Pagina 1 van 2
Geartronic
Geplaatst: 14.10.2009 - 15:28
door elvis21
Ik sta op het punt om een XC60 te bestellen. Ik wil eigenlijk de D5 met Geartronic, maar ik lees zoveel verhalen over de geartronic die niet al te positief zijn. De bak schijnt erg traag te reageren. Met name op hellingen zou je beter met de hand kunnen schakelen ( en dan nog wordt er geklaagd dat ie te traag reageert).
Heeft iemand hier ervaringen mee? Is dit probleem opgelost met de nieuwe D5?
Geplaatst: 14.10.2009 - 15:51
door Rick H
Ik heb juist begrepen dat de geartronic op de xc60 flink is verbeterd! iemand die dat kan bevestigen
Geplaatst: 14.10.2009 - 15:55
door Walter
de geartronic nu is niet meer te vergelijken. Hangt denk ik ook van je rijstijl af. ik heb er nooit problemen mee gehad met een rustig tot normale rijstijl
Geplaatst: 14.10.2009 - 16:09
door spooky202
Ik heb een tijdje terug met een XC60 T6 met Geartronic gereden. Ik heb zelf een Powershift en was erg benieuwd hoe de Geartronic zou zijn. Ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast was. De automaat schakelt snel en soepel.
Ik weet niet hoe ie zich zal houden in de bergen, maar ik denk dat dat zeker goed zal gaan, zeker met een D5.
Re: Geartronic
Geplaatst: 14.10.2009 - 18:08
door casper
elvis21 schreef:Ik sta op het punt om een XC60 te bestellen. Ik wil eigenlijk de D5 met Geartronic, maar ik lees zoveel verhalen over de geartronic die niet al te positief zijn. De bak schijnt erg traag te reageren. Met name op hellingen zou je beter met de hand kunnen schakelen ( en dan nog wordt er geklaagd dat ie te traag reageert).
Heeft iemand hier ervaringen mee? Is dit probleem opgelost met de nieuwe D5?
Dat is enorm verbeterd met de nieuwe D5.(spreek uit ervaring met onze D5 MY2010).
Geplaatst: 14.10.2009 - 19:17
door BartS
Als je jezelf aanleert dat je wat meer gas geeft dan je gewend bent bij een handbak, dan is er goed met de Geartronic te leven.
Geplaatst: 18.10.2009 - 12:51
door jds
Ik was gisteren op het presalon van Brussel en heb zowel de geartronic op de XC60 alsook de S-tronic op de Audi A5 sportback gereden. Ik vond de geartronic jaren geleden al niets en zou deze nog steeds niet kopen. De S-tronic of Multitronic van Audi schakelt veel sneller en zuiverder. Indien je natuurlijk een rustige rijder bent, speelt dit geen rol, maar voor de iets of wat sportievere rijder is dit helemaal niets.
Johan DS
Geplaatst: 18.10.2009 - 12:57
door Ben
jds schreef:Ik was gisteren op het presalon van Brussel en heb zowel de geartronic op de XC60 alsook de S-tronic op de Audi A5 sportback gereden. Ik vond de geartronic jaren geleden al niets en zou deze nog steeds niet kopen. De S-tronic of Multitronic van Audi schakelt veel sneller en zuiverder. Indien je natuurlijk een rustige rijder bent, speelt dit geen rol, maar voor de iets of wat sportievere rijder is dit helemaal niets.
Johan DS
Dat is informatie waar je niets aan hebt als je een XC60 wilt bestellen.
Geplaatst: 18.10.2009 - 13:28
door Battlecruiser
Ik kan alleen maar lovend zijn over de Geartronic.
Het ding schakelt bijna onmerkbaar (in vergelijking met de oudere gewone automaten).
En als je per se zelf wilt schakelen (zoals in de bergen) is het een fluitje van een cent: het schakelen verloopt snel genoeg.
Alleen jongeren die veel lawaai en wilde toerentallen willen horen tijdens het schakelen zijn aan het verkeerde adres: de Geartronic werkt bijna geruisloos en zonder nodeloze toerentalverhogingen. Dat geeft gewoon een andere beleving dan zelf wild aan een schakelpook trekken.
Schakelpooktrekkers denken altijd sneller te zijn omdat ze zoveel bewegingen moeten maken, maar ze komen mij bij een stoplichtsprintje nooit voorbij...
Geplaatst: 18.10.2009 - 14:19
door jds
Ben schreef:jds schreef:Ik was gisteren op het presalon van Brussel en heb zowel de geartronic op de XC60 alsook de S-tronic op de Audi A5 sportback gereden. Ik vond de geartronic jaren geleden al niets en zou deze nog steeds niet kopen. De S-tronic of Multitronic van Audi schakelt veel sneller en zuiverder. Indien je natuurlijk een rustige rijder bent, speelt dit geen rol, maar voor de iets of wat sportievere rijder is dit helemaal niets.
Johan DS
Dat is informatie waar je niets aan hebt als je een XC60 wilt bestellen.
Wat wil je dan weten? ( Ik heb trouwens een verslag geschreven onder Eindelijk gereden: XC60 D5 (205pk) AWD)
Het schakelen verloopt gewoon niet snel genoeg en zuiver genoeg naar mijn zin, je voelt de overgangen gewoon veel te veel en bij het accelereren schakelt de geartonic veel te traag in lagere versnelling. Dit verloopt bij de automatische versnellingsbak van Audi gewoon vlekkelozer. Dit was vroeger zo en is nog steeds zo.
En ik ben inderdaad geen voorstander van een automaat.
Johan DS
Geplaatst: 18.10.2009 - 16:49
door Nuggie
Ben schreef:
Dat is informatie waar je niets aan hebt als je een XC60 wilt bestellen.
Ik ben dus iemand die er over denkt een XC60 te bestellen en dan is dit dus wél waardevolle informatie! Want ik denk dat iedereen die een XC60 overweegt ook een Audi Q5 zal overwegen!
Tja, tenzij je natuurlijk zo'n Volvo fan bent dat je niet verder kijkt, maar dan heb je geen enkele vergelijkende informatie nodig.....
Geplaatst: 18.10.2009 - 20:18
door sanco
@ Elvis 21 en Nuggie,
ik heb recent met de XC60 2.4D MT gereden, en gisteren de 2.4D GT (in een V70 weliswaar) aan de tand gevoeld. Ik ben er zelf nog niet uit. Enerzijds schakelt de bak zijdezacht en is ten opzichte van de vorige versie gevoelsmatig wel wat direkter geworden waardoor je nog redelijk vlot van je plek komt zonder erg veel gas te hoeven geven. (de 185pk D5 GT in zowel een XC60 als in een V70 waren het wat dat betreft niet voor mij), maar op zich vond ik de handbak versie ook erg fijn rijden. Het blok heeft lekker veel koppel en de bak laat zich prettig schakelen en koppelen. Als ik vanwege de dagelijkse file dan ook niet zo ziek was van het vele optrekken - stoppen hoefde ik geheel niet in twijfel te staan en ging ik voor de handbak.
Het verbuik van de MT was tijdens een dag testen op basis van werkelijke liters 1 op 14. En dat vind ik een prima score voor zo'n auto! Qua prestaties zijn zowel de handbak als de GT voor mij ruim voldoende. Je kunt vlot meekomen. Anderzijds: het rijdt wel heerlijk ontspannen met die GT en als je wilt kun je immers altijd nog het roer in eigen hand nemen door de zaak even handmatig over te nemen!
Succes met de keuze en wat dat betreft is er maar 1 goed advies mogelijk: probeer ze beide zelf!
Geplaatst: 18.10.2009 - 20:34
door casper
jds schreef:
Het schakelen verloopt gewoon niet snel genoeg en zuiver genoeg naar mijn zin, je voelt de overgangen gewoon veel te veel en bij het accelereren schakelt de geartonic veel te traag in lagere versnelling. Dit verloopt bij de automatische versnellingsbak van Audi gewoon vlekkelozer. Dit was vroeger zo en is nog steeds zo.
En ik ben inderdaad geen voorstander van een automaat.
Johan DS
Dat is jouw mening, jij hebt de wagen slechts getest. Wij daarentegen bezitten die wagen en na 8000 km vinden wij het tegendeel van wat jij hier schrijft. Onze D5 MY2010 is veel beter dan de MY2009. De Q5 van iemand uit de vriendenkring doet alles behalve beter.
Geplaatst: 18.10.2009 - 22:17
door Paul
Geartronic is top met de nieuwe D5, maar goed IK heb ook niet in die Audi gereden...
Geplaatst: 21.10.2009 - 10:13
door skerkmeester
Ik heb zelf de D5 een anderhalve week en moet zeggen dan de bak echt prima schakeld. Als je in de buurt woond mag je het zelfs een keer proberen!

Elke automaat schakeld anders en een Audi q5 is zeker een andere 'drive'. Als je even je Volvo bril af doet dan is het ook zeker een heel goed alternatief. Voor mij viel de interne ruimte erg tegen en vond de XC60 ook net iets meer 'beschaaft' dan de Audi. Ik heb ook gereden met de q5 diesel automaat (3.0 liter diesel) en dat rijd geweldig. Automaat is iets strakker. Alleen het totaal plaatje van de xc60 vond ik gewoon beter en dan doet de automaat echt niet in een negatief kader mee.
Succes met de keuze! Is een lastige, weet ik uit ervaring!

Geplaatst: 21.10.2009 - 10:38
door diesel01
Het is toch grappig dat de Volvorijder wel naar andere merken kijkt, ik zelf ook bijv Audi, de A6 avant is een hele mooie auto zoniet de mooiste avant.
Maar toch blijven we Volvo trouw, en voelt het niet goed, ik spreek nu voor mezelf, om over te stappen naar bijv audi of BMW. Terwijl ook deze merken hele goeie auto's in elkaar schroeven.
Iemand een verklaring?
Geplaatst: 21.10.2009 - 11:26
door RVL
Audi technisch erg geperfectioneerd maar afstandelijk en heel veel kale auto aanbiedingen tegen sky-high prijzen.
BMW technisch ook dik in orde maar het imago van een 'patsauto' nog niet kwijt al doet de zakelijke 1 serie het voortreffelijk.
De gemiddelde Volvo rijder heeft al gauw een band met zijn auto denk ik en in mijn beleving niet met de twee bovenstaande ( is niet eerlijk want ik rij mijn ganse leven al Volvo op een uitstapje naar SAAB en Lancia na dan)
Geplaatst: 21.10.2009 - 12:26
door 945i
Automaten van Zweedse en Franse auto's zijn nooit zo goed geweest, in vergelijk met de Duitse en Amerikaanse.
Ik vind de BMW automaat de beste, zijdezacht schakelen en alert. 0-100 sprint geeft een verlies van ong. 0.1 sec. t.o.v. een handbak. Bij andere merken loopt dat al snel op tot 1 a 2 sec.!
Maar goed, pas je bij het Volvo imago, kom je er nooit meer vanaf. Dan neem je de (kleine) ongemakken op de koop toe.

Geplaatst: 22.10.2009 - 09:07
door jds
diesel01 schreef:Het is toch grappig dat de Volvorijder wel naar andere merken kijkt, ik zelf ook bijv Audi, de A6 avant is een hele mooie auto zoniet de mooiste avant.
Maar toch blijven we Volvo trouw, en voelt het niet goed, ik spreek nu voor mezelf, om over te stappen naar bijv audi of BMW. Terwijl ook deze merken hele goeie auto's in elkaar schroeven.
Iemand een verklaring?
In veel discussies wensen Volvo rijders toch blijkbaar eigenschappen van andere merken (vb stuurgevoel etc)in een Volvo product geincorporreerd te zien. Alsof Volvo geen eigen identiteit heeft, maar een compromis is tussen allerlei merken. Audi is inderdaad een topproduct, geluidsisolatie, kwaliteit van materialen is beter dan bij Volvo, stuur is zeer licht en ophanging toch proactiever dan bij Volvo. De ergonomie vind ik dan beter bij Volvo, minder druk eenvoudig en overzichtelijker. BMW is dan weer blijkbaar gekend voor zijn stuurgevoel en ophanging, de geluidsisolatie vind ik dan weer minder, maar bij een mooi klinkende motor is dit blijkbaar niet nodig. Mercedes is dan weer het toppunt van comfort. Lexus combineert ook veel eigenschappen van veel merken en probeert deze te perfectioneren, daar waar Volvo om prijstechnische redenen waarschijnlijk er juist onder blijft.
Geplaatst: 10.01.2010 - 15:59
door elvis21
De Audi Q5 is zeker in beeld geweest. Alleen jammer dat er zo'n gat zit tussen de 2.0TDI van Audi en de 3.0 TDI. Daarom is de keuze op de XC60 gevallen en ook omdat ik al jaren bijoznder tevreden bem met de Volvo's die ik tot nu toe heb gehad ( S60 D5 en V70 D5).
Ik heb nu de D5 met GT besteld