Eigenaardige problemen met 440 '91
Geplaatst: 30.10.2009 - 23:52
Hallo,
Ik heb kortgeleden een volvo 440 1,7 dl ´91 gekocht. Voor 300 euro heb ik er eentje op de kop weten te tikken met 140.000 op de teller en nieuwe apk (particulier gekocht). Op wat roest in de wielkasten en deuren na zag ie er prima uit en ook reed de auto erg goed. Ben er als "arme" student/surfer erg blij mee (een student met eigen auto kan zichzelf eigenlijk niet arm noemen). Belangrijkste voor mij is de ruimte voor m'n surfspullen, niet te veel maandelijkse en brandstof kosten en dat ie me van A naar B brengt, maar om nou te zeggen dat dat altijd even soepel en vol vertrouwen gaat.. Ik ben de laatste drie weken tegen wat dingen aangelopen en heb zodoende ook een vraagbaak-boekje aangeschaft. Toch geeft me dit nog niet de juiste antwoorden op m'n vragen, dus zou ik graag de mening van ervaren 400-gebruikers hier eens willen peilen of het bekende problemen zijn of wat jullie advies is.
Het eerste probleem wat ik tegen kwam was op de snelweg. Ik haalde een vrachtauto in en gaf wat gas bij, maar plotseling verloor ik een groot deel van m'n vermogen. Met een maximale snelheid van 90 km/h en veel toeren heb ik in de 4 de volgende afrit gehaald. Ik was denk ik een half uurtje aan het rijden toen het gebeurde, de temperatuur van de motor was normaal en had voldoende benzine. Nadat ik een tijdje op een parkeerplaats ben gaan staan ben ik maar doorgereden, en gelukkig zonder verdere problemen thuis gekomen. Bij het openen van de tankdop is er geen sissend geluid.(1)
Ik ruik vaak een benzine lucht als ik net ga rijden of net gereden heb. Het verbruik ligt zo net boven de 1 op 10. Laatste heb ik met een volle tank net niet de 500 km gehaald (denk dat er 40 liter in totaal in gaat) dus een lek lijkt mij onwaarschijnlijk, dan zou ie toch een hoger verbruik moeten hebben? De motor dieselt wel soms na als ik em afzet. De bougies zijn gecheckt en die zijn oké, de ontsteking en brandstoftoevoer is ook niet het probleem (ook gecheckt door een ervaren autoknutselaar). (2)
Nadat ik afgelopen week per ongeluk over een middenberm ben geknald met bijna 60 km/h (flauwe bocht, donker en een rotonde die uit het niets kwam opdoemen) start de auto wat moeilijker als normaal, ik merk wel dat de motor draait maar op een of andere manier wil ie niet aanslaan. Daarnaast merkte ik eenmalig dat er rook onder de motorkap/uit de grille kwam toen ik vooraan bij en stoplicht stond te wachten. De motor was toen nog vrij koud en de choke had ik nog niet helemaal terug geduwd. De rook was gewoon wit en verder merkte ik niks bijzonders.(3)
Vandaag merkte ik dat ik bij vrij lage toeren de hele auto voelde mee trillen. Stationair is dit alleen als ie koud is, maar vandaag reed ik zo'n 40-50 in de avondspits (in de 2e of 3e versnelling) en deze trilling had ik nog nooit eerder bij deze snelheden. (4)
Verder reed ik van de week nog op de snelweg toen er iets begon te tikken voor in de auto. Kon niet echt thuis brengen wat het was en na ongeveer een kilometer schoot er opeens een zwart projectiel van ongeveer vuist grootte langs m'n zijspiegel. Ben er vrij zeker over dat het geen dood dier of iets anders was wat ik onderweg opgepikt heb, dus het moet ergens van de auto vandaan komen, ben alleen nog niet er achter wat het zou kunnen zijn. Iets uit de wielkast lijkt me het meest waarschijnlijk, of het moet onder de auto vandaan zijn gevallen en al stuiterend z'n weg naar de zijkant gevonden moeten hebben, maar dat lijk me onwaarschijnlijk. (5)
Tot zover dus m'n avonturen met m'n 440. Hopelijk kunnen jullie me wat tips geven of de juiste richting op sturen
Ter verduidelijking hier nog even een tijdschets in welke volgorde de bovenstaande gebeurtenissen zich hebben voorgedaan.
- Aanschaf
- (2)
- (1)
- Distributieriem vervangen/oliefilter vervangen en olie bijgevuld
- (5)
- (3)
- (4)
Alvast bedankt!
Ik heb kortgeleden een volvo 440 1,7 dl ´91 gekocht. Voor 300 euro heb ik er eentje op de kop weten te tikken met 140.000 op de teller en nieuwe apk (particulier gekocht). Op wat roest in de wielkasten en deuren na zag ie er prima uit en ook reed de auto erg goed. Ben er als "arme" student/surfer erg blij mee (een student met eigen auto kan zichzelf eigenlijk niet arm noemen). Belangrijkste voor mij is de ruimte voor m'n surfspullen, niet te veel maandelijkse en brandstof kosten en dat ie me van A naar B brengt, maar om nou te zeggen dat dat altijd even soepel en vol vertrouwen gaat.. Ik ben de laatste drie weken tegen wat dingen aangelopen en heb zodoende ook een vraagbaak-boekje aangeschaft. Toch geeft me dit nog niet de juiste antwoorden op m'n vragen, dus zou ik graag de mening van ervaren 400-gebruikers hier eens willen peilen of het bekende problemen zijn of wat jullie advies is.
Het eerste probleem wat ik tegen kwam was op de snelweg. Ik haalde een vrachtauto in en gaf wat gas bij, maar plotseling verloor ik een groot deel van m'n vermogen. Met een maximale snelheid van 90 km/h en veel toeren heb ik in de 4 de volgende afrit gehaald. Ik was denk ik een half uurtje aan het rijden toen het gebeurde, de temperatuur van de motor was normaal en had voldoende benzine. Nadat ik een tijdje op een parkeerplaats ben gaan staan ben ik maar doorgereden, en gelukkig zonder verdere problemen thuis gekomen. Bij het openen van de tankdop is er geen sissend geluid.(1)
Ik ruik vaak een benzine lucht als ik net ga rijden of net gereden heb. Het verbruik ligt zo net boven de 1 op 10. Laatste heb ik met een volle tank net niet de 500 km gehaald (denk dat er 40 liter in totaal in gaat) dus een lek lijkt mij onwaarschijnlijk, dan zou ie toch een hoger verbruik moeten hebben? De motor dieselt wel soms na als ik em afzet. De bougies zijn gecheckt en die zijn oké, de ontsteking en brandstoftoevoer is ook niet het probleem (ook gecheckt door een ervaren autoknutselaar). (2)
Nadat ik afgelopen week per ongeluk over een middenberm ben geknald met bijna 60 km/h (flauwe bocht, donker en een rotonde die uit het niets kwam opdoemen) start de auto wat moeilijker als normaal, ik merk wel dat de motor draait maar op een of andere manier wil ie niet aanslaan. Daarnaast merkte ik eenmalig dat er rook onder de motorkap/uit de grille kwam toen ik vooraan bij en stoplicht stond te wachten. De motor was toen nog vrij koud en de choke had ik nog niet helemaal terug geduwd. De rook was gewoon wit en verder merkte ik niks bijzonders.(3)
Vandaag merkte ik dat ik bij vrij lage toeren de hele auto voelde mee trillen. Stationair is dit alleen als ie koud is, maar vandaag reed ik zo'n 40-50 in de avondspits (in de 2e of 3e versnelling) en deze trilling had ik nog nooit eerder bij deze snelheden. (4)
Verder reed ik van de week nog op de snelweg toen er iets begon te tikken voor in de auto. Kon niet echt thuis brengen wat het was en na ongeveer een kilometer schoot er opeens een zwart projectiel van ongeveer vuist grootte langs m'n zijspiegel. Ben er vrij zeker over dat het geen dood dier of iets anders was wat ik onderweg opgepikt heb, dus het moet ergens van de auto vandaan komen, ben alleen nog niet er achter wat het zou kunnen zijn. Iets uit de wielkast lijkt me het meest waarschijnlijk, of het moet onder de auto vandaan zijn gevallen en al stuiterend z'n weg naar de zijkant gevonden moeten hebben, maar dat lijk me onwaarschijnlijk. (5)
Tot zover dus m'n avonturen met m'n 440. Hopelijk kunnen jullie me wat tips geven of de juiste richting op sturen
Ter verduidelijking hier nog even een tijdschets in welke volgorde de bovenstaande gebeurtenissen zich hebben voorgedaan.
- Aanschaf
- (2)
- (1)
- Distributieriem vervangen/oliefilter vervangen en olie bijgevuld
- (5)
- (3)
- (4)
Alvast bedankt!