Pagina 1 van 2

Het leed, dat Renault heet!

Geplaatst: 27.10.2009 - 18:08
door Bart Giesen
Volvo 1.9diesel 115PK

Hoe het begon;

Hoger gemiddeld verbruik / minder fut / beetje roken.

Huidig;

Het probleem is erger geworden;

Rijdt je normaal, en accelereer je normaal, dan gaat de motor onwijs inhouden. Soms is er dan een ontzettende ratel waarneembaar (soort metaal op metaal, in een hoog tempo). Dit gebeurd voornamelijk tussen de 2000 en 3500 RPM. Trap je het gaspedaal helemaal onderin, dan trekt ie gewoon door. Welliswaar gepaard met ENORM veel rook uit de pijp.

Vandaag;

Start de auto, loopt ONWIJS bokkig stationair, blok lag echt te schudden in zijn steunen en sloeg uiteindelijk gewoon af. Een collega van me zei; trek de stekker eens los die de turbodruk (?) meet. Deze sensor zit op de zwarte kunstof buis die van IC naar inlaat loopt. En waarrempel; loopt 'normaal', maar zodra je gas geeft; alsnog roken.

Affijn, ik kan naar huis rijden, dacht ik... Kom je boven die 2500RPM, dan stopt alles. Kan vol gas geven, maar hij gaat dan hikken en stoten en komt niks vooruit. Uiteraard gepaard met onwijs veel rook!

Redenatie;

-EGR Klep zit verstopt / vast, dat er voornamelijk alleen uitlaatdamp de inlaat in komt

-Injector niet fris (volgens mij kunnen die ook zo'n heerlijke ratel geven)

-Lek in het systeem (slang / intercooler / pakking etc.)

Poging;

Nu ga ik eerst proberen die vervloekte EGR-klep eruit te trekken, en die eens bekijken / schoonmaken

Iemand nog hints?!

Geplaatst: 27.10.2009 - 19:00
door Bart Giesen
Afbeelding

Deze oogt mijn inziens in orde toch?

P.s.; dit is toch de gesloten positie?

Geplaatst: 27.10.2009 - 19:03
door Ramon&Ramon
Goeie hint:)
Keer langsrijden:)

Geplaatst: 27.10.2009 - 19:04
door Ramon&Ramon
Enorme ratel?Toch niet per ongeluk verkeerd getankt of water in je tank?

Geplaatst: 27.10.2009 - 22:17
door sjoerdb
heb je al eens overwogen om je auto naar een garage te brengen? klinkt alsof er nogal wat moet gebeuren.

Geplaatst: 27.10.2009 - 23:42
door Bart Giesen
Hij staat vaak genoeg bij de garage voor zijn beurten volgens het boekje ;) Volgens mij denk je dat ik geen onderhoud geef aan mijn auto :(

Anyway, garage vind ik zo uh, saai! Heb er meer schik van als ik het zelf kan vinden. Anyway, morgen ga ik naar Ramon. Die zal het wel binnen 4tellen gevonden hebben

Geplaatst: 28.10.2009 - 19:17
door ronaldv40
he bart wil je echt veel weten over dit type motor meld je dan ook eens aan op het renault laguna forum .
daar zijn jongens bij die weten bijna alles van deze motor.

gr ronald

Geplaatst: 28.10.2009 - 22:43
door Bart Giesen
Hoi Ronald!

Thanks voor de tip. Ik ben vandaag naar onze forum held Ramon geweest. Die heeft een hele salvo aan testen gedaan met de auto.

EGR aangesloten; loopt ie voor geen meter
EGR afgekoppeld; loopt goed

Ramon herkende het geluid uit de EGR, dus die is kaputt (het deel dat de klep aanstuurd). Ik ga deze vervangen, meteen een beurtje en dan es kijken hoe zo'n ding rijdt als die 100% goed is :D

@ Ramon; thanks man!

Geplaatst: 28.10.2009 - 23:27
door Ramon&Ramon
Graag gedaan:)

Geplaatst: 29.10.2009 - 22:13
door 440td
Gewoon die EGR losgekoppelt houden.

Ik heb een Laguna II Dci gehad en kreeg dezelfde klachten, op aanraden van mensen op het Problemcar-forum de EGR losgekoppelt.
Zeker een jaar en 80.000 km mee rondgereden, nooit geen gedoe meer gehad.

Succes ermee!

Geplaatst: 30.10.2009 - 19:49
door sjoerdb
als ik de egr bij mijn v40 1.9D loskoppel heb ik binnen de kortste keren een motorstoringslampje die brandt. heb hem weer aangekoppeld en lampje ging weer weg.

Geplaatst: 30.10.2009 - 22:36
door eouwehand
sjoerdb schreef:als ik de egr bij mijn v40 1.9D loskoppel heb ik binnen de kortste keren een motorstoringslampje die brandt. heb hem weer aangekoppeld en lampje ging weer weg.
Bij mij werkt het prima, rij al 2 jaar rond met een losgekoppelde EGR-stekker.
Ben binnenkort wel weer eens van plan om het inlaatspruitstuk schoon te maken. Heeft iemand daar nog ervaring mee?

Geplaatst: 30.10.2009 - 22:53
door Wiebe
Snap niet dat ze nog EGR toepassen... zoveel mensen die er altijd problemen mee hebben :/

Geplaatst: 30.10.2009 - 23:35
door Auk
Conclusie: 't probleem ligt bij de mensen achter de EGR klep en niet zo zeer bij Renault? :wink:

Geplaatst: 31.10.2009 - 01:09
door Wiebe
Precies!

Geplaatst: 01.11.2009 - 11:00
door Bart Giesen
Nee want Renault is gewoon troep, hoe dan ook.

Heb een nieuwe klep geplaatst, nog steeds panne :( . M.a.w. het heeft dus niet (alleen maar) aan de klep gelegen

Geplaatst: 01.11.2009 - 11:18
door ronaldv40
he bart
waarschijnlijk is je hele inlaattraject vervuild en trekt hij overal valse lucht
dit kun je proberen door dat dat plastic ventiel dat boven de egr zit (die met dat armpje eraan )als de motor loopt omhoog te doen motor hoort dan af teslaan gaat hij alleen heel beroerd lopen moet je alles eens goed schoonmaken.

ik hoop dat het goedkomt .

ik heb zelf toen ik mijn volvo 102pk kocht meteen de stekker eraf gehaald in overleg met volvodealer .
en zoals ik al zei check het renault lagunaforum even en dan laguna2.

gr ronald

Geplaatst: 01.11.2009 - 15:31
door Ramon&Ramon
Begrijp ook niet goed waarom je me niet even terugbeld of mailt?

Geplaatst: 01.11.2009 - 15:44
door Auk
Bart Giesen schreef:Nee want Renault is gewoon troep, hoe dan ook.
Waarom heb je dan in gods naam een Volvo gekocht met een Renault motor? :wink:

Geplaatst: 09.11.2009 - 19:15
door ronaldv40
he bart is het probleem al opgelost .
ben nl wel benieuwd wat het is of was(hoop was)

gr ronald