Pagina 1 van 2
Moer van de krukaspoelie
Geplaatst: 28.10.2009 - 20:43
door Henk 760 Hausser
Hé hallo
Eén vraag aan jullie:
Hoe krijg ik de moer van de krukaspoelie los? Hij zit erg vast.
Het gaat hier om een B280E motor welke gedemonteerd is en daardoor dus goed toegankelijk is.(De AW71 is er achter weg)
Ben benieuwd .......
V6 groeten ûût Epe
Geplaatst: 28.10.2009 - 21:38
door Msuidgeest
Kruipolie of WD 40 al gebruikt? Eventueel Coca Cola erop spuiten.
Grote dop-moer met lange steel en dan rechtsom laten schrikken om vervolgens linksom los te draaien?
Eventueel met kleine dop de moer laten schrikken door er een of twee klappen op te geven. Zo komt het draad los van de spoed.
Geplaatst: 28.10.2009 - 21:43
door edraket
Met een grote luchtsleutel. De bak zit er niet meer op dus blokkeren is ook niet mogelijk denk ik.
Geplaatst: 28.10.2009 - 21:56
door Henk 760 Hausser
Dopsleutel 36 deerd hem niet, ook voor Kruipolie is ie niet bang.
Ik kan de krukas blokkeren d.m.v een beitel die ik achter in de starterkrans steek en vervolgens klem zet tegen het motorblok.
Ik zal een cola halen (de echte?) en hem vervolgens "verzuipen"
Daarna eens goed laten "schrikken"
Bedankt alvast voor de tip,s !
Ps.
Is warm maken een optie?
Geplaatst: 28.10.2009 - 22:02
door edraket
Warm maken is een optie, maar pas op voor je keerring die erachter zit of evt andere kunstof delen. Je kunt ook met een beitel op een rand van de moer tikken. Soms komt een moer daardoor ook los. Het nadeel is echter dat je de moer ermee vervormt waardoor een dop er niet meer op past.
Maar waarom geen luchtsleutel erop? Je kunt die overal huren, en een compressortje lijkt me het probleem niet.
Geplaatst: 30.10.2009 - 20:12
door Henk 760 Hausser
Tja,...geld het hè.
Er moest een verdeler kap komen en een rotor,ook een nieuwe waterpomp
een paar keringen ,en een paar klepdekselpakkingen.De krukaskering moet vervangen worden dus warm maken kan wel.Maar eerst weer sparen....
Hobby kost nu eenmaal geld.
Maar het gaat me lukken !!!!
Groeten ûût Epe
Henk en "Slurpje"
Geplaatst: 01.11.2009 - 18:31
door knorrepot
heb je ruimte om hem (vlak lang de schroefdraad) weg te slijpen? Of ligt hij verzonken in de poulie? (poelie?/pouly?) Moet je natuurlijk wel eerst weten of je een nieuwe moer kunt begaan.
Geplaatst: 01.11.2009 - 18:42
door Henk 760 Hausser
Verzonken
Maar ik heb nu een ring steek/ sleutel 36 en een dopsleutel 36 en de dop sleutel ga ik verlengen met een buis voor nog meer kracht.
Van de week maar weer eens proberen.
Dank voor de tip,s en jullie horen nog hoe het is afgelopen :!:
Groeten ûût Epe
Geplaatst: 01.11.2009 - 20:20
door edraket
knorrepot schreef:heb je ruimte om hem (vlak lang de schroefdraad) weg te slijpen? Of ligt hij verzonken in de poulie? (poelie?/pouly?) Moet je natuurlijk wel eerst weten of je een nieuwe moer kunt begaan.
Dan heb je toch helemaal geen mogelijkheid meer om hem eraf te halen? Als de moer alleen al op de dikte van het scroefdraad blijft zitten wordt het erg lastig om hem te demonteren.
Geplaatst: 01.11.2009 - 20:46
door ferdy
Henk 760 Hausser schreef:Verzonken
Maar ik heb nu een ring steek/ sleutel 36 en een dopsleutel 36 en de dop sleutel ga ik verlengen met een buis voor nog meer kracht.
Van de week maar weer eens proberen.
Dank voor de tip,s en jullie horen nog hoe het is afgelopen :!:
Groeten ûût Epe
Steeksleutel erop zetten en met een hamer tegen je steeksleutel slaan. Hierdoor krijg je hetzelfde schrikeffect als een slagmoersleutel.
Geplaatst: 01.11.2009 - 20:52
door slagschip-s60
Ferdy altijd een ringsleutel gebruiken
een steeksleutel springt eraf als je er op slaat.
Geplaatst: 01.11.2009 - 22:07
door arjan_de_jong
Oude momentsleutel verlengen met een flinke buis en daar lekker op gaan hangen.
Geplaatst: 01.11.2009 - 22:17
door hadico
Aanhaalmoment was standaart al 24-28 kg/m dus met wat roest loopt dit al snel vast let op dat je hem goed blokeert zonder iets te beschadigen.
Geplaatst: 01.11.2009 - 22:45
door arjan_de_jong
Oude start motor die je anders weg gegooit had monteren met het tandwiel vastgelast. Dat zou hem toch wel moeten blokeren...
Geplaatst: 01.11.2009 - 23:19
door Ramon&Ramon
Goed gereedschap is het halve werk is de spreuk!
Ik ga een slechte tip geven nu.
Een dop er op zetten met een lang wringijzer,ergens op laten steuren en dan starten,moet je is kijken hoe snel hij los is,doe dit niet thuis:)
Geplaatst: 02.11.2009 - 00:23
door arjan_de_jong
oef

dat is net zoiets als de sleutel in de draaibank laten zitten en dan aan zetten... Is een klasgenoot van mij overkomen op het LTS.... Gelukkig schoot hij naar boven en is in het plafon blijven hangen en is hij niet door het klaslokaal geschoten....
Geplaatst: 02.11.2009 - 11:56
door Ramon&Ramon
bij het starten wordt er naar beneden toe kracht gezet op de sleutel,dus er gebeurd verder niets.
Geplaatst: 02.11.2009 - 21:33
door ferdy
slagschip-s60 schreef:Ferdy altijd een ringsleutel gebruiken
een steeksleutel springt eraf als je er op slaat.
Een goed passende steeksleutel vliegt er bij mij niet af, ben het verder wel met je eens dat een ringsleutel veiliger is. Gewoon van je afslaan

Geplaatst: 02.11.2009 - 23:17
door ksirk
De laatste keer dat ik de distributieriem verving van m'n D24TIC heb ik heel vriendelijk gevraagd aan de Volvo-dealer of ik zijn tegenhouder eens kon gebruiken. Deze past in de krukaspoelie en in de tegenhouder zit ook een uitsparing zodat er een dopsleutel tussen past. Werkte perfect.
Zag er zo een beetje uit :
http://www.ipdusa.com/Volvo-940960/Tool ... 6-724-555/
PS: Van die tips ivm dopsleutel erop, blokkeren en even losdraaien door te starten ben ik GEEN fan.
Geplaatst: 02.11.2009 - 23:35
door Ramon&Ramon
Bij de dealer doen ze het ook zo,geen probleem,maar een tegenhouder is natuurlijk mooier.