Pagina 1 van 3

Tunen van 140 pk naar 170 pk

Geplaatst: 29.10.2009 - 17:09
door parallel1
Ik ben nieuw op dit forum en heb al een hoop interessante dingen geleerd/gelezen.
Ik ben voornemens een gebruikte S60 aan te schaffen.
Ik heb de voorkeur voor een handgeschakelde 170pk-versie.
Nu heb ik een hele goede aanbieding van een 140pk versie gekregen maar ben bang dat die net wat tegen gaat vallen.

Als ik nu de 140pk-versie onder handen laat nemen, door Rica bijvoorbeeld, zit de auto dan op vergelijkbaar niveau als een standaard 170 pk-versie?

Een 140pk accelereert bijv. volgens de papiertjes in 10,2 sec. naar 100.
Een 170pk doet dit in 8.7 sec. Best een verschil vind ik (ik weet dat 0-100acc niet alles zegt).
Het verbaast me dan ook dat een aantal mensen het zonde van het geld vindt.

Gaat mijn vergelijking ergens scheef?
Zijn er ervaringsdekundigen?

Geplaatst: 29.10.2009 - 17:16
door euerw

Geplaatst: 29.10.2009 - 17:25
door parallel1
dit topic heb ik gezien maar beantwoord mijn vraag eigenlijk niet.

Maar misschien bedoel je dat een getunede 140pk in een wedstrijdje een 170pk evenaart?

Geplaatst: 29.10.2009 - 18:00
door julz67
Hi Parallel1,

Goeie vraag. Ik overweeg al enige tijd m'n V50 2.4 te laten chippen naar de 170PK versie en heb aardig wat onderzoek gedaan. Er bestaat veel onenigheid over, maar wat ik begrijp is dat het extra vermogen enkel hoog in de toeren te merken is. Een 140PK en 170PK blok zijn hetzelfde, dus als je h'm laat chippen zou je in principe gewoon een 170PK versie moeten evenaren. Je zal iets meer prik hebben over het lage toerenbereik, omdat de auto beter afgesteld wordt, maar hier hoefde ik me niet te veel van voor te stellen.

Ook ik kwam met het argument dat de 0-100 acceleratie een enorm verschil geeft. Dit is te verklaren, omdat de extra 30PK en 20NM los komt even boven de 3000 toeren. Hartog tuning meldt; "Ben je een 2000-3000 toerenrijder, dan zal je weinig merken".

Ik zei net dat er nogal wat onenigheid over bestaat. Bovenstaande is het meest gehoorde (tuning weinig interessant). Tuners VolvoTech en BSR melden me dat je wel degelijk een verschil merkt over het gehele toerenbereik. Het is en blijft dus een lastige kwestie. Ik hoop stiekem dat je je wagen laat chippen en mij kan vertellen wat de impact is.. :laughing6:

Ik heb van Ziptuning nog een antwoord tegoed. Ik laat je weten als ik meer weet.

Hoi

Geplaatst: 29.10.2009 - 18:24
door Frenk
Ik ben zeker geen ervaringsdeskundige maar heb een goed jaar geleden mijn 2.4 140 pk naar ongeveer 170 pk gebracht met een PPC van BSR.

BSR spreekt van een stijging naar 178 pk.

Deze toename aan vermogen (en de kleine toename aan koppel) is inderdaad te merken boven de 3500 a 4000 tr/min.

Toch kan ik zeggen dat het aangenamer rijden is.

Je maakt van je auto geen raket maar naar mijn normen gaat hij er goed vandoor 8)

Bekijk de koppel en vermogencurve op site van BSR (en ze is correct!) en je zult merken dat beiden hoger liggen bij een hoger toerental.

Hopelijk is het hiermee wat duidelijker en voor alle duidelijkheid, ik ben best tevreden met de tuning.

Geplaatst: 29.10.2009 - 18:36
door parallel1
bedankt voor de antwoorden en ik ga denk ik wel de tuning eens proberen;)

Geplaatst: 29.10.2009 - 18:43
door liquid_force
ik merk persoonlijk op mijn 170pk 2.4i dat na het monteren van de T5 dubbele uitlaat dat de motor makkelijker oppakt en doortrekt ... na de komende week (ben op vakantie) komt ook de cold-air-intake erin ... dan is de sound en performance optimaal :)

daar kan geen chiptuning tegenop ;)

Geplaatst: 29.10.2009 - 22:47
door euerw
zou zeker een K&N luchtfilter erop zetten(tip)

Geplaatst: 30.10.2009 - 13:37
door parallel1
vandaag proefgereden met de 140pk-versie.
Ik vind deze toch net te weinig power hebben.
Vanavond een proefrit in een 170pk geregeld. Kijken hoe dat nu aanvoelt.

Helaas zit een 2.4t niet in het budget.

Geplaatst: 30.10.2009 - 14:18
door euerw
170pk is niet zielig hoor!

Geplaatst: 30.10.2009 - 14:45
door parallel1
euerw schreef:170pk is niet zielig hoor!
oef, gelukkig ;)

Geplaatst: 30.10.2009 - 16:57
door euerw
hahahahaha

Geplaatst: 31.10.2009 - 08:52
door parallel1
Gisteren proef gereden in de 170pk versie. Dit scheelt toch wel behoorlijk met de 140. Was een nette auto dus ik denk dat dat 'm wordt.
Dus ben bang dat ik geen ervaringsdeskundige wordt met rica tuning.

Geplaatst: 31.10.2009 - 10:54
door piotrV70
parallel1 schreef:Gisteren proef gereden in de 170pk versie. Dit scheelt toch wel behoorlijk met de 140. Was een nette auto dus ik denk dat dat 'm wordt.
Dus ben bang dat ik geen ervaringsdeskundige wordt met rica tuning.
Dat scheelt helemaal niks:

170pk - 5900tpm en 230nm - 4500tpm
140pk - 5100tpm en 220nm - 3750tpm

Die 170pk is eigenlijk een beetje een overbodige variant (want nog steeds geen turbo) en de 140pk heeft ook een veel mooier koppelverloop. Die 30 pk extra bij bijna 6000tpm ga je nooit aanspreken.

Geplaatst: 31.10.2009 - 12:13
door steven460
de 170 is wel degelijk sneller als het moet. Alleen niet sneller tijdens het sub 3000 toeren bereik. (140pk is gesmoord)

FYI
Nu vond ik de 140pk iets te langzaam... En een T5 gekocht. Lekker snel rijden... ja ja...
Niets is minder waar! Als je een bepaalde rijstijl hebt maakt het niet uit of je 140 of meer hebt.

Geplaatst: 31.10.2009 - 20:04
door piotrV70
steven460 schreef:de 170 is wel degelijk sneller als het moet. Alleen niet sneller tijdens het sub 3000 toeren bereik. (140pk is gesmoord)

FYI
Nu vond ik de 140pk iets te langzaam... En een T5 gekocht. Lekker snel rijden... ja ja...
Niets is minder waar! Als je een bepaalde rijstijl hebt maakt het niet uit of je 140 of meer hebt.
Tuurlijk is de 170pk sneller als het moet. En dat is nou net het punt, je moet'm tegen de 6000 toeren jagen. De 140pk is inderdaad niet de rapste maar ik vind de motor heerlijk soepel en het verbruik heel acceptabel. In newton meters ontloopt het elkaar niets en is de 140pk zelfs in het voordeel met z'n betere koppelverloop. De topsnelheid scheelt 5 hele kilometers en de acceleratie 1,5 seconde. Niks spectaculairs.

Zo'n T5 is natuurlijk een ander verhaal, mijn volgende wordt waarschijnlijk ook een turbo :)

Geplaatst: 31.10.2009 - 20:17
door bart simpson
een getunede 140pk moet die extra 1500t/min ook maken terwijl de suggestie doorgaans gedaan wordt dat er "zomaar" 40pk bijkomt

Geplaatst: 02.11.2009 - 08:45
door piotrV70
bart simpson schreef:een getunede 140pk moet die extra 1500t/min ook maken terwijl de suggestie doorgaans gedaan wordt dat er "zomaar" 40pk bijkomt
En daarom zeg ik: het tunen van een 140pk is zinloos en een echte 170pk voegt niets toe t.o.v. een 140pk.

Geplaatst: 09.11.2009 - 17:05
door parallel1
Tja en ik heb hem gewoon toch gekocht die 170pk.
Voor mij voegt ie wel iets toe, inderdaad hij is sneller, als het moet (en soms moet het), en de auto stond bij een dealer waar ik gewoon een betere deal kon sluiten dan bij de 140pk-auto.

Ik ben er blij mee :) nog ff wachten en mag ik 'm ophalen!!!

Bedankt voor alle reacties/meningen ;)

Geplaatst: 09.11.2009 - 20:47
door julz67
Gefeliciteerd Parallel1, maar zo makkelijk kom je er niet vanaf.. :) Heb je foto's van je nieuwe wagen?