Pagina 1 van 3

Kost een nieuwe distributieriem € 1500,00?

Geplaatst: 31.10.2009 - 17:32
door Oceanracer
Mijn buurman zijn V70 2.5D maakt een vreemd geluid. Onderzoek wijst uit dat dit wordt veroorzaakt door de spanner van de D-riem. Aangezien deze qua km's ook niet zo veel meer te gaan heeft, is geadviseerd deze te vervangen.

Kosten: € 1.500,-. Waterpomp, spanners, D-riem + multieriem en verdere benodigdheden en arbeidsloon. Nou ben ik wel wat dealerprijzen hier gewend, maar is € 800,00 tot € 1.000,00 niet wat gebruikelijker voor nieuwe riemen?

Geplaatst: 31.10.2009 - 17:39
door edraket
Is veel teveel. Jouw schatting klopt, al is het wel een aardig klusje bij de 2.5D!

Geplaatst: 31.10.2009 - 17:40
door Marc O.
Da's belachelijk veel geld. Ik heb een paar jaar geleden voor een nieuwe distributieriem + waterpomp + multiriem + alle rollen zo'n €350 betaald. Dat was weliswaar niet bij de dealer maar bij "de" specialist van het 850 forum. Bij de dealer zou het misschien €100 duurder zijn, maar zeker geen €1500. Oh ja, in mijn geval ging het om een benzine motor en niet om een diesel, dat scheelt misschien ook wel iets, maar zeker niet zóveel...

Geplaatst: 31.10.2009 - 18:18
door Thijs
Marc O. schreef:Da's belachelijk veel geld. Ik heb een paar jaar geleden voor een nieuwe distributieriem + waterpomp + multiriem + alle rollen zo'n €350 betaald. Dat was weliswaar niet bij de dealer maar bij "de" specialist van het 850 forum. Bij de dealer zou het misschien €100 duurder zijn, maar zeker geen €1500. Oh ja, in mijn geval ging het om een benzine motor en niet om een diesel, dat scheelt misschien ook wel iets, maar zeker niet zóveel...
Er is hier al zoveel over geschreven! Maar voor de 2.5D moet je bij de dealer inclusief beurt zeker op zo'n 1000 euro plus rekenen!
Wat jij zegt 100 euro meer op 350 is echte onzin! Je hebt het oa ook over de brandstofpompriem, die moet je niet vergeten, en zit wel aan de andere kant van het blok!

Geplaatst: 31.10.2009 - 19:27
door Marc O.
Tarman T schreef:
Marc O. schreef:Da's belachelijk veel geld. Ik heb een paar jaar geleden voor een nieuwe distributieriem + waterpomp + multiriem + alle rollen zo'n €350 betaald. Dat was weliswaar niet bij de dealer maar bij "de" specialist van het 850 forum. Bij de dealer zou het misschien €100 duurder zijn, maar zeker geen €1500. Oh ja, in mijn geval ging het om een benzine motor en niet om een diesel, dat scheelt misschien ook wel iets, maar zeker niet zóveel...
Er is hier al zoveel over geschreven! Maar voor de 2.5D moet je bij de dealer inclusief beurt zeker op zo'n 1000 euro plus rekenen!
Wat jij zegt 100 euro meer op 350 is echte onzin! Je hebt het oa ook over de brandstofpompriem, die moet je niet vergeten, en zit wel aan de andere kant van het blok!
Sorry hoor, je hoeft niet boos te worden :roll:

Geplaatst: 31.10.2009 - 19:41
door Gast
Wordt zeker ook een grote beurt gedaan + nieuwe remblokken en 2 nieuwe banden?

Geplaatst: 31.10.2009 - 20:17
door Thijs
Marc O. schreef:
Tarman T schreef:
Marc O. schreef:Da's belachelijk veel geld. Ik heb een paar jaar geleden voor een nieuwe distributieriem + waterpomp + multiriem + alle rollen zo'n €350 betaald. Dat was weliswaar niet bij de dealer maar bij "de" specialist van het 850 forum. Bij de dealer zou het misschien €100 duurder zijn, maar zeker geen €1500. Oh ja, in mijn geval ging het om een benzine motor en niet om een diesel, dat scheelt misschien ook wel iets, maar zeker niet zóveel...
Er is hier al zoveel over geschreven! Maar voor de 2.5D moet je bij de dealer inclusief beurt zeker op zo'n 1000 euro plus rekenen!
Wat jij zegt 100 euro meer op 350 is echte onzin! Je hebt het oa ook over de brandstofpompriem, die moet je niet vergeten, en zit wel aan de andere kant van het blok!
Sorry hoor, je hoeft niet boos te worden :roll:
Ben zeker niet boos, maar je zegt dingen die gewoonweg niet kloppen!

Geplaatst: 31.10.2009 - 20:19
door Thijs
AlexV70 schreef:Wordt zeker ook een grote beurt gedaan + nieuwe remblokken en 2 nieuwe banden?
Quote: Maar voor de 2.5D moet je bij de dealer inclusief beurt zeker op zo'n 1000 euro plus rekenen! Quote

Geplaatst: 31.10.2009 - 20:59
door V70 T5 assen
Dit blok is vaak bij de revisie ( in diverse merken) omdat er lieden zijn die dus 1 kant vervangen.
En de andere dus "vergeten" in mijn omgeving 2 gevallen bekend 1x audi en 1x vw bus .

Geplaatst: 31.10.2009 - 21:16
door degids
Heeft de 2.5D 2 distributieriemen dan?

Geplaatst: 31.10.2009 - 21:53
door Thijs
Een voor de brandstofpomp en een voor de klepaandrijving. Twee dus eigenlijk ja.

Geplaatst: 31.10.2009 - 23:25
door Oceanracer
Even voor de goede orde: De opgegeven prijs is alleen voor de riemen. Eventuele beurt en/of andere werkzaamheden zijn hier niet bij opgeteld.

Geplaatst: 31.10.2009 - 23:27
door Gast
Oceanracer schreef:Even voor de goede orde: De opgegeven prijs is alleen voor de riemen. Eventuele beurt en/of andere werkzaamheden zijn hier niet bij opgeteld.
Dan weet jij toch wel een beter adres voor hem? Belachelijk duur....

Geplaatst: 01.11.2009 - 00:19
door degids
Tarman T schreef:Een voor de brandstofpomp en een voor de klepaandrijving. Twee dus eigenlijk ja.
En daarnaast dan nog een multiriem neem ik aan?

Weer wat geleerd.. :D

Geplaatst: 01.11.2009 - 09:46
door BarnOwl
In totaal heeft de VGA (AUDI) 2.5D (TDI) 3 riemen ja: De distributieriem, de aandrijfriem voor de brandstofpomp die aan de andere kant van het blok zit en de multiriem die vóór de distributieriem zit.

Bij een goede vervanging worden alle drie de riemen vervangen inclusief alle spanners en de brandstofpomp. En vergeet VOORAL NIET de timing van de brandstofpomp te laten uitlezen anders heb je alsnog een probleem.
Niet alle garages doen dat maar alleen op de merktekentjes monteren is absoluut niet voldoende.

In deze thread komen prijzen langs tussen de 500 en de 1500 Euro (Voor de 2.5D, de andere moet je eruit filteren):

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ibutieriem

Geplaatst: 01.11.2009 - 16:31
door edraket
2.5D moet statisch met een meetklok worden afgesteld. Je kunt dynamisch niets afstellen, alleen controleren of de afstelling klopt.

500 euro lijkt mij "onmogelijk", tenzij bij een beunhaas. Het is echt veel werk, je hebt er speciaal gereedschap voor nodig en je hebt aardig wat onderdelen nodig. Aan onderdelen ben je incl waterpomp en poeliebout minimaal 350 euro verder. Het is snel 4 uurtjes sleutelen.

Geplaatst: 01.11.2009 - 19:09
door degids
Maar dat maakt die 1500 euro dus toch wel heel erg hoog...
Heeft de persoon in kwestie geen gespecificeerde rekening? Ik krijg altijd netjes een factuur met alle onderdelen en werkuren gespecificeerd. Ik kan alleen niet zien voor welk onderdeel ze hoeveel uur nodig hebben gehad.

Zonder kostenspecificaties blijft het koffiedik kijken.

Geplaatst: 01.11.2009 - 19:22
door Bover
Laten we 100,= euro per uur rekenen bij garage en vijf uur sleutelen en 400 materiaal, zie Ed, dan halen we nog niet de 1000,=.

Bel gewoon een paar dealers en of volvo specialisten. Dit onderhoud hoort wel thuis bij de vakman!

Geplaatst: 01.11.2009 - 21:59
door Oceanracer
Mijn buurman heeft telefonisch de prijsopgave doorgekregen. Er waren ook nog een aantal andere zaken, waardoor het totaalbedrag dicht bij de € 3.000,- kwam. Maar die € 1.500,- zou alleen voor de riemen zijn en ik vond dat bedrag veel te hoog. Hij neemt het morgen nog met de dealer op. Het is goed om te lezen dat ook jullie het bedrag te hoog vinden voor de uit te voeren werkzaamheden. Ik begon al aan mezelf te twijfelen...

Geplaatst: 01.11.2009 - 22:03
door hadico
[quote="edraket"]2.5D moet statisch met een meetklok worden afgesteld. Je kunt dynamisch niets afstellen, alleen controleren of de afstelling klopt.


Is wel degelijk en statisch EN dynamisch afstellen eerste met de meetklok hierna met lopende motor dynamisch ,gebeurt door de vaste spanrol van de pomp te verstellen hierdoor kun je vervroegen of verlaten qua inspuittijdstip.