Pagina 1 van 3

leeg koelwaterreservoir

Geplaatst: 23.12.2005 - 13:13
door marcelg
gisteravond onder de motorkap gekeken, stond het koelwater niveau te hoog, leek me logisch met een warme motor.

Maar vanochtend stond ie helemaal leeg op een klein bodempje na.

iemand een idee wat het kan zijn? ik heb geen mayonaise onder de olie vuldop.

gr
marcel

Geplaatst: 23.12.2005 - 13:49
door Remon
ik heb geen mayonaise onder de olie vuldop.
Das jammer met patat eten. :D


Maar even on topic.
Ik denk dat je er gewoon even wat koelvloeistof bij in moet doen. (Alleen volvo koelvloeistof is geschikt). Maar hoelang is het geleden dat de auto zijn laatste beurt heeft gehad?
Je kunt bij een warme motor het peil ook controleren door de dop van het reservoir even iets los te draaien(zuigend geluid) en dan even een paar minuten te wachten. Als het dan ook te laag is, dan moet er bijgevuld worden

Geplaatst: 23.12.2005 - 14:00
door marcelg
heb net met een koude motor het niveau op getopt tot net onder het max streepje.
de motor daarna warm gedraaid.

bij warme motor draaide ik het reservoirdopje er een beetje los.
bij het 'sissen' steeg het niveau en stroomde over.(sissen bleef)

ik laat hem nu afkoelen en kijk over een paar uur weer.

morgen ga ik naar de autohandelaar terug om het systeem te testen.
moet het afpersen met een koude of warme motor gebeuren, motor uit/aan?
graag uitleg

gr
marcel

Geplaatst: 23.12.2005 - 14:12
door Petert
Remon schreef:(Alleen volvo koelvloeistof is geschikt).
Is dat zo??? Ik heb laatst gewoon niet-Volvo koelvloeistof bijgevuld.

Geplaatst: 23.12.2005 - 14:32
door v40pokemon
je kunt er volgens mij ook andere merken in gooien. Zolang hij maar groen is van kleur. De roze en blauwe moet je niet gebruiken, toch?

Geplaatst: 23.12.2005 - 15:41
door Remon
In de onderhoudsboekjes staat dat alleen volvo koelvloeistof geschikt is. Ik weet ook niet hoe de vloeistoffen op elkaar reageren wanneer je ze gaat mengen. Ik gebruik zelf altijd de originele onderdelen en vloeistoffen door volvo voorgeschreven. In mijn ogen schrijven ze dat niet voor niets en hoeft ook niet veel te kosten. Tevens kun je de vloeistoffen ook iets verdunnen met water waarbij je van 1liter naar 2 liter gaat met -32.

Wat ik een beetje vreemd vind dat het vloeistofpeil omhoog komt als je de dop los draait. Je hebt hem toch wel bijgevuld met een koude motor?

Geplaatst: 23.12.2005 - 17:05
door marcelg
ja ik heb hem gevuld met koude motor.

Geplaatst: 23.12.2005 - 18:57
door volvov40t4
heb je hem afgevult met lopende of stilstaande motor?
anders moet je misschien even ontluchten.

Geplaatst: 23.12.2005 - 19:00
door marcelg
koude en stilstaande motor

is het overstromen van het reservoir niet een typische koppakking klacht, die extra vast gesteld kan worden door het systeem aftepersen?

gr

Geplaatst: 23.12.2005 - 19:06
door CeeBee
Dan weet je gelijk waar je harde slang vandaan komt.

Geplaatst: 23.12.2005 - 19:07
door volvov40t4
ja dan wordt het wel vastgesteld.

Koelproblemen heb je niet? qua temperatuur bedoel ik...

Anders even laten leegmaken, uitblazen en opnieuw laten opvullen door de garage.

succes

Geplaatst: 23.12.2005 - 19:11
door marcelg
CeeBee schreef:Dan weet je gelijk waar je harde slang vandaan komt.
was daarvoor woensdag voor de zekerheid bij de volvodealer geweest, volgens de monteur was de slang niet veel harder dan normaal.

hoe gaat het afpersen van de koppakking/koelsysteem in zijn werk?

Geplaatst: 23.12.2005 - 19:23
door volvov40t4
heb het nog niet gedaan vij een Volvo. bij mijn vorige auto was het eigenlijk net zo makkelijk als het klinkt.

slang los, leeg laten lopen, doorspuiten (spuiten is een groot woord), gewoon water door laten lopen. slang vast. vullen en motor starten en eventueel nog bij vullen.

Let op! ik weet niet of dit met een moderne volvo ook zo makkelijk is. de auto waar ik dit deed waren minimaal 15 jaar oud. (dus zonder electronica :lol: )

Geplaatst: 23.12.2005 - 23:27
door Ludo
marcelg schreef: bij warme motor draaide ik het reservoirdopje er een beetje los.
bij het 'sissen' steeg het niveau en stroomde over.(sissen bleef)
even ter info:
'sissen' bij losdraaien van de dop betekent dus dat er druk op het systeem staat.
nooit de dop afdraaien als de motor gewoon draait, je wacht dan beter effe tot de koelventilator gaat koelen en weer stopt met koelen, dan is de druk weg en spuit er nooit koelvloeistof uit als je de dop losdraaid.

Geplaatst: 24.12.2005 - 15:45
door marcelg
de handelaar heeft het systeem afgedrukt, zat een lek bij een slangkoppeling en de reservoirdop gaat niet open bij een bepaalde druk.

voor de rest geen lekkage volgens hem.

Geplaatst: 24.12.2005 - 15:58
door Remon
@marcel,

Dat is wel goedkoop te verhelpen toch?

Geplaatst: 24.12.2005 - 20:15
door marcelg
ALS dat het is wel, de reservoirdop heeft ie pas dinsdag of woensdag. kijken of de druk en niveauschommelingen beter is.

klopt het wat de autohandelaar zegt; dat de reservoir dop continue druk aflaat?

of is het alleen een beveiliging als er meer mis is in het systeem?

Geplaatst: 25.12.2005 - 18:32
door volvov40t4
is het probleem nu wel opgelost voor je dan?

Geplaatst: 26.12.2005 - 10:54
door marcelg
dat weet ik pas dinsdag/woensdag als de reservoirdop binnen is.

Geplaatst: 26.12.2005 - 13:35
door volvov40t4
oh sorry, ben erg benieuwd. Wel ff posten als je weer wat weet :D

groet