Pagina 1 van 1
Velgen balanceren
Geplaatst: 03.11.2009 - 14:53
door T0M
Hallo mensen,
Ik heb nieuwe R velgen gekocht met nieuwe dunlop sportmaxx 225/40/18 banden. Nou hadden ze deze bij de winkel waar ik heb heb gekocht uitgelijnd zijden ze, en ik zag dat ze er ook wat loodjes op hadden geplakt. Onder weg naar huis trilde mijn auto enorm, dus ben ik naar een andere bandenwinkel in de buurt gegaan. Deze hebben ze opnieuw uitgebalanceerd en hebben er 100 gram lood bijgeplakt(normaal maar iets van 20gram). Zij zijde dat dit wel erg veel was. Maar nu voel ik mijn auto nog een beetje trillen tussen bepaalde snelheden. Is er nu iets mis met mijn velgen aangezien er zoveel gram lood is opgeplakt en ze nu nog niet helemaal goed zijn, terwijl de balanceer machine gewoon 0 aangaf?
Groeten,
Tom
Geplaatst: 03.11.2009 - 16:23
door diesel01
Oei, spelling en gramatica.
Ik weet niet wat je betaald hebt, maar als je niet tevreden bent moet je terug gaan naar de winkel en ze het laten oplossen.
100 gram lood is best veel.
Geplaatst: 03.11.2009 - 16:32
door Walter
100 gr er BIJ geplakt?? Hebben ze de oude loodjes niet verwijdert? 100 is mega veel, ook als je plaklood gebruikt in het midden van de velg. Zijn de velgen niet krom? Of de banden een ei? Zou er nog eens goed naar laten kijken, beide verhalen klinken niet kundig eerlijk gezegd
Geplaatst: 03.11.2009 - 16:34
door edraket
Het klinkt een beetje lullig, maar ik denk dat het geen originele Volvo velgen zijn en dat wellicht daar het probleem zit. De toleranties van deze velgen zijn over het algemeen een stuk minder dan origineel (daar is de prijs ook naar). Dat zou in elk geval de enorme hoeveelheid lood verklaren.
Wat eventueel ook zou kunnen is dat er een band niet helemaal lekker is. Heeft de bandenman niet gelijk gecontroleerd of de velgen wel goed recht zijn of dat er een band met een afwijking is gemonteerd?
Geplaatst: 03.11.2009 - 18:46
door sjoerdb
je zou de velgen zonder banden kunnen laten balanceren. ondek je dan al grote afwijkingen dan heb je al het eerste probleem te pakken.
wat je daarna kan laten doen is de band om de velg te laten leggen en laat hem op 4 kwadranten proberen wanneer minste lood nodig is.
bij het begin beginnen en eerst naar de velgen zonder banden laten kijken.
Geplaatst: 03.11.2009 - 18:57
door T0M
Ik heb er maar 500 euro voor betaald, korting gekregen via een kennis. Het zijn inderdaar replica's, maar ze hebben mij verteld dat het enigste verschil met de echte een stempel aan de binnekant was, ze komen ook uit dezelfde fabriek. Ik zal ze morgen is opbellen, zaak zit namenlijk in belgie dus daar rij je niet zo heen, of zij ze zonder band kunnen controleren of ze recht zijn. En anders nieuwe kunnen regelen mochten ze niet goed zijn.
Geplaatst: 03.11.2009 - 23:36
door OracleDBA
ze hebben mij verteld dat het enigste verschil met de echte een stempel aan de binnekant was
Dat zou iedereen die velgen wil verkopen je vertellen. Ik heb meer van dit soort verhalen gehoord over replica's. En dan is "maar 500 euro" toch wel veel geld. Ik heb ze tweedehands gekocht (17 inch) met vrijwel nieuwe winterbanden erom en keurig gebalanceerd voor 800 euro.
Ik zou zeggen: neem de tips hierboven ter harte en zoek uit waar het probleem zit.
Geplaatst: 04.11.2009 - 20:23
door T0M
Ik ben bij de bandenboer geweest, en hij kwam er achter dat er geen centreerringen tussen zaten. Hierdoor zit er veel speling op en dat verklaard het trillen. En het vele plaklood komt ook omdat het over het oude is geplakt en ook tegen over elkaar, het zou maar aan een kant geplakt moeten worden begreep ik. De wielen worden opnieuw uitgebalanceerd wanneer mijn centreerringen er op zitten, dan word ook gekeken met de band steeds draaien of er dan minder lood nodig is. Mocht het dan nog niet goed zijn krijg ik nieuwe velgen.
En 500 euro is veel geld, maar als ik kijk dat ik elders alleen al voor 4 nieuwe banden hetzelfde bedrag kwijt bent, ben ik nu toch goedkoop uit.
Geplaatst: 04.11.2009 - 20:56
door edraket
T0M schreef:Het zijn inderdaar replica's, maar ze hebben mij verteld dat het enigste verschil met de echte een stempel aan de binnekant was, ze komen ook uit dezelfde fabriek.
En dat geloof je zelf. De velgen zien er om te beginnen heel anders uit, en daarnaast zijn ze echt een stuk minder sterk. Maar inderdaad als ik ze zou verkopen zou ik dat ook zeggen!
Geplaatst: 04.11.2009 - 21:09
door Ludo
edraket schreef: en daarnaast zijn ze echt een stuk minder sterk.
Heb je daar meer informatie over Ed?.
Geplaatst: 05.11.2009 - 09:42
door T0M
En dat geloof je zelf. De velgen zien er om te beginnen heel anders uit,
Ik heb mijn auto gister langs een s60R gezet en ik kon zo snel geen verschil zien op de kleur na dan, zijn wielen waren antraciet en die van mij zilver. Het was wel al donker buiten, maar ik zal binnekort overdag nog een keer kijken of er nou echt zoveel verschil in zit.
Geplaatst: 05.11.2009 - 09:48
door edraket
Laat mij een foto zien van een zogenaamde R velg en ik kan je meteen vertellen of ze echt zijn of niet. Als je het verschil niet hebt gezien dan heb je simpelweg niet goed gekeken of de R was inmiddels ook voorzien van immitaties!
Je denkt toch niet dat Volvo het erbij zou laten zitten als hun design op grote schaal zou worden nagemaakt. En een aftermarket fabrikant zou ook het risico niet nemen om zijn kostbare productie te moeten staken omdat de rechter dat beveelt. Er zijn duidelijke regels rondom immitatie of look-a-like, en als er maar voldoende verschillen zijn tussen de producten mag je het gewoon maken.
Wat mij betreft is de overeenkomst tussen immitatie velgen en pegasus velgen dat ze beiden 5 spaken hebben en meer niet.
Afgezien dat ik ze niet mooi vind zou ik bovendien die troep niet onder mijn auto willen hebben. Laatst op het 850 forum een auto die tegen een stoepje was gegleden. De velg was over twee spaken dwars door midden gebroken! En dan nog zijn er mensen die beweren dat de kwaliteit hetzelfde is. heb jij wel eens een originele kromme pegasus velg gezien?
Geplaatst: 05.11.2009 - 11:08
door T0M
Hier een foto van mijn velgen, vertel er ook even bij wat dan het duidelijke verschil is met de pegasus, dan kan ik daar de volgende keer ook op letten. Ik ben ook geen voorstander van namaak, maar ze vertelde mij dat het enigste verschil de stempel aan de binnekant zou zijn(en de prijs natuurlijk).
Geplaatst: 05.11.2009 - 13:18
door Ludo
edraket schreef: Laatst op het 850 forum een auto die tegen een stoepje was gegleden. De velg was over twee spaken dwars door midden gebroken! En dan nog zijn er mensen die beweren dat de kwaliteit hetzelfde is.
Dat is toch volgens mij wel wat meer als tegen een stoeprandje gegleden. ?
Het
ware verhaal zal men niet komen vertellen...
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 613.0.html
Het klopt wel dat er duidelijke verschillen zijn tussen imitatie en origineel.
Maar om te beweren dat imitatie niet deugd, krom is, of niet te balanceren vind ik vergaand...
Geplaatst: 05.11.2009 - 13:47
door edraket
Feit is wel dat je op de immitatie velgen veel meer lood tegenkomt dan op origineel. Zegt iets over de kwaliteit. de verf gaat er meestal ook sneller vanaf, al is dat heel erg verschillend per velg.
Geplaatst: 05.11.2009 - 13:53
door edraket
T0M schreef:Hier een foto van mijn velgen, vertel er ook even bij wat dan het duidelijke verschil is met de pegasus, dan kan ik daar de volgende keer ook op letten. Ik ben ook geen voorstander van namaak, maar ze vertelde mij dat het enigste verschil de stempel aan de binnekant zou zijn(en de prijs natuurlijk).
Tom,
De Et waarde is anders waardoor de velg meer naar buiten staat. Dat is in één opslag te zien. Vind het net wat minder gedistingeerd overkomen. Daarnaast zijn de spaken bij de immitatie velgen vlak, bij de Pegs zit er nog een schuin randje aan. Vind zelf de spaak van de originele velg mooier. Verder is de kleur van ed immi's vaak anders. Daarnaast zijn er nog een aantal verschillen die niet zo snel in het oog springen.
Bekijk de originele maar eens goed. ik vind als de velgen onder een auto zitten is het nog beter te zien dan alleen de losse velg. Dan lijken ze natuurlijk wel veel op elkaar.