Pagina 1 van 1

Winterstand van automaat knippert. 960

Geplaatst: 02.11.2009 - 12:37
door arjan_de_jong
Sinds gister gaat plots het lampje van de winterstand knipperen samen met de E stand (om en om dus). Gelijktijdig gaat mijn snelheidsmeter raar doen. Als ik hem op contact heb staan schiet mijn snelheid naar 80 km/h en even later weer naar 0 om vervolgens weer naar 80 te schieten.
Tijdens het rijden gaat die wel goed en de automaat reageerd ook verder normaal. Boven de ongeveer 80 km/h slaat mijn snelheidsmeter naar 0km/h. en die lampjes blijven dus de hele tijd knipperen.

Heb gister avond de automaat uitgelezen en krijg de volgende codes:
2-3-2 Snelheidssignaal mist
2-3-3 Verkeerd snelheidssignaal

Lijkt dus dat het snelheidssignaal niet goed doorgegeven word wat dus ook het rare gedrag van de snelheidsmeter verklaard.

Waar zit bij de 960 de sensor hiervoor zodat ik die kan controleren of kan dit liggen aan de tellerbak zelf. Heb wel eens gehoord dat deze ook problemen kunnen geven.

Geplaatst: 02.11.2009 - 15:06
door arjan_de_jong
Ik denk dat het dus aan de sensor ligt. Deze zit in de diff neem ik aan. (zoals bij de 940.)

Heb hem op de brug gezet maar je kan er echt stukken minder makkelijk bij dan bij een 940...

Op de plek van de markering kan je net iets naar boven een paar draadjes zien lopen en een stukje van een stekker. Zal wel wat werk zijn om daarbij te komen.
Afbeelding

Geplaatst: 03.11.2009 - 12:05
door arjan_de_jong
Iemand dit klusje eerder uitgevoerd bij een 960?
Ik heb ook al het klepje weg gehaald in de kofferruimte maar dan zit je bij de brandstof pomp. Ik zie daar wel de raadjes lopen maar kan never bij de sensor komen.
Met wat voor boutje zit deze eigenlijk vast?? Torxs / inbus of gewoon met een normale sleutel? Misschien kan ik er namelijk net bij via de kant van de einddemper.

Geplaatst: 04.11.2009 - 01:15
door wim de jong
Ik heb wat gevonden voor je:
De speedosensor wordt hier ook gebruikt als ABS rear sensor, bij models met onafhankelijke achterwielophanging (jouw model dus).
In de kofferruimte, haal het reservewiel weg en de vloerbedekking. bij de brandstof vulopening. Daar zie je een connectorbox, oa voor de ABS sensor. Open dat kastje, verbreek de seal, en haal de connector los, en voer de kabel een eindje in het gat naar beneden.
Krik de auto op, en ondersteun hem op de krikpunten achter. Maak de 4 moeren los voor het subframe, en laat dit geheel voorzichtig zakken, zodat de sensor zichtbaar en toegankelijk is. Laat de aandrijsassen niet tegen de tank schrapen, ivm beschadigingen van het rubber. De sensor zit vast met een imbusschroef, let goed op hoe de kabel loopt daar, geef voldoende ruimte van binnen uit!!

als je de sensor eruit haalt, komt er ook wat olie mee.
Afstand tussen sensor en pulsgever in het differentieel is standaard 0,6 mm, maar tussen 0,35 en 0,75 is oke.
Je kan dat meten mbv een schuifmaat in het gat, en dan terugrekenen, of mbv voelermaatje via de drainplug er net onder meten.
Gebruik nieuwe seal.
aanhaalmoment: speedosensor: 8-12 Nm.
moeren: 20-28 Nm. Bij voorkeur nieuwe gebruiken.

succes ermee..... :)

Geplaatst: 04.11.2009 - 05:58
door arjan_de_jong
zo daar hebben we wat aan :)

Heb ook geïnformeerd naar een nieuwe sensor.... PFFF net geen 200 euro.
Eerst maar kijken of schoonmaken de oplossing bied.

Mooi dat ik al die bouten al even ingespoten heb met WD40 (zoals ook te zien op de foto's) zodat het wat makkelijker los gaat.