Pagina 1 van 1

Veerschotel gebroken?

Geplaatst: 29.10.2009 - 16:31
door Johras
Heeft iemand dit ooit eerder gehad of gezien? De veerschotel (dacht ik) linksvoor is blijkbaar helemaal afgebroken en hierdoor is de schokbreker zo ver omhoog geschoven dat hij tegen de motorkap aanzit. (de lak aan de binnenkant is al weggeschuurd, maar gelukkig geen deuk)

Auto staat nu bij de dealer en de monteur daar had het nog nooit gezien. Heb de auto overigens ongeveer een maand geleden laten verlagen met Bilstein veren/schokbrekers. Is het mogelijk dat een fout bij montage dit kan veroorzaken of zou het gewoon toeval zijn?

Geplaatst: 29.10.2009 - 16:50
door euerw
kan geen toeval zijn lijkt mij

Geplaatst: 29.10.2009 - 18:14
door edraket
De veerschotel lijkt van rubber, maar inwendig is het een metalen schotel. Deze vangt de kracht op van de veer aan de bovenkant. Deze willen van binnen (het metaal dus) nog wel eens doorroesten waardoor deze scheurt. De veerschotel wordt altijd nog opgevangen door de metalen plaat die erboven zit. Lijkt me dus niet mogelijk tenzij er een montagefout is gemaakt.

Geplaatst: 29.10.2009 - 19:04
door Johras
Even een plaatje geleend, het gaat dus om dit onderdeel. Het plaatwerk waar die schroeven doorheen zitten is nog in orde. Maar het zwarte onderdeel is dus ongeveer 2 cm naar boven geschoten, op de plaats van het gat. (zit dus ook een ronde afgebroken schijf aan met dezelfde diameter als het gat)

Is dit wat er gebeurd als de veerschotel van binnen doorroest?

Geplaatst: 29.10.2009 - 19:18
door hadico
Wat er is gebeurt is dat de vulcanisatie van de schokdemperbevestiging is losgescheurt hierdoor kan deze naar boven door de draagplaat komt wel vaker voor ,is alleen jammer dat dit al niet opgemerkt is bij montage van je nieuwe dempers.

Geplaatst: 29.10.2009 - 19:51
door Johras
Bedankt voor de informatie. Ik hoop dat het morgen weer in orde is, en niet al te duur wordt :(

Worden deze schotels normaal gesproken om de x jaar of km vervangen? En hoe zie je of ze nog goed zijn of niet, als er rubber om het metaal zit.

Geplaatst: 29.10.2009 - 20:01
door hadico
In het rubber zit een metalen bus gevulcaniseerd indicatie is (voor een geoefend oog) dat de bovenste(zwarte) plaat hoger gaat staan tov de aanslag eronder of dat er scheurvorming zichtbaar is in de vulcanisatie rond de metalen bus, wat er vernieuwd word is vermoedelijk de plaat onder met de bus en het bovenlager(deze veroorzaakt vaak een rammel)