Pagina 1 van 2
van 7 naar 13 polig
Geplaatst: 02.11.2009 - 21:32
door arjen
Mijn S60 (2001) is momenteel voorzien van trekhaak met 7 polige stekker.
Ivm de caravan wil ik die gaan omzetten naar 13 polig.
Op MP zag ik er een van 13 polig voor een s80. Is dat ook geschikt voor een s60?
Is het installeren plug & Play of is er meer voor nodig?
Gr Arjen
Re: van 7 naar 13 polig
Geplaatst: 03.11.2009 - 08:28
door piotrV70
arjen schreef:Mijn S60 (2001) is momenteel voorzien van trekhaak met 7 polige stekker.
Ivm de caravan wil ik die gaan omzetten naar 13 polig.
Op MP zag ik er een van 13 polig voor een s80. Is dat ook geschikt voor een s60?
Is het installeren plug & Play of is er meer voor nodig?
Gr Arjen
Ik heb er toevallig een paar weken geleden eentje op MP gekocht, "nieuw in doos" voor 30 euri's. Die kabels zijn allemaal hetzelfde voor de S60, V70, S80.
Geplaatst: 03.11.2009 - 19:09
door sjoerdb
waarom gebruik je geen verloopstekker? die heb ik aangeschaft voor bij de v40 7-polige stekker. werkt prima en kost niet veel en is niet moeilijk.
Geplaatst: 03.11.2009 - 19:47
door Gast
sjoerdb schreef:waarom gebruik je geen verloopstekker? die heb ik aangeschaft voor bij de v40 7-polige stekker. werkt prima en kost niet veel en is niet moeilijk.
Gaat niet lukken.
Mistlamp en achteruit rijlamp gaan niet werken.
De caravans hebben tegenwoordig niet voor niets een 13-polige stekker.
@arjen, vraag even bij de Volvo-dealer of de onderdeel nummers gelijk zijn.
Als er al een verschil is zit het waarschijnlijk in de stekker aansluiting
Geplaatst: 03.11.2009 - 20:24
door arjen
Oke dus ik kan er een voor een s80 aanschaffen.
Moet er software matig nog iets gedaan worden?
Ik las ergens ook nog iets over een relais en of zekering.
Nog vergeten.
Maar op de volvo verpakking staat:
sats/kit
9166426
Ik heb dit nummer terug proberen te vinden in oudere Vadis maar kom niets tegen dat er op lijkt.
Weet iemand waar dit nummer voor staat?
Geplaatst: 04.11.2009 - 12:43
door piotrV70
arjen schreef:Oke dus ik kan er een voor een s80 aanschaffen.
Moet er software matig nog iets gedaan worden?
Ik las ergens ook nog iets over een relais en of zekering.
Nog vergeten.
Maar op de volvo verpakking staat:
sats/kit
9166426
Ik heb dit nummer terug proberen te vinden in oudere Vadis maar kom niets tegen dat er op lijkt.
Weet iemand waar dit nummer voor staat?
Datzelfde onderdeelnummer heb ik ook, past op een V70. Zekering nummer 9 erin en je bent klaar. Voor het relais en de software (mistlamp) moet je langs de dealer.
Geplaatst: 04.11.2009 - 17:52
door Gast
piotrV70 schreef:Zekering nummer 9 erin en je bent klaar.
Waar is die voor?
Geplaatst: 04.11.2009 - 19:26
door piotrV70
AlexV70 schreef:piotrV70 schreef:Zekering nummer 9 erin en je bent klaar.
Waar is die voor?
Voor de constante stroom in de sleurhut.
Geplaatst: 04.11.2009 - 21:56
door arjen
Hoi
Ik heb inmiddels de kabel gekocht en zal het binnenkort installeren.
Ik begrijp dus dat :
zekering nummer 9 erin moet voor constante spanning
relais + software voor juiste werking mistlamp.
Er zit dus kennelijk verschil in de software matige aansturing tussen een 7 en 13 polige stekker.
Geplaatst: 04.11.2009 - 22:44
door ivoandriessen
Ik ben met hetzelfde bezig, alleen dan bij de V70.
Heb je op de aanhanger ook een Jaeger aansluiting of ga je met de adapter werken?
Ikzelf heb een Kip caravan achter de auto en ga de Jaeger doos vervangen voor de Multicon WeSt. Bij de kip is het zo dat pool 12 en 13 (of een andere, heb het schema even niet hier) omgeruild dienen te worden voor een juiste werking van de koelkast tijdens de rit.
Ik denk dat de software update ook regelt dat de spanning van de constante plus pool voor de koelkast uitgeschakeld wordt bij stilstand om zo het leegtrekken van de accu te voorkomen (niet iedere caravan is uitgerust met een battery watch, die dat in de aanhanger regelt).
Geplaatst: 04.11.2009 - 22:52
door arjen
Wij rijden met een Burstner sleurhut en die heeft geen Multicon West maar jeager aansluiting.
Geplaatst: 04.11.2009 - 22:54
door Gini
[quote="ivoandriessen"
Ik denk dat de software update ook regelt dat de spanning van de constante plus pool voor de koelkast uitgeschakeld wordt bij stilstand om zo het leegtrekken van de accu te voorkomen (niet iedere caravan is uitgerust met een battery watch, die dat in de aanhanger regelt).[/quote]
Dat zou wel heel fijn zijn, maar het is niet zo. Wij hebben onze kabelboom bij de dealer laten vervangen incl. de softwareaanpassing, maar de koelkast in onze Dethleffs blijft gewoon aan, ook als de motor niet draait.
En dat is niet fijn ;-(
Geplaatst: 05.11.2009 - 16:31
door ivoandriessen
Gini schreef:
Dat zou wel heel fijn zijn, maar het is niet zo. Wij hebben onze kabelboom bij de dealer laten vervangen incl. de softwareaanpassing, maar de koelkast in onze Dethleffs blijft gewoon aan, ook als de motor niet draait.
En dat is niet fijn ;-(
Dan is het een idee om een battery watch in de caravan in te bouwen. Mijn vorige auto schakelde ook niet zelf de constante plus uit bij stilstand en heb daarom de battery watch ingebouwd.
Deze plaats je tussen de kabel van de constante plus uit de kabelboom van de caravan en de koelkast in. Zodra de combinatie stilstaat (contact uit) schakelt de watch automatisch na 3 minuten de constante spanning uit.
Geplaatst: 05.11.2009 - 17:56
door Gini
ivoandriessen schreef:Gini schreef:
de koelkast in onze Dethleffs blijft gewoon aan, ook als de motor niet draait.
En dat is niet fijn ;-(
Dan is het een idee om een battery watch in de caravan in te bouwen. Mijn vorige auto schakelde ook niet zelf de constante plus uit bij stilstand en heb daarom de battery watch ingebouwd.
Ja, ik begrijp hoe het werkt, maar was nou niet één van de voordelen van 13-polig dat die koelkast apart geschakeld zou worden?
Volgens mij heb ik bijna 250 euro neergeteld voor de kabelboom, de stekker en de software en daarvan had ik wel verwacht dat dat dus gewoon zou werken. Pin 9 levert de constante spanning. Pin 10 zou via het contact geschakeld moeten worden voor de koelkast.
Eerlijk gezegd ben ik er verder nog niet weer achterheen gegaan, misschien toch maar eens de dealer vragen

Geplaatst: 05.11.2009 - 19:25
door piotrV70
Gini schreef:ivoandriessen schreef:Gini schreef:
de koelkast in onze Dethleffs blijft gewoon aan, ook als de motor niet draait.
En dat is niet fijn ;-(
Dan is het een idee om een battery watch in de caravan in te bouwen. Mijn vorige auto schakelde ook niet zelf de constante plus uit bij stilstand en heb daarom de battery watch ingebouwd.
Ja, ik begrijp hoe het werkt, maar was nou niet één van de voordelen van 13-polig dat die koelkast apart geschakeld zou worden?
Volgens mij heb ik bijna 250 euro neergeteld voor de kabelboom, de stekker en de software en daarvan had ik wel verwacht dat dat dus gewoon zou werken. Pin 9 levert de constante spanning. Pin 10 zou via het contact geschakeld moeten worden voor de koelkast.
Eerlijk gezegd ben ik er verder nog niet weer achterheen gegaan, misschien toch maar eens de dealer vragen

Waar heb je de informatie over Pin 10 vandaan ? Als dat klopt ga ik nl gewoon de caravanstekker er op aanpassen, ik heb de spanning in de caravan nl ook liever geschakeld.
Geplaatst: 06.11.2009 - 00:12
door Gini
piotrV70 schreef:
Waar heb je de informatie over Pin 10 vandaan ? Als dat klopt ga ik nl gewoon de caravanstekker er op aanpassen, ik heb de spanning in de caravan nl ook liever geschakeld.
op meerdere plekken zijn schema's te vinden.
Zie bv
http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_15/ ... ek_15/117/
of
http://caravanhandboek.biod.info/plaatj ... 3campo.jpg
Geplaatst: 06.11.2009 - 08:43
door piotrV70
Die schema's ken ik, dat is wat de caravan "verwacht". Ik zou graag een definitie antwoord hebben op de vraag wat pin 9 en pin 10 aan de autokant doen.
Geplaatst: 06.11.2009 - 10:09
door ivoandriessen
Ik denk dat je dat het beste zelf even door kunt meten.
Ik heb wel gemerkt dat het per dealer en per merk nogal verschilt hoe de kabels aangesloten worden. Met mijn vorige auto, Ford Focus II, ben ik 2 keer terug geweest naar de dealer omdat de aansluiting op de auto verre van overeen kwam met de aansluiting op mijn caravan (nu is Kip ook nog wel redelijk eigenwijs qua aansluitingen

)
Volgens hun aansluitschema en testplank had alles goed moeten werken, maar dat deed het dus niet (en er was ook zeker geen geschakelde spanning aanwezig, ik had twee vrije aansluitingen waarvan er eentje, pool 12 aangesloten moest worden op de massa voor een goede werking van de koelkast. Pool 10 was ook vrij.).
Geplaatst: 06.11.2009 - 17:09
door Gast
piotrV70 schreef:AlexV70 schreef:piotrV70 schreef:Zekering nummer 9 erin en je bent klaar.
Waar is die voor?
Voor de constante stroom in de sleurhut.
Zag ik in de autovraagbaak voor de V70 staan dat er op plaats 15 ook een zekering (20A)
voor de trekhaak moet zitten (15l-voeding volgens het boekje).
Geplaatst: 06.11.2009 - 17:26
door Gast
Ik heb nog even gekeken en voor de V70 MY 2006, zijn de genoemde plaatsen niet juist.
Dit moet zijn plaats 7 (15A) en plaats 20 (20A) en de zekeringen zijn iets kleiner als je misschien gewend bent.