Pagina 1 van 1

Kosten vervangen distributieriem V50 2.0D 2004

Geplaatst: 28.10.2009 - 14:57
door John_lammers
Over ca. 10.000km moet ik er een nieuwe distributieriem op onze V50 2.0D uit 2004. Wie kan me een indicatie geven van de kosten, en van het aantal uren dat er voor nodig is? Ik ben niet van plan het bij de dealer te laten doen, ik vrees dat me dat iets te duur wordt.

Geplaatst: 28.10.2009 - 19:35
door Fredhead
Bij de dealer is de 240.000 beurt (waarbij de distributie dus wordt vervangen) geloof iets van 950 euro

Geplaatst: 28.10.2009 - 21:19
door Delta
Ik vroeg me af, moet dan ook het roetfilter meegewisseld worden??
Dat zou de rekening nog omhoog brengen met 900 euro.
Pieter

Geplaatst: 03.11.2009 - 14:08
door John_lammers
Heeft iemand enig idee hoeveel werk het is, en wat de materiaalkosten zijn? Ik vindt de dealer erg duur, en heb een garage waar ik al jaren naar toe ga. Ik wil het daar laten uitvoeren, maar ik ben benieuwd naar het aantal uren dat er voor nodig is, en wat de materiaalkosten ongeveer zullen zijn. Kan iemand dier een schatting van geven?

Geplaatst: 03.11.2009 - 18:50
door ICEFOX
Kreeg van de week nog de winterbrochure van de dealer. Een 240K beurt voor een 2.0D zonder roetfilter kost 950 euro en met roetfilter 1650 euro. Behoorlijk aan de prijs dus.

Gezien dat de "elke-40K-beurten" 395 euro zijn, wordt er 550 euro voor het vervangen van de riem gerekend en eventueel 700 euro voor het roetfilter.

Wat betreft de onderdelen is het vervangen van een riem niet zo duur, +/- 150 euro, maar er gaat nogal wat werk inzitten. Roetfilter 600 euro. En de normale beurt is ons allen wel bekend.

Geplaatst: 03.11.2009 - 20:32
door Delta
Tja..........dan denk ik dat ik dat ik niet verder kom dan 239.999km.
Met zo'n rekening wordt inruil wel erg aanlokkelijk, gelukkig kan ik nog ruim 2 jaar vooruit :D klok staat nu op 165.000km.
Pieter

Geplaatst: 17.02.2010 - 10:14
door John_lammers
Inmiddels heb ik de riem laten vervangen door mijn eigen (universele) garage. De kosten vielen mee; 230 euro excl. beurt, incl BTW. Ben wel benieuwd wat de dealer voor die 320 euro meer dan doet....

Geplaatst: 17.02.2010 - 11:30
door peters54
John,

welke garage is dat? Ik ben geinteresseerd; lijkt me een zeer goede prijs!

Geplaatst: 17.02.2010 - 12:42
door Oceanracer
John_lammers schreef:Inmiddels heb ik de riem laten vervangen door mijn eigen (universele) garage. De kosten vielen mee; 230 euro excl. beurt, incl BTW. Ben wel benieuwd wat de dealer voor die 320 euro meer dan doet....
Voor dat geld is vast alleen de riem vervangen, waar je ook om vroeg. De spanners, poelies en rollen zijn vermoedelijk "her-gebruikt". Ook zal de waterpomp niet zijn mee-vervangen. Tja, dan wordt het al snel goedkoper.

Door dit soort "besparende maatregelen" koop ik dus nooit een auto bij/van iemand die zijn auto bij de garage om de hoek heeft laten "onderhouden". Het is dus maar de vraag of deze besparing je op de lange duur ook nog geld oplevert.

Geplaatst: 17.02.2010 - 13:44
door peters54
@Oceanracer

Inderdaad; ik was ook uitgegaan van spanners/rollers en de waterpomp (standaard Volvo policy om dat allemaal te vervangen samen met de riem).

Vandaar dat ik dat een goede prijs vond. Ben benieuwd wat John kan vertellen over die beurt!

Geplaatst: 17.02.2010 - 16:04
door ewing
Voor die prijs zal idd enkel de distributieriem zijn vervangen.

Mijn 2.0D gaat volgende week dinsdag voor de 240dkm beurt naar Volvo specialist Ruud Mulder in Wijk bij Duurstede. Dan wordt ook de distributieriem vervangen, inclusief spanners/rollers, waterpomp e.d.

Qua kosten hoop ik wel iets goedkoper uit te zijn dan bij de dealer. We shall see.

Geplaatst: 17.02.2010 - 21:13
door John_lammers
Voor dat geld is vast alleen de riem vervangen, waar je ook om vroeg. De spanners, poelies en rollen zijn vermoedelijk "her-gebruikt". Ook zal de waterpomp niet zijn mee-vervangen. Tja, dan wordt het al snel goedkoper.

Door dit soort "besparende maatregelen" koop ik dus nooit een auto bij/van iemand die zijn auto bij de garage om de hoek heeft laten "onderhouden". Het is dus maar de vraag of deze besparing je op de lange duur ook nog geld oplevert.
Nee hoor, dat is ook allemaal vervangen. Enkel de waterpomp is niet vervangen, omdat de verkeerde is geleverd. Aangezien de arbeidskosten slechts € 80,- zijn, neem ik het risico deze later nog eens te maken. Als ik op de waterpomp had moeten wachten, was ik de auto langer kwijt geweest. Bovendien was er verder geen reden om de pomp te vervangen.

Belangrijk verschil is dat mijn garage gemiddeld 25% korting op de bruto materiaalkosten geeft. Daarnaast rekenen ze met een uurloon van ca 25 euro, incl btw. Wat ik dan wel moet missen t.o.v. de dealer is een hele mooie showroom en mannen in pakken....

Mijn garage weet te waarderen dat ze naast onze Volvo ook onze Leon in onderhoud hebben. Daarnaast heeft mijn schoonfamilie er o.a. een Audi A3 en Nissan 350Z naar tevredenheid bij deze firma in onderhoud, en dat wordt door mijn garage gewaardeerd.

Zodra mijn Volvo een storing geeft die mijn garage niet kan vinden, dan laat hij de auto uitlezen door een Volvo-specialist. Vervolgens voert hij de reparatie zelf uit.

Geplaatst: 17.02.2010 - 21:24
door Oceanracer
Dus welgeteld € 150,00 voor een riem, een spanner, een (of twee) poelie(s) en een paar rollen? :roll: Dat ze het er nog voor kunnen maken...

Geplaatst: 17.02.2010 - 21:49
door John_lammers
Dus welgeteld € 150,00 voor een riem, een spanner, een (of twee) poelie(s) en een paar rollen? Dat ze het er nog voor kunnen maken...
Da's helemaal niet moeilijk. Het probleem zit er in dat bedrijven er teveel marge op maken. Met de wetenschap dat op een nieuwe auto vrij weining verdient is, kun je al raden dat de winst uit de werkplaats moet komen. En da's geen probleem, zolang je meer dan €60,- per uur vraagt, ex btw. Omgerekend ben je dan al gauw €10,- kwijt om je banden top te laten pompen, €30,- om je olie te verversen, €15,- om een lampje te laten wisselen... En ik geloof niet dat de specialistische kennis van een delaer nodig is om vloeistoffen te vervangen, remmen te monteren, banden te wisselen etc.

Er zijn heel veel handelingen bij het onderhoud van een auto, die geen specialistische kennis vragen. Deze worden vervolgens door dealers wel tegen een "specialisten" tarief berekend.

Geplaatst: 17.02.2010 - 22:16
door Msuidgeest
Heren (dames wellicht ook), de prijzen die de dealer rekent, zijn toch vaste prijzen? U vraagt en hij roept. Als de klus langer duurt dan gewenst, heeft de dealer pech. En andersom heeft hij een mazzeltje.

Vergeet niet dat een dealer doorgaans een pand heeft dat naar Volvo-maatstaven ingericht moet worden. De universele garage heeft dat niet. En tevens denk ik dat de dealer via de organisatie ongeveer 80 euro per uur meerekent in die vaste prijzen.
Dat pand moet ook betaald worden ...

Geplaatst: 17.02.2010 - 22:17
door peters54
Ben het met je eens John; zo te horen heb jij een goede garage te pakken... ben nou wel erg benieuwd welke dit is :)

Geplaatst: 18.02.2010 - 08:17
door John_lammers
Oh ja, dat is Garage Mennen in Budel (NB), tel. 0495-492807. Ik weet alleen niet of hij er nog klanten bij neemt.

Geplaatst: 18.02.2010 - 08:39
door peters54
Bedankt John!

Geplaatst: 18.02.2010 - 18:22
door Wiebe
Een garage die er geen klanten meer bij neemt? :O moet dan wel heel goed lopen zeker?