebt. Ik ben op het platteland van Frankrijk vaker situaties tegengekomen waar je zoiets best wel nodig hebt.
Maar goed...ik ben ook wel weer een gadget-freak, dus zulke dingen zou ik weer wel graag willen hebben.
Geplaatst: 26.09.2009 - 23:46
door Lambert
Ik heb het ook op mijn V70, super! Gewoon doen
Geplaatst: 27.09.2009 - 00:50
door Paul
Hebben het ook in onze XC70 waanzinnig en het is fantastisch op donkere wegen, bijvoorbeeld snachts in de alpen van ValThorens naar Meribel. Vrienden die mee waren vonden het helemaal fantastisch.
Geplaatst: 28.09.2009 - 13:27
door diesel01
Mike Philippens schreef:EV70S schreef:Vind het 's avonds op binnenwegen of scherpe of- / afritten echt PERFECT! Heb afgelopen 2 jaar meerdere leenauto's en demo's gehad die dit hadden en eenmaal een avondje mee 'aan het sturen' geweest wil je niet meer anders.
Dat is eigenlijk een beetje het criterium, wil je er wat aan hebben. Als je een echte 'city-slicker' en asfaltvreter bent, zul je weinig tot geen voordeel halen uit adaptieve verlichting. Woon je in het buitengebied, of kom je er vaak, dán is het denk ik wel nuttig.
En dan nog vraag ik me af of het in Nederland écht wel zo donker en onoverzichtelijk is dat je het zonder niet goed zou kunnen doen. Ik neem direct aan dat het super verlicht is, maar je moet wel heel diep het buitenste buitenbos in gaan in Nederland wil je in situaties komen dat je blij bent dat je die adaptieve verlichting hebt. Ik ben op het platteland van Frankrijk vaker situaties tegengekomen waar je zoiets best wel nodig hebt.
Maar goed...ik ben ook wel weer een gadget-freak, dus zulke dingen zou ik weer wel graag willen hebben.
Ik zou zeggen, rijdt van Diever(Drenthe) naar Zorgvlied(Drenthe) als je dan je lampen uit zou zetten ben je direct het spoor bijster

.
Geplaatst: 28.09.2009 - 14:16
door Peter-V50
...maar je moet wel heel diep het buitenste buitenbos in gaan in Nederland wil je in situaties komen dat je blij bent dat je die adaptieve verlichting hebt.
Het grootste deel van Nederland ligt nog altijd buiten de Randstad. Ik weet niet of je wel eens buiten de Randstad komt, maar daar is (gelukkig) niet ieder hoekje helder verlicht.
Geplaatst: 28.09.2009 - 14:32
door Mike Philippens
Peter-V50 schreef:...maar je moet wel heel diep het buitenste buitenbos in gaan in Nederland wil je in situaties komen dat je blij bent dat je die adaptieve verlichting hebt.
Het grootste deel van Nederland ligt nog altijd buiten de Randstad. Ik weet niet of je wel eens buiten de Randstad komt, maar daar is (gelukkig) niet ieder hoekje helder verlicht.
Klopt, maar er is hier nog altijd sprake van enige verlichting, al was het alleen maar op de kruisingen. Niet overvloedig welliswaar, maar toch. Op het platteland van Frankrijk is het vaak zo dat je in een soort zwart gat rijdt. En het is bij ons ook vrijwel plat natuurlijk...scheelt ook alweer. Geen haarspelbochten op een hoge berg oid.
Maar dat is ook precies wat ik zei: als je vaak in die gebieden komt, is het misschien wel zinnig. In het stedelijke gebied feitelijk overbodig. Leuk, maar overbodig.