Pagina 1 van 1
Golvend accelereren;
Geplaatst: 27.10.2009 - 21:40
door buikijn
2.4T, geartronic; in zijn 2 en 3 had ik vanavond een raar iets; boven de 4-4500 toeren bij vol gas was het net of het gas geven niet geleidelijk ging; hij trok niet geleidelijk op; je voelde duidelijk een hardere acceleratie en een afnemende acceleratie, met een frequentie van ongeveer een seconde
vooral in zijn 3 goed merkbaar, omdat hij daar relatief lang in zit voordat hij over moet schakelen.
Het probleem deed zich voor bij zowel automaat als de versnelling op handmatig. Geen idee of het probleem uit de automaat komt of uit de turbo/motor/etm.
Na een keer of 8 in zijn 2 en 3 te hebben doorgetrokken werd het accelereren weer geleidelijker.
De eerste keer dat ik het meemaakte schakelde de automaat even mis, zo leek het; ik trok rustig op, de automaat schakelde over van 2/3 en toen hij van 3/4 ging liep het toerental hoger op, alsof hij niet in de versnelling stond, om vervolgens weer te dalen in toeren en in de versnelling te gaan(dit alles gebeurde in minder dan een seconde, zo schat ik) Dit had ik al eerder (4 keer nu in de afgelopen 3000 km) meegemaakt, er waren geen fouten uit te lezen in de computer. Aangezien ik nog ruim garantie heb op de auto wil ik er graag bij zijn voordat de garantie verloopt.
Afgelopen 900 km rustig gereden, kan het zijn dat de automaat zich verslikte? of is/moet dit een feilloos werkend mechaniek zijn?
Geplaatst: 27.10.2009 - 22:05
door toppertje
klinkt als etm.
volgens mij zijn jou al meerdere voorgegaan met
een zelfde soort storing.
probeer eens de zoekfunktie.
Geplaatst: 27.10.2009 - 22:15
door buikijn
maar dat verklaart het mis schakelen nog niet? of zou dit ook een etm probleem kunnen zijn dat hij gas geeft kort voor het overschakelen, waardoor hij niet wil schakelen? Is dit een feit?
weet je een vergelijkbaar probleem aan te wijzen dmv de zoekfuntie? ik kon er geen vinden, waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde zoekwoorden.
Geplaatst: 27.10.2009 - 23:01
door hadico
Raar maar waar laat de luchtmassameter eens uitlezen, deze moet op de vida kast stationair een waarde aangeven van ca 14kg/h aangezogen lucht.
Zit hier een afwijking in dan kan het systeem dusdanig van slag raaken dat dit zich wreekt in het misschakelen.
Geplaatst: 28.10.2009 - 07:54
door buikijn
Dank voor de tip! op naar de Volvo garage.
Geplaatst: 29.10.2009 - 11:31
door Wim J
kan ook turbo check valve zijn. Had ik onlangs, wagen trok niet vloeiend door bij volgas maar deed dat trapsgewijs.
In mijn geval ging het om een 2.5T in een XC70 (manuele bak)
Geplaatst: 29.10.2009 - 15:50
door FrankS60
Heb nog een nieuwe turbo control valve liggen, van IPD... Zie linkje in mn onderschrift!
Geplaatst: 29.10.2009 - 16:03
door Wim J
FrankS60 schreef:Heb nog een nieuwe turbo control valve liggen, van IPD... Zie linkje in mn onderschrift!
Ik heb je bevindingen hierover al eens ergens gelezen, maar vraag me af of het echt zoveel uit maakt. Toen bij mij de nieuwe valve (origineel Volvo) geplaatst werd, had ik ook een veel alertere motor, de turbo pakte ook sneller op. Vraag is dus of die valves niet langzaam aan verouderen (tot ze kapot gaan) en het vervangen door een nieuw exemplaar niet steeds een verbetering geeft. Het IPD model ziet er wel steviger gebouwd uit, dat hoor je me niet zeggen.
Geplaatst: 29.10.2009 - 16:14
door buikijn
Ik had je thread gezen FrankS60; heb je er nog 1 over? ik ben ook geinteresseerd in een dergelijke klep. Iemand trouwens enig idee hoe deze klep werkt? is het open/dicht of kan hij wat genuanceerder regelen?
Geplaatst: 29.10.2009 - 21:19
door FrankS60
Wim J schreef:FrankS60 schreef:Heb nog een nieuwe turbo control valve liggen, van IPD... Zie linkje in mn onderschrift!
Ik heb je bevindingen hierover al eens ergens gelezen, maar vraag me af of het echt zoveel uit maakt. Toen bij mij de nieuwe valve (origineel Volvo) geplaatst werd, had ik ook een veel alertere motor, de turbo pakte ook sneller op. Vraag is dus of die valves niet langzaam aan verouderen (tot ze kapot gaan) en het vervangen door een nieuw exemplaar niet steeds een verbetering geeft. Het IPD model ziet er wel steviger gebouwd uit, dat hoor je me niet zeggen.
Nou het is niet eens zo zeer of het heel veel uitmaakt in het begin (al doet het dat wel, de IPD voelt nauwkeuriger en sneller in respons) maar het gaat vooral ook niet zo snel meer stuk. Een nieuwe originele TCV kost iets in dezelfde richting als een IPD TCV dus als je twijfels hebt of de originele goed is en je gaat toch al vervangen dan lijkt het me helemaal een simpele keuze.
Overigens slijten de originele inderdaad volgens mij, worden ze slechter met de tijd zoals zoveel dingen. Als je de originele unit in je handen hebt dan voelt die ook niet erg solide aan moet ik zeggen...
buikijn schreef:Ik had je thread gezen FrankS60; heb je er nog 1 over? ik ben ook geinteresseerd in een dergelijke klep. Iemand trouwens enig idee hoe deze klep werkt? is het open/dicht of kan hij wat genuanceerder regelen?
Heb er inderdaad nog 1 over, inclusief slangen en klemmetjes. Je zult ook merken dat die originele slangen nogal slecht worden na een aantal jaren wat volgens mij ook zal bijdragen aan het falen van die klep.
Verder werkt die klep een stuk genuanceerder dan alleen open/dicht, afhankelijk van wat het motormanagement doorgeeft aan de klep gaat hij traploos van full closed naar full open positie. Hangt er volledig vanaf hoeveel gas je geeft en wat de motorparameters zijn zoals de (gewenste) turbodruk.
Geplaatst: 30.10.2009 - 10:49
door degids
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad als de topicstarter. Bij mij was het de luchtmassameter die niet goed meer was.
Geplaatst: 30.10.2009 - 16:19
door buikijn
Waarvoor dank! had je ook wel eens dat hij mis leek te schakelen?
De afgelopen paar honderd km is het probleem niet meer voorgekomen. volgende week even naar de Daf garage..
Geplaatst: 30.10.2009 - 17:33
door degids
Ik had niet het probleem van misschakelen. Maar kwam dat bij jou vaker voor? Of was dat een incident?
Kan zijn dat het volgende wat vergezocht is, maar het kan zijn dat het motormanagement een bepaalde curve van accelleratie verwacht (op basis van jouw gasgeef-stand) en daar zijn schakelmoment op afstemt. Als precies op dat schakelmoment zich weer een inzinking in accelleratie voordoet, kan het zijn dat de aansturing in de war raakt waardoor het schakelen misgaat.
Geplaatst: 30.10.2009 - 17:40
door Ramon&Ramon
Ik zou een software update doen voor de bak!
Denk niet dat het een motorische storing is,aan je verhaal te lezen.
Geplaatst: 30.10.2009 - 19:25
door buikijn
@Ramon&Ramon;
Die update voor de bak; moet je deze software kopen? of wordt deze software gewoon beschikbaar gesteld als update?
Mijn bak gaat niet in neutraal staan als deze een tijdje in D staat. (de oudste versie staat er dan niet op?)
Geplaatst: 31.10.2009 - 00:15
door Ramon&Ramon
Eerst uit laten lezen,dan komt het antwoord op je vraag er wel uit!