Pagina 1 van 1

Opmerkelijk ongeval met Volvo S60

Geplaatst: 09.10.2009 - 11:12
door De Nachtkoerier
Gisteravond zijn bij een ongeval in Tilburg beide inzittenden van een Volvo S60 om het leven gekomen na een aanrijding met een mijns inziens "mindere" auto qua veiligheid, een Mazda 323F. Ik ga hier uiteraard geen foto's of videobeelden plaatsen, deze (voor sommigen wellicht schokkende) beelden zijn eventueel te bekijken via onderstaande links.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/12523 ... lburg.aspx
http://www.brandweerfotograaf.nl/frames ... index.html

Ik ga hier geen discussie over de oorzaak van het ongeval losmaken, dat onderzoek laat ik liever over aan de polite. Wat me wel heeft verbaasd is dat beide inzittenden van de S60 om hetleven zijn gekomen terwijl ik de schade op zich nog wel mee vindt vallen. De constructie als geheel is nog intact. Bovendien valt me op dat beide frontairbags in stuur en dashboard niet zijn afgegaan op het moment dat de auto tegen het bord tot stilstand kwam. Als ik het zo zie lijkt het erop dat de S60 eerst in de rechterflank is geraakt door de andere auto (waarbij de gordijnairbags wel zijn afgegaan) en daarna tegen het bord tot stilstand zijn gekomen (waarbij de frontairbags niet zijn afgegaan). Is dat normaal dat de airbags nooit voor een tweede keer afgaan? Ik weet natuurlijk niet of beide omgekomen slachtofers de autogordel droegen ten tijden van het ongeval maar dat de impact op met name de bestuurder nog zo groot was dat deze om het leven is gekomen heeft me verbaasd.

Van Saab is het bekend dat ze auto's nadat de politie daarmee klaar is nog wel eens onderzoekt om te kijken of er wellicht iets aan de veiligheid te verbeteren is. Doet Volvo dit ook? Hoe triest ook, dit is wellicht wel een ongeval waaruit iets te leren valt. Wat denken jullie?

Geplaatst: 09.10.2009 - 11:14
door Welles
Volvo doet dat in Zweden (binnen een bepaalde straal rond het hoofdkantoor meen ik) wel. Triest geval...

Re: Opmerkelijk ongeval met Volvo S60

Geplaatst: 09.10.2009 - 11:28
door piotrV70
De Nachtkoerier schreef:Ik weet natuurlijk niet of beide omgekomen slachtofers de autogordel droegen ten tijden van het ongeval maar dat de impact op met name de bestuurder nog zo groot was dat deze om het leven is gekomen heeft me verbaasd.
Je kunt nog zoveel airbags hebben, zonder veiligheidsgordel ben je kansloos.
Als ik de foto's bekijk denk ik dat de passagier sowieso weinig kans heeft gehad, de flank is behoorlijk naar binnen gekomen.
Het RTL nieuws wist vanmorgen te vertellen dat het waarschijnlijk om een illegale straatrace ging.

Geplaatst: 09.10.2009 - 11:35
door Peter-V50
De S60 is toch behoorlijk vervormd, dus dat moet een hele harde klap zijn geweest.

De snelheid waarmee het bord werd geraakt was misschien niet groot genoeg om de front airbags te activeren.

Afgelopen weekend zijn er op de N14 bij Wassenaar twee doden gevallen in een (wat oudere) V70. De wagen is over de kop geslagen. Er zaten in totaal zeven (7!) personen in de auto. De twee dodelijke slachtoffers zaten waarschijnlijk in de bagageruimte. De overige slachtoffers hebben het er met verwondingen vanaf gebracht.

Bericht met foto's

Geplaatst: 09.10.2009 - 11:39
door Live
idd.. de flink is helemaal naar binnen. Sowieso, als iemand met 80km in de zijkant van je auto komt inrijden ben je kansloos. Die Euroncap testen gebeuren volgens mij met +- 30 km/u voor de crashtesten aan de zijkant (volgens mij..!).. en dan is de auto al redelijk 'kapot'

Geplaatst: 09.10.2009 - 14:05
door Fredhead
De passagier had volgens mij geen kans nee, de rechterkant zit echt flink naar binnen toe.

Geplaatst: 09.10.2009 - 16:03
door Auk
Dat moet wel héél hard gegaan zijn...

Wat is Volvo toch weer slecht in 't nieuws de laatste tijd zeg!

Geplaatst: 09.10.2009 - 16:21
door De Nachtkoerier
Inmiddels is bekend geworden dat het gaat om een 50-jarige Tilburger en zijn 46-jarige echtgenote. Uit de eerste bevindingen van de politie blijkt dat de Mazda met veel te hoge snelheid door rood gereden is gereden en op de kruising de Volvo (die waarschijnlijk dus gewoon groen licht had) in de flank heeft aangereden.

Toch denk ik dat het voor Volvo (Gent) erg interessant kan zijn deze S60 te onderzoeken. Ik blijf het vreemd vinden dat een kleine auto als een Mazda 323 een bijna 1500 kilo zware S60 zodanig kan raken dat zelfs iemand die aan de andere zijde van die auto zit om het leven kan komen. Als S60-rijder heb ik toch het gevoel dat ik in een "tank" rijdt, dat imago heeft vandaag wel een flinke deuk opgelopen.

Als deze eerste bevindingen uiteindelijk juist blijken en er geen derde auto in het spel blijkt te zijn (waarmee de Mazda eventueel geracet zou hebben) dan is daarmee voor de politie het onderzoek afgerond. Veel interessanter vind ik de vraag hoe David (de 323) Goliath (de S60) zoveel schade en leed toe kan brengen. Wellicht dat er toch verbeterpunten op het geboed van veiligheid voor Volvo te vinden zijn als de S60 door hen zou worden onderzocht. Maar jullie denken dus niet dat Volvo dat gaat doen?

Mijn gedachten gaan uit naar de familie van beide slachtoffers. Ik wil er niet aan denken hoe het is om zo tegelijkertijd afscheid te moeten nemen van je vader en moeder. Sterkte.

Geplaatst: 09.10.2009 - 16:53
door mightyspawn
Peter-V50 schreef:De S60 is toch behoorlijk vervormd, dus dat moet een hele harde klap zijn geweest.

De snelheid waarmee het bord werd geraakt was misschien niet groot genoeg om de front airbags te activeren.

Afgelopen weekend zijn er op de N14 bij Wassenaar twee doden gevallen in een (wat oudere) V70. De wagen is over de kop geslagen. Er zaten in totaal zeven (7!) personen in de auto. De twee dodelijke slachtoffers zaten waarschijnlijk in de bagageruimte. De overige slachtoffers hebben het er met verwondingen vanaf gebracht.

Bericht met foto's
Die in wassenaar zaten in de achterbak, zonder stoeltjes met gordel. Die zijn letterlijk via de zijrame achter naar buiten gevlogen

Geplaatst: 09.10.2009 - 17:36
door diesel01
Alle j.sus, wat een klap.
Sluit me volledig aan bij de nachtkoerier, tragisch voor de nabestaande dat 2 mensen zo worden weggerukt. :(

Geplaatst: 09.10.2009 - 17:38
door Maurice Pierik
Wanneer een auto met volle snelheid (meer dan 50 km/u) in de flank van een andere auto rijdt richt dit dusdanig veel schade aan dat overlevingskansen bijzonder gering zullen zijn.

Bedenk dat zelfs frontaalcrashes met een snelheid van maximaal 56 km/u worden uitgevoerd en dat daarbij de schade aan het voertuig zeer groot is.

Dat de Volvo S60 bij een dergelijke botsing zo ernstig beschadigd raakt met dodelijk afloop tot gevolg is helaas niet onverwacht. Iedere auto is in zo'n geval bijna kansloos. De Mazda 323 is er met de neus helemaal ingeboord.

Dat de frontairbags niet zijn afgegaan is in dit geval niet vreemd. De auto is van opzij aangereden. Airbags in stuur en dashboard zullen onder een bepaalde snelheid (ca. 30 km/u) überhaupt niet horen te ploffen.
De side-bags werken via een andere trigger.

Volvo onderzoekt samen met een Zweedse instelling al járen echt gebeurde ongelukken in Zweden. Uiteraard levert ieder ernstig ongeval nieuwe informatie op, en het is mogelijk dat bijvoorbeeld dit ongeluk door Volvo zou worden onderzocht (of nagebootst met berekeningen).

Met de S60 is op zich niets mis, tenminste, die conclusie kun je niet trekken uit dit ongeval.

Zoals vaker is er met weggebruikers wat mis.

Geplaatst: 09.10.2009 - 17:49
door FLA
Hoe denk je dat een 323 eruit ziet als je deze met een S60 in de flank raakt? Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat je daar (nog) minder vrolijk om wordt als je dat ziet. Een feit is dat je als S60 rijder in een van de veiligste auto's rijdt die ooit is gemaakt.

Overigens is het volgens mij zo dat Volvo alleen ongelukken onderzoekt in of rond Gothenborg met auto's die op dat moment in productie zijn, hetgeen voor de huidige S60 niet meer opgaat.

Geplaatst: 09.10.2009 - 20:30
door lancer
Al blijft de auto heel met een dusdanige aanrijding, ik denk dat dan alsnog de verbinding tussen beide hersenhelften een dusdanige dreun krijgt dat je geen kans hebt.. De versnelling is gewoon te groot.

Ik mag hopen, dat als dit een straatrace was, ze de dader voor een aantal jaren opbergen.

Geplaatst: 09.10.2009 - 22:16
door steven460
inderdaad.
Hersenen kunnen frontaal veel meer g-krachten hebben dan lateraal.

Geplaatst: 10.10.2009 - 08:50
door Johan
Vergeet ook niet dat er zijdelings geen kreukelzone is die de energie kan wegleiden. De 323 heeft die zone wel omdat die frontaal botst. Elke auto komt er altijd beter af wanneer die frontaal in de zijkant van een andere auto botst.

De bestuurder van de 323 mag van mij overigens minimaal 15 jaar opgeborgen worden.

Geplaatst: 10.10.2009 - 10:24
door denkweb
Volvo heeft jaren geleden nog eens een (eerste serie) S40 opgehaald bij mijn werkgever, deze was over de lasnaad langs de pedalen afgescheurd na een zijdelingse aanrijding met een dun boompje.... motorgedeelte en auto gescheiden, inzittenden overleden.

Het stuur is volgens zeggen nooit teruggevonden, enkele brokstukken lagen 300m verderop.

In dit geval denk ik dat de snelheid van de Mazda de grote boosdoener is. Gooi je hoofd maar eens zijdelings tegen je raampje of je bijrijder. Die deuk is ook niet misselijk.

Geplaatst: 10.10.2009 - 10:30
door Ben
Voordat alle wilde en niet ter zake doende verhalen hier weer opduiken. Slotje