Pagina 1 van 2

Volvo saved my life

Geplaatst: 29.10.2009 - 09:49
door Ben
LEES hier de ervaringen.

Geplaatst: 29.10.2009 - 10:24
door Paul
Ja bizar, zouden ze ook in Nederland op moeten zetten.

Geplaatst: 29.10.2009 - 10:26
door Paul
Kwam dit trouwens ook tegen
klikk
Dit is echt ongelooflijk, maar deze agent had nergens last van, zelfs na 30dagen na het ongeluk niet.

Geplaatst: 29.10.2009 - 10:38
door Walter
poeh dat is een C30 geworden...

Geplaatst: 29.10.2009 - 10:54
door MauritsvdT
Dat een XC70 zo heen en weer geslingerd wordt zeg ........
Maarre ..... 'I rolled the window down (XC90)', klinkt bij mij alsof er een raamslinger aan zit, zal toch wel niet bij zo'n auto?

Maar inderdaad, veiligheid betaalt zich uit !!

Geplaatst: 29.10.2009 - 16:13
door Christopher
Bij mijn werk het volgende verhaal meegekregen van een V70, gebeurtenis op de A6.

Midden in de nacht een vrachtautochauffeur die met (naar eigen zeggen) voldoende ruimte naar links gaat om een aanhanger/caravan in te halen. Hoort na ongeveer 10 seconde, dus als hij al ruim naast het in te halen voertuig zit een doffe klap en besluit naar de vluchtstrook te rijden.

Blijkt een vrouw in een V70 zich tussen de vrachtauto en de geleiderail gewerkt te hebben. De geleiderail stond in de linkerkant van de auto gedrukt, de rechterkant zat compleet in elkaar op de hoogte van de onderkant van de laadbak van de vrachtauto.

Het bizarre nieuws is alleen dat de vrachtauto 300m verder op de vluchtstrook stond en mevrouw met de V70 300m verder in de middenberm stond. De auto reed gewoon nog en mevrouw kon zelf uitstappen.

Geplaatst: 29.10.2009 - 16:32
door Walter
zo heb ik in mijn tijd hier al heel auto's gezien... Hele heftige waarbij iedereen goed uitstapt. Op 1 iemand na, die ging dronken zonder gordel volgas van de Lekdijk af en landde 4 bomen verder. Van de 740 turbo was weinig meer te herkennen. dat is de enige, in 17 jaar...

Geplaatst: 29.10.2009 - 20:09
door Theo V70
Paul schreef:Dit is echt ongelooflijk, maar deze agent had nergens last van, zelfs na 30dagen na het ongeluk niet.
Hij zal toch op zijn minst hoofdpijn hebben gehad als ik de voorruit zo eens zie...

Geplaatst: 29.10.2009 - 21:04
door Goelette
ik vraag me toch altijd weer af of onze auto's werkelijk veiliger zijn, of dat dit een mythe is. Is er ergens iets van bewijs hiervoor?

En het tweede wat ik me afvraag is of alle volvo's zo veilig zijn, of dat dit alleen de grotere, duurdere modellen zijn. Van mijn v40 uit 98 ben ik niet echt super onder de indruk qua veiligheid als ik er zo naar kijk, mijn v70 (2001) boezemt wat meer vertrouwen in, maar dat is ook alleen maar een gevoel....

Wie heeft bewijzen gevonden? :)

Geplaatst: 29.10.2009 - 22:06
door ALF
Tegenwoordig is het zo dat alle europese merken iig toch wel veilig zijn. Maar ik denk dat als je terug gaat in de jaren negentig dat toen volvo zeker één of twee stappen voorop liepen. En dat is met sommige dingen nu nog bij volvo voorop lopen.

Geplaatst: 30.10.2009 - 19:33
door Fredhead
Toen mijn S60 total loss werd gereden was ik ook erg blij dat ik in een Volvo reed.
Heb hem schuin van voren op de neus gehad en ik stapte gewoon uit, heb 2 dagen last gehad van mijn nek en dat was alles en dit terwijl de klap alles behalve zachtjes is geweest.

Zoals de berger al zei, wees maar blij dat je in een Volvo rijd.

Mijn pa zit bij de brandweer en ook daar hebben ze hele heftige ongelukken meegemaakt.
Als je naar de moderne auto's kijkt lijken de Volvo's er nog steeds beter uit te komen dan de meeste andere merken

Geplaatst: 30.10.2009 - 22:12
door arjan_de_jong
Tja ze maken tegenwoordig ook erg veilige kleine auto's.
Ik had dit toch echt niet verwacht van de 940 die zo bekend staat als 1 bonk staal.

Geplaatst: 30.10.2009 - 23:34
door Goelette
van dat filmpje kun je je ook wel afvragen hoe realistisch het is. Inderdaad, de renault ziet er beter uit dan de volvo, maar zouden bij deze klap niet allebei debestuurders dit niet oevrleefd hebben..? crashtests doen ze normaal met veel lagere snelheid. (ook weer de vraag hoe reeel dat is)

Geplaatst: 30.10.2009 - 23:42
door Mike Philippens
arjan_de_jong schreef:Tja ze maken tegenwoordig ook erg veilige kleine auto's.
Ik had dit toch echt niet verwacht van de 940 die zo bekend staat als 1 bonk staal.
Tsjaa...het is een beetje ongelijk zou ik zo zeggen. De 940 is een veel oudere auto en de Modus is gebouwd volgens de laatste inzichten in crashes. Ze zouden een hele andere uitkomst krijgen als ze een V70 tegen een Modus zouden rossen. De latere Volvo's hebben diezelfde constructie die de Modus gebruikt. Zou me niets verbazen als Volvo het zelf bedacht heeft.

btw: Renault heeft de laatste jaren (terecht) een inhaalslag gemaakt. De oudere modellen waren vaak een lachertje. Kan me nog een crashtest herinneren met een oudere Clio, waar de airbag alleen goed was om het hemelbekleding niet te beschadigen. De stoel kwam los, arm van de pop hing uit de auto...horror was het. Dus ja...Renault had wat in te halen.

En om eerlijk te zijn: Volvo heeft inmiddels niet meer het alleenrecht op veilige auto's. Het is hun handelsmerk en dat komt voornamelijk door hun maniakale inspanningen op dat gebied, maar er zijn inmiddels zát auto's die minstens zo veilig zijn.

Geplaatst: 01.11.2009 - 18:23
door Walter
Renault maakt auto's die in de NCAP-tests hoge scores halen. volvo maakt auto's die in alle dagelijkse omstandigheden veilig zijn. In het crashcenter kunnen ze onder alle hoeken aanrijden simuleren, stop daar een Renault in en het wordt janken.

Vraag me af of die 940 niet al eens een klapper heeft gehad. Daarbij geloof ik dat de 940 kracht absorbeert en de Renault hard is en dus alle kracht afstoot. Wat heb je liever, dat je auto de kracht opvangt of dat je lijf dat moet doen...

Goelette, lees mijn post van donderdagmiddag. Is dat genoeg veldonderzoek? Met in het achterhoofd dat Volvo een merk is waar vaak veel km's mee gereden worden?

Geplaatst: 01.11.2009 - 20:44
door Mike Philippens
VolvoMafia schreef:Daarbij geloof ik dat de 940 kracht absorbeert en de Renault hard is en dus alle kracht afstoot.
Dat is niet zo, anders zou ie ook niet goed scoren in de NCAP. Die gaat juis om verwondingen van de passagiers. De Renault heeft bepaalde voorzieningen die de huidige Volvo's ook hebben. De 940 is gewoon te oud. De vergelijking gaat in feite mank, want het zijn auto's uit verschillende tijdperken.
Maar het idee achter de test is op zich wel goed. Veel mensen die een 2de hands auto zoeken zouden het idee kunnen hebben dat zo'n grote bak veel veiliger is dan een jongere, maar kleinere auto. Dit voorbeeld maakt er een beetje een karikatuur van natuurlijk, want tegen een V70 had die Renault niet 'gewonnen'. Net zoals een Smart het kan winnen van een 240, als de Smart iets meer massa had. Nu stuitert ie weg, zoals ik ook deed toen ze 'm tegen een Mercedes S-klasse smeten. Toch overleef je dat als Smart rijder. De kooi blijft perfect intact.

Kortom: de test klopt denk ik wel, maar het is een kromme vergelijking.

[edit]Deze is ook leuk: (Fiat 500 vs Audi Q7)
Hier is de beroemde Smart vs Mercedes S-klasse:
En hier tegen een Corsa: Ik zit liever in de Smart, dankuwel... ;)

Geplaatst: 01.11.2009 - 23:48
door Christopher
Mooi om allemaal te zien, maar ik vind het wel genoeg geweest met dit soort oplossingen... De winst die je nu behaalt is het geld wel waard, want al is het maar één leven wat ermee gered wordt heb je 't al, maar er zijn volgens mij manieren om meer levens te redden voor hetzelfde geld.

Het wordt nu echt tijd dat er meer geld gestoken wordt in het voorkomen van aanrijdingen. Standaard een systeem in de auto wat afremt/stil gaat staan wanneer er een object heel snel op de auto afkomt of een systeem wat begint te piepen als je te dicht bij de berm/lijn komt en zo is er nog veel meer...

Net zoals het 'fantastische' door de EU bedachte verplichting om binnenkort een systeem verplicht te stellen wat de Alarmcentrale belt als je een aanrijding hebt gehad. Waarom de actie na een ongeval pas laten gebeuren? Waarom niet bij de bron beginnen en ongeval proberen te voorkomen?

Maar goed, dat zal aan mij liggen.

Geplaatst: 02.11.2009 - 08:22
door Mike Philippens
Ik geloof dat het Clarkson van Top Gear was die een keer zei dat ze beter een grote dolk op het stuur kunnen monteren ipv een airbag. Je gaat dan vanzelf wat voorzichtiger rijden.

De grootste bron van ellende zit nu eenmaal achter het stuur. En mede door al die grapjes gaat ie steeds slordiger rijden. Gisteren reed er bv iemand achter me zonder licht. Nota bene om 20:30, dus het was al even donker. Niets in de gaten hebben... Van die dingen, ja...van die dingen...

Geplaatst: 02.11.2009 - 08:53
door Walter
Mike Philippens schreef: Toch overleef je dat als Smart rijder. De kooi blijft perfect intact.
Vraag me dit toch oprecht af... Wat denk je dat er met je ingewanden gebeurt als je eerst 50 km/h vooruit gaat en dan ineens een versnelling de tegenovergestelde richting krijgt? Je remt niet alleen af, nee je gaat terug. Denk dat alles tegen je borstkas geplet zit en dat kan nooit lekker zijn. De smart is knoerthard maar absordeert daardoor helemaal niets en dan krijgt je donder de hele klap te verwerken.
Mike Philippens schreef:
Kortom: de test klopt denk ik wel, maar het is een kromme vergelijking.
Mee eens. Maar desalniettemin vraag ik me af wat voor historie die 940 al heeft gehad. En ik blijf bij mijn punt dat Renaults goede score in NCAP geen garantie in de grote boze buitenwereld oplevert. Wat als iemand in een nét effe andere hoek jouw (hypothetisch bedoeld uiteraard :D )Renault binnen komt?

Valt het jullie ook op dat de NCAp heel weinig met Volvo's doet?

Geplaatst: 02.11.2009 - 10:38
door Mike Philippens
VolvoMafia schreef:
Mike Philippens schreef: Toch overleef je dat als Smart rijder. De kooi blijft perfect intact.
Vraag me dit toch oprecht af... Wat denk je dat er met je ingewanden gebeurt als je eerst 50 km/h vooruit gaat en dan ineens een versnelling de tegenovergestelde richting krijgt?
Je lijf kan een hoop hebben, mits je maar goed ingesnoerd zit. Het mooiste zou zijn als we een 6punts gordel hadden en een helm met HANS. Maar ja, dan wordt autorijden weer zo naar.
Kijk maar naar F1, daar knallen ze met 300 de muur in, zonder echte kreukelzones. Als je verder niets raakt met je lichaam, kun je heel wat hebben, zolang het maar niet te lang is.

Uiteraard is een Smart niet zaligmakend, maar ik zit liever in een nieuwe Smart dan in een oude Corsa. Daar is mijn overlevingskans 0 bij een flinke frontale botsing omdat de hele auto om mij heen krult. Die kooi van de Smart beschermd me tenminste, in de Corsa valt ie me aan... ;)

Ik geloof niet dat er een samenzwering is tegen Volvo binnen NCAP. Volvo doet zelf meer dan genoeg tests en iedereen is voldoende op de hoogte van de veiligheid van het merk. Dat Renault (en andere merken) de laatste jaren steeds 5 sterren halen wil niet zeggen dat de boel corrupt is natuurlijk. Volvo heeft er niet het alleenrecht op. Het is wel weer zo dat de testmethode erg statisch is, en je precies genoeg kunt doen om die test goed te doorstaan. Maar ook een andere auto kan dan toch nog erg veilig zijn. Mercedes bv is ook bijzonder actief op dat gebied. Check die 500 maar eens waarmee Diana in Parijs crashte. De kooi was helemaal intact en de enige overlevende was degene die netjes zijn gordel droeg. De rest kon geen optimaal gebruik maken van airbags enzo...