Pagina 1 van 1

achteraf cruisecontrol inbouwen bij 850 GLT

Geplaatst: 25.09.2009 - 14:37
door mba
Hallo,

Ik ben hagelnieuw op dit forum en heb een technische vraag.
In het bezit van een handgeschakelde 850 GLT uit 1993 zonder cruisecontrol.
Ik zou graag in deze auto de cruisecontrol op de originele wijze willen inbouwen. Wie heeft dit ook (eerder) gedaan en weet waar ik op moet letten? (wat heb ik zoals nodig, een stukslijst zou helpen....)
Ik zou dus een sloper moeten vinden (of iemand die zo'n set aanbiedt) en vervolgens moeten weten hoe eea aangesloten moet worden.
Ik ben totaal onbekend met volvo :oops: maar wel met dat andere zweedse merk :P . Daar heb ik dat al een aantal keer gedaan bij de nog echte 900. Voor saab is dit relatief eenvoudig omdat de cruisecontrol een aparte set is die ook achteraf ingebouwd kon worden bij de dealer. De auto's zelf waren vanaf bepaalde bouwjaren wel voorbereid, maar als dat niet zo was. bleek dit eenvoudig op te lossen.
Is dit bij de volvo 850 ook?
Graag jullie hulp (ben benieuwd of dit forum ook zo goed functioneert als met informatieuitwisseling als het saabforum).

Geplaatst: 25.09.2009 - 15:52
door RVL
Ooit voor een V70 classic gedaan maar dat was een pittige klus en ik had gelukkig (elektronische )hulp. Ik vond deze link: http://www.volvoclub.org.uk/tech/servic ... System.pdf
en de set op marktplaats: http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1
Succes

Geplaatst: 25.09.2009 - 16:24
door mba
Bedankt voor de info. Zie ik nou dat de adv op MP een niet complete set is (ik mis de vacuumservo aan het gaspedaal?)?
Bij de saabs is het ook even "klussen" hoor, lijkt simpel, maar eer alles op z'n plek zit......

Geplaatst: 25.09.2009 - 16:33
door mba
oh nee, ik kijk niet goed; zie de servo al op de foto.

Geplaatst: 12.10.2009 - 17:07
door Dirk342
Bij een 850 stelt het niets voor, zit er zo in. Het enigste gefrot wat er even kan zijn is de vacuumleiding door te voeren door het schutbord. Rest is appeltje, eitje. In gemiddeld een half uur hangt het erin. Pomp onder accubak, kabel ligt er al, relais op zijn plaats klikken, vacuumleiding doorvoeren, pedaalschakelaars monteren (kabels liggen er al) balg aan kachelhuis / gaspedaal schroeven, vacuum aansluiten en klaar. let wel even op dat bij proefrijden je harder moet rijden als 40 km/h want anders werkt je CC niet :)

Geplaatst: 14.10.2009 - 13:46
door The Volvoboy
Kijk hier maar is. Een hele uitgebreide beschrijving.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 178.0.html

Geplaatst: 30.10.2009 - 22:55
door mba
Allen dank voor de bijdragen.
Ik heb een set op MP gescoord met handleiding en dat was erg prettig inbouwen.
Het inbouwen zelf viel me reuze mee en was nog simpeler dan bij de saab.
Het systeem werkt ook nog eens op dezelfde manier (en is in de onderdelen nagenoeg gelijk ook); komt traag in en reageert traag (in vgl dan met moderne cc systemen) wat natuurlijk komt door de balg en de pomp.
Rijden wordt zo lekker relaxed!