Pagina 1 van 2

Xenon knippert

Geplaatst: 30.09.2009 - 09:33
door vincent65
Hallo,
Mijn rechter koplamp knippert ...dus dan brand hij wel en dan weer niet.
Krijg dan ook steeds de waarschuwing "dimlicht defect"
Dit alles doet zich alleen voor als de motor warm is, dus na een minuut of 5.
Voor die tijd branden beide lampen hetzelfde en geen storingsmelding.
Ik wil de lampen vervangen maar dacht toen, een lamp is stuk of heel of is dat bij xenon anders?
Kan het mischien aan de ballast liggen?
Het gaat om een aftermarketset die er al in zat toen ik deze auto kocht.
Zijn de lampen op een beetje "normale" manier te verwijderen?
Dus net als een gewone lamp?
Want dan draai ik links en rechts even om.
Veel vragen tegelijk maar ik hoor het wel (hoop ik :) )

Geplaatst: 30.09.2009 - 16:27
door janpie
Het ligt idd n de ballast
heb het ook namelijk al eens een keer gehad
en is toen verholpen onder garantie
Als de lampen warm worden, branden ze op volle sterkte en hebben ze veel spanning nodig
je kan ze gewoon behandelen als gewone lampen

Geplaatst: 30.09.2009 - 16:56
door vincent65
Kijk dat wist ik niet.
Kan je dan één ballast vervangen of moet je die alletwee vervangen?
En moeten die dan van het zelfde merk zijn i.v.m stekkers etc.

Geplaatst: 30.09.2009 - 17:08
door janpie
Tjaa daar vraag je me wat
ga anders ff kijken bij een autozaak en vraag of ze die dingen hebben en bekijk ze dan even
ze moeten 20000 volt hebben geloof ik
heb anders nog wel een liggen

Geplaatst: 30.09.2009 - 17:21
door asta
Even voor jouw beleving.

1. Ik denk niet dat de lamp zozeer defect is maar eerder de ballast.
2. De lamp heeft alleen bij het opstarten een heel hoog voltage, hierna is het afgenomen vermogen van de lamp MINDER dan de reguliere verlichting (20000 volt heeft dus alleen te maken met de opstartspanning).
3. Meestal kan je op een ballast terugvinden welk type/merk je hebt, zoek die dus even op en neem contact op met een leverancier van dat merk.
Ga er niet zelf aan prutsen als je er geen verstand van hebt, een schok van 20000 volt ga jij niet leuk vinden of je moet electric boogie willen doen bij Idols!

Geplaatst: 30.09.2009 - 17:23
door janpie
Hahahaha

Geplaatst: 30.09.2009 - 17:48
door steven460
gezien de hoeveelheid energie die uit de ballast komt zou ik zeker niet met de klauwen aan die bekabeling komen als je de verlichting aan zet..

Knipperen ontstaat waarschijnlijk door de ballast.
Of bekabeling niet goed meer. Dat de spanning wat de ballast ziet te laag is en afschakelt.

Linker unit met rechter unit wisselen!

Geplaatst: 30.09.2009 - 18:45
door Paul
Maar dit gaat niet over origineel spul ofwel?

Re: Xenon knippert

Geplaatst: 30.09.2009 - 19:14
door vincent65
Nee dat staat er ook :

"Het gaat om een aftermarketset die er al in zat toen ik deze auto kocht."

Hoezo?

Re: Xenon knippert

Geplaatst: 01.10.2009 - 14:17
door Black 2.4T awd
vincent65 schreef:Nee dat staat er ook :

"Het gaat om een aftermarketset die er al in zat toen ik deze auto kocht."

Hoezo?
Dan zou ik er maar weer orginele lampen inzetten en niet meer investeren in de xenonlampen. Deze mogen niet meer (aftermarket), orginele xenonkoplampen wel. Hier is al een andere topic over. Je hebt kans op afkeur bij de APK.

Geplaatst: 01.10.2009 - 15:26
door janpie
Ik moet wel zeggen dat die xenon verlichting veel licht geven i.p.v. gewone lampen, maar ze geven spreilicht en dus verblindend (zeggen ze)
De serie MY 2000 tot 2004 hebben slechte verlichting voor een Volvo.
En dan ga je al gauw op zoek naar wat anders.

Re: Xenon knippert

Geplaatst: 01.10.2009 - 15:50
door vincent65
Black 2.4T awd schreef:
vincent65 schreef:Nee dat staat er ook :

"Het gaat om een aftermarketset die er al in zat toen ik deze auto kocht."

Hoezo?
Dan zou ik er maar weer orginele lampen inzetten en niet meer investeren in de xenonlampen. Deze mogen niet meer (aftermarket), orginele xenonkoplampen wel. Hier is al een andere topic over. Je hebt kans op afkeur bij de APK.
Regels omtrent APK en xenon verlichting
Sinds enkele weken is er veel te doen omtrent de nieuwe regels van het voertuigregelement welke op 1 mei 2009 van kracht zijn geworden. Bij deze willen wij u juist informeren omtrent de regels betrekking hebbende op xenon verlichting. Als basisregel geldt: Gasontladingslampen (xenon-lampen) mogen enkel in goedgekeurde armaturen ingebouwd worden. Op alle armaturen staan een of meerdere codes. Voor gasontladingslampen DC, DR en DCR. Voor halogeen lampen HC, HR en HCR. Deze regeling geldt voor alle voertuigen. Tijdens de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Wel kan hierop gecontroleerd worden door de politie. De verwachting is dat enkel auto's met hinderlijke verlichting gecontroleerd en eventueel beboet worden. Daarnaast blijft de oude regeling omtrent de aanvullende eisen gehandhaafd: Voertuigen vanaf 1 januari 2007 moeten voorzien zijn van een koplampreinigingsinstallatie (wordt bij APK gecontroleerd) en een automatische hoogteregeling (wordt bij de APK NIET gecontroleerd). Uiteraard moet de verlichting wel voldoen aan de andere eisen in de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking en kleur!
(bron RDW)

Valt wel mee dacht ik...als je met normale kleur rijd die niet verblind is er niets aan de hand.
Dus geen 8000 of 10000k.
Heb er zelf 6000k in zitten en dat ziet er erg goed uit.

Geplaatst: 01.10.2009 - 17:06
door janpie
ja heb ik ook en het bevalt me uitstekend

Geplaatst: 01.10.2009 - 18:13
door vincent65
Heb net met een "specialist" gebeld en die denkt dat het de starter is.
Ik ga er morgenmiddag even heen en dan word het nagekeken.

Geplaatst: 01.10.2009 - 20:08
door Carfreak
2 verschillende starters kunne ervoor zorgen dat je ene lamp bv sneller brand dan de andere. Ziet er een beetje dom uit. Trust me.....heb het zelf ondervonden :D

Re: Xenon knippert

Geplaatst: 01.10.2009 - 21:49
door Black 2.4T awd
vincent65 schreef:
Black 2.4T awd schreef:
vincent65 schreef:Nee dat staat er ook :

"Het gaat om een aftermarketset die er al in zat toen ik deze auto kocht."

Hoezo?
Dan zou ik er maar weer orginele lampen inzetten en niet meer investeren in de xenonlampen. Deze mogen niet meer (aftermarket), orginele xenonkoplampen wel. Hier is al een andere topic over. Je hebt kans op afkeur bij de APK.
Regels omtrent APK en xenon verlichting
Sinds enkele weken is er veel te doen omtrent de nieuwe regels van het voertuigregelement welke op 1 mei 2009 van kracht zijn geworden. Bij deze willen wij u juist informeren omtrent de regels betrekking hebbende op xenon verlichting. Als basisregel geldt: Gasontladingslampen (xenon-lampen) mogen enkel in goedgekeurde armaturen ingebouwd worden. Op alle armaturen staan een of meerdere codes. Voor gasontladingslampen DC, DR en DCR. Voor halogeen lampen HC, HR en HCR. Deze regeling geldt voor alle voertuigen. Tijdens de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Wel kan hierop gecontroleerd worden door de politie. De verwachting is dat enkel auto's met hinderlijke verlichting gecontroleerd en eventueel beboet worden. Daarnaast blijft de oude regeling omtrent de aanvullende eisen gehandhaafd: Voertuigen vanaf 1 januari 2007 moeten voorzien zijn van een koplampreinigingsinstallatie (wordt bij APK gecontroleerd) en een automatische hoogteregeling (wordt bij de APK NIET gecontroleerd). Uiteraard moet de verlichting wel voldoen aan de andere eisen in de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking en kleur!
(bron RDW)

Valt wel mee dacht ik...als je met normale kleur rijd die niet verblind is er niets aan de hand.
Dus geen 8000 of 10000k.
Heb er zelf 6000k in zitten en dat ziet er erg goed uit.
Blijkbaar is dit geen duidelijke taal voor jou.

Geplaatst: 02.10.2009 - 03:58
door vincent65
Pfffff....
Nee ik ben dom en kan niet lezen.

Geplaatst: 03.10.2009 - 07:43
door asta
vincent65 schreef:Heb net met een "specialist" gebeld en die denkt dat het de starter is.
Ik ga er morgenmiddag even heen en dan word het nagekeken.
ALs het de starter zou zijn dan zou de lamp niet altijd gaan branden.
Zoals ik het lees zou de lamp wel degelijk starten alleen na een korte tijd weer uitgaan.
Dit zou wijzen op een defecte ballast..

Er is zelfs een kleine mogelijkheid dat het je lamp is bedenk ik mij, dit heeft te maken met een slechte las die loslaat door de hoge spanning als je de lampen start.
Ik denk dat je bezoek duidelijkheid verschaft heeft!

Dus laat even weten wat het geweest is, gezien het altijd moeilijk bepalen is zo via het forum.

Geplaatst: 03.10.2009 - 14:02
door vincent65
Ik was gisteren niet op tijd dus word het maandag a.s.
Maar de starter en ballast is volgens mij het zelfde ding hoor.
Zodra ik geweest ben laat ik een en ander weten.

Geplaatst: 05.10.2009 - 16:53
door asta
Starter en ballast kan tegenwoordig in 1 kastje gebouwd worden, verder doen ze allebij iets anders.