Pagina 1 van 2

Haakse overbrenging V70 R AWD Geartronic

Geplaatst: 30.10.2009 - 12:27
door LAH
Ik ben trotse bezitter van een van de laatste V70's R awd Geartronic uit 2005. Mijn auto is altijd dealeronderhouden en heeft net 70.000 kilometers op de teller. Op advies van de dealer heb ik pas de haakse overbrenging helemaal laten "reviseren" omdat deze olie lekte en anders in de soep zou draaien.

Verder zijn de bus draagarmstang aan 2 zijden , de begrenzerrol draagarm, een stuurkogel en zitting vervangen en is er een nieuwe remblokset geplaatst. Dat laatste kan ik me prima inbeelden bij deze kilometerstand.

Al met al een kostenpost van ruim 2000,- euro, incl kleine beurt.

Naast de vervanging van de remblokkken vind ik het bizar dat bij een auto van 85K 4 jaar oud en zo weinig kilometers dergelijke zaken al aan vervanging toe zijn.

Nu schijnt het zo te zijn dat de haakse overbrenging een kwetsbaar onderdeel is bij Volvo, zoals dat ook voor het gasklephuis in de oudere modellen geldt. Dit is breed uitgemeten in de media.

Ik ben van mening dat de kosten voor de reparatie van de haakse overbrenging voor rekening Volvo dienen te zijn. Volvo denkt daar uiteraard anders over.

Zijn er "lotgenoten" die ook problemen met de haakse overbrenging van een R AWD of AWD hebben gehad? Hoe is dat opgelost?

Eerder dit jaar heeft de dealer de voorbanden vervangen. Mij staat bij dat bij een awd 4 banden tegelijk vervangen dienen te worden ivm problemen met de awd. Kan dat hiermee te maken hebben of geldt dat weer voor oudere/andere modellen?

Ik hoor graag!

Geplaatst: 30.10.2009 - 12:29
door Ramon&Ramon
het verschil in bandenprofiel mag niet meer bedragen dan 2mm

Geplaatst: 30.10.2009 - 12:36
door LAH
Ramon&Ramon schreef:het verschil in bandenprofiel mag niet meer bedragen dan 2mm
Ik heb dat niet gecontroleerd. Stel dat het verschil >2mm was, kan dit de problemen met de haakse overbrenging hebben veroorzaakt?

Geplaatst: 30.10.2009 - 12:36
door diesel01
Ik heb hier al vaker wat over gelezen en ik blijf het vreemd vinden dat Volvo een product in de markt zet wat bij minimale verschillen kapot kan gaan.
Uit het hoofd kost zo'n auto nieuw €81.000 en voor dat geld mag je toch verwachten dat je geen problemen krijgt met een haakse overbrenging omdat er 2 mm verschil in bandenprofiel zit.

Geplaatst: 30.10.2009 - 12:41
door LAH
diesel01 schreef:Ik heb hier al vaker wat over gelezen en ik blijf het vreemd vinden dat Volvo een product in de markt zet wat bij minimale verschillen kapot kan gaan.
Uit het hoofd kost zo'n auto nieuw €81.000 en voor dat geld mag je toch verwachten dat je geen problemen krijgt met een haakse overbrenging omdat er 2 mm verschil in bandenprofiel zit.
Eens als dat zo is. Mij stoort vooral dat ze suggereren dat je niet moet zeuren over dergelijke reparaties als je zo'n bijzondere auto rijdt.

Geplaatst: 30.10.2009 - 13:17
door Captain Slow
Ramon&Ramon schreef:het verschil in bandenprofiel mag niet meer bedragen dan 2mm
Dit is waar voor awd's tot en met 2001, deze zijn uitgevoerd met een zg visco aandrijving en deze is erg gevoelig voor verschillen in profiel tussen de banden ondeling
Deze V70 AWD heeft een veel moderner en beter AWD systeem, nl. Haldex.

Groet ,

C.S

Geplaatst: 30.10.2009 - 13:29
door Black 2.4T awd
Het kan ook liggen aan het vermogen (300 pk) en rijstijl. Ik heb dan zelf een awd met het oude viscosysteem. Maar deze houdt zich prima en op tijd de wielen omwisselen (zomer/winter banden) en van voor naar achteren kan veel leed voorkomen.

Geplaatst: 30.10.2009 - 13:30
door diesel01
LAH schreef:
diesel01 schreef:Ik heb hier al vaker wat over gelezen en ik blijf het vreemd vinden dat Volvo een product in de markt zet wat bij minimale verschillen kapot kan gaan.
Uit het hoofd kost zo'n auto nieuw €81.000 en voor dat geld mag je toch verwachten dat je geen problemen krijgt met een haakse overbrenging omdat er 2 mm verschil in bandenprofiel zit.
Eens als dat zo is. Mij stoort vooral dat ze suggereren dat je niet moet zeuren over dergelijke reparaties als je zo'n bijzondere auto rijdt.
Als dat over normaal onderhoud zou gaan remmen/banden olieen en andere vloeistoffen, zou ik zeggen ja.
Meestal hebben dergelijke auto's speciaal materiaal nodig vanwege het enorme vermogen.
Maar als een auto wordt uitgerust met een awd mag je toch verwachten dat zoiets niet stuk gaat bij normaal gebruik en zeker niet bij 2mm verschil in profiel.
Ondanks dat een dergelijke auto een enorme aantrekkingskracht heeft zou ik hem bij voorbaat laten staan en voor een meer bedrijfszeker 4 wd systeem gaan bijv Quattro.

Geplaatst: 30.10.2009 - 13:41
door degids
Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik hier op het forum (en elders) tegenkom dat het nieuwere Haldex systeem kapot gegaan is?

Geplaatst: 30.10.2009 - 16:52
door Ramon&Ramon
VW gebruikt ook het Haldex systeem,ook daar komen deze problemen voor.

Geplaatst: 30.10.2009 - 17:07
door george
degids schreef:Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik hier op het forum (en elders) tegenkom dat het nieuwere Haldex systeem kapot gegaan is?
Er staat nergens dat de HO kapot was, laat staan de Haldex. De HO zou slechts olie lekken. Dit kan natuurlijk ook komen door een defect seal.......... daarmee is de HO nog niet kapot.
Als het seal kapot is lekt hij olie en dat moet je wel repareren omdat anders in de toekomst de HO droog komt te staan en dan duurt het niet lang.

Geplaatst: 30.10.2009 - 17:12
door Ramon&Ramon
Ik mag aannemen dat ze hem niet gereviseerd hebben alleen omdat hij beetje olie lekte,zal wel iets meer aan de hand geweest zijn.

Geplaatst: 30.10.2009 - 17:14
door Ramon&Ramon

Geplaatst: 30.10.2009 - 20:45
door Wolfs XC
Die 2mm is toch alleen bij de visco koppeling?
Voor de Haldex staat niets vermeld over minimale profieldiepte/verschil tussen de banden om slijtage te voorkomen voorzover ik weet.

In het document staat dat de Haldex vanaf 400 toeren/min (motor)draait. Dat zou betekenen dat ie continue werkt aangezien een motor stationair loopt rond de 650-700 toeren/min?
Ik heb altijd begrepen dat de Haldex gaat werken zodra de voorwielen 1/8ste doorslippen. Bij de visco was dat bij 1/3de slag waardoor er bijna geen tractie had.

Verwarrend allemaal.

Geplaatst: 30.10.2009 - 21:12
door LAH
Het betrof inderdaad een preventieve reparatie. De HO was nog niet aan vervanging toe maar omdat hij olie lekte moesten de bus, keerring, segerring, pakkingring, plug, afdichtingen etc vervangen worden. Anders zou ie wel stuk gaan. Ik schat zo'n 700 euro kosten waarvan 500 arbeidsloon.

Ik blijf het toch bijzonder vinden dat een essentieel onderdeel voor een awd zo snel defecten (lekkage) vertoont. Ook mijn bescheiden rijstijl in acht nemende. Trek nooit maximaal op, rijd altijd warm voor ik vermogen echt aanspreek, niet met aanhangers etc.

Een Volvomonteur vertelde me dat vooral XC90's (mijn vorige auto) problemen hebben met de HO. Is dat een een andere HO dan die van een R awd? De XC90 heeft me toch 180dznd praktisch probleemloze kilometers gediend.

En vwb het Quattrosysteem van Audi: ik ben Volvorijder en 4 wielaandrijving was voor mij geen basis voor aanschaf. Een Volvo met vermogen wel. Dat 4 wielaandrijving dan onontbeerlijk is, is een gevolg.

Mijn voorkeur gaat uit naar een wolf in schaapskleren in plaats van andersom...
Ik kan niet beoordelen of het Quattrosysteem betrouwbaarder is.

Geplaatst: 30.10.2009 - 21:23
door LAH
Ook een of andere vloeibare afdichting is vervangen. Dat zal de seal wel zijn.

De dealer gaf overigens eerst (volledig overtuigd) aan dat de HO vervangen moest worden (ca 2000,-). Later bleek toch vervanging van genoemde zaken voldoende te zijn. Als ik had gehapt op vernieuwing HO had ik dus teveel betaald.

Begrijp ik het goed dat de HALDEX HO niet in dezelfde mate problemen oplevert als het gasklephuis bij oudere V70's? Als de problemen bekend zouden moeten zijn bij Volvo dan wordt mijn kans op coulancehalve vergoeding wellicht wat groter..

Ik blijf erbij dat zo'n reparatie een uitzonderlijke is in dit verband.

Geplaatst: 30.10.2009 - 21:27
door LAH
Ramon&Ramon schreef:Hier staat de werking beschreven.


http://www.katho.be/VHTI/automechanica/ ... haldex.PDF

Thanks. Voor een a-techneut is het toch leuk om te zien hoe het werkt.

Geplaatst: 30.10.2009 - 21:38
door Wolfs XC
Op het forum heb ik slechts 1 keer eerder een probleem gezien mbt de Haldex HO. Dit in tegenstelling tot de Visco-koppeling.

Geplaatst: 31.10.2009 - 13:40
door george
Wolfs XC schreef:Op het forum heb ik slechts 1 keer eerder een probleem gezien mbt de Haldex HO. Dit in tegenstelling tot de Visco-koppeling.
HO is een ander ding dan de Haldex koppeling.

Geplaatst: 31.10.2009 - 20:28
door Wolfs XC
Ja, foutje. Bedoelde Haldex.