Pagina 1 van 2
HELP! Automaat schakelt niet meer..
Geplaatst: 23.10.2009 - 15:21
door VolvoSevenForty
Na een ontspannen weekendje duitsland met de 740, op de terugweg rare geluiden uit het vooronder. Raar bonkend geluid/gevoel wat sneller ging naarmate de snelheid hoger werd. Bij lage snelheid(30km/h) bij gasgeven geluid/gebonk weg, gas los weer gebonk..
Gestopt op de vluchstrook, onder de auto drijfnat van de automaten olie(alle olie), auto naar huis met de ambu. Net geprobeerd te rijden rijdt wel voor en achteruit maar schakelt niet. Handmatig van 1 naar 2 helpt ook niets.
Ik vrees een overleden automaat wat zijn jullie gedachten?
Geplaatst: 23.10.2009 - 15:23
door Baseman
Wat voor bak hangt er onder?
Geplaatst: 23.10.2009 - 15:28
door VolvoSevenForty
ik zou het niet durven zeggen, hij is van 1987 met een B230F motor
Geplaatst: 23.10.2009 - 15:40
door RVL
Volgens mij moet het een AW 71 automaat zijn en als ik je verhaal zo lees vrees ik dat je op zoek moet naar een andere
Geplaatst: 23.10.2009 - 16:01
door Baseman
Wat voor lijstje met aanduidingen heb je?
De ZF4HP22 heeft PRND321.
Voor de AW71 is dit PRND21.
Geplaatst: 23.10.2009 - 16:02
door RVL
ZF 4HP 22 (1208 686), Model No 1043 010 712
is volgens mij het type wat je zoekt. Die is te koop op MP
Geplaatst: 23.10.2009 - 16:27
door VolvoSevenForty
ik heb het andere type...AW 71 heb ik nodig... helaas..
Geplaatst: 23.10.2009 - 19:48
door Msuidgeest
Zet je auto eens op een brug of op blokken en probeer te ontdekken waar de olie vandaan komt. Je schrijft dattie nat is van de automaat-olie maar dat is wel erg summier.
Toch er onder, lekkage zoeken en proberen te dichten, olie bijvullen en dan proberen te rijden (in de straat of dichtbij huis). Als je met het vullen al olie verliest, is er serieus iets aan de hand ...
Geplaatst: 23.10.2009 - 20:27
door knorrepot
met dat gebonk en daarna lekkage, lager plus keerring eruit gelopen?
Geplaatst: 23.10.2009 - 23:51
door VolvoSevenForty
olie komt voor zover te zien uit waar de as uit de bak komt, keerring is pas vervangen, olie is op pijl maar hij schakelt nog steeds niet!?
Geplaatst: 24.10.2009 - 00:42
door Ramon&Ramon
boutjes van de koppelomvormer eruit gelopen!.
Zijn er 6 ,die zitten aan de voorkant van het vliegwiel..
weet natuurlijk niet zeker,maar dat komt wel is voor..
Geplaatst: 24.10.2009 - 16:17
door knorrepot
bedoel je de prise-as of de aandrijfas, waar die lekt?
Als het lager waar de as uit de bak komt stuk/los is, gaat de as rammelen en kan de keerring het niet opvangen, olie weg, kan je niet meer schakelen.
Maar olie was dus nog op peil...
Geplaatst: 24.10.2009 - 16:30
door Ramon&Ramon
Een automaat heeft geen price as,dat werkt iets anders dan bij een handgeschakelde.
Geplaatst: 24.10.2009 - 17:04
door knorrepot
klopt, maar ergens verdwijnt er een as de bak in, toch? er is een ingang en een uitgang, lijkt me
Geplaatst: 24.10.2009 - 18:54
door Msuidgeest
Opereren dus: bak van de motor losnemen.
Geplaatst: 25.10.2009 - 01:30
door Ramon&Ramon
heb je al gekeken of de koppelomvormer boutjes er niet uit zijn?
Geplaatst: 25.10.2009 - 13:14
door VolvoSevenForty
Nee ga er van de week naar kijken pas helaas, die boutjes kan ik dat makkelijk zien, zonder operatie;)?? Wel alvast bedankt voor de tips (meer zijn altijd welkom)!!
Geplaatst: 25.10.2009 - 14:10
door VolvoSevenForty
dit is info die ik van een VIN decoder heb heb ik nou een AW71 of die andere mijn aanduiding is (PRND21)
Item Code Betekenis
Fabrikant YV1 Volvo
Model 74 740
Aantal deuren 4 4 deurs sedan
Motor 83 B23K
Versnellingsbak 5 ZF4HP22, AW71-Lockup
Modeljaar (kan afwijken van bouwjaar) H 1987
Fabriek 1 Torslanda - Zweden
Chassisnr 175414 Serienummer
Geplaatst: 25.10.2009 - 14:14
door Ramon&Ramon
Je hebt een AW 71 bak..Merk ZF
Geplaatst: 26.10.2009 - 01:25
door Baseman
Ramon&Ramon schreef:Je hebt een AW 71 bak..Merk ZF
Volgens mij komen ze niet uit dezelfde fabriek.
De AW-whatever is een Aisin Warner transmissie en komt dus bij een samenwerkings verband van Aisin Seiki and BorgWarner vandaan, die er helaas in 87 mee gestopt zijn.
De ZF4HP22 is een ZF-transmissie en komt uit de ZahnradFabrik (later ZF-group) bij Fredrichshafen in Duitsland.
Daarbij is het schakelpatroon anders.
ZF is een merk, net zo goed als AW (en BW trouwens, in de 1/series, met de BW35 en BW55)