Verschillen B20E - B20F kop

Alles over de klassieke sportswagons van Volvo
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Thanks,
zal in een webshop kijken. Wel zo makkelijk om gelijk te vervangen!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Bij zowel de B20A, B20B, B20E en B20F geeft het Volvo werkplaatshandboek van de 140 uit 1972 twee types: Type 1, (gemerkt met 170)die opent bij 75-78 graden en bij 89 graden volledig open is en Type 2 (gemerkt met 82) die opent bij 81-83 graden en bij 90 graden volledig open is.
ook het oudere werkplaatshandboek van de B20A enB geeft alleen deze twee.
De 77c graden had Volvo bedoelt voor een warm klimaat en de 82c voor een gematigd klimaat. Of voor zomer/winter in een land klimaat (koude winter en een hete zomer) In NL volstaat de 82 zomer en winter. Koelt de 82c in NL niet voldoende dan is er iets mis met het koelsysteem van je motor.
@ Boele,
Je kan de ECU's uit elkaar houden dmv het onderdeelnr van Bosch. Voor de F is dit 280.000.034. Voor de E kan ik het Bosch# niet zo gauw vinden.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Klopt Iroll, maar het idee was meer om zoals sommigen van ons op Lpg doen, de koudere thermostaat te monteren ivm levensduur.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Iroll schreef:
Bij zowel de B20A, B20B, B20E en B20F geeft het Volvo werkplaatshandboek van de 140 uit 1972 twee types: Type 1, (gemerkt met 170)die opent bij 75-78 graden en bij 89 graden volledig open is en Type 2 (gemerkt met 82) die opent bij 81-83 graden en bij 90 graden volledig open is.
ook het oudere werkplaatshandboek van de B20A enB geeft alleen deze twee.
De 77c graden had Volvo bedoelt voor een warm klimaat en de 82c voor een gematigd klimaat. Of voor zomer/winter in een land klimaat (koude winter en een hete zomer) In NL volstaat de 82 zomer en winter. Koelt de 82c in NL niet voldoende dan is er iets mis met het koelsysteem van je motor.
@ Boele,
Je kan de ECU's uit elkaar houden dmv het onderdeelnr van Bosch. Voor de F is dit 280.000.034. Voor de E kan ik het Bosch# niet zo gauw vinden.
Oh dat is balen! Dan heb ik 2x een F computer liggen.. Zal is kijken of ik het onder mn dashboard kan zien wat er in de 1800 zit.

Eerst maar is verder met mn achteras schoonkrabben en in de hammerite zetten!
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Aangezien hier mensen zitten die toch wel behoorlijk ervaring hebben opgebouwd in de volvo wereld wil ik toch nog even terugkomen op de superbenzine. In een folder uit 197x voor de volvo 164E staat vermeld dat de benodige benzine superbenzine is, gevolgd door min octaangetal 94. (met een compressieverhouding 1:10). Is toendertijd ook in de gebruiksaanwijzing vermeld dat je bij standaard benzine je ontsteking moet aanpassen?

http://www.volvo-classic.com/rt1407.php

En weet je wel zeker dat je B30 niet pingelt? Lastig te horen bij die lawaaierige Volvo blokken. Je zal niet de eerste zijn die een gat in een zuiger brand doordat het pingelen niet opviel. Voor die paar centen die je bespaart door 95 te tanken zou ik geen risico lopen. Kan lang goed gaan met die onverwoestbare blokken, maar op een gegeven moment ben je aan de beurt.

Vorige week heb ik mijn motorblok losgehaald en in geen enkele zuiger is een pitje te bekennen. Zou het soms kunnen dat oude verdeler ontstekingen af en toe niet helemaal nauwkeurig zijn zodat de maximale vervroeging hoger uitvalt? (Ik rijd zelf met een electronisch gestuurde ontsteking dus die is altijd pietje precies.)
Je advies ga ik overigens binnenkort opvolgen wanneer mijn motorblok voorzien is van drukvulling ;-)
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Superbenzine is nooit 94 geweest en ik verwijs naar hetgeen ik in de originele instructieboekjes heb gevonden.
Die test gaat over het allereerste type en die testgegevens zijn wel vaker onnauwkeurig.
Bedenk wél dat de compressieverhouding bij een ouder blok nooit meer de originele (hoge) waarden haalt, en dat maakt het probleem kleiner.

Of een oude verdeler sneller meer vervroeging kan geven lijkt mij niet zo waarschijnlijk, maar zeker weet ik dat niet.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Door ouderdom zullen de veren die voor de centrifugaal vervroeging zorgen een deel van hun weerstand verliezen, slap worden. Hierdoor zal de vervroeging eerder op zijn max staan (bij een lager toerental dus) als fabrieksaf. De vacuum vervroeging zal ook niet optimaal meer werken (ALS die nog werkt) door lekkage van het vacuumhuis. Je kan dit eenvoudig testen met een stroboscoop lamp. Rond de 3000toeren moet de centrifugaal vervroeging op zijn max staan en dat is rond de 34graden. De vacuumvervroeging werkt tot ong. 1200 toeren dacht ik en vervroegt max iets van 5 graden Na 1200 toeren neemt de centrifugaal vervroeging het over. Behalve bij de injectiedistributeurs, die hebben een vacuum verlating ipv vervroeging. Mocht die erop zitten dan deze verlating loskoppelen en afdoppen op inlaatspruitstuk. Loopt het blok mooier en zuiniger door, is een waardeloos systeem.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Iroll schreef:Door ouderdom zullen de veren die voor de centrifugaal vervroeging zorgen een deel van hun weerstand verliezen, slap worden. Hierdoor zal de vervroeging eerder op zijn max staan (bij een lager toerental dus) als fabrieksaf. De vacuum vervroeging zal ook niet optimaal meer werken (ALS die nog werkt) door lekkage van het vacuumhuis. Je kan dit eenvoudig testen met een stroboscoop lamp. Rond de 3000toeren moet de centrifugaal vervroeging op zijn max staan en dat is rond de 34graden. De vacuumvervroeging werkt tot ong. 1200 toeren dacht ik en vervroegt max iets van 5 graden Na 1200 toeren neemt de centrifugaal vervroeging het over. Behalve bij de injectiedistributeurs, die hebben een vacuum verlating ipv vervroeging. Mocht die erop zitten dan deze verlating loskoppelen en afdoppen op inlaatspruitstuk. Loopt het blok mooier en zuiniger door, is een waardeloos systeem.
Hoi Iroll,

Ik heb ook wel eens overwogen om hem af te doppen. Heb het uiteindelijk niet gedaan aangezien ik bij mezelf dacht: ''ze maken het er toch niet voor niks op?''

Ik rijd er vooral mee op lpg (start wel op benzine) is het dan alsnog verstandig om hem af te doppen op mijn b20e?

Groeten Boele
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De vacuumverlating was eengoedkope manier om aan de emissie eisen toendertijds te voldoen. Volvo is er zelf ook achter gekomen dat het systeem meer nadelen dan voordelen heeft. Ze hebben in augustus '73 een servicebulletin uitgegeven waarin wordt aangegeven dat vanaf B30E chassinr 94818 de verlating achterwege is gelaten vanwege het hoge brandstof verbruik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
herbie5251
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 15.04.2007 - 01:35
Locatie: borculo

was de vacuumverlating ook niet een soort van toerenbegrenzer
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Leuk dat je deze geschiedenis kan tonen Iroll, (ik heb bij mij destijds ook de'by-pass valve' vastgesoldeerd omdat ik het stationair toerental niet constant kreeg met megasquirt.)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je kan alle service- en werkplaats bulletins downloaden op de 1800pictures site, net als alle green books. Te vinden onder documents en vervolgens clicken op handbooks to download.
http://volvo1800pictures.com/
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Leuk!

Dan heb ik nu een goede reden om de vervroeging af te doppen!

Wat wordt bedoeld met het ''vastsolderen van de bypass valve''
In mijn geval hoef ik toch alleen het tuitje van de verdeler af te doppen?

Groeten Boele
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je moet NIET het tuitje van de verdeler afdoppen, die moet juist open blijven. Je moet alleen het tuitje op het inlaatspruitstuk afdoppen, anders zuigt de motor daar valse lucht aan en loopt die dus te hard stationair. Gewoon een stukje slang erop laten zitten en het open uiteinde v.d slang afdichten met een strak passende schroef of boutje bijv.
De bypass valve zit op de gasklep (throttle valve). Even de luchtslang loshalen en dan zie je hem op de gasklep zitten. Die willen ok nog weleens stationair problemen geven.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Iroll schreef:Je moet NIET het tuitje van de verdeler afdoppen, die moet juist open blijven. Je moet alleen het tuitje op het inlaatspruitstuk afdoppen, anders zuigt de motor daar valse lucht aan en loopt die dus te hard stationair. Gewoon een stukje slang erop laten zitten en het open uiteinde v.d slang afdichten met een strak passende schroef of boutje bijv.
De bypass valve zit op de gasklep (throttle valve). Even de luchtslang loshalen en dan zie je hem op de gasklep zitten. Die willen ok nog weleens stationair problemen geven.
Maar laat je dan het tuitje op de verdeler kaal?

maw: het korte slangetje op het spruitstuk dop ik af, en de rest van de slang haal ik weg van de verdeler?

Groeten Boele
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

maw: het korte slangetje op het spruitstuk dop ik af, en de rest van de slang haal ik weg van de verdeler?
Klopt helemaal. De vacuumdoos van de verdeler moet in open verbinding met de buitenlucht staan. Dit om luchtdruk verschillen of kou en hitte geen invloed op de onsteking te laten hebben. Er kan dan geen onderdruk of overdruk onstaan in het vacuumdoosje. Sluit je hem af van de buitenlucht wel.
Wel een kanttekening, ik vraag me af hoeveel van de vacuumdoosjes nog luchtdicht zijn. Je kan hem testen door aan het slangetje te zuigen, dan voel je wel of hij zijn vacuum vasthoud en of de onsteking verdraaid. Ik denk dat van veel distributeurs de vacuumvervroeging of -verlating sowieso niet meer goed werkt door lekkage.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Dit heb ik wel eens getest! Als ik er op blies, of juist aan zuigte, ging de motor beroerder lopen!

Bedankt! Als het blok ingebouwd is, zal ik het aanpassen!
Plaats reactie

Terug naar “1800 serie”