Pagina 1 van 2
Andere manier van starten...
Geplaatst: 12.10.2009 - 15:51
door Hub440
Mijn laatste aanwinst heeft nogal wat aandacht nodig
De behuizing van het stuurslot (en het stuurslot) ontbreken net als het contact slot.
Het schakelmechaniek is er wel nog dus starten en stoppen kan gelukkig.
De auto is voorzien van een originele Volvo startonderbreker dus kwam bji mij de gedachte om hem sleutelloos te starten te maken. Dus dmv een start/stop knop.
Hiervoor zie ik graag een paar vragen beantwoordt,
- hoe "veilig" is de startonderbreker
- welke draden van het contact moeten in welke volgorde worden verbonden voor het starten
- welke draden van het contact moeten in welke volgorde worden verbroken om de motor te stoppen
Wie heeft raad!?
Geplaatst: 12.10.2009 - 20:29
door darksideT4
vraag het iemand die veel autodiefstal doet die weet het vast wel. maar ik heb geen idee
Geplaatst: 12.10.2009 - 21:17
door mightyspawn
Eventuele all risk verzekering pikt dit iig niet
Geplaatst: 12.10.2009 - 22:22
door SchoutenCC
Om een startonderbreker aan te sluiten wordt de groen-witte draad (pos. 50) doorgelust. Verdere informatie over de draden vind je wellicht in de stroomschema's van de skydrive-site.
Geplaatst: 12.10.2009 - 23:24
door Ramon&Ramon
Bij een orginele Volvo start onderbreker van Volvo hoort ook een transponder,aangezien die in de sleutel zit,werkt dat dus niet als je sleutelloos wil starten.
Geplaatst: 12.10.2009 - 23:30
door SchoutenCC
In de 400-serie was de transponder toch nog een apart magneetsleuteltje zoals op de foto bovenaan? (en de sleutel zelf dus alleen maar een sleutel) Ben je misschien niet in de war met de nieuwere modellen zoals S/V40?
Geplaatst: 12.10.2009 - 23:33
door Ramon&Ramon
Dit op de foto is later gemonteerd ,was niet standaard.
De transponders kwamen dacht ik uit in 1995 tot en met 1997 in een 400
Geplaatst: 13.10.2009 - 14:15
door Hub440
All risk heb ik toch niet...
Transponder is inderdaad een apart -origineel volvo- stokje dus van een transponder in de sleutel heb ik geen last.
Of die er later in ingebouwd weet ik niet, ben inmiddels eigenaar nr. 5 van deze 440.
Alvast bedankt voor al deze informatie!
Geplaatst: 13.10.2009 - 17:33
door mightyspawn
Volgens mij moet je wel je sleutel gebruiken. Ander activeert het stuurslot zich. En je wilt niet dat dit gebeurt tijdens het rijden. Of je moet het zo saboteren dat die niet kan activeren.
Geplaatst: 13.10.2009 - 19:01
door Hub440
Stuurslot is al verleden tijd, dat bracht me ook op het idee eigenlijk omdat dat juist een belemmering zou zijn en die was al weg.
Geplaatst: 13.10.2009 - 20:52
door rene en erica
de 440 waar ik een poosje terug afscheid van heb genomen had ook geen kontaktslot meer.een vorige eigenaar had onder/achter bij de stuurkolom een schakelaar en een druk knopje gemaakt.sckakelaar om was op kontakt,alles in 1 keer dus geen stand 1 en 2 zoals bij een normaal kontakt en op het knopje drukken was starten.schakelaar weer terug en de motor ging weer uit.de sleutel was alleen om de deur los te doen.ik moet zeggen:je went er heel snel aan.erg moeilijk om zoiets te maken is het denk ik niet.je moet je kontaktslot zien als een schakelaar met 3 standen:1 accesoirestand,2 volledig kontakt en 3 starten.die 3 standen moet je uitpluizen en scheiden met een knop oid naar jouw keuze en op de plek waar jij het wild.ik had overigens geen startblokkering oid.een schema zal idd erg handig zijn.
Geplaatst: 15.10.2009 - 17:22
door mightyspawn
wel stoere vrouwen in je familie haha.
sorry voor t offtopic
Geplaatst: 20.10.2009 - 11:14
door Hub440
Ik heb Proof of Concept
Gister even naar de electonicaboer gegaan voor ongeveer 10 euri aan schakelaartjes en een relais.
Uurtje solderen, knijpen en krimpen. Even wat stekkertjes insteken en het werkt.
Nu nog even zorgen dat alles netjes "verdwijnt" en een minpool vinden onder het stuur. De stuurkolom was gister even mijn tijdelijke minpool, weet iemand een plekje of kan ik gewoon de stuurkolom gebruiken?
Later wat foto's.
Hieronder een overzichtje van hoe en wat.
Eerst de standen van het contactslot:
Midden: 30 - Spanning - rood
Stand 1: 75 - Accessoire-stand - wit/rood
Stand 2: 15 - Volledige spanning - grijs
Stand 3: 50 - Starten - zwart
Stand 1 en 2 zijn vervangen door 1 schakelaar met verlichting. De verlichting in de schakelaar brandt als deze in de AAN stand staat.
Stand 3 is vervangen door een PULSE schakelaar die een schakelrelais aanstuurt.*
* Om zeker te zijn dat de PULSE schakelaar de stroom aankan om te starten schakelt deze een relais die op zijn beurt de verbinding maakt.
Schema komt samen met wat foto's
Moet ik trouwens het stuur demonteren om de bekleding waar het contact slot inzit te verwijderen?
Geplaatst: 20.10.2009 - 12:03
door SchoutenCC
Gefeliciteerd!
En nee, je hoeft het stuur niet per sé te verwijderen (maar het maakt het wel iets makkelijker). Stuur 90 gr. naar links en je kunt (net) bij de rechterschroef, zelfde voor linkerschroef. Derde schroef zit in een gaatje onder de kap. Daarna wat priegelen want de bovenste en onderste helft zitten met wat weerhaakjes in elkaar geklemd. Let wel, dit is voor de versie zonder stuurhoogte-verstelling.
Geplaatst: 20.10.2009 - 14:05
door Hub440
Met hoogteverstelling lijkt het niet makkelijker te zijn. Ik kan de schoefjes wel zien zitten maar echt handig is het niet.
Geplaatst: 20.10.2009 - 14:16
door leip11
zet anders stuur in blokeerstand en haal het stuur eraf
dan staat het stuur nog recht en kan je er makkelijker bij
Geplaatst: 20.10.2009 - 16:26
door Hub440
Helemaal klaar!
Alles zit weer waar het hoort (behalve het contactslot dan

)
Contact is nu schakelaar en een knopje om te starten.
Zal vanavond ff de foto en schema hier neerzetten
Geplaatst: 20.10.2009 - 18:54
door rene en erica
leip11 schreef:zet anders stuur in blokeerstand en haal het stuur eraf
dan staat het stuur nog recht en kan je er makkelijker bij
zonder kontaktslot lijkt me dit wel lastig

.
Geplaatst: 20.10.2009 - 21:32
door Hub440
Hier het schema en een fototje.
De schakelaar paste precies in het gat waat het slot zat (alleen is het rechthoekig en het gat rond) en blijft goed zitten. Deze verbindt in een stap de + (30) met de standen 1 (75) en 2 (15) en zorgt voor voeding op de drukknop zodat deze niet werkt als de schakelaar uitstaat.
De ronde drukknop zit in een van de lege plekjes. Deze activeert een relais dat op zijn beurt de startmotor aktiveert (50).
Eigenlijk heel simpel
Geplaatst: 20.10.2009 - 23:55
door SchoutenCC
Ik vind het wel mooi opgelost! Toegegeven, groen (dashboardverlichtingskleur) had misschien mooier geweest en rond had misschien een betere vorm geweest, maar qua systeem zeg ik goed geregeld!