Pagina 1 van 1

K&N luchtfilter

Geplaatst: 20.10.2009 - 11:23
door rkr
Heren,

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de originele luchtfilter door een K&N-filter in de originele filterbox? Betere prestaties door (eventueel) betere luchtdoorstroming?

Geplaatst: 20.10.2009 - 11:46
door Euro
Ja,

* Auto is iets zuiniger geworden.
* Standaard rustig rijden is motorgeluid niet hoger geworden (Was een eis, want 95% van de tijd staat de auto toch op de CC)
* Als je iets meer gas geeft hoor je de roffel (beschaafd) wel iets duidelijker, auto komt meer tot leven in mijn ervaring.
* Motor pakt iets sneller op en gaat iets langer door (alsof hij ... jawel ... meer adem heeft)

Zit er nu 3000km op.

Geplaatst: 20.10.2009 - 11:51
door rkr
Euro schreef:Ja,

* Auto is iets zuiniger geworden.
* Standaard rustig rijden is motorgeluid niet hoger geworden (Was een eis, want 95% van de tijd staat de auto toch op de CC)
* Als je iets meer gast geeft hoor je de roffel (beschaafd) wel iets duidelijker, auto komt meer tot leven in mijn ervaring.
* Motor pakt iets sneller op en gaat iets langer door (alsof hij ... jawel ... meer adem heeft)

Zit er nu 3000km op.
Als ik je verhaal goed lees, ben je wel tevreden? Wat kost die filter, gaat natuurlijk langer mee. Zou hij net zo goed filteren? Trouwens wat bedoel je met CC/

Dank en groeten!

Geplaatst: 20.10.2009 - 11:56
door Euro
Ik ben zeker tevreden t.o.v. het oude filter.
Wat hij kost mag je zelf uitzoeken, verschilt namelijk per winkel :)
De een vraagt er 80 euro voor, de ander doet hem voor 60 weg als je nog wat meer koopt, goed onderhandelen dus.

Wat het net zo goed filteren betreft, als je hem goed onderhoud (zie K&N website) zou hij binnen 0.2% marge qua filtercapaciteit van het oude filter moeten vallen.


CC = Cruise Control :)

Geplaatst: 20.10.2009 - 19:14
door Lambert
Ik heb die ook in mijn c70 cabrio zitten en ben zeeer tevreden, betere prestaties en een heerlijke iets duidelijkere roffel!

Geplaatst: 20.10.2009 - 22:12
door bookkeeper
In mijn V50 2.0D met rica tuning zat ook een K&N Filter... helemaal tevreden !!! Ik herken zeker bovenstaande argumenten...

Binnenkort ook in mijn V70...

Geplaatst: 21.10.2009 - 00:20
door RobbertC70
Ik had hem er ook in voordat ik voor een open filter ging.
Niets mis mee!

Geplaatst: 01.11.2009 - 00:07
door Iwema
Let op met dergelijke filters.
Omdat de weerstand lager is kunnen de volgende problemen ontstaan:

De motor gaat arm lopen: door dat je meer zuurstof krijgt dan met de orginele filter moet de ECU dit via een langere instuittijd compenseren.
De compensatie is maar beperkt.
Als je buiten de bandbreedte komt kun je problemen verwachten.

Omdat je een hogere vullingsgraad kunt krijgen worden er hogere eisen aan de ontsteking gesteld.
Mocht deze niet op-en-top zijn gaat de motor inhouden en eventueel back-fieren.

Hugo
www.iwemalpg.com

Geplaatst: 04.11.2009 - 15:39
door rkr
Iwema schreef:Let op met dergelijke filters.
Omdat de weerstand lager is kunnen de volgende problemen ontstaan:

De motor gaat arm lopen: door dat je meer zuurstof krijgt dan met de orginele filter moet de ECU dit via een langere instuittijd compenseren.
De compensatie is maar beperkt.
Als je buiten de bandbreedte komt kun je problemen verwachten.

Omdat je een hogere vullingsgraad kunt krijgen worden er hogere eisen aan de ontsteking gesteld.
Mocht deze niet op-en-top zijn gaat de motor inhouden en eventueel back-fieren.

Hugo
www.iwemalpg.com

Bedankt Iwema! Kritisch commentaar, daar kan ik wat mee. Deze, eventuele, nadelen vind ik veel zwaarder wegen dan het ‘voordeel’ van een iets duidelijker roffel. Als het inderdaad zo is dat de ECU het mengsel moet proberen opnieuw in te regelen, ga ik er niet aan beginnen. Dan maar de originele luchtfilter.
Heren, commentaar graag.

Geplaatst: 04.11.2009 - 16:25
door Lambert
Ik herken niets in dat commentaar.... ik vind het super rijden...

Geplaatst: 04.11.2009 - 19:34
door Msuidgeest
Commentaar graag, zegt hij.

Zulke filters dienen geen doel (naar mijn idee). Reken maar dat Volvo goed heeft nagedacht over het filteren van aanzuiglucht. Waarom zou je dat veranderen?

Mijn ervaring is dat ik 50.000 km met een K&N-filter heb gereden in een Audi 80 Turbo Diesel van 1992. Op geen enkele wijze heb ik meer power gevoeld, de auto trok niet sneller, verbruikte niet meer of minder en was ook niet soepeler in de omgang. Daarnaast moest dat filter regelmatig worden gereinigd met speciale olie. Heeft u enig idee hoelang je handen stinken als je klaar was? Mij te lang.

Mijn idee over dit soort filters: stel dat de doorstroming iets makkelijker gaat. Wat heb je dan? 5 PK meer bij 6000 toeren? Of toch 10 PK? Wie van u merkt dat in het dagelijks gebruik? Want 10 PK bij 6000 is ongeveer 4 a 5 PK bij normale rijsnelheid, zeg 100 tot 130 km/uur. De winst bij normaal gebruik is dus verwaarloosbaar en zeker geen bijdrage aan een soepelere auto.

Daarnaast denk ik dat de ECU is afgesteld op een hoeveelheid vermogen, zijnde PK's, bij een bepaald toerental. Het topvermogen van uw auto ligt wellicht bij die eerder veronderstelde 6000 toeren. Een K&N-filter zal dat niet veranderen. Wat een K&N-filter zou kunnen veranderen is hoe snel dat topvermogen wordt bereikt. Maar ik betoog hier dat daar nauwelijks tot geen merkbaar verschil zal zijn.

Lambert geeft aan dat hij tevreden is. Maar aan het onderschrift te zien is zijn auto aangepast. In zo'n geval kan een speciaal filter onderdeel zijn van de tunings-actie. Maar dan is de ECU aangepast aan andere parameters, waaronder dus een andere manier van lucht aanzuigen.

Samenvattend: ik doe het niet meer.

Geplaatst: 04.11.2009 - 21:26
door Lambert
Lambert geeft aan dat hij tevreden is. Maar aan het onderschrift te zien is zijn auto aangepast. In zo'n geval kan een speciaal filter onderdeel zijn van de tunings-actie. Maar dan is de ECU aangepast aan andere parameters, waaronder dus een andere manier van lucht aanzuigen.
voor alle duidelijkheid, het filter zit in mijn c70 en die is helemaal origineel... de garage regelt het onderhoud dus vieze handen krijg ik niet... ik vind de sound gewoon mooi

Geplaatst: 04.11.2009 - 21:34
door Msuidgeest
Herstel dan. Maar de link was snel gelegd tussen een getunede en normale auto.

Geplaatst: 09.11.2009 - 23:11
door Powerpete
meer dan 60000 Km met een K&N weggedraaid eerst in de 10 V en nu sinds 10000 in de R, met de 10 klepper niet heel veel verschil, soundje was wel lekkerder.. in de R maakt het wel degelijk verschil, trekt wat lekkerder door, en heb er ca 4 a 5 Km meer topsnelheid mee..

schoonmaken ???, een K&N hoef je hooguit elke 100000 Km schoon te maken, of 50000 met zeer vervuilende omstandigheden.. en dan nog, even in een afwassopje uitspoelen, laten drogen en dan t spuitbusje erover totdat ie weer egaal rood is.... nooit meer een luchtfilter kopen dus.. gaat 1.6 miljoen Km mee... ( million mile warranty...)

de importeur is EFKA in Zandvoort voorbeeldje voor de 850

inlegfilter kost bijv € 62.00
http://www.efkaimport.nl/KN_assortiment ... np&Id=5932

Open kit
http://www.efkaimport.nl/KN_assortiment ... np&Id=5933

Geplaatst: 10.11.2009 - 00:10
door Euro
volgensmij klopt of mijn of jouw handleiding dan niet.

Ik moet hem toch echt om de 15.000km schoonmaken.
Dat hij lang meegaat is wel gelijk in ons boekje.

Geplaatst: 10.11.2009 - 00:23
door Powerpete
even gejat van de site van EFKA
Hoe functioneert het K&N filter?
Bij een K&N filter valt het op dat het filtermateriaal wijdmazig is. Dit zorgt voor de hoge luchtdoorlaat van het K&N filter. Het filtermateriaal bestaat uit 4 lagen katoenverband (zoals ook gebruikt in de medische wereld) die in een speciale olie zijn gedrenkt ingeklemd tussen 2 roosters van met kunststof beschermd aluminium. De olie die in het filterelement wordt toegepast beperkt noch de grootte van de openingen in het weefsel noch de luchtdoorlaat. Maar waarom, vraagt u zich af, gaat het stof niet dwars door de relatief grote gaten in het weefsel heen? Het geheim is als volgt: Stof- en zanddeeltjes worden met de luchtstroom langs het filtermateriaal geleid. Voordat deze (negatief geladen deeltjes) het filter passeren worden zij als een magneet door het positief geladen filtermateriaal aangetrokken en vastgehouden op het filtermateriaal. Schone lucht passeert ongehinderd het filtermateriaal. Dit reinigingsproces gaat door en steeds meer vuil zet zich af op het filtermateriaal rond de openingen (en niet in de openingen zoals bij papieren filters). Deze laag vuil fungeert als een 2e filtermedium die ook weer stof tegenhoudt. Ook nu kan de schone lucht ongehinderd door het filtermateriaal stromen. Deze uiterst werkzame 2e filterlaag is het geheim en de reden van de lange levensduur van het K&N filter. De levensduur bedraagt in veel gevallen tot wel 10x die van een conventioneel luchtfilter. Afstanden van 250 000 km zonder reinigen zijn geen zeldzaamheid. Pas als er zich een laag van 2-3mm vuil op het filter heeft afgezet behoeft het filter te worden gereinigd en opnieuw te worden ingeolied (niet ingeoliede filters zijn niet positief geladen).
die 15000 zijn bij zeer zware omstandigheden, de handleiding die bij de filters zit is universeel....