Pagina 1 van 6
Aftermarket Xenon, het mag weer
Geplaatst: 07.10.2009 - 01:36
door liquid_force
voor iedereen die aftermarket Xenon in zijn/haar voertuig wil plaatsen: per 1 oktober is de regelgeving (wederom) gewijzigd:
Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen.
Het is niet langer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met het voor die armatuur bestemde licht (art. 5.*55 RV). Om te voorkomen dat zaken moeten worden geseponeerd, is de feitcode N 553 inmiddels geblokkeerd in de Transactiemodule.
De artikelen 5.2.55, achtste lid, 5.3.55, achtste lid, 5.3a.55, achtste lid, 5.5.55, achtste lid, en 5.12.55, zevende lid, vervallen.
Toelichting
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.
Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt.
Geplaatst: 07.10.2009 - 02:33
door cyclinglievens
Dit geldt enkel voor de Nederlandse forumleden neem ik aan?
mvg
Geplaatst: 07.10.2009 - 03:34
door liquid_force
inderdaad ... dank voor de tip
Geplaatst: 07.10.2009 - 06:40
door Paul
Ohw jammer, kwam gisteren in Sittard een 850 tegen, dacht eerst dat hij van de Politie was, maar dat bleek een aftermarket xenon setje te zijn. Jeetje wat geeft dat een licht!
Geplaatst: 07.10.2009 - 09:19
door diesel01
Ik heb toevallig gisteren gesproken met iemand die er een set van Target Automotive in had.
4300k ingebouwd door zijn dealer(geen Volvo) incl koplampsproeiers(hoge druk) en deze gaf een helder wit/met blauwe gloed licht.
Het geheel was niet van echt te onderscheiden, en was netjes ingebouwd.
Wij kwamen gisterenavond laat vanuit regio Utrecht naar het noorden en dan is de Veluwe behoorlijk donker, goeie verlichting binnen de regels van de wet is dan zeker prettig.
Ze zouden beter een verbod afgeven aan xenon boven de 6000k.
Geplaatst: 07.10.2009 - 13:07
door asta
@Diesel01,
Kan me helemaal in jouw bevindingen vinden.
Simpelweg omdat ik deze set ook in de auto heb zitten.
Daarbij geef ik wel aan dat Target Automotive gebruik maakt van originele Xenon lampjes van Philips, hierdoor is er geen verschil met af fabriek xenon.
Wat mij opvalt is dat de kleurgradaties onderling enorm sterk afwijken.
6000k bij Pilot is petjes kleur blauw tegen paars aan.
Geplaatst: 07.10.2009 - 13:44
door gsx750r
"Aftermarket Xenon: het mag weer"
Ja en nee, want het volgende blijft gewoon van kracht !
Regeling Voertuigen
Hoofdstuk 5. Permanente eisen
Afdeling 2. Personenauto’s
§ 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.2.51
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
Bijlage VIII. , behorende bij hoofdstuk 5
Aanvullende permanente eisen en gebruikseisen
Hoofdstuk 1. Voertuigeisen
Afdeling 2. Gasontladingslichtbronnen
Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:
a. de lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;
b. de voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van het volgende symbool:
Artikel 116
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.
Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.
Artikel 118
1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Nog iets anders. We kennen allemaal het gezegde "De wens is de vader van de gedachte". Vaak worden er aan mededelingen conclusies verbonden die geen enkel causaal verband hebben omdat daardoor 'een wens in vervulling gaat' !.
Het feit dat genoemde artikelen uit de Regeling Voertuigen zijn vervallen zegt niets over het feit dat (aftermarket) Xenon verlichting weer zou mogen. Nee in dit geval betekent het slechts dat je niet meer bekeurd kunt worden omdat de koplampglazen niet zijn voorzien van een merkteken zoals geregeld in Annex 6 van de Regeling Voertuigen. M.a.w. kan een (aftermarket) Xeneonset om die reden niet meer worden afgekeurd ! Maar voor de rest dient je verlichting nog steeds te voldoen aan de gestelde eisen waar, helaas voor velen, vaak zgn. aftermarket Xenonsets niet aan voldoen !
Rob
Geplaatst: 07.10.2009 - 13:56
door diesel01
asta schreef:@Diesel01,
Kan me helemaal in jouw bevindingen vinden.
Simpelweg omdat ik deze set ook in de auto heb zitten.
Daarbij geef ik wel aan dat Target Automotive gebruik maakt van originele Xenon lampjes van Philips, hierdoor is er geen verschil met af fabriek xenon.
Wat mij opvalt is dat de kleurgradaties onderling enorm sterk afwijken.
6000k bij Pilot is petjes kleur blauw tegen paars aan.
Hetgeen mij tegen houd/hield is/was of het op een normale manier kan worden ingebouwd. Het overige verkeer mag er absoluut geen last van hebben en de wet.
De laatste heeft het nu weer versoepelt, waardoor het nu mogelijk is om een goeie set te laten inbouwen.
Als ik het goed begrijp heb jij een set met 4300k van Target, bevalt dat goed geen storingen oid?
Zou je mss een foto kunnen oploaden zodat ik in reallife kan zien hoe dat eruit ziet?
Geplaatst: 07.10.2009 - 14:07
door Walter
als je lens en reflector is afgestemd op halogeen en niet op xenon, klopt het toch niet? Word strontziek van al die auto's waar het niet goed is ingebouwd... 1 bonk licht gevolgd door een auto.
Volgens mij is het heel simpel: je auto voldoet aan een bepaalde typegoedkeuring dus ook je koplampen. Die zijn gekeurd voor halogeen. dus als daar xenon in zit, voldoet de auto niet aan de typegoedkeuring...
Geplaatst: 07.10.2009 - 14:21
door diesel01
VolvoMafia schreef:als je lens en reflector is afgestemd op halogeen en niet op xenon, klopt het toch niet? Word strontziek van al die auto's waar het niet goed is ingebouwd... 1 bonk licht gevolgd door een auto.
Volgens mij is het heel simpel: je auto voldoet aan een bepaalde typegoedkeuring dus ook je koplampen. Die zijn gekeurd voor halogeen. dus als daar xenon in zit, voldoet de auto niet aan de typegoedkeuring...
Maar ga je nu af op de setjes van de halfords van €2 ingebouwd bij een opel vectra uit 1964.
Of kwalitatief een goeie set incluis Phillips lampen waarbij de lampen afsteld worden bij de dealer.
Want ik kom onderweg een V70 tegen die geen orginele xenonlamphuizen heeft maar wel xenon.
Het jammere van het hele xenonverhaal is dat er idd een hoop volk rond rijdt met kermis verlichting.
Geplaatst: 07.10.2009 - 17:43
door degids
Ik denk dat de Xenon boeren weer opgelucht ademhalen
De donkere dagen breken weer aan en ik moet zeggen dat ik nu na dit bericht toch wel weer sterk aan het nadenken ben over een mooie set!
Geplaatst: 07.10.2009 - 19:32
door V70 T5 assen
degids schreef:Ik denk dat de Xenon boeren weer opgelucht ademhalen
De donkere dagen breken weer aan en ik moet zeggen dat ik nu na dit bericht toch wel weer sterk aan het nadenken ben over een mooie set!
Ik ook maar dan wel met die 4300 lampen anders idd petjes volk blauw

Geplaatst: 07.10.2009 - 19:33
door 945i
Jammer...
Geplaatst: 07.10.2009 - 19:46
door Oceanracer
945i schreef:Jammer...
Dat is nog zacht uitgedrukt...
Geplaatst: 07.10.2009 - 21:31
door hadico
Vandaag weer zo'n patient binnen gehad om ze lampen af te stellen omdat de inbouwboer er niet uitkwam en iedereen seinde naar hem, simpel opgelost door twee bij het armatuur behorende lampen te monteren.
Er bestaan geen 'goede' inbouwsets zonder aanpassing van de reflector heb je ALTIJD een lichtbeeld waar een jumbo piloot schele hoofdpijn van krijgt.
Ook de kleur van de lamp 4000/8000k heeft niets met de 'kwaliteit' van doen is niet meer dan een kleuraanduiding .
Enigste waar het redelijk in gaat is bij de projectielampen van bv de svc30/40/50 deze kappen een deel van het lichtbeeld af doordat er een plaat in de vorm van het lichtbeeld inzit welke dus alleen dat licht doorlaat wat over de plaat heenschijnt.
Geplaatst: 07.10.2009 - 21:35
door MauritsvdT
Hoe dan ook, ik had ze er toch wel ingestopt.
Zolang er nog van die pokke X5's (heb ik vaak last van gehad bij dit type, vandaar) en vele andere modellen rondrijden met af-fabriek Xenon en die je toch ook nog sterretjes in je ogen bezorgen voor de eerste 10 minuten, ga ik me niet druk maken of het wel of niet mag.
Ik heb er enorm veel voordeel mee op de donkere polderwegen en mijn eigen veiligheid vind ik belangrijker.
Geplaatst: 07.10.2009 - 21:44
door MauritsvdT
hadico schreef:Vandaag weer zo'n patient binnen gehad om ze lampen af te stellen omdat de inbouwboer er niet uitkwam en iedereen seinde naar hem, simpel opgelost door twee bij het armatuur behorende lampen te monteren.
Er bestaan geen 'goede' inbouwsets zonder aanpassing van de reflector heb je ALTIJD een lichtbeeld waar een jumbo piloot schele hoofdpijn van krijgt.
Ook de kleur van de lamp 4000/8000k heeft niets met de 'kwaliteit' van doen is niet meer dan een kleuraanduiding .
Enigste waar het redelijk in gaat is bij de projectielampen van bv de svc30/40/50 deze kappen een deel van het lichtbeeld af doordat er een plaat in de vorm van het lichtbeeld inzit welke dus alleen dat licht doorlaat wat over de plaat heenschijnt.
Wat bedoel je met
'Er bestaan geen 'goede' inbouwsets zonder aanpassing van de reflector heb je ALTIJD een lichtbeeld waar een jumbo piloot schele hoofdpijn van krijgt.
Maakt dus niet uit welke set je besteld, je moet altijd iets veranderen eraan ?? :?
Geplaatst: 07.10.2009 - 21:52
door hadico
Heb ook geen probleem of het wel of niet mag (wat niet mag is wel spannender) maar probeer alleen maar aan te geven dat het niet overal zondermeer in kan zonder een probleem of voor je eigen of voor een ander te veroorzaken.
Geplaatst: 07.10.2009 - 21:56
door Eagletje
Maar wat heb je dan veranderd hadico? Alleen de hoogte, of heb je een andere lamp geïnstalleerd?
Kun je dit nader uitleggen.
Als ik je goed begrijp is het dus met de lenswerking in de lampunit van de V50 zoals je zegt, xenon niet verblindend(heeft geen strooilicht)?
Geplaatst: 07.10.2009 - 22:01
door MauritsvdT
Goeie vraag.
Is het dus bij een V50 met een aftermarket setje geen probleem met 'onze' lensunit?