Pagina 1 van 1

aankoop V70 TDI

Geplaatst: 13.10.2009 - 21:17
door wim72
Hallo, ik zal me eerst even voorstellen: Ik ben Wim, architect van beroep en eigenlijk/ook liefhebber van klassieke Italiaanse auto's. Mijn vader heeft in mijn jonge jaren een tijd Volvo (Amazone, 2x 144 en later 360 en 440) gereden en waarschijnlijk komt het daardoor dat ik altijd een zwak voor het merk heb gehad.

Maar terzake: op m'n 37-ste ga ik eindelijk naar m'n oude heer luisteren en ik heb m'n Alfa 156 2.4 jtd (ook fijn) met 300.000km op de teller (voor een Alfa best veel) verkocht met het plan min of meer budgetneutraal tenminste een jaartje in een V70 classic TDI te gaan sturen. Reden was vooral dat je in de Alfa niet veel kan meenemen als je eens een klusje te doen hebt. En hij was wel een beetje op ook..
Nu heb ik uiteraard al een tijdje meegelezen op het forum en alle aankooptips verzameld, maar voor de probeerprijs die ik in gedachte heb, ca 2500 euro, zijn er twee aanbiedingen waar ik een goed gevoel bij heb, met NAP, onderhoudshistorie bij Volvospecialist, recente distributie en waterpomp en een schijnbaar nette verkoper.
Beide hebben een forse kilometerstand van 450k en zijn voorzien van een automaat.
Voor de kilometerstand op zich ben ik niet zo bang (ik rij ca. 15000 per jaar dus kan er hopelijk nog even van genieten), maar heeft iemand ervaring met de automaat bij deze kilometerstanden? Zijn er voortekenen van slijtage die ik vooraf kan checken? De tip met de aansteker bij de peilstok van de bakolie ken ik, maar kan iemand me misschien vertellen waar ik die kan vinden?
Ga namelijk morgen bij 1 van de twee kijken.. :D

Geplaatst: 14.10.2009 - 19:15
door v40g3
Voor die kilometers per jaar zou ik geloof ik niet voor een diesel kiezen....

Geplaatst: 14.10.2009 - 21:04
door wim72
Ik heb het volgende sommetje gemaakt:
15000km bij 1:15 is 1000 liter per jaar a pakweg 1 eurotje, dus 1000 euro.
Wegenbelasting 1400 per jaar, totaal ca 2400 euro

Benzine 1:10 is 1500 liter per jaar a 1,45 (?), dus 2175 euro.
Wegenbelasting 724 per jaar, totaal ca 2900 euro.

Ik geef toe dat ik dicht bij het omslagpunt zit, maar ik rij eerder meer dan minder per jaar.
Als de dieselprijs omhoog gaat t.o.v. benzine wordt het natuurlijk anders, maar er zit nog altijd 500 euro rek in.

G3 is iets voordeliger, maar in de prijsklasse waarin ik zoek hebben die ook 4 ton gedraaid en dan heb ik bij een TDI een beter gevoel..

Overigens vandaag 2 V70's bekeken: De ene staat sinds vandaag in Bussum bij Rieder voor 2995 (www. mrieder.nl). Het vervelende voor mij is dat deze auto eerst in Enschede werd aangeboden voor 2195, maar toen ik daarheen belde had deze handelaar 'm net doorgestoten naar Rieder. Scheelde mij een flinke reis, maar dus ook wat euro's..
De auto heeft een zeer goed aantoonbaar verhaal qua onderhoud (zie de site), maar ik vond 'm er van binnen een beetje smoezelig uitzien. Misschien kan ik bij deze leeftijd en km-stand beter op zoek gaan naar eentje met zwart interieur, of heeft iemand ervaring met het opfrissen van de tapijtjes en hemel? En is het stuur lastig te vervangen door bv een met donkere rand? Het leren bankstel was nog best mooi.

De andere had exact hetzelfde verhaal qua onderhoud, alleen stond dat nergens op papier. Van binnen wat frisser, maar met allerlei mankementjes. Dat gaat 'm niet worden..

De peilstok voor de bakolie heb ik trouwens inmiddels gevonden, zag er allemaal goed uit.

Geplaatst: 14.10.2009 - 21:28
door DGB
wim72 schreef:ik vond 'm er van binnen een beetje smoezelig uitzien. Misschien kan ik bij deze leeftijd en km-stand beter op zoek gaan naar eentje met zwart interieur, of heeft iemand ervaring met het opfrissen van de tapijtjes en hemel? En is het stuur lastig te vervangen door bv een met donkere rand? Het leren bankstel was nog best mooi.
Ik heb op de site gekeken en begrijp wat je bedoelt. Dat lederen stuur moet je met een cleaner wel schoon kunnen krijgen (vreemd dat iemand met zĂșlke vieze handen gaat sturen!), maar tapijt en hemel (?? ook zwart? hoe krijg je dat voor elkaar? schoensmeer in plaats van gel??) lijkt me lastiger.

Geplaatst: 14.10.2009 - 21:42
door wim72
Roken misschien? Maar ik kijk niet zo vaak omhoog tijdens het rijden, dus daar kan ik wel mee leven. Het gaat meer om de vaste vloerbedekking en kofferruimte (en dus inderdaad dat ranzige stuur).

Nou moet ik toegeven dat op foto's dat lichte interieur me altijd wel aansprak en ik er daarom wel op heb geselecteerd, maar in de praktijk is dat natuurlijk veel besmettelijker dan zwart.

Ik heb niet echt haast, dus blijf gewoon opletten op MP etc. Maar aan de andere kant kan er voor die prijs ook wel een dagje poetsen vanaf als dat wat oplevert..

Geplaatst: 14.10.2009 - 22:12
door v40g3
Dat stuur kun je volgens mij niet meer schoonmaken. Het is gewoon afgesleten leerverf. Vriend van mij heeft het ook. Mijn C70 heeft een zwart stuur met hout en creme leder interieur. Dat blijft het best.

Geplaatst: 18.10.2009 - 11:18
door Hathu
Kleur van de bakolie moet helder zijn. En de TIP, het volvo850forum.nl even bezoeken. Daar is heel veel te vinden over de 850/ V70 classic.
Succes

Geplaatst: 18.10.2009 - 12:47
door Euro
Nouja, moet.

Het is optimaal als de bakolie rood/roze is en nog zoetig ruikt.
Maar zolang de olie maar niet pikzwart of verbrand ruikt ... en hij goed schakelt zit je meestal wel goed. (en aangezien ik nog geen een bak heb gezien boven de 100k met mooie roze olie zullen deze twee dat ook wel niet hebben)

Als je echt wilt kun je hem flushen, alleen daar zijn de meningen over verdeeld, persoonlijk zou ik het niet doen als de olie nooit eerder ververst of vervangen is, als hij rot schakelt kun je dan beter eens de olie gewoon laten vervangen.