Pagina 1 van 1

waterpomp geploft

Geplaatst: 20.10.2009 - 22:57
door knorrepot
Laatst reed ik weg, en na een paar kilometer sloeg de motor af bij een stoplicht. Ik hem weer gestart, toen gaf hij een plof die leek op een backfire. De motor deed het verder prima, maar toch vertrouwde ik het niet, dus maar even gestopt en gekeken bij het licht van een lantaarnpaal. Direct zag ik dat er veel vloeistof uit de motor liep, en het rook naar koelvloeistof. Snel terug naar huis gereden op de laatste beetjes en toch maar besloten een andere auto te lenen in plaats van met flessen water te gaan klooien.

Bij daglicht bleek de pakkingring tussen de cilinderkop en de waterpomp eruit geknalt te zijn. Ik heb het idee dat er wel wat druk opgebouwd kon worden, omdat misschien het klepje in de dop van het koelvloeistofreservoir niet zo best werkt ofzo, maar weten doe ik het niet. De koppaking lijkt niet lek, dus waarom die druk? Na een paar kilometer al.

Ik heb maar gelik een nieuwe waterpomp gekocht, want een losse pakkingset hebben ze natuurlijk nergens. Toen ik de oude pomp eruit schroefde, zag ik dat de pakkingring erg opgezwollen was. Ik dacht gelijk aan olie, waar rubber soms van opzwelt, en ontdekte wat lichte lekkage vanonder het klepdeksel of de nokkenaskeerring.

Morgen maar even een nieuwe waterpompgebeuren monteren vrees ik en dan hopen dat het koelsysteem niet nog eens druk opbouwt.

Iemand ook dergelijke ervaringen? Is er iets waar ik op moet letten?

Geplaatst: 20.10.2009 - 22:58
door knorrepot
het gaat trouwens om een 740 uit '88, met een b230f, op gas

Geplaatst: 20.10.2009 - 23:15
door hadico
Rubbertje kan slecht tegen olie zou hier dus ook naar kijken ,het word door de olie een soort van stopverf en kan dan dus door de (normale)druk naar buiten gedrukt worden.
Met monteren van het nieuwe setje geen vloeibare pakking of vet op het rubber smeren kop goed schoonschuren en pomp eerst los tegen het blok monteren en dan omhoogdrukken tegen de kop en de resterende boutjes monteren.

Geplaatst: 21.10.2009 - 16:59
door knorrepot
Zo, blok schoongemaakt om te zien waar olielekkage vandaan komt. Nieuwe pomp gemonteerd, alles functioneert naar behoren. geen lekkages.

Alleen doet ie sinds mijn tweede proefrit (na zo'n 50 kilometer) stationair lopen op 1500 toeren. ?

Geen idee waar dat nu weer vandaan komt. Op gas en benzine allebei hetzelfde. Zie zogauw niks loszitten onder de motorkap en hier en daar wat stekkertjes geprobeerd, maakt niet uit. Ik zal toch niet aan mijn vierde stationairklep toe zijn?

Geplaatst: 21.10.2009 - 18:44
door hadico
Misschien stationair contact bij je smoorklephuis hoor je deze klikken als je (motor uit) iets gas geeft ?

Re: waterpomp geploft

Geplaatst: 23.10.2009 - 15:22
door Baseman
knorrepot schreef: Ik heb maar gelik een nieuwe waterpomp gekocht, want een losse pakkingset hebben ze natuurlijk nergens.
Ik wil je dag niet verpesten, maar de pakkingset kost rond de 5 รก 10 euro en is gewoon los verkrijgbaar.

Geplaatst: 23.10.2009 - 20:24
door knorrepot
dag verpest...


Waar? (voor de volgende keer, ruilen is inmiddels wat lastig)

Geplaatst: 23.10.2009 - 20:51
door hadico
Dealer ::(

Geplaatst: 23.10.2009 - 21:45
door Baseman
Gewoon, bij Estate-services, Nordicar, Scandcar, Skandix of Broerze-parts.

(sorry)
Ik heb hem er ook gehaald en vorige maand was ik met inderdaad een geplofte pakking ook de sjaak. Ik zag het alleen tijdens mijn wekelijkse check, niet tijdens de rit, gelukkig

Geplaatst: 24.10.2009 - 16:13
door knorrepot
nou ja, iemand behoefte aan een goede tweedehands koelwaterpomp?

Stationair loopt ie nu weer mooi, zal wel het schakelaartje voor stationair aan de gasklep geweest zijn, zal hem nog eens goed nakijken.

Geplaatst: 24.10.2009 - 17:29
door Baseman
knorrepot schreef:nou ja, iemand behoefte aan een goede tweedehands koelwaterpomp?
Voor welk blok, ofwel, welk nummer staat er op?
Ik houd me aanbevolen, stuur maar een berichtje.

Geplaatst: 24.10.2009 - 18:56
door ferdy
hadico schreef:Rubbertje kan slecht tegen olie zou hier dus ook naar kijken ,het word door de olie een soort van stopverf en kan dan dus door de (normale)druk naar buiten gedrukt worden.
Met monteren van het nieuwe setje geen vloeibare pakking of vet op het rubber smeren kop goed schoonschuren en pomp eerst los tegen het blok monteren en dan omhoogdrukken tegen de kop en de resterende boutjes monteren.
Rubber die in een stopverf achtige substantie veranderd heb ik nog nooit van gehoord. Dat is gewoon niet mogelijk door de constructie van het polymeer. Als je het toch voor elkaar krijgt word je rijk!! Eenmaal gevulkaniseerd rubber kan niet terugkeren in ongevulkaniseerde staat. Sommige soorten rubber bijvoorbeeld EPDM raken uitgedroogd en gaan scheuren onder invloed van temperatuur (thermische veroudering) of een chemische vloeistof, doordat het polymeer extra bindingen aangaat met olie. NBR heeft hier echter geen last van (benzine en oliebestendig) dus dat zou wat dat betreft een betere optie zijn.

Als je er meer over wilt weten hoor ik het wel.

Geplaatst: 24.10.2009 - 19:43
door Baseman
ferdy schreef: Rubber die in een stopverf achtige substantie veranderd heb ik nog nooit van gehoord. Dat is gewoon niet mogelijk door de constructie van het polymeer. Als je het toch voor elkaar krijgt word je rijk!! Eenmaal gevulkaniseerd rubber kan niet terugkeren in ongevulkaniseerde staat.
Heb je toevallig ook een B230FK blok in je Volvo?
Kijk maar eens naar de twee korte slangen die onder de warmtewisselaar aan je oliefilter hangen.
Die twee waren bij mij totaal verrot, stonden bol en na het verwijderen kon ik ze tezamen bijna letterlijk tot een rubber bol vormen om mee te voetballen.
Dus, technisch zal het verhaal vast kloppen, maar ik wil maar zeggen, dat ook Volvo fouten maakt.
Slangetje kost niks trouwens, maar vervangen hou ik nooit zo van, moet het hele koelsysteem leeg.....;-(

Geplaatst: 25.10.2009 - 01:34
door Ramon&Ramon
Volvo maakt geen fouten,de fout die er meestal gemaakt wordt,is verkeerde koelvloeistof of een paar soorten door elkaar,daar kunnen veel alluminium onderdelen en slangen niet tegen!

Volvo gebruikt niet voor niets koelvloeistof die je een op een kunt mengen met water,de groene vloeistof dus en dat geldt zeker voor oudere motoren!

Geplaatst: 25.10.2009 - 10:17
door Baseman
Ramon&Ramon schreef:Volvo maakt geen fouten,de fout die er meestal gemaakt wordt,is verkeerde koelvloeistof of een paar soorten door elkaar,daar kunnen veel alluminium onderdelen en slangen niet tegen!
Dit is dus echt regelrechte onzin, met je Volvo maakt geen fouten.
Ik vind het een ontwerpfout dat je materiaal gebruikt wat blijkbaar niet goed tegen olie kan, op een plek waar je zeker olie langs ziet komen als je bijvoorbeeld je filter wisselt, of olie langs de dop verliest.
Niks verkeerde vloeistof, de slang was van buitenaf aangetast, door olie, die als 50000 kilometer lang, met ongeveer een liter op de 15000km langs mijn blok loopt.
De Olie was Shell Helix HX-Ultra 5W40 (die gebruik ik nooit weer) en de slangen van Volvo zelf (ik heb hem nog liggen, maar of het nog leesbaar is) en de koelvloeistof was een maand ervoor vervangen voor Volvo koeilvloeistof, omdat bij Vos voor de deur de onderste koelwaterslang plofte.
Aluminium kan niet tegen water, dus zolang je niet mengt, valt het best mee.

Geplaatst: 25.10.2009 - 13:24
door Ramon&Ramon
Je moet er ook voor zorgen niet met olie te knoeien en geen lekkages te hebben,die rubbertjes lossen niet voor niets op,er kan ook olie in de koelvloeistof zitten,daar al aan gedacht?

Geplaatst: 26.10.2009 - 01:12
door Baseman
Als er olie in de koelvloeistof zit, heeft het dus niets te maken met verkeerde koelvloeistof, zoals je zegt, maar met een doorgeslagen koppakking bijvoorbeeld.

Maar leg eens uit, "die rubbertjes lossen niet voor niets op?"
Tuurlijk is lekkage niet ideaal, maar hang dan geen slang met een boogje naar beneden, onder de oliefilter langs, dat was mijn punt.