Pagina 1 van 2
18 inch velgen
Geplaatst: 24.10.2009 - 21:11
door zwolly
zag id autoweek leuke rosso velgen van 18 inch staan , heb het idee om deze voor mijn s60 te kopen, heb nu 16 inch eronder ,bandenmaat 205/55/16 kan ik zomaar 18 inch met bandenmaat 215/40/18 plaatsen zonder aanpassingen etc?
of zal dit aanlopen?
zie plaatje vd 18inch
Geplaatst: 24.10.2009 - 21:23
door Fredhead
Mijn ervaring met 225 breed is dat het aan gaat lopen bij maximaal insturen, denk bij 215 breed ook al.
Hiervoor kun je uitslagbegrenzers laten monteren
Geplaatst: 24.10.2009 - 21:28
door zwolly
loopt nu met de 16 inch ook iets aan bij maximaal uitsturen/insturen, als dat alles is maakt me dat niets uit , dit gebeurt uitsluitend met hele lage snelheden,bv parkeren en draaien.
Geplaatst: 24.10.2009 - 22:25
door Sorcerer
Moet niet je snelheidsmeter opnieuw worden ingesteld dan?
Houd er wel rekening mee dat hij minder comfortabel zal rijden vanwege de minder hoge wanden van de banden. Dus een verkeersdrempel voelt dan ineens een stuk harder aan...
Geplaatst: 25.10.2009 - 07:42
door toppertje
Sorcerer schreef:Moet niet je snelheidsmeter opnieuw worden ingesteld dan?
nee hoeft niet verschil rolomtrek is minimaal.
Geplaatst: 25.10.2009 - 08:55
door edraket
Er valt niets te zeggen over de pasvorm als je de maten van de velg niet geeft, dus naast doorsnede ook de breedte en de ET waarde.
Ik lees overigens een hoop vreemde "adviezen" in dit topic. Waarom zou 18" aanlopen? Ik rijd ook met 18" en de originele stuur aanslag blokken en de band heeft nog nooit aangelopen. Dat heeft alles te maken met de velgbreedte en ET waarde.
Ook de teller gaat niet afwijken zoals Topertje al terecht stelt.
Mijn persoonlijke mening: Ik vind het echt heel lelijke velgen.
Geplaatst: 25.10.2009 - 09:42
door V70 T5 assen
Met de "juiste" uitslag begrenzers krijg je met 18" wel een enorme draaicirkel
en die draaicirkel is nu al belachelijk...
Verder smaken verschillen wat de velgen betreft zelf zou ik iets anders nemen (Rvelgen

)
Oja voor dat geld wat voor een banden dan Nangkang?? als ik dit zou doen dan wel met merk banden immers ook de winter staat voor de deur..
Geplaatst: 25.10.2009 - 10:22
door toppertje
edraket schreef:
Mijn persoonlijke mening: Ik vind het echt heel lelijke velgen.
+1
Geplaatst: 25.10.2009 - 10:32
door toppertje
Geplaatst: 25.10.2009 - 15:01
door edraket
V70 T5 assen schreef:Met de "juiste" uitslag begrenzers krijg je met 18" wel een enorme draaicirkel
en die draaicirkel is nu al belachelijk...
Verder smaken verschillen wat de velgen betreft zelf zou ik iets anders nemen (Rvelgen

)
Oja voor dat geld wat voor een banden dan Nangkang?? als ik dit zou doen dan wel met merk banden immers ook de winter staat voor de deur..
Wat zijn de juiste begrenzers? Als de auto een dusdanige ET waarde en velgbreedt heeft zijn de 16" uitslagbegrenzers de juiste ondanks dat de velgen 18" zijn! Nogmaals ik rijd ook met 18" in de rondte en er loopt niets aan. De draaicirkel is nu gewoon goed.
Geplaatst: 25.10.2009 - 15:36
door V70 T5 assen
De topic starter heeft nu 205 16" als deze naar 225 gaat (2cm breder)merkt hij dat wel in de draaicirkel.
En aanlopende banden in de wielkasten
Het is niet de hoogte v/d velg maar de breedte v/d band die problemen geeft
Geplaatst: 25.10.2009 - 15:52
door toppertje
V70 T5 assen schreef:De topic starter heeft nu 205 16" als deze naar 225 gaat (2cm breder)merkt hij dat wel in de draaicirkel.
En aanlopende banden in de wielkasten
Het is niet de hoogte v/d velg maar de breedte v/d band die problemen geeft
niet als hij bv een lagere ET waarde neemt.
Geplaatst: 25.10.2009 - 16:07
door V70 T5 assen
Nee klopt maar hoe goed is dat voor de wiellagers ?
Kun je er zo goed een paar spacers tussen knallen en om de 5000km voor nieuwe lagers te gaan .
En je belast de gehele ophanging meer dat is het mij niet waard..
Geplaatst: 25.10.2009 - 16:39
door toppertje
V70 T5 assen schreef:Nee klopt maar hoe goed is dat voor de wiellagers ?
Kun je er zo goed een paar spacers tussen knallen en om de 5000km voor nieuwe lagers te gaan .
En je belast de gehele ophanging meer dat is het mij niet waard..
waar baseer jij die 5000km op?
is dat een gok,of een feit?
Geplaatst: 25.10.2009 - 16:39
door degids
Ik heb met de standaard uitslagbegrenzers van mijn 16" wielen 215 breed, ET: 49 gewoon zonder aanpassingen 18" wielen 225 breed, ET: 43 kunnen plaatsen. Draaicirkel is belachelijk, maar was dus al zo standaard, volgens mij kan een actros nog krapper draaien dan de T5..

Verschil van ET waarde is dus 6 mm, in die zin dat hoe lager de ET is, hoe verder het wiel naar buiten komt (en hoe meer ruimte je dus binnen in je wielkast overhoudt).
Geplaatst: 25.10.2009 - 16:52
door toppertje
volvo wielen van 6.5" hebben een ET van 43
alle volvo wielen van meer dan 6.5"breed hebben een offset van 49.
Geplaatst: 25.10.2009 - 18:20
door V70 T5 assen
toppertje schreef:V70 T5 assen schreef:Nee klopt maar hoe goed is dat voor de wiellagers ?
Kun je er zo goed een paar spacers tussen knallen en om de 5000km voor nieuwe lagers te gaan .
En je belast de gehele ophanging meer dat is het mij niet waard..
waar baseer jij die 5000km op?
is dat een gok,of een feit?
Is gewoon uit de lucht gegrepen maar een ET waarde is toch niet iets om in de wind te slaan.
Om optisch het mooier te maken ga ik niet met deze waarden kloten , brede banden zijn primair bedoeld om een betere wegliging te krijgen dit bereik je niet door wielen verder naar buiten te zetten omdat het anders niet past.
In dat geval heb je gewoon de verkeerde auto gekocht .
Geplaatst: 25.10.2009 - 19:27
door toppertje
je kunt rustig "iets" spelen met je ET waarde,en de breedte van de band/velg.
dit alles binnen bepaalde grenzen.
als je een band van 205 breed op een 6.5" et 43
vergelijkt met een 225 breede band op een 7" velg met et 49
dan is de band 1cm breder,dus 1/2cm meer naar binnen en 1/2cm meer naar
buiten.
omdat bij deze band(225)een 7"velg met et 49 hoort,wat wil zeggen dat de velg
1/2cm(5mm)meer naar binnen komt,is er geen verschil in afstand in de wielkuip.
daarom was mijn vorige post ook:bij 6.5" ET 43
bij 7 " ET 49
dit zijn org. volvo waarden!
ik ben het helemaal met v70 T5 assen eens,vwb dat je dit te extreem doet dat de wielophanging en lagers zwaarder belast worden.
en,maar dat is mijn pers. mening,ik vind het bij een volvo ook geen kijk
als de wielen te ver naar buiten staan(zoals bij bv audi/bmw)
Geplaatst: 25.10.2009 - 19:58
door V70 T5 assen
Kijk nu zijn we het eens !!!!
En is je uitleg duidelijk , ik weet nl dat de ET bedoeld is om het wiellager in het midden te houden tov het loopvlak.
En jou verhaal klopt bredere band steekt zo aan beide kanten iets meer uit en het lager blijft min of meer in het midden even niet aan gedacht dat een bredere velg dan ook een andere ET waarde heeft.
Weer wat geleerd.
In mijn vorige post bewust VW BMW petjesvolk erbuiten gehouden ivm uitstekende wielen , dit vloekt net zo als booskijkers op een Volvo.
Groetjes Jerry
Geplaatst: 25.10.2009 - 20:15
door toppertje
V70 T5 assen schreef:Kijk nu zijn we het eens !!!!
