Pagina 1 van 2
Xenon achteraf inbouwen?
Geplaatst: 20.10.2009 - 14:07
door JDG
Beste liefhebbers,
Over een paar weken krijg ik mijn nieuwe C30 Drive afgeleverd. Ik zal eerdaags in een ander topic deze nieuwe Volvo toelichten (uitvoering, kleur, opties etc.).
Af-fabriek heb ik wel koplampsproeiers, maar nog geen Xenon besteld. Dit vond ik af-fabriek gewoon te duur. Nu heb ik via een leverancier onderstaand aanbod gehad voor levering en inbouw van gasontladingslampen:
"Ultravision H7 xenon upgrade conversie kit
2x Philips HID Xenon lampen geschikt voor H7 lampfitting (lichtkleur 6000K) , 2x Panasonic ballasts, bekabelingkit en duidelijke handleiding."
"De originele halogeen lamp wordt vervangen voor een gasontladingslamp (xenonlamp) 6000K. In de motorruimte achter de bumper worden de starter en omvormer van de Xenonverlichting geplaatst. Om deze onderdelen netjes en goed te bevestigen zullen we de voorbumper gedeeltelijk moeten demonteren. Omdat uw Volvo C30 voorzien is van een lichtcontrole systeem zullen wij een speciale module (virtual ballast) moeten plaatsen omdat anders de boardcomputer na inbouw van de Xenonverlichting een storing zal geven."
Waar ik me bij achteraf ingebouwde Xenon vaak aan stoor, is de blauwige gloed die niet gelijk is aan de originele lichtbron. De xenon in de C30 heb ik dus het liefst met exact dezelfde kleur als de af-fabriek Volvo xenon.
Weten jullie welk aantal Kelvin de xenon af fabriek heeft? Is dit gelijk aan de genoemde 6000K? En eventueel welk type/merk lamp?
Hoor graag jullie advies/ervaringen en andere opmerkingen, alvast vriendelijk bedankt!

Geplaatst: 20.10.2009 - 14:34
door diesel01
Houdt ook rekening met de verplicht aanwezige hoogte instelling,
verplicht voor auto's na 1 jan 2007.
Dit systeem is after-market te koop voor ik meen rond de €300, en wordt geplaatst op de achteras om zo de koplampen niet te laten verblinden.
De Phillips lampen 6000k schijnen wat kleur betreft overeen te komen met orgineel maar dat heb ik van horen zeggen.
Welkom op het forum en veel plezier met de C30.
Geplaatst: 20.10.2009 - 15:22
door asta
Kan er kort over zijn, dit is niet toegestaan.
Zoals Diesel01 al aangaf is dit door de RDW niet toegestaan, ik neem aan dat de leverancier je hier nog niet op gewezen heeft.
Geplaatst: 20.10.2009 - 15:29
door diesel01
Ik wil geen verwarring zaaien maar als TS voldoet aan de 2 gestelde eisen:
1 Automatische hoogte regeling
2 Koplampsproeiers
plus zijn armaturen zijn zowel voor HCR/DCR.
dan kan het hele verhaal doorgang vinden?
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Geplaatst: 20.10.2009 - 15:49
door JDG
Hi asta,
Ik ben bekend met deze eisen, alleen vind ik de hoogteregeling niet zo relevant. Een halogeenlamp verblindt ook als deze niet (handmatig) omlaag gaat. Kwestie van in de gaten houden bij zware belading.
Koplampsproeiers vallen in het verkeer (bij controle) wel op, en die zijn dan ook aanwezig. De aanwezigheid van een automatische hoogteregeling wordt ook niet meer bekeken bij de APK (die bij mij pas over 3 jaar hoeft).
Site RDW:
Als de personenauto of bedrijfsauto is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:
een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast; een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt; de dimlichten moeten zodanig zijn geschakeld, dat deze blijven branden in combinatie met de grote lichten.
Maar de controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt niet (meer) plaats tijdens een APK
Geplaatst: 20.10.2009 - 16:16
door Hjalmar
Zover ik weet is de Volvo Xenon verlichting 4300K....
Geplaatst: 20.10.2009 - 16:23
door diesel01
Hjalmar schreef:Zover ik weet is de Volvo Xenon verlichting 4300K....
Ja dat klopt.
Geplaatst: 20.10.2009 - 19:39
door Paul
Toch jammer dat het niet gewoon van je budget af kon, kon je het niet combineren met een winterline ofzo? stoelverwarming etc?
Als je het doet zou ik wel 4300k doen. Lijkt het net orgineel

Geplaatst: 20.10.2009 - 20:13
door JDG
Hoi Paul, voor de stoelverwarming heb ik de Season-line al geselecteerd

Naar verhouding is Xenon (ruim € 1.000,-, nog zonder sproeiers) erg duur, dan heb je naar mijn idee voor bijna hetzelfde geld meer aan een schuifdak en stoelverwarming. Of anders gezegd: meer waar voor je geld.
Bedankt voor de reacties! Het luistert erg nauw naar mijn smaak, of de Xenon wel of niet staat. Te blauw is nep, te wit is minder erg maar ook niet goed..
Levert Volvo ook achteraf nog Xenon dat iemand weet?
Geplaatst: 20.10.2009 - 20:16
door Paul
Nee, hebben ze nooit gedaan.
Ja ik weet het JDG, ik heb het allemaal wel besteld op mijn Sport ...
Geplaatst: 20.10.2009 - 20:47
door remmm
4300k is origineel, maar als je kan kiezen dan zou ik zeker voor 6000k gedaan. Geeft net een wat luxere uitstraling, gaat meer richting de BMW's zonder cheap te worden zoals de nep-xenon op golfjes enz...
Geplaatst: 21.10.2009 - 08:46
door diesel01
Verschillende fabrikanten hebben dezelfde kleurcode's (kelvin) die weer verschillend uitstralen.
Dus 6000k van Pilot is een andere kleur als 6000k van Target, Target heeft orginele Phillips lampen waar je 2 jaar garantie op krijgt en 5 jaar op ballasten.
Pilot geeft 2 jaar garantie op de hele set.
Dat alles is ook prijs bepalend, en voor auto's na 2005 ben je dure weerstanden nodig waarbij de prijs van Target al richting de €600 als je niet handig bent moet het er ook nog ingezet worden.
Geplaatst: 21.10.2009 - 09:37
door asta
Even een klein correctie Diesel01
- JDG heeft zoals hij aangeeft geen automatische hoogteregeling.
- De set van Target kost in zijn compleetheid als je deze er zelf inzet +/- € 450,- inclusief de virtuele ballasten die nodig zijn.
Verder is er geen verschil tussen een auto voor 2006 en erna wat betreft het inbouwen van Xenon, behalve dan dat ze niet willen dat het gebeurt vandaar dat ze het aangepast hebben.
Als ze je aanhouden en je hebt een pietlut agent dan heb je de kans dat je alles eruit mag halen.
Verder ben ik van mening dat je het gerust kan doen, er zal geen verschil zijn met een andere V50 met aftermarket behalve dat het in die van jou niet toegestaan is.
Ik denk dan SO WHAT, als je geen overlast bent voor het verkeer gewoon lekker doen maar wel kwaliteit spul kopen.
(er word ons al te veel verboden in ons leven)
Geplaatst: 21.10.2009 - 11:43
door D-Funk
Inderdaad, als je niet voor overlast zorgt is er niks aan de hand..
Maar let op: kwaliteit spul!
Ik heb nu een gaar setje, wordt je echt niet vrolijk van.
Geplaatst: 21.10.2009 - 12:42
door JDG
Bedankt voor jullie toevoeging, weet iemand welk merk lampen Volvo gebruikt?
Ik denk dat mijn aanbieding is gebaseerd op Target systeem: krijg idd 2 jaar garantie op lampen en 5 jaar op ballasten (panasonic)
Geplaatst: 21.10.2009 - 12:52
door diesel01
JDG schreef:Bedankt voor jullie toevoeging, weet iemand welk merk lampen Volvo gebruikt?
Ik denk dat mijn aanbieding is gebaseerd op Target systeem: krijg idd 2 jaar garantie op lampen en 5 jaar op ballasten (panasonic)
Kun je dat met zekerheid zeggen volgens mij heeft Target andere ballasten iets met mat(koreaans) het zou kunnen zijn dat je dan iets anders hebt dan Target en dan is mijn intresse weer gewekt

.
Zie een ander draadje van xenon, qanta costa?
Geplaatst: 21.10.2009 - 19:07
door asta
Hij praat inderdaad over de Target automotive set.
Zie deze
link
Volgens mijn gegevens zijn de lampen van Siemens, maar hangt een beetje af wie de lampen voor het laagste bedrag levert aan de fabriek.
Geplaatst: 05.11.2009 - 14:01
door JDG
Beste Asta,
Ben nog in afwachting van de C30 en dub nog steeds over de Xenon die ik achteraf wil laten inbouwen. Ik las in een ander topic over jouw Xenon van Target. De foto van de door jou ingebouwde Xenon is mooi, prima kleur. Welk aantal Kelvin hebben jouw lampen? Wat zou je me kunnen adviseren, 4300, 5000 of 6000 K?
Hoor graag van je, en mocht je eventueel meer foto's hebben: ben benieuwd!

Geplaatst: 05.11.2009 - 14:33
door diesel01
JDG schreef:Beste Asta,
Ben nog in afwachting van de C30 en dub nog steeds over de Xenon die ik achteraf wil laten inbouwen. Ik las in een ander topic over jouw Xenon van Target. De foto van de door jou ingebouwde Xenon is mooi, prima kleur. Welk aantal Kelvin hebben jouw lampen? Wat zou je me kunnen adviseren, 4300, 5000 of 6000 K?
Hoor graag van je, en mocht je eventueel meer foto's hebben: ben benieuwd!

Ik ben sinds dit weekeend gezegend met een Pilot 5000k en dat bevalt zeer goed.
Het is dezelfde kleur als std van Volvo en heb en het overige verkeer heefd geen last van mij.
Met name in de regen op wegen zonder verlichting is het zicht enorm verbeterd, als ik nu grootlicht aan doe zie je pas wat een verschil het geeft.
De Pilot set heeft gekost €315 incl inbouw en weerstanden en ik heb er 2 jaar garantie op set+lampen
Geplaatst: 05.11.2009 - 17:22
door asta
@JDG
De set is 6000K bij Target Automotive, deze komt overeen met 4500K van o.a Pilot en ziet er hetzelfde uit als de standaard kleur af fabriek.
Het gaat natuurlijk om de leverancier van je lampen die bepaalt de kleur.
Als ze zich niet aan de standaard kleurschaal houden (Kelvin) dan wijkt dit wel eens af.
Zo is een 6000K van Philips bijna wit en is die bij Pilot b.v. weer erg blauw/paars.
Als je over gaat tot aankoop dan zou ik eerst even kijken naar hoe de kleur zich vertoond alvorens je ze koopt!