Pagina 1 van 1

Weer door de APK

Geplaatst: 06.10.2009 - 20:52
door wpee
Hoi
Hij is vandaag weer door de APK!
2 nieuwe handremkabels erop, that's all. Had ik ook verwacht aan de rechterzijde, die was vorig jaar slecht, links was buitenmaktel helemaal door bij het klemmetje bij de tank.

Verder heb ik van de gelegenheid gebruik gemaatk om het CO gehalte te verhogen van 0.4% (jaja voor een carb zeer laag) naar 2.2%. 3.5% is toegestaan voor 1989 modellen met carb en ongeregelde kat (zie site rdw). Nu is het verschil tussen geen gas en beetje gas wat vloeiender en rijtie niet zo schokkerig in de rij voor het stoplicht. Ik reed dus al langer dan 10 jaar in een bokkerige auto. Altijd koppeling erbij is lastig.
Ook heb ik de achter kuipen van de wielen volgespoten met een bus tectyl.

ZO, weer een jaartje verder en en zien we dan wel weer. Voorlopig bllijf ik lekker bij de club.

Geplaatst: 06.10.2009 - 21:10
door Stinky
Gefeliciteerd! Sinds twee jaar moet ik ook jaarlijks naar de keurmeester
en weet ik dat het best een momentje is, de APK. Zal al die XC90 rijders
hier niet kunnen interesseren, maar ik zeg: Gefeliciteerd! :)

Geplaatst: 06.10.2009 - 21:52
door redrooster
Beste wpee
Ik ben sinds de maand mei fervent 400 rijder geworden nadat de laatste Volvo 360 met roest is weg gegaan. Na mijn 10 300 auto's en bijna 10 tot 12 jaar er in hebben gereden was de koek op.
Rond 2001 heb ik 2.5 jaar een 440 gereden en gewoon "op" gereden zonder er te veel aan te doen.
Ik wil mij nu toeleggen op de 460 in de jaren die komen. Want ik wil mij het model eigen maken zodat mij niets meer vreemd is en ik net als jouw alles zelf kan doen. Wat ik nu al doe.

Maar qua betrouwbaarheid lijkt mij de 400 serie slechter te vertrouwen dan de 300 serie. Neem bijvoorbeeld de versnellingsbak die het in de tijd toch wel begeeft lees ik. Van de week las ik een afkeur waar toch wel veel aan de hand was. Van draagarmen tot weet ik veel wat. Wat toch minder voor kwam bij de 300 serie.
Maar als ik jouw verhaal lees kan ik nog jaren in de mijne rijden. Qua KM'rs 100.000 (ik heb 150.000 op de klok) en mijn wagen is ook een Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator maar dan van '92. Ik heb nu een hardstikke strakke bak waar veel aan is gedaan. Ik ga er van uit dat ik deze jaren kan rijden.
Aan de ene kant houdt ik mijn hart vast als het gaat om betrouwbaarheid maar aan de andere kant lees ik jouw verhaal hier. Is het een betrouwbare wagen of zullen allen rond de 250.000 KM het gaan begeven?

Geplaatst: 06.10.2009 - 22:02
door jef
Gefeliciteerd met de nieuwe apk. Ik ben vorige week op keuring geweest met mijn 460(112.000 km),en hij heeft voor de 2e keer op rij niets kunnen vinden. Dat is toch wel een heerlijk gevoel.




http://jefs4wielers.web-log.nl/

Geplaatst: 07.10.2009 - 19:58
door wpee
ja, maar je moet er wel wat voor doen he.
Onderhoud is het belangrijkste, bijhouden en niet pas doen als het te laat is.
Verder alles repareren wat kapot gaat. Ale moet werken bij mij.
Elke maand vloeistoffen controleren.

De achterspatborden en dropels achter zijn allemaal gelast, tja dat krijg je. Na zo'n lasactie een hele bus wax erin (binnentectiel zeg maar) en de wielkast geheel volgesporen met tectil. MOTIP vindt ik persoonlijk het beste product heirvoor. Vooral op de naden richten.

Nnu ben ik aan het kijken of de voorste remschijven vernieuwd moeten worden en waar ik nieuwe op de kop kan tikken vor een redelijke prijs. Tips zijn welkom. Zijn nog de eerste, ku je zien wat een rustige rijstijl doet met een auto.........

Geplaatst: 07.10.2009 - 20:20
door Wiebe
260000 en nog de eerste remmen erop? Doe je goed!

Geplaatst: 07.10.2009 - 21:55
door wpee
Eerste remschijven, maar wel eens nieuwe blokken voor.
Verder dacht ik ook nog de eerste trommelremvoeringen achter, weet het niet zeker.
De eerste jaren is de auto in onderhoud geweest bij garage, toennie nog van mijn vader was. We hebben hem in 1989 nieuw gekocht, dus ik weet er wel alles vanaf.

Tjsa ook nog de eerste koppeling met eerste druklager als jullie het toch willen weten ;) Ik heb de keerring vervangen ergens bij 220dkm wegens olielekje (ja ik wil geen druppels op de inrit). Koppelingsplaat was nog perfect, lager ook. Dus erin.
Eigenlijk gaat de auto boven verwachting lang mee, mijn schoonvader denkt al een jaar of 6-7 dat de auto niet meer door de keuring komt. Nu wordt het een sport!

Geplaatst: 07.10.2009 - 23:37
door redrooster
Net als bij alle auto's, hoe je er in rijdt zal ook van grote betekenis zijn.

Ook weer erdoor

Geplaatst: 21.10.2009 - 15:40
door Hub440
:cheers:

Onze laatse aanwinst is er ook weer door.
CO was nogal hoog, verder nikkes aan de hand!
Andere kat gehaald op de sloop en met dank aan mijn meedenkende garage (Ricars in Geleen) is ie weer helemaal OK :P